Annons:
Etikettdyslexi-dyskalkyli
Läst 8057 ggr
Cattis
9/19/07, 4:27 PM

Att leva med Dyskalkyli

Har du Dyskalkyli? Berätta gärna om hur det påverkar dig, vilka symptom du har och om du har några tips om hur man förenklar vardagliga saker.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Annons:
Milla
9/19/07, 4:47 PM
#1

nej jag har inte men min syster dotter har det och hon har det super tufft med speciellt matten i skolan

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

vanessa
9/19/07, 10:44 PM
#2

Ja, jag har det. Inte på papper, men har kollat det privat ändå. Har serisöa problem med siffror, allt som har med det att göra. Att det inte gick i skolan, är ingen nyhet direkt. Men världen består mer och mer av siffror. Vilket är problem i vardagen.

Så hur gör jag för att klara det? Koder är mördande, men där ser jag efter former. Så det kan vara att porten har en sne trekant som jag kallar det, eller andra koder som är rader, snea och så vidare.

Sedan så programmerar man ju tack och lov många av telefonnummerna. Försöker ersätta siffrorna med former. Sedan så har man kontokort, så det är bara att sträcka fram den, så slipper jag räkna. Många brukar försöka räkna ungefärligt pris innan de går till kassan. Det gör jag inte, men ibland så sätter jag jämna nummer som 30 + 40, och så räknar jag på fingarna.

Datum och klockslag säger man inte till mig och tror att det ska finnas kvar i min hjärna. Så idag så pratar jag in det på en diktafon. Sedan när jag kommer hem spelar jag upp det samtidigt som jag skriver det i min kalender. Men om folk säger "sjätte" till mig så måste jag fråga om de menar siffran 6 eller 7. För jag ser det som en sjua.

Så det är små knep jag använder, men inget revolutionerande. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Cattis
9/19/07, 11:03 PM
#3

För mig är det solklart största problemet när det gäller ekonomin. Jag har verkligen dålig koll. Jag blev så himla lycklig då de införde självscanning på Coop här tex. För första gången NÅGONSIN kunde jag ha koll på hur mkt jag handlade för och det var en riktigt skön känsla. Att stå vid kassan och betala och inte behöva känna ångest innan man kommer fram. "Ska pengarna  räcka", "kommer jag ha råd att gå in på nästa affär som planerat efter detta". Eller paniken, om man måste ta bort ngn vara - vilken skall jag ta bort så det räcker. Numera storhandlar jag alltid där det finns självscanning.

Läsa av vanliga klockor kan jag inte hur lätt som helst. Jag får hjärnsläpp då jag måste veta vad klockan är snabbt o det bara finns en analog klocka till hands.

Att följa vägbeskrivningar är dödssvårt. Jag kan inte skilja på höger o vänster utan att göra ngt med händerna. Tex så "skriver jag i luften" med höger pekfinger för att snabbt komma på vilket som är vad. Det kan vara lite knöligt, men det funkar.

Koder gör jag samma med som #2. Mitt kort har ett X och min mans kort har en 4. Annars skulle jag glömma bort kortkoderna direkt. DEt gäller bara då jag skall knappa in koder på ett tangentbord eller liknande. Jag kan minnas sifferkombinationer annars hur lätt som helst (stamboksnummer på hingstar ex) men jag kan inte  plocka fram den informationen om jag ser andra siffror samtidigt.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Grodan
9/21/07, 3:14 AM
#4

fasiken, jag skrev ju en massa under artikeln om dyskalkyli… kopierar in det

Jag har svårt att passa tider (har fått sparken två gånger pga upprepade sena ankomster) och förstå hur tiden fungerar. Kan inte multiplikationstabellen. Kan inte höger och vänster. Har svårt att bedöma avstånd så jag går gärna in i väggar, slår fötter i saker etc… (uppfattas som lite klumpig). Räknar på fingrarna, fast jag eg inte behöver. Rabblar alltid alfabetet för att veta i vilken ordning bokstäverna kommer. Räknar månader på knogarna, samt veckodagar. Kan inte minnas namn, titlar på filmer och böcker. Blandar ihop namn, ord och adresser som jag anser är lika eller motsvariga höger och vänster. Säger ofta fel när jag pratar… slänger om ord i fel ordning, gör om ord etc

Dock har jag INGA problem med att räkna matte. Inga problem med att minnas siffror, telefonnr - har otroligt bra sifferminne. Har superbra lokalsinne.

Det där med ekonomi har nog inte heller varit så stort problem. Det är inte förrän nu som pengarna inte räcker till, men detta beror mer på att jag har för liten inkomst.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Niklas
9/21/07, 10:26 AM
#5

#3: Hur har det där undgått mig??

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Cattis
9/21/07, 10:34 AM
#6

#5 Det har det väl inte. Du brukade ju reta mig för hur jag pekar istället för att säga "sväng höger", eller då jag skriver i luften. Minns du inte det?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Annons:
Niklas
9/21/07, 10:46 AM
#7

Jovisst, jag har retat dig när du säger höger och gör en tydlig rörelse åt vänster, men jag har aldrig fattat att du har svårt att räkna ihop vad saker du köper kostar. Du är så snabb på allamöjliga andra saker. Nu när du skriver det förklarar det ju en del. :-)

Att du inte har koll på tid vet jag. Däremot inte att det fanns en anledning.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Cattis
9/21/07, 11:04 AM
#8

#7 Det är ju fint att du får en förklaring nu då. :-)

Det lustiga är att jag inte kan räkna matte alls. Jag får totalblockeringar när jag skall räkna o måste använda fingrarna. Men sifferminne har jag extremt bra. OM jag bara kan skapa mig en bild av en sifferkombination, eller ser en kombination länge nog så sitter den. Har jag legat i en bilkö länge, kan det ta mig flera dygn att "bli av med" "bilden" av nummerplåten på bilen som låg framför mig. :-)

Bedöma avstånd är inget jag klarar av heller, precis som #4 skriver. Jag klarar mig utan att gå in i skaer bara för att jag har erfarenhet. Köper jag nya skor, som har högre sula ex, så kan jag mkt väl snubbla i trappor o dyl, för att jag inte vet hur jag skall sätta fötterna med de "nya förutsättningarna". Olika mått, som 20 cm, säger mig absolut ingenting om jag inte har något att mäta med. Eller jo, mått under 30 cm (skollinjal) klarar jag skapligt, men sen funkar det inte längre. Jag har lärt mig knep för de kortare måtten. Jag vet att ett av mina fiingrar är en cm bred ganska precis o kan mäta upp lite snabbt hur mkt 7 cm är. Men jag kan inte titta på en "grej" o säga ungefär hur bred den är. Konstigt.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Niklas
9/21/07, 12:03 PM
#9

Okej. Intressant läsning! Fast du får nog uppdatera uppfattningen om hur brett ett finger är. En centimeter är de på barn. Mitt långfinger är ungefär 2 centimeter brett nu.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Cattis
9/21/07, 12:08 PM
#10

#9 Mitt lillfinger (nageln) är bara en cm :-) Du har mkt större händer än jag :-P

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Niklas
9/21/07, 2:06 PM
#11

Ja ja … :-)

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annette
9/21/07, 10:56 PM
#12

Jag valde annat, för jag visste inte vad det är Generad.

Katarinaf
9/26/07, 6:26 PM
#13

Jag har inte Dyskalkyli vad jag vet men lite stämmer nog in på mig i det som skrevs här åvan, jag blandar hemskt på höger och vänster, siffror kommer jag inte ihåg, namn på folk och orter har jag svårt oxå att komma ihåg, svårt att beskriva vägar mm

Annons:
Cattis
9/26/07, 6:38 PM
#14

#13 Personligen tycker jag inte att det viktigaste är att få en diagnos ang just Dyskalkyli, iaf inte som vuxen. Men att veta att det finns, och att det finns en orsak till att man inte kan - den känslan tycker jag är jätteskön. Så man slipper tänka att man är oerhört korkad som inte kan skilja på en så "enkel" sak som höger/vänster. För "det kan ju vilken unge som helst". :-)

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Katarinaf
9/26/07, 9:10 PM
#15

ja det håller jag med om så var det när vi gjorde utredning på vår son han har ADHD, då sa jag så att det är nte viktigt med något intyg utan jag nöjer mig med att veta vad problemet beror på och arbetar ut över det sen…

Cattis
9/26/07, 11:02 PM
#16

#15 Fast då är det lite skillnad tror jag. Har man ingen diagnos på papper har man heller ingen rätt till stöd, bidrag, assistent o dyl. Det kan bli aktuellt en gång, och då är det jobbigt att sitta i kö för en ny utredning. Men för vuxna kanske inte så "lindriga" diagnoser som Dyskalkyli (i jämförelse med ex Tourettes eller Aspergers/ADHD) är så viktiga, eftersom man oftast lärt sig leva med det redan.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Niklas
9/26/07, 11:45 PM
#17

#16: Hur länge har du vetat det?

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Cattis
9/27/07, 12:16 AM
#18

#17 Om dyskalkylin? I ungefär 5 år.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Grodan
9/27/07, 3:57 PM
#19

Cattis o Niklas… ni kanske ska ta det där privat? Räcka ut tungan


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Niklas
9/27/07, 5:55 PM
#20

#19: Det var snällt tänkt, men då går ju ni andra miste om diskussionen. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Katarinaf
9/28/07, 8:54 AM
#21

fortsätt diskutera det är intressant

Tixy
10/8/07, 12:04 PM
#22

Nej, jag har inte Dyskalkyli, dock misstänker jag och en kompis att hon har det. Har även hänvisat henne hit till Bokstavsfolk. :)

Niklas
10/8/07, 1:39 PM
#23

#22: Bra! Hoppas att fler gör som du och skickar hit sina vänner med intresse av bokstavshandikapp.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

AnTeX
10/9/07, 8:15 PM
#24

ja tror jag har de iaf för jag svarade JA på alla de hära…

  1. Räknar Du på fingrarna?
  2. Har Du haft svårt att lära dig klockan?
  3. Har Du svårt att snabbt avgöra olika tals värden?
  4. Har Du svårt att hantera pengar och pengars värde?
  5. Räknar Du långsammare än andra?
  6. Har du problem med att lära Dig multiplikationstabellerna?
Margareta
10/14/07, 12:35 AM
#25

För er som inte känner oss är AnTeX min 18-årige son

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Alexej
10/14/07, 3:15 PM
#26

Hej AnTex!Glad

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Xyrinx
11/25/07, 8:01 PM
#27

Jag har ett totalt kaos i mitt liv och så har jag levt… det här är i stora drag vad som är mina problem

kan inte hålla tider, datum, klockslag de kan bli om kastade.. så jag kan gå till doktorn den 5/11 istället för 11/5 och det är ju stor skillnad

jag hittar inte inte ens om jag varit där förut

jag har inte någon tidsuppfattning

kan inte räkna mer än simpla tal

jag kan inte bli störd i en process som har flera steg då tappar jag tråden

jag kan inte komma ihåg om det var i går, förr går eller för en månad sedan jag pratde med min dotter

Jag hittar aldrig nycklar eller plånbok eller mobiltelefon

jag kan inte laga mat på grund av att jag kan både glömma spisen eller så kan jag inte få ihop när allt blir klart… 

jag påbörjar saker men blir jag störd så kan jag glömma bort det tills jag ser det igen.. som om jag inte hör att tvättmaskinen är klar så kommer jag inte ihåg att hänga upp tvätten förrän jag ser tvättmaskinen igen.. och det kan ju dröja för det är inte min favoritmaskin…

jag kan inte handla själv eftersom jag inte vet om pengarna räcker…ska jag handla själv så måste jag ha en stor peng så att jag är säker på att det räcker.

jag kan inte läsa en tågtidtabell utan att dubbelkolla och kolla igen … jag kan trots att jag vet att en unge kommer på tåget en viss tid inte komma i tid för jag kan inte avgöra om det var 19,27 eller 17,29

jag har svårt att avgöra hur lång tid en sak ska ta…

Jag är högpresterande men klarar det bara under kortare stunder för att allt som jag ska göra tar sådan kraft att genomföra för att jag måste kolla om jag räknat rätt, förstått rätt och att det är som jag uppfattat att det är..

Annons:
Cattis
11/25/07, 9:15 PM
#28

En annan mardröm gällande detta, för mig, är mina barns skolscheman. Jag kan inte tyda dem. Visst kan jag studera ett schema och se vilken tid de slutar för dagen tex, men jag måste kolla många gånger. Och när jag memorerat 20 i 3, så vet jag inte när jag väl skall åka om det var 20 i, eller 20 över.

Får jag en tidsangivelse som tex 14:30, så kan jag blanda ihop det med halv 5. Siffran 4 i klockslaget ställer till det och gör mig osäker. Hopplöst irriterande.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Xyrinx
11/26/07, 11:47 AM
#29

jepp… utan min man som börjar sitt arbete först lite senare på dagen (simtränare) så hade jag inte redat ut att få 3 ungar till dagis dagmamma och skola… i tid.. och ingen har rätt grejer med sig eller ens på rätt dag.. att hämta dem är samma mardröm… eftersom jag inte kan avgöra hur lång tid det tar på varje ställe så är jag ju alltid sen…. inte så kul och barnen känner sig bortglömda… suckar och säger ja min mamma kan inte komma i tid för hon vet inte vad klockan är…

Niklas
11/26/07, 5:35 PM
#30

#27: Mycket intressant läsning. Tack!

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Margareta
11/27/07, 12:41 AM
#31

#27 Tufft liv Xyrinx och tack för att Du delar med dig. Har Du några knep för att underlätta?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Xyrinx
12/15/07, 3:25 PM
#32

Knep och knep.. det tar en massa kraft att försöka komma ihåg och vad nu vad var och vilket…

Jag hoppas på att få hjälp med strategier för att lättare klara min vardag… för idag är det mycket irritation och bök med sådant som  andra inte ens tänker på i sin vardag…

Jag skriver mycket lappar och listor… det är i sig mycket bra för då kan jag enklare se om det är något jag anser viktigare eller så… så jag kan få hjälp att prioritera… nackdelen med det här är att jag ju inte alltid har koll på vilken lista detär jag håller på med eller ens var den är…

det finns hjälpmedel… vilka de är vet jag ännu inte…

annamaran
2/15/08, 9:10 PM
#33

Hejsan!

Jag är alldeles ny här :)

Har suttit länge och läst om allt möjligt, både skrattat och gråtit, Herregud så skönt det är att veta att man inte är ensam!  Jag har Dyskalkyli, fick min diagnos för 3 år sedan, är nu 30. Jag måste säga att själva diagnosen har inte gjort livet lättare för mig, men däremot har den hjälpt till att öppna ögonen för mina anhöriga, så de äntligen kan förstå hur jag fungerar…eller inte fungerar :)

Men först och främst är det för min egen skull jag känner att diagnosen är viktig. Utan förklaring på varför jag inte kan räkna, skulle jag nog fortsatt hela livet att tro att jag var dum och efterbliven. För det har jag trott, i alla år, och inte har det funnits någon som kunnat hjälpa. Att inte klara något så självklart för de flesta som att räkna är inget jag tidigare skulle erkännt för någon. Man har ju fått höra från otaliga mattelärare under åren…det där är ju så lätt, det klarar ju vem som helst! och när man inte klarar det, så sjunker självförtroendet i botten.

Jag är evigt tacksam för att min arbetsförmedlare ifrågasatte varför jag inte sökte de där jobben som kassapersonal, så jag var tvungen att erkänna. Hon hjälpte mig även vidare så jag fick min diagnos. Innan dess hade jag ingen aning om att det ens fanns något som hette Dyskalkyli, tyvärr finns det inte heller särskillt mycket på internet, visserligen lite mer nu än vad det var tidigare, så jag blev överlycklig när jag snubblade in på denna sida…i andra ärenden….Jag ska nämligen kolla ifall jag även har ADHD, är just nu sjukskriven för djup depression och svår ångest, har pratat med min läkare och han ska skriva remiss för utredning.

Niklas
2/16/08, 12:51 AM
#34

#33: Välkommen hit! Vad bra av arbetsförmedlaren att se problemet och göra något åt det.

Du skriver väldigt bra. Hoppas att du tar till vara den förmågan.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
annamaran
2/18/08, 9:46 AM
#35

#34: Tack så mycket :)

Kia
2/19/08, 11:14 PM
#36

Men shit, detta är jag igen….

Niklas
2/20/08, 11:31 AM
#37

#36: Vad spännande! :-) Fast jag förstår att det måste vara till besvär rätt ofta.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Kia
2/20/08, 11:43 AM
#38

MMm på tanke på var jag jobbar så kan man ibland undra … Är inom bankvärlden. Men det är sånt man lär sig snabbt med olika koder osv..:)

Niklas
2/22/08, 2:34 AM
#39

:-)

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Lostlie
2/24/09, 1:24 PM
#40

Xyrinx!!! Vet du om du har ADHD eller ADD också?! Du och jag är lika dana :-). Har med tre barn och beter mig exakt som du säger!!! Utreds just nu för ADHD/ADD och Dyskalkyli. Eller är man såhär rörig pågrund av bara dyskalkylin….? Någon som har ett bra svar?;-)

[aspie]
2/24/09, 2:04 PM
#41

Fyllde i fel men har mina misstankar om att jag kan ha Dyskalkyli eller åtminstone nåt annat som ger mig svåra problem som liknar det om ni fattar hur jag menar Obestämd?

Annons:
Grodan
2/24/09, 7:18 PM
#42

jag klarar mig inte utan papper och penna… så det är ett tips - ha alltid med papper och penna och anteckna… ja eller använd mobil eller annat då om ni hellre gör det…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[aspie]
2/24/09, 7:46 PM
#43

ha ha ha, papper och penna och mobil har jag precis överallt. Trots detta får jag inte ihop det som jag bordeRynkar på näsan

[aspie]
2/24/09, 7:59 PM
#44

#27 0ch #28

Oj så jag känner igen mig själv i de problem ni berättar om. Är det typiskt Dyskalkyli eller?Förvånad

Någon skrev oxå att hon kände igen sig i alla dessa punkter

  1. Räknar Du på fingrarna?
  2. Har Du haft svårt att lära dig klockan?
  3. Har Du svårt att snabbt avgöra olika tals värden?
  4. Har Du svårt att hantera pengar och pengars värde?
  5. Räknar Du långsammare än andra?
  6. Har du problem med att lära Dig multiplikationstabellerna?

Är det kriterium för diagnos eller? Jag kan bara säga ja på alla punkter utom den med klockan vilket jag klarar av skapligt bra. Jag kan inte det där med väderstreck men har inga större svårgigheter med höger eller vänster.

Jag undrar ja, vad det kan vara för "fel" på mig. Trög i huvudet har jag alltid trottRynkar på näsan

[Tassy]
2/24/09, 8:39 PM
#45

Jag har inte Dyskalkyli. Det enda jag har svårt för inom matematik är när jag får lästal. Texten stör mig nåt så grymt att jag inte ser uppgiften jag ska göra.

Till exempel:

"En handlare har två sorters kaffe, den ena till 2 kr och 30 öre den andra till 1 kr och 60 öre per kilogram. Han vill av dessa göra en blandning, som väger 50 kg och som kan säljas för 1 kr 81 öre per kg. Hur mycket skall han för detta ändamål ta av vardera orten?"

Resulterar i att jag fånstirrar på orden, medan

"2.30x + 1.60(50 - x) = 50 · 1.81"

Får mig direkt att svara "x=15 svar: 15 kg av den billigare sorten och 50 - 15 = 35 kg av den dyrare." utan att ens tänka efter ordentligt.

Lostlie
2/25/09, 11:14 PM
#46

#24 Svarade också ja på alla frågorna… Redan innan jag visste att Dyskalkyli fanns sa jag "jag har sifferdyslexi"….tja jag vet ju nu att det inte kan heta så, men det var det bästa jag kunde hitta på för att beskriva mina svårigheterFlört….

spindelfot
2/26/09, 3:10 PM
#47

Intressant att läsa om detta - Jag har försökt klara gymnasiets a-kurs i matte i fyra, kankse fem år nu. Känner mig nästan förtvivlad.

När jag var 15 fick jag göra ett test för att se om jag hade Dyskalkyli, det bestod i att 'testaren' höll upp ett papper med kanske fyra nummer på, och tog bort dem efter tio-femton sekunder. Kunde jag komma ihåg numren så hade jag inte Dyskalkyli.. Så var det med det, då var jag väl helt enkelt bara korkad?

Nu har det ju gått ett par år och jag undrar om det där testet var särskilt korrekt egentligen. Bara för att jag kan komma ihåg fyra siffror betyder det väl inte att jag inte har ett problem? Med tanke hur jag slitit mig blodig, över allt som har med räkning att göra. Jag tror att någonting är fel, och det som är riktigt surt - är att jag inte är behörig till någon hjälp i matten heller, för det måste man ha en diagnos. Jag kommer nog aldrig lyckas klara mattekursen, och ta mig en högskoleexamen.

Finns det något sätt att som vuxen få en diagnos? Så att jag kan få hjälp och komma vidare i livet? Jag är så trött att höra… 'du tror bara du är dålig, du är inte dålig egentligen..' .. 'det är bara att ge sig attan på att det går..'

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Niklas
2/26/09, 3:20 PM
#48

#47: Lustigt test. En som har Dyskalkyli och fotografiskt minne skulle alltså bli diagnosticerad som icke dyskalkyliker (eller vad det heter).

Jag tror att det finns en artikel eller ett inlägg här med kriterier för Dyskalkyli. Om du anvnder sökfunktionen kanske du kan hitta det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Niklas
2/26/09, 3:22 PM
#49

Jag hittade:

Dyskalkyli?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

spindelfot
2/26/09, 3:49 PM
#50

Jag har läst det!

Dyslexi verkar kunna ha flera olika nivåer, vissa med sådan diagnos kan knappt läsa eller skriva alls, eller med mycket stor svårighet - Andra författar böcker. Så måste det väl även vara med Dyskalkyli?

För jag har en ganska väl kontrollerad ekonomi - att skriva en budget är inga problem tex, men då är det ju snarare skrivande. Då blir siffrorna till matkonto och lägenhet. Men trots att det handlar om att räkna ihop stora heltal måste jag ha miniräknare.. Multiplikationstabellerna kan jag inte, och jag har övat och övat jag med.

Jag har förstått att det får konsekvenser, att fråga hur något funkar en gång för mycket. En lärare trodde att jag gjorde narr av henne, när jag samlade mod, och frågade direkt efter en genomgång, hur man räknade ut en viss ekvation. Då blev hon riktigt arg, och förde ut mig i korridoren och drog med mig bort. Jag blev rädd och undrade vad som var fel - då sade hon, att jag måste vara synnerligen korkad som inte kunde förstå något så enkelt. Eller att jag hånade henne med att be henne förklara, upp till kuratorn skulle vi nu. Straffa mig för att jag var korkad.

Jag var med i en mattegrupp där vi fick olika problemtal på papper - Här gick jag i årskurs 6. Samma lärare som skällt ut mig för att jag var korkad. Alla mina klasskamrater fick olika slags algebraiska ekvationer - Men till mig gav hon en lapp för barn i årskurs 1. Bilder på tjugolappar, och så skulle man fylla i hur mycket pengar det var. Jag blev otroligt förnedrad 'du kan ju inget' sade hon. Jag gick till rektorn, ringde hem.. osv.. Men jag tror att alla var på lärarens sida, jag kunde ju inget! Och få människor lyssnar tyvär på barnen..

Jag har lärt mig hela mitt liv att dölja och dölja, att jag inte förstår.

Detta blev långt, men jag tror att många med olika slags 'svagheter' i livet går igenom liknande pärser. Min bakgrund är dock inget jag sörjer, jag är vuxen nu och vet att jag inte gjorde något fel.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Niklas
2/26/09, 4:18 PM
#51

Usch, vad okunnigt och elakt. Hoppas att det var länge sen och att det inte förekommer längre.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Catti
4/2/09, 12:17 AM
#52

Vill bara berätta att det jobbigaste jag visste i lågstadiet var att berätta för klassen vilket datum det var. Vi turades om i klassen och när det var min tur skakade jag i hela kroppen. Jag fattade ju inte vad som stod i kalendern :S

Grodan
4/2/09, 6:05 PM
#53

#52 känner igen… fast jag hade mest problem med klockan… när någon frågade så var klockan alltid sådär som jag inte kunde säga i ord… fem i halv eller fem över halv eller nåt… åh vad jag hade svårt för det… skämdes jättemycket… jag kom på ett knep o visade klockan för dem, så kunde de se själva o så kunde jag även försöka lära mig, för de brukade säga… ah, fem i halv… Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Catti
4/4/09, 5:23 AM
#54

#52 smart där!

Jag har faktiskt inte gjort några tester för dyskalkuli än… Så jag borde väll inte kalla mitt problem för det, men JAG vet att jag har dyskalkuli… finns ingen annan förklaring på varför jag är som jag är.

Jag undrar om någon kan berätta lite om hur en utredning går till?

Jag ska boka en tid… men jag vågar inte (och så tappade jag bort nummret … direkt efter jag skrivit upp det.).

Svea-
4/6/09, 7:52 PM
#55

klockan…förstår inte jag..annat än på mitt eget sätt..

pengar förstår jag inte mig heller på ,,annat än på mitt eget sätt..blir siffrorna för många vet jag ej hur mycket det står att det är..

telefonnummer,koder,priser,datum…osv osv..

förbannat stressande..

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Annons:
smurfevaq
10/30/09, 12:33 AM
#56

Jag har Dyskalkyli och Dyslexi. I skolan var jag långsam och lärarna satte tidspress på min tex räkna dessa tal på så många minuter. Och eftersom man som dyskalkulist har svårt att uppfatta hur lång en viss tid är och har problem med stress blev det inte lätt. Men det man blir bra på är att maskera att man har ett problem. Man blädrar i böckerna när alla andra gör det och ser till att man inte behöver svara på lärarens frågor inför klassen. Jag såg till att jag fick en egen bok när det inte räckte till hela klassen och valde de tunnaste böckerna. Men nu är jag visst inne på dyskexi istället.

På mitt jobb så ska vi skriva hur länge vi varit hos en kund men det kan ju inte jag men jag kan skriva att vi kom dit 10 05 och slutade 14 30. Det blir kladdigt men jag har förklarat för cheferna om problemet så de vet varför.

Men jag har ett fotografiskt minne och det gör att jag kommer i hog mera än vad jag skulle gjort annars.

#54 Det är ett dator test eller var det när jag gjorde det.

SimsBrooke
1/29/10, 2:35 PM
#57

Ja jag har Dyskalkyli, men jag har nog även haft Dyslexi när jag var yngre eftersom jag hade väldigt svårt att läsa och skriva.

Idag är jag 21 år och har lärt mig handskas med mina svårigheter, dock har jag hjälpt mig själv genom att både skriva och läsa mycket, så några svårigheter med läsning och skrivning har jag inte längre.

Under hela min skolgång har jag haft svårt jag har gått 14 år i skolan och om jag inte hade gått om då jag gjorde hade jag nog inte orkat gå klart skolan.

När jag gick i 1an i grundskolan så gjordes första utredningen på mig och på så sätt kunde denna psykolog säga till mina föräldrar att jag hade en form av Dyskalkyli, han kunde inte bekräfta helt säkert att jag hade det men en form av det har jag. Han sa oxå att jag hade problem med mitt närminne, vilket jag har än idag.

Idag försöker jag och min jobb coach få en utredning på mig, och vi ska möjligtvis gå till City Akademin här i Örebro och då kommer vi nog oxå titta på óm jag har fortfarande läs och skrivsvårigheter, jag kan ju ha det men inte en så pass stark som jag hade när jag var liten då man var tvungen att ljuda varje bokstav i ett ord. Idag läser jag som alla andra gör men jag tycker det är jättejobbigt att läsa högt för någon.

Mitt tips till dem som går i skolan är:
Ge inte upp, om inte skolan hjälper till ska man göra allt för att få rätt och få hjälp. Mina föräldrar har krigat under alla mina 14 år i skolan och dem har varit på massor med möten och dylikt.

Om du känner att du inte orkar att göra läxorna efter skolan, gör inte det. Jag tog ut mig så mycket i skolan och la min energi på och i skolan så orkade jag inte göra mina läxor hemma då tog jag dem på helgen istället.
Tvinga dig inte själv om du känner dig trött för du kommer iaf inte orka med att göra något utav läxorna.

Det jag har symptom på är att jag räknar på fingrarna, klarar inte av att räkna i huvudet, ja det är många olika saker.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Niklas
1/29/10, 3:00 PM
#58

#57: Tack för att du delar med dig!


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

SimsBrooke
1/29/10, 3:05 PM
#59

#58 så lite så, jag kommer troligtvis få vara med i ett nummer av Frida tidningen. Och där kommer jag få berätta hur det är och så.. jag kan säga till när det kommer ut, jag hoppas på snart :D

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Sweetelle
1/29/10, 3:18 PM
#60

#59 Gör det!

Det är så bra att det skrivs om sådant till de som är unga, så de kan känna igen sig och ta upp det själva, men också för att skapa förståelse hos andra som inte har det!

SimsBrooke
1/29/10, 3:22 PM
#61

#60 Ja, det var nog därför lite att jag kontaktade frida, jag är ju medlem där så det är lätt att få tag i reportrarna.

jag ska ju göra intervjun på tordsdag så typ i februari mars kommer det nog komma ut.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Mosaik02
1/29/10, 4:40 PM
#62

jag har troligtvis Dyskalk!

för mig så blev det pinsamt uppenbart när min son började skolan och jag kunde inte ens hjälpa honom med 1:ans mattebok men hans lärare har tagit det hela jättebra min son har oxå svårt för matten i skolan och får extrahjälp så jag slipper slita mitt hår härhemma

jag räknar på fingrarna,jag använder mobilen som miniräknare väldigt ofta i affären avrundar jag ofta uppåt till 20 30 40 o så vidare avstånd o sådant det fixar jag inte alls

klockan det är inte så jobbigt jag är snarare väldigt fixerad av klockan för jag kan inte bedöma tiden riktigt utan att ha en klocka att titta på jag omger mig med klockor och det lugnar mig hmm kanske lite tvångsbeteende över det

jag använder ofta mobilen och sätter larm så jag inte missar viktigare saker

Annons:
SimsBrooke
1/29/10, 5:33 PM
#63

För at tjag ska förstå klockan så vill jag helst ha en digital klocka och inte den gamla vanliga klockan..

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

SimsBrooke
2/4/10, 5:25 PM
#64

Den 18 mars kommer artikeln i Frida tidningen ut om ni vill läsa om det..

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

dragonstar
2/4/10, 11:05 PM
#65

Jag vet inte om jag har dyskalkeli men någon form av matte och stavningsproblem har jag alltid haft.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

SimsBrooke
2/4/10, 11:25 PM
#66

#65 det kan vara både Dyslexi och Dyskalkyli.. DU kanske borde göra en utredning?

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

dragonstar
2/4/10, 11:28 PM
#67

JA men eftersom att jag klarar gymnasiet så anses inte det behövas. Mina lärare tar det lite för givet att jag har det. Så jag har bedömts som en dyslektiker.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

dragonstar
2/4/10, 11:28 PM
#68

Finns det något man kan göra för en som ahr Dyskalkeli när det gäller Matte A och B på gymnasienivå?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

SimsBrooke
2/4/10, 11:46 PM
#69

Jag har oxå klarat gymnasiumet, men jag ska iaf göra en utredning eftersom det hjälper en i arbetslivet oxå. Man kan få lönbidrag och så.. Och så får arbetsgivaren lite oxå för att hjälpa honom/henne. Man får det oxå för att få hjälp i arbetslivet.. Så det är inte bara för jäves med att göra en utredning nu..

Begära att hon/han får hjälp lite mer än andra. Hjälpa personen att få hjälpmedel i skolan och så.. Om inte gå till rektorn om inte det hjälper gå till skolstyrelsen och för ett liv.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Annons:
dragonstar
2/5/10, 12:36 AM
#70

AJ det var prat om att jag skulle få göra en utreding men dom på skolan ansåg inte att det var nödvändigt då jag klarat nästan hela mattekursen och både engelska A och B med privilegum och svänskaläraren gotar mina stavfel då jag ofta kan stava rätt eller iallafall får fram edet jag menar.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

SimsBrooke
2/5/10, 1:02 AM
#71

#70, men om du frågar mig så skulle jag nog gå och göra en utredning. Dock ska ju jag göra det men om du vill ha det på papper tkr jag du ska göra det.. Om du är arbetslös gå till AF och begär det.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

dragonstar
2/5/10, 1:08 AM
#72

Det viste jag inte… Att det kan påvärka en så mycket senare. MEn helt självklart sak jag be om en utredning. Men det vågar jag int nu för jag har varit borta så mycket att det känns som om dom inte kommer tillåta mig att komma tillbaka ens.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

SimsBrooke
2/5/10, 1:46 AM
#73

#72. Vad visste du inte? Dem kan väl inte neka dig hjälp heller, oavsett om du varit borta så mkt eller inte. Det som händer är ju att du inte får några pengar men dem kan inte neka dig hjälp för att tex söka jobb och sådana saker. Tkr du ska prata med dem oavsett vad som händer.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

dragonstar
2/5/10, 1:53 AM
#74

Jag viste inte att det förutom mina skolbetyg kunde hjälpa mig i arbetet mer. Har fått det förkalrat att om jag kalrar mig behövs det inte. Jag går sita året på gymnasiet nu, men ska helt kalrt ta reda på om dom kan göra en utredning.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

SimsBrooke
2/5/10, 1:14 PM
#75

#74 Tro mig jag vet vad jag pratar om, har precis fått veta det själv att det hjälper en i arbetsmarknaden. Och dem kan inte säga åt dig att inte göra en utredning för att dem säger att du inte behöver det är fel av skolan…

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

dragonstar
2/7/10, 3:51 PM
#76

Okej det ska jag ta och pucha på liet då. Finns det möljigheta tt få det utanför skolan elelr i samnad med ADHD ochAS utredning? Har inte riktigt energi till allt som händer och som måste göras.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
SimsBrooke
2/7/10, 4:28 PM
#77

Jag vet inte? Jag kan bara Dyslexi och Dyskalkyli prata med kurator eller nått,

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

dragonstar
2/7/10, 5:02 PM
#78

Ja det ska jag. Tack

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Emelie
2/7/10, 11:08 PM
#79

Är helt ny här, men trivs redan som fisken i vattnet bland alla likasinnade Oskyldig Har ADHD så ni vet, ifall jag av någon anledning skulle bete mig lite konstigt.

Jag är nästan helt säker på att jag har Dyskalkyli eftersom ingenting som gäller siffor fungerar för mig.

  • Har under hela min uppväxt haft grov ångest inför mattelektionerna, eftersom det alltid varit så himla svårt att räkna.
  • Räknar ALLT på fingrarna.
  • Har jättesvårt med höga tal.
  • "Normala människor" läser oftast mattetalen, som en liten textsnutt och löser det sedan genom det. Jag kan inte "läsa" talet utan ser bara en massa siffror och tecken.
  • Har aldrig kunnat lära mig multiplikationstabellen fastän jag försökt otaliga gånger.
  • Räknar riktigt långsamt
  • Har svårt att läsa tabeller, och måste dubbelchecka flera gånger så det jag läst verkligen stämmer.
  • Har alltid haft svårt för klockan, särskilt den digitala. (Har dock inte svårt för den längre)

Plus en massa andra saker som jag inte kan komma på, på rak arm! Men kul är det inte och det känns som att framtiden blir så begränsad på grund av detta ..

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

sussa08
2/15/10, 2:31 PM
#80

Jag kryssade i annat, för jag vet helt ärligt inte!

Har alltid varit bra och lättlärd i matte, dock ej huvudräkning… Det är först på senare tid, som jag märker att jag slänger om och "tar bort" även i sifferkombinationer… Detta har jag då märkt på min praktikplats och även min arbetsplats som båda innebär att antingen högt säga tal eller skriva av dom… (jobbar i kassan på Ica och praktiserar inom energi-branchen)

Så jag vetti 17 :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

afroace
1/10/11, 7:34 PM
#81

Jag har inte Dyskalkyli men min dotter har Dyslexi och ska även utredas för Dyskalkyli.Men när jag läser era svårigheter så tror jag nog att jag oxå kan ha dyskalkyli(hatar matte)Skäms

[Thiah]
1/10/11, 9:42 PM
#82

jag har ingen  diagnos på diskylkali men skulle nog få en om jag ville.Siffror och matte är min största frustration i skolan och de  är orsaken (till en del) varför jag började skolka och hata skolan…

Jag har bett om  hjälp men den bestod av att jag fick sitta tillsammans med en tjej (med samma problem) i ett eget rum under mattetimmen…som om tystnaden skulle hjälpa…..suck

SimsBrooke
3/6/11, 7:31 PM
#83

Jag träffade en kvinna som heter Kerstin Hill SVensson som bor i Västerås, hon gör utredningar för både Dyslexi och Dyskalkyli
När jag berättade att jag tyckte att matte B var enklare än Matte A så sa hon att många som har Dyskalkyli tycker att Matte b är enklare.

Ni kan läsa lite om på min blogg.

http://sandra-omsandrasliv.blogspot.com/
Den är inte helt klar eftersom jag ska ta ut de inlägg som handlar om Dyskalkyli och lägga dem under "OM dyskalkyli"

Detta är Kerstin Hill Svenssons hemsida.
http://www.logopedbyranhill.se/

Jag fick kontakt med henne redan januari-februari 2008 men det var i torsdags jag träffade henne första gången för att göra en intervju.

Så om ni har frågor till henne så kan ni gå via mig så kan jag fråga henne eftersom jag gör ett arbete om Dyskalkyli för min skola..

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Annons:
pyromara
1/12/13, 3:47 PM
#84

Jag röstade annat för jag har ingen diagnos på det.

Berätta gärna om hur det påverkar dig

Hm svårt att säga jag är urusel på matte närmast infantilt dålig på att räkna och första antal. Ska göra en NPF-utredning och vad som nu är Dyskalkyli eller annat vet jag inte än.

Har klen spatial förmåga. Har lite problem med klockan än i dag, speciellt digital klockor. Dålig tidsuppfattning. Busstabellen var länge ett mysterium kan nu den lokala. Påverkar även ekonomin.

…några tips om hur man förenklar vardagliga saker.

Internet! För att söka busstider.

Undvika att näthandla för då blir det ännu svårare att förstå vilka pengar som försvinner och vilka som blir kvar.

enlisa
9/26/16, 10:59 PM
#85

Vet inte om jag upprepar något nu för jag lyckas inte läsa allt som står, men som jag förstår det så hänger ofta diagnoser som ADHD, ADD, Dyskalkyli, Dyslexi, autism, mm ihop. Vilket innebär att har man det ena så ökar chansen/risken för att man även något annat på skalan… Själv fick jag veta (efter lång kamp, tack och lov stöttad av mina föräldrar) i gymnasiet att jag hade Dyskalkyli. Jag skriver "hade" för att de då sa att Dyskalkyli växer bort. Jag tror personligen att det växer bort lika lätt/mycket som Dyslexi gör - men min diagnos finns nog inte kvar oavsett. I sena 20-års åldern fick jag sedan en ADD-diagnos vilket också förklarar en del av dyskalkyli-symptomen (inte förstå tid, avstånd, riktningar, mått, osv). 

Blev också inspirerad av folks dyskalkyli-minnen, jag vill va me! :-D Mina tre tydligaste minnen från unga år är 1) lågstadiet då en lärare tipsade mig om att sätta lillfingret mellan orden jag skrev på texter eftersom jag annars inte fick till detta med mellanrum mellan orden (tyckte jag gjorde ett mellanrum, men läste man texten sen så satt alla bokstäver ihop). Bästa tipset! 2) mellanstadiet då jag grät varje fredag då vi hade "10-kompisarna"-test på matten (?+?=10) och hjärnan bara kopplade ur/svartnade, alla andra klarade detta men inte jag och jag kände mig så himla korkad. 3) nationella proven i gymnasiet, när jag äntligen (efter många panikångestattacker och stor återkommande uppgivenhet) klarade av matematiken och var så sjuuuukt glad över att aldrig aldrig aldrig någonsin behöva göra ett matteprov igen! <3 <3 <3

enlisa
9/26/16, 11:06 PM
#86

SimsBrooke: Jag tyckte också Matte B var lättare än Matte A, samt att jag i vuxen ålder visade mig har noll problem med hexagonala, oktagonala och binära tal (vilket de andra hade, som inte hade problem med decimala tal). Plötsligt var det jag som fattade nåt. Jag firade under hela den kursen, har aldrig känt mig så smart i hela mitt liv! :) Har frågat en expert vad det kan bero på men han hade inget bra svar (han visste inte). Jag har fortfarande mkt svårt för decimala talsystemet. 

Har även lärt mig att matematik är kulturellt betingat och att vissa har lättare att lära sig i vissa kulturer…tyckte jag var spännande…. :)

Upp till toppen
Annons: