Annons:
Etiketttvångssyndrom-ocd
Läst 4134 ggr
Niklas
2007-10-16 08:13

Fixa idéer?

Har du några fixa idéer, något du måste göra eller gör i alla fall?

En del kan inte gå på strecken mellan gatstenar. Andra har ritualer för gatbrunnar.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Niklas
2007-10-16 08:13
#1

När jag var liten tyckte jag inte om att på på hörn. I varje hörn tänkte jag mig ett streck i 45 graders vinkel. Det fick jag inte gå på. Dessutom tänkte jag mig att strecken studsade mot väggar och annat. Jag fick inte gå på studsade streck heller. Om ni förstår hur jag menar inser ni att det fanns streck precis överallt, det vill säga det var omöjligt att inte gå på dem. :-)

Jag undrar varför en del människor har såna fixa idéer. Det är ungefär som om hjärnan roar sig med något när det inte händer roligare saker.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
2007-10-16 11:48
#2

Apropå tvångstankar, är det någon som har sett Livet från den ljusa sidan, med bland andra Jack Nicholson? Jack Nicholsons karaktär har många intressanta drag. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Tixy
2007-10-16 12:42
#3

Jag får inte gå på skarvar i trappor, måste gå lika mycket på streck som jag inte gör när det gäller plattor på tex torg.
Samtidigt går jag hela tiden och räknar till fyra, och när jag ska göra något, tex öppna en dörr, måste jag göra det mellan fyra och ett, och där går det olika fort, så ibland får jag stå och vänta tills jag hinner emellan för att öppna.

Brunnar får jag inte hoppa över, är dom där jag ska gå så måste jag kliva på bokstaven som står på brunnen.
Och jag måste sätta på/stänga av teven i mitt rum tills det känns rätt innan jag kan kolla på det program jag vill se.

StuteriQveiar
2007-10-16 13:13
#4

Det där med vägstreck känner jag igen, men jag vet inte riktigt om det är en fix idé eller en grej jag gör bara för att ha "kul". Det måste vara lika långt mellan (i kliv), samt måste jag sätta foten på samma ställe på varje sträck, men helst med varannan fot.

Likaså har jag sedan jag var liten tviat var gång jag sett en katt passera min väg, bara det att jag råkar tvia åt andra hållet än skrocket brukar göra gällande, och bara för att jag börjat med det törs jag inte bryta ritualen. Detta gör jag trots att jag med sunt förnuft säger mig att det bara är skrock och inte på "riktigt".

Vad knäpp man är…Skrattande

Margareta
2007-10-16 13:19
#5

Jag får inte räkna hur många trappsteg en trappa har.

Periodvis har jag inte fått gå och lägga mig förrän en viss patiens gått ut….Generad både förr i tiden med kortlek och nu med dator

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annette
2007-10-16 14:52
#6

Jag äter inte upp den sista biten av smörgåsarna. Där jag har hållt i den. Hur löjligt som helst.

Annons:
Milla
2007-10-16 16:10
#7

nej jag tror inte att jag har något sådant, däremot dottern måste lukta på allt hon tar med händerna

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

[piraten90]
2007-10-17 13:45
#8

Jag måste hålla andan när jag går upp för en trappa. Jag kan inte gå upp för den annars. Kan inte heller gå på brunnar. När jag låser upp en dörr brukar jag blunda.. HAde emr saker förut jag var "tvungen" att göra, men det börjar försvinna nu!

Sommarkatten
2007-10-17 14:31
#9

Ibland kan jag få en eller flera "tvångstankar" som jag måste göra, ibland håller det i sig en liten stund bara och ibland i flera veckor, vissa finns där hela tiden. Vissa saker återkommer också med jämna mellanrum. Oftast handlar det om saker som att jag måste tvätta händerna, inte kan röra vid saker som andra har rört vid, måste ha diskhandskar när jag diskar. Det är för att jag tycker att de flesta andra människor är smutsiga, äckliga och fulla av bakterier. Det konstigaste är att när det gäller djur så är det inga problem alls, jag kan plocka upp hundbajspåsar utan problem och städa råttburen och råttorna kissar på mig ibland och det är inte alls lika äckligt som att röra vid ett handtag som andra människor har rört.

gulzebra
2007-10-17 21:05
#10

Jag måste dricka vatten efter att ha ätit mat.
Måste även ta en prilla efter vattnet men det är nog mer ett beroende och vana än en fix idé :P

Då och då dyker det upp ord som jag måste räkna bokstäverna på. Räknar antalet, räknar par, räknar fyrtal osv. Om det är ett ojämnt antal bokstäver så måste jag räkna så den mittersta står själv, i tretal eller nåt sånt med de andra, så resten kan bli jämna antal bokstäver på båda sidorna om mitten.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Niklas
2007-10-17 23:23
#11

#10: Såna där ord- och bokstavsräkningslekar håller jag också på med ibland. Inte avsiktligt, men i alla fall. Räknar stavelser också. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

AktieTrader
2007-10-18 01:03
#12

Min syrra måste räkna kanter på allting. Tex en kub har 12 kanter. Mer komplicerade saker kan hon stirra på en stund innan hon är färdig.

Ticka
2007-10-20 21:02
#13

Bla. När jag häller upp ett glas vatten, för att dricka, tömmer jag det tre gånger först innan jag slutligen fyller glaset för att dricka.

Förr var det sex gånger och blev det fel så började jag om, men jag har lyckats redusera fixeringen till tre. 

Om jag inte gör det…  vilket jag då och då tvingar mig till för att inte låta fixeringen vinna, så känns det fel, obekvämt, olycksbådande. Svårt att förklara.

Annons:
Nutiz
2007-10-21 03:52
#14

Jag får inte trampa på A-brunnar…

Margareta
2007-10-21 23:48
#15

När jag var liten hade jag väldigt många idéer om hur man inte fick gå på streck och ränder i plattor och asfalt - men det är helt borta nu.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Achatina
2007-11-01 22:44
#16

Ett tag när jag var mindre "fick" jag inte gäspa…

lightseeker
2007-11-02 13:38
#17

usch, jag räknar allt som sägs, både av mig på tv:n och av människor, det går på automatik.

Har jobbat med det på sådant sätt att jag på mina långpromenader istället försöker koncentrera mig på att andas, lugnt. Sedan så går jag systematiskt igenom hela kroppen, nerifrån och uppåt. Det brukar ta ca: 40 min.

Det krävs mycket viljestyrka att försöka känna in de olika kroppsdelarna och inte bara tänka på dom, utan istället känna dom fysiskt.

Så fort som jag börjar räkna igen: steg, eller andetag, så tvingar jag mig själv tillbaka till den kroppsdel som jag har kommit till. Det är ett otroligt ansträngande jobb, men jag mår mycket bättre psykiskt, numera.

Xyrinx
2007-11-26 14:22
#18

Det här faktiskt något jag inte har!! Tjohoo!!! ;o) (fölåt min okänsliga glädje över att komma på att jag saknar något) Jag har en total oförmåga att bli varken beroende av att göra något eller att rent fyskiskt göra saker om och om igen… Jag har alltså ingen förmåga att skapa rutiner heller… hmm och varför känns det så bra just nu??? det är inte helt praktiskt att inte kunna befästa rutiner!!!

Niklas
2007-11-26 21:54
#19

#18: Grattis! :-)

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Kia
2008-02-19 22:42
#20

Alltså jag har aldrig skrivit här innan men tänkte att jag skulle läsa lite på denna sajten då jag bara tycker det är intressant. Men sen läser jag detta som första inlägg, (vet inte varför det blev detta) och inser att det Ni skriver så håller ju jag på…..

Jag börjar bli mörkrädd kan jag säga…Hm!

Annons:
Misimurf
2008-02-20 00:06
#21

#13 jag har liknande som du, jag måste skölja glaset ett visst antal ggr innan jag dricker. Det har ingenting att göra med att jag inte tror att det är rent att göra, det är bara någon fix ide jag har. Tycker att det är lite pinsamt i vissa situationer, tex när man hälsar på nån eller när man är på jobbet. Don kanske uppfattar det som att jag tror att de inte diskat ordentligt.

Jag har även lite problem när jag åker bil, jag sitter och ändrar på fläkten hela tiden, värme, blåsstyrka, vart den riktas. Min fd sa åt mig att sluta en gång när vi var ute och åkte. Han sa att jag skulle försöka att låta bli den tills vi kom hem. Det tog max 5 min innan jag var där och pillade och jag gjorde det helt omedvetet. Numera har jag en bil med ac där man ändrar temperaturen på två rattar, en för passagerarsidan och en för förarsidan. Åker jag själv måste jag ha dom på samma temp, så ändrar jag den ena så ändrar jag den andra också. Har någon annan haft min bil så kollar jag alltid att temperaturen står på samma gradantal.

Kan tillägga att jag inte har någon diagnos eller symtom på något bokstavsfunktionshinder. Förutom mina fix ideer ;)

Niklas
2008-02-20 11:35
#22

#20: Om det är så ändrar det ju inte på dig. Det borde vara skönt att veta att du inte är ensam i så fall.

#21: Jag skulle inte ändra fläkten bara för att ändra, men jag kollar absolut att den står som jag vill ha den när jag åker iväg. Åker någon med får de gärna ändra på sin sida. Är detbara jag vill jag ha dem lika. Det låter väl inte så konstigt. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Blondieisbackagain
2008-02-21 02:56
#23

jag måste skölja o diska allt 2-3 gånger från kopp till talrik skedar bestik o så o innan jag använder det =/ vrf vet jag inte

 kan iaf säga så här har basilskräk..

tvättar där andra har rört o allt klarar inte av att gå barfoota osv :D

använder adlrig samma smörkniv som andra utan blir ny o så..

=/ 

sen gillar jag att ha saker på rad Ordning:D vilket är otroligt jobbigt för dom andra här hemma märker jag :( bruka lägga mig i min syrras saker o fixsa vilket INTE uppskattars  det minsta lillaSkrattande

klarar inte av o ha saker humel o bumel :)

Inge-elsie
2008-02-21 10:46
#24

Måste alltid kolla hur jag sätter ner fötterna när jag är ute och går. Eftersom jag inte gillar maskar så måste jag se till att inte trampa på dom. Det kan vara jobbigt när det regnar. ( har maskfobi).Vill helst gå barfota, kan inte ha strumpor på. Jobbigt på vintern.

Blondieisbackagain
2008-02-21 16:51
#25

uuusch jag hatar oxså att trampa på maskar det är sååå äckligt! :)

bruka stirra ner o marken o hålla koll så jag inte ptrampa på dom :)

AggePagge
2008-02-21 21:27
#26

Jag gillar inte heller att trampa på maskar, men tvärtom försöker jag inte titta ner.. Maskar är så äckliga! jag hade maskfobi innan, det var jobbigt…

Niklas
2008-02-22 02:42
#27

#23, 24: Jag byter också smörkniv varje gång, tycker inte om att gå barfota och gillar inte att gå på maskar (vem gör det? :-).

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Blondieisbackagain
2008-02-22 03:01
#28

ahaha =D ingen :P

mikaelxeriksson
2008-06-13 21:15
#29

En gammal tråd det här, men intressant. Jag måste undvika siffran fyra i alla sammanhang. Kan inte ta fyra bitar korv, måste ta tre eller fem istället. Kan inte sluta läsa på en sida som innehåller en fyra (kan bli lite jobbigt om man är trött och upptäcker att man är inne på sidan 141). Arbetsamt är det.

Niklas
2008-06-14 11:57
#30

#29: Har du någon aning om var det kommer ifrån? Vet du när det började?

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Ticka
2008-06-14 14:32
#31

Apropå maskar.

När det har regnat så kommer det ut en massa maskar, sniglar mm på gångbanan. Jag måste flytta dom, så ingen kliver på dem eller kör över dem. Det spelar ingen roll hur bråttom jag har, jag måste rädda dem. Dom är ju så små, långsamma och oskyddade där ute… Så för att skydda min karma och mitt samvete så flyttar jag dem. Dessutom så gäller de att se vilken rikning de har så att jag ställer av dem åt fel håll.

I början tyckte mina vänner att jag var skitjobbig och pinsam, men det tog inte lång tid innan det började göra likadant. :)

De tar lite längre tid men det är det värt.

mikaelxeriksson
2008-06-14 14:53
#32

# 30 (som tur var inte #40 ;-)): Det började lite smått i rätt tidig ålder, kanske när jag var 10 år, med att jag bestämde mej för att mitt lyckotal skulle vara tre och mitt olyckstal fyra. Under de senaste (kanske tio) åren har det här övergått till att bli en fixering vid talen tre och fyra, mest då talet fyra, i negativ bemärkelse.

Ingen aning om hur det kommer sej. En fix idé bara (och nu kom jag till exempel på att jag höll på att skriva en mening med bara fyra ord, därav denna parentes. Upptäcker jag inte såna saker utan kommer på det after the fact bryr jag mej inte).

Vänliga hälsningar

Mikael X

Denna kommentar har tagits bort.
Kyona
2008-09-24 09:35
#34

Jag får inte trampa på några andra brunnar än K-brunnar..

Annons:
[aspie]
2008-09-24 10:46
#35

#34 He he he Här är en till, men jag "försöker" göra mig av med denna dumhetFlört

HannaM
2008-09-24 16:08
#36

Min man har ne ganska "rolig" tvångstanke, eller ja automatiserad fix ide… Han räknar trappstegen i alla trappor han går och sedan måste han ha rätt fot på jämna steg.. detta leder till att han vet hur många trappsteg det är i otroligt många trappor i stockholm, där han inte vet exakta antalet kan han i alla fall svara på om det är jämnt eller ojämnt antal steg

timmelin
2010-02-16 15:11
#37

Är totalt datumfixerad. Dricker inte mjölk som har gått ut samma dag. Kan inte lukta på den för då får jag kväljningar. Maken måste lukta annars så kastar jag ut det. Har faktiskt hänt att jag har tömt ett mjölkpakt för att kunna börja på ett annat.

Samma sak med pålägg. Är datumfixerad där med

Och med choklad. Läste en artikel om att det hittats maskar i choklad som varit för gammal i affären. Äckligt!!

Om jag ser att något gått ut så slänger jag det, skulle aldrig kunna köpa en sak för att det är bara typ några dagar kvar tills det går ut, inte ens ta emot det gratis.

Svea-
2010-02-16 15:38
#38

gar ej pa A/brunnar..kollar igenom mina fickor pa jackan manga manga ggr per dag…

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Fnyfniken
2010-02-16 16:53
#39

Jag kan glatt konstatera att jag inte har några såna saker för mig. Alltid något.

Casiopeia
2010-02-17 12:55
#40

En till som inte några tvångstankar, men kan å andra sidan inte följa några rutiner eller vanor heller på gott eller ont :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

siem
2010-02-17 16:46
#41

Måste alltid gå med vänsterfoten på det vita på övergångställen, får inte trampa på a-brunnar.

Sen har jag en hel radda med magi runt mat o ätande, kan inte ha bestick eller porslin som har färger som kan relateras med fett, rosa/orange/gul osv sånt går bort, kan inte använda barnporslin med björnar eller clowner för dom betyder fett.

Om jag ska välja tal av nån anledning, kan jag aldrig välja över 50 för över det är skräckvikt för mig.

Annons:
dragonstar
2010-02-17 21:49
#42

Jag har haft saker med brunnar att man ska knacka. Sen får jag för mig att om jag tänker negativia saker komemr dom hända. Annars kan ajg få för mig saker tillfälligt men inget tvång.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Upp till toppen
Annons: