Annons:
Etikettverklighetsberättelser
Läst 3631 ggr
[YlvaP]
3/5/11, 7:31 PM

Medicinerna gör mig fet. :(

Jag äter Venlafaxin, Ketipinor (Seroquel) och Risperidal. Sen jag började med alla dessa mediciner har jag gått upp minst 10 kg på en väldigt kort tid. Visst jag har ätit en massa godis som en lite mindre chokladkaka varje dag. Inte mer än 100 gr då.

Men iaf så misstänker jag att det är mina mediciner som gör mig fet. Iaf fetare än godiset. Och nä jag rör inte på mig heller men det gjorde jag inte heller och godis åt jag då med och gick inte alls upp så fort som jag gjort nu.

Jag vill sluta med mina mediciner men min psykiatriker tycker inte det för vi borde fullfölja antideppen i minst 6 månader som är rekommendationen och dessutom skulle jag må ännu sämre än vad jag nu. Sexet funkar inte alls och det tror jag är medicinens fel också.

Hjälp, är det mina mediciner som har viktuppgång som biverkning?

Annons:
vildvild
3/5/11, 8:57 PM
#1

Usch då Ylva har inget svar men lider med dig och vill i all fall skicka en kram !

Denna kommentar har tagits bort.
[YlvaP]
3/5/11, 9:08 PM
#3

Tack vildvild. :)

Zaphix
3/5/11, 9:09 PM
#4

Testa sluta äta choklad istället för att sluta med medicinerna, har en känsla av att det är en bättre väg att gå..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[YlvaP]
3/5/11, 9:11 PM
#5

Varför ser jag inte inlägg nummer 2?

Jo jag har slutat med godis nu.

coachingtiger
3/5/11, 11:01 PM
#6

Kolla på Venlafaxin där du har alla varianter på medicinen uppräknade. För att göra det enklare för dig, så kollade jag den första av dem, och på dnna länken kan du läsa om biverkningar

Tänk på att biverkningarna kan skilja sig åt lite, beroende på vilken typ av medicin du har. Den sista länken var till Depotkapsel på 37,5 mg.

Ett litet utdrag från biverkningarna:

Påverkan på ämnesomsättning och näringstillförsel

Vanliga: viktminskning, förhöjt kolesterol.

Mindre vanlig: viktökning.

fass.se är en ovärderlig källa, för att hitta information om mediciner.

Annons:
coachingtiger
3/5/11, 11:07 PM
#7

Är du säker på att du blivit fetare? Vissa mediciner kan göra så att kroppen samlar på sig vätska, vilket ju inte är detsamma som fett. Att man blir uppsvälld och ser tjockare ut, händer även med dessa mediciner. T.ex så har alla former av kortison sådana biverkningar. Många känner att de blir "plufsiga". Ansikte, händer och hela kroppen sväller upp, pga den ansamlande vätskan. Om det bara ät vätskeansamling, så kan det ju hjälpa med vätskedrivande, som gör att man kissar mer och därmed gör sig av med överskottet på vätska.

Jag har inte kolla upp dina andra mediciner, så jag vet inte om det är vätskeansamlingar du råkat ut för, eller om det faktiskt är fett som lagts på på din kropp. Om du är osäker, så kolla upp dina mediciner på FASS, eller ring sjukvårdsupplysningen och fråga. Det är ingen idé att försöka "banta" om det är vätskeansamling. Det gäller att ta reda på vad viktökningen består i, och sedan vidta rätt åtgärd.

Winterhearted
3/5/11, 11:18 PM
#8

Jag äter Seroquel nu och har gått ökat aptit av den ungefär 20 min efter jag tagit den blir jag tokhungrig så det tror jag har bidragit till min viktupgång då jag gått upp i vikt. Sedan har jag ätit Rispedal och jag upplevde att jag fick mycket vätska i kroppen av den så jag tror den kan vara en kombination.

Jag kommer dock mest troligt byta ut Seroquel mot Ritalin eller någon annan medecin i den kattegorin. Men jag förstår hur det känns då jag gick upp otroligt i vikt då jag fick Seroquel och Efexor insatt…

I live Here on the path of dreams Alone but Free

HannaM
3/6/11, 10:36 AM
#9

Säger som #4 Prova att utesluta godiset (eller minska) och äta vettigt för att se om det är mediciner eller annat som påverkar mest. Då har du liksom svart på vitt när du ska prata med läkaren sen om du vill sluta.

[YlvaP]
3/6/11, 11:28 AM
#10

Tack för länkarna.

#9 Jo jag har slutat med godis skrev det tidigare. ;)

#7 Vet inte om det är vätska. Hur kollar man det? Magen är iaf tjock och fet typ fetthård.

HannaM
3/6/11, 11:32 AM
#11

#10 Jepp såg det=) Så då borde du om du äter vettigt och regelbundet kunna se om det är medicinen som ställer till det värst.

[YlvaP]
3/6/11, 11:47 AM
#12

Ja jag hoppas på det. Flört

coachingtiger
3/6/11, 3:15 PM
#13

#10 Vätskeansamling är en vanlig biverkning av vissa mediciner. Jag har inte kollat dina andra mediciner,men slå upp dem i FASS, så får du veta om viktökning eller vätskeansamling tillhör biverkningarna.

Du kan också fråga din läkare eller sjukvårdsupplysningen. Det är nog svårt att avgöra själv, om det är vätskeansamling eller fett. Vatten går inte att komprimera, så det blir också hårt, om man har för mycket vätska i kroppen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: