Annons:
Etiketttips-goda-råd
Läst 4736 ggr
Ylva-Li
3/16/11, 9:15 PM

Telefon som hjälpmedel

Ett tag ville jag ha en sån här handiphone. Men efter att ha kikat på dem så känner jag att det inte riktigt är nåt för mig.. Så tack vare att sambon äntligen fick ett jobb så kunde vi köpa en android telefon på abonemang.
Och det måste jag säga är det bästa köp jag gjort!
Den är med mig överallt! Det är verkligen ett behövligt hjälpmedel för min Asperger.
Jag har kalendrar och typ post-its med påminnelser etc, för att hålla reda på saker som ska göras.

Så nu vill jag höra om ni har några smartphones och om de hjälper er i vardagen? Iphone, android?
Och naturligtvis, några bra apps som är till hjälp? (Skriv isåfall om det är till android eller iphone förstås. :) )

Personligen slår jag ett slag för googlecalendar. Det har jag redan sen tidigare, via mitt gmailkonto. Men nu kan jag styra över det även via telefonen vilket är guld!
Sen kör jag också task list, som typ är som en avancerad variant av post-its. Du kan skriva som bara noteringar (jag brukar skriva buss/tågtiderna t.ex så jag har dem nära till hands), men också sätta påminnelse så att telefonen påminner en viss tid att du ska t.ex tvätta.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Annons:
Ladydragon
3/16/11, 11:18 PM
#1

Jag har oxå nyligen skaffat mig en Android telefon och den är verkligen guld värd Skrattande

mitt allra bästa App tips måste vara Widget locker (tyvärr kostar den lite pengar)
men en helt suverän app där du kan lägga program genvägar och widgetar på skärmen innan du låser upp telefonen så man slipper leta efter dom viktigaste sakerna i telefonen

och jag skulle gärna oxå vilja få lite mer tips på bra appar

Ylva-Li
3/17/11, 1:01 AM
#2

Visst är de underbara!

Kanske är olika på olika telefoner? Men jag kan redan nu lägga ut mina appar på "skrivbordet" eller hur man säger, så jag lätt kan hitta de appar jag använder mest.
Har en HTC Desire HD.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

snuz
3/19/11, 11:55 AM
#3

Som jag har letat efter en tråd som denna! Bra gjort Ylva-Li att starta den!

Har provat en handi, men köpte mig en android istället, och tycker det är fantastiskt bra. Dock har jag inte lärt mig manövrera googlecalender, men ja jobbar på det :)

De appar jag använder mig av är :

vem ringde.se. Jag tycker nämligen att det är lite obehagligt att svara i telefon när det dyker upp nr som ja inte har nån aning om va det är, men nu kommer det upp info om vem som ringer.

Resrobot. Som tar fram alla resealternativ till dit man vill, inte bara sj. Smidigt tycker jag.

Grönguide, som naturskyddsföreningen tagit fram hjälper mig att källsortera rätt ( brukar glömma bort var vissa saker ska oså) etc.

Pillreminder, som gör som den heter, påminner mig att ta medicinen.

Womanlog calendar, den håller koll på mensen åt dig, låter kanske märkligt, men jag tycker det är skönt att dels veta när jag hade mens (vid ev läkarbesök där de kan komma att fråga sånt, brukade jag aldrig ha koll) men oxå för att kunna planera inköp av skydd.

Dessa är alla gratis appar.

Ylva-Li
3/19/11, 1:36 PM
#4

Jag tror jag testade womanlog, men fastnade för My days istället. Men båda var väl ungefär likvärdiga så. :)

Enda negativa med task list som jag märkt, är att jag inte vill att det ska stå i widgeten om det är något som händer på måndag och det är lördag idag. Jag vill bara se det som är idag. Ska kika om det går att ställa in, eller kika om jag kan hitta nån annan liknande app. Den känns annars som ett bra kompliment till en vanlig kalender.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

coffee-girl
3/19/11, 7:10 PM
#5

Åh vad bra det låter med en android! Jag som just har beställt en sån (HTC Wildfire), eftersom jag antagligen aldrig kommer att få varken Handi(fon) eller nåt annat hjälpmedel. Jag har nog haft tanken att kunna använda den som hjälpmedel och påminnare, så att jag inte glömmer bort saker. Jag hoppas det finns appar till busstiderna även om jag har åkt med samma buss veckan innan. Men det gör det nog, för det finns tydligen jättemånga!

Det enda jag bävar för är att kunna hålla reda på var jag lägger Androiden, när jag nu av kostnadsskäl ska avskaffa min fasta telefon. Så jag kan liksom inte ringa till HTC:n när jag har förlagt den…  Obestämd

[YlvaP]
3/19/11, 8:07 PM
#6

Har haft en android och jag var så nöjd med den. Men anledningen till att jag sålde den var att den mobil jag hade inte skulle kunna uppgradera till 2.2. Numera har jag en Nokia N8 och jag gillar den skarpt. Finns inte så många bra appar till min mobil som till android eller iphone men jag kan iaf lägga in en rad massa larm på den och upprepa osv. Dessutom har den en bra kamera. Hihi!

Annons:
snuz
3/19/11, 9:16 PM
#7

Appropå #5 så kom ja på att ja hade glömt skriva upp en app: 

wheres my droid, det är en suverän app, OM/NÄR man tappar bort telefonen så skickar man ett sms till sin telefon och då sätter mobilen igång att ringa/larma även om den är inställd på ljudlös. Och man bestämmer själv vilka ord man vill programera, tex hitta mig. Skitbra, eftersom man då kan skicka gratis-sms på nätet. 

Kom på ett annat tips som jag brukar använda mig av när jag tappat bort telefonen. Vi har ingen hemtelefon och när min sambo inte är hemma och kan ringa till telefonen så brukar jag ringa från skype, man får ett gratis samtal vid intallation, och så länge man inte svarar eller låter det gå till mobilsvar så kan man använda det där gratissamtalet hur många gånger som helst för att hitta telefon.  Bara ett litet tips :D

coffee-girl
3/20/11, 3:36 PM
#8

#7 Åh vad bra! Tack så jättemycket för de tipsen! Glad

Ladydragon
3/26/11, 3:02 AM
#9

jag gör ett nytt försök att förklara…..

Widget Locker en app som funkar så att när du trycker på låsa upp tagentlåset på mobilen så brukar man ju bara få upp låsa upp ikonen…..men här får du istället en hel skärm där du kan lägga genvägar program o annat 
så i affären till exempel om jag snabbt behöver räkna ut något så tar jag upp telefeonen och trycker på tangentlåset men jag låser inte upp telefonen utan direkt så har jag ikonen för kalkylatorn och kan snabbt räkna ut det jag behöver

ääh funkar inte min förklaring så kolla på Android Market

sen inser jag att telefonerna kan nog skilja sig rätt mycket själv har jag en Sony Ericsson X8

Apps organizer en app så man kan placera apparna i olika mappar som man enkelt kan lägga på skärmen så man lätt o smidigt kan få fram det man söker efter

ACCleaner en app som rensar cache hos programmen alltså onödig data som programmen inte behöver  men som ändå ligger kvar o skräpar

Advanced task killer en app som gör att man kan stänga program som ligger i gång väldigt hjälpsamt om man tycker telefonen kanske börjar sega lite för ofta så ligger det en hel massa program igång i onödan

Instant heart rate en liten app som med hjälp av mobilkameran räknar ut din puls

Shush en app som gör att du kan ställa in tiden när telefonen ska vara på ljudlös till exempel vid ett möte och när tiden är slut så går telefonen automatiskt över till ljud igen så man slipper o miss samtal och sms för att man missade o sätta på ljudet igen

Toothbrush helper lite en underbar app som egentligen är till för barn så dom borstar tänderna ordentligt och tillräckligt länge men skitbra även för oss som har lite problem med tidsuppfattning och så vidare

Winamp musikspelare enkel lättanvänd och man kan enkelt skapa nya spellistor

Menstrual calender free app som gör att du kan hålla koll på mens ägglossning och så vidare 
**enligt appen så är det en tids begränsad gratis app och sen måste man köpa den 
**men jag har inget märkt den fungerar fortfarande utmärkt trots att prövotiden har gått o tja då finns det ju ingen mening o köpa den heller förrän man är tvungen…..

HeHe jag är en riktig "appoman" jag älskar att frossa i Android market och jag häpnar över att man kan typ installera allt o mer därtill o telefonen och det finns så mycket bra appar att använda och massor är gratis så det är bara o frossa i market och installera det man känner för och är man inte nöjd så man kan bara avinstallera och prova något annat

Ylva-Li
3/26/11, 9:28 AM
#10

Aaah! Ja då förstår jag vad widget locker är! :D

Task killer har jag också. Superbra att ha! Brukar gå in där lite nu och då och ta bort saker som inte stängs av ordentligt.

Jag har timeriffic som fungerar som så att man ställer in tider då telefonen t.ex inte ska låta när man får sms, mail osv. Jag ställde in så att den bara får låta om någon ringer under natten. Får nämligen små ljudnotifikationer när jag får email också. Fungerar riktigt bra.

Hehe, ja jag brukar också ladda ner en massa från market och testa. Så enkelt att installera och avinstallera om det skulle vara så! :D

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

mamma3barn
3/26/11, 8:28 PM
#11

Jag har en iphone o en app som är bra tycker jag är VAB-hjälpen. Då slipper man ringa f.kassan då man vabbar. Drar mig annars för att ringa…

Upp till toppen
Annons: