Annons:
Etiketthjälpmedel-stödinsatser
Läst 9337 ggr
tarotlasse
2011-03-17 22:00

Är det ngn som testat bolltäcke för sömnen ?

Hej på er undrar om det är ngn här inne som provat att använa sig av bolltäcke för sina sömnproblem.

Sonen fick prova detta för några år sedan men gillade det inte alls.

Men tänkte fråga min läkare om man kunde få prova ett  sådant täcke för mina egna sömnsvårigheter.

Lasse

Annons:
[Taz-Mania]
2011-03-18 10:57
#1

Inte bolltäcke, men jag har kedjetäcke för mina ångestbesvär.

Dock behöver jag ett mkt tyngre än vad som rekommenderas med min vikt, för att jag har så väldigt mkt ångest.

Jag tycker iaf att kedjetäcket hjälper lite och hoppas att du ska uppleva hjälp av ett bolltäcke.

snuz
2011-03-19 12:00
#2

Jag har ett bolltäcke och har haft det i snart två år. Tycker det är ett av de bästa hjälpmedlel som jag fått prova.

Det enda negativa jag kan komma på är att det blir såååå väldigt varmt med bolltäcke på sommaren, så då kan ja inte använda det.

Men annars är det bra, hjälper mig att komma till ro på kvällarna, men man får själv lära sig att arbeta med det, eftersom det kan användas till många olika problem och alla är olika.

Kolla med din läkare Lasse, alltid värt att prova!

JohannaEkroth
2011-03-19 14:39
#3

Jag ska få ett nu snart och prova bestämdes i torsdags. Glad

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Banankaka320
2011-03-19 16:34
#4

Vad är bolltäcke? :o


HannaM
2011-03-20 11:34
Annons:
totaltnaken
2011-03-26 20:09
#7

jag har bolltäcke.tycker mkt om det och det hjälper mig.min dotter har oxå ett men hon gillar det inte.vill inte sova med det.

Det är ingen ordning på allting...delar man nån form av släktskap med pippi och papphammar så gör man...

ekorren
2011-03-30 23:55
#8

Ska kanske också få prova bolltäcke…men jag är rädd för att det är för varmt.

Vet ni om kedjetäcke kan vara svalare?

[Taz-Mania]
2011-03-31 11:03
#9

#8 Kedjetäcket är varmt tycker jag och jag är lättfrusen annars.

ekorren
2011-04-01 12:20
#10

#9 Ah ok. Tack Glad

JohannaEkroth
2011-04-01 12:51
#11

Fick mitt bolltäcke igår, men har inte hunnit testa det.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[aspie]
2011-04-01 15:52
#12

Läste häromdagen att det finns bollvästar att testa oxå. Själv skulle jag vilja testa kedjetäcke hellre än bolltäcke och bollväst

[Taz-Mania]
2011-04-01 21:49
#13

#12 Är mkt nöjd med mitt kedjetäcke, men ska få ett tyngre pga att jag har så hög ångestnivå.

Annons:
[aspie]
2011-04-02 11:01
#14

#13 så det funkar bra mot ångest? Kanske borde fråga om jag kan få ett sånt då

[Taz-Mania]
2011-04-02 13:11
#15

#14 Kedjetäcket sägs funka bättre emot ångest än vad bolltäcket gör. Det var därför jag INTE fick bolltäcke, för att jag har så stora problem med ångest så trodde de att det skulle ge mer effekt på mig med ett kedjetäcke istället. Gillar det mkt, men behöver tyngre än min viktrekommendation pga ångestnivån. Det trodde de redan innan men de behövde testa rekommenderade vikten på mig först.

[aspie]
2011-04-02 14:14
#16

#15 Jag ska nog ta och prova det om jag får och om det finns där jag bor. Hur tvättar man ett sånt täcke förresten? Rostar det? haha Flört

Emaljoh4
2011-04-02 14:31
#17

#16 HAHAHA, underbart!!! "Rostar det?". SkrattandeSkrattandeFlört DU är klockren du!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[aspie]
2011-04-02 17:14
#18

#17  Skrattande KRAM

[Taz-Mania]
2011-04-03 08:54
#19

#16 Du tvättar det i maskin i max 60 grader och torktumlar inte!

Nej, jag tror inte att det rostar Flört

[aspie]
2011-04-03 09:09
#20

#19 Det var så för väl haha Skrattande Annars så brukar ju kedjor rosta Flört

Annons:
HannaM
2011-04-03 11:10
#21

Konstigt, när jag provade ut mitt täcke fanns de inga rekomenationer varken gällande vikt eller ångestnivå. Det var helt enkelt att prova sig fram och se vilket täcke som kändes bäst.

Ska man tvätta täcket måste man dock tänka på att man behöver en maskin som klarar av vikten. Mitt täcke väger drygt åtta kilo.

[aspie]
2011-04-03 11:25
#22

#21 Oj, drygt 8 kg Förvånad Kedjetäckena är väl ännu tyngre eller?

Emaljoh4
2011-04-03 11:30
#23

#22 Finns nåt kedjetäcke som väger 4.2 kg om jag minns rätt. Nånstans med 4 kg iaf.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

HannaM
2011-04-03 11:49
#24

#22 Det är ett kedjetäcke, det tyngsta av dom jag fick välja bland.

[aspie]
2011-04-03 12:07
#25

#23 #24 Det ar bra att veta Malin och Hanna… tack Glad

Spacegirl31
2011-04-03 19:53
#26

Jag sover med bolltäcke varje natt, det väger mer än kedjetäcket, jag älskar boltäcket, det är så bra :-)

* ~* Ha en bra dag *~*

Spacegirl31
2011-04-03 19:57
#27

Du ska nog snarare fråga din arbetsterapeut kanske? Det var en sådan som introducerade bolltäcket för mig.

* ~* Ha en bra dag *~*

Annons:
JohannaEkroth
2011-04-03 20:02
#28

Jag har sovit första natten med bolltäcket nu. Först brottades jag med det i säkert 30 minuter på golvet innan påslakanet var på. Så tungt!! Puh! och sen att lyfta upp det i sängen.

Sen dags att sova. Jag la mig på rygg och insåg att jag måste ha en lägre kudde, för jag blir helt nedtryckt. Hihi! Sen var det inget skönt att ha händerna under täcket utan jag la mig med en hand på varje sida av huvudet. Så mysigt att känna tyngden runt hela kroppen. Sen minns jag ingenting mer än att jag vaknade 1,5-2h senare än vanligt i samma ställning! Höll på att knappt komma upp imorse. Tungt täcke!

Bollarna i bolltäcket är ca 5cm stora och fyllda med små små (antar jag) blykulor. Därav tyngden och känselförnimelsena som blir när blykulorna rör sig i bollarna.

Tungan ute

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Taz-Mania]
2011-04-04 09:01
#29

Mitt kedjetäcke väger 5,3 kg. Ska byta till 10 kg. Det är det tyngsta som finns i standardvikt.

Bolltäcke vet jag inte vad de väger?

Det vet kanske du som fått ett precis?

ekorren
2011-04-04 12:11
#30

Ska få ett bolltäcke också…få se hur länge det dröjer innan jag får det. Spännande!

#28 helt nedtryckt å behöver lägre kudde…hihihi Flört

Ojoj…hur ska jag orka släpa upp täcket på en stege ända till taket!! Förvånad…har nämligen sängen där…hmm… lite styrketräning innan kanske..

JohannaEkroth
2011-04-04 12:28
#31

7 kg väger det och eftersom att blykulorna och bollarna flyttar sig hela tiden så bli det otympligt att hålla på med. Men jag skulle rekomentera dig att bära upp det i den medföljande nylonsäcken, för då kändes det inget tungt. Flört

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Spacegirl31
2011-04-04 19:41
#32

Jag har nog inga blykulor i mina bollar, för det låter absolut ingenting om bollarna förutom när jag rör mig såklart.

* ~* Ha en bra dag *~*

ekorren
2011-04-04 21:03
#33

#31 Smart! Det ska jag komma ihåg Glad

ekorren
2011-05-29 16:56
#34

Nu har jag fått mitt bolltäcke. Lite väl varmt när det är varmt ute men annars verkar det jätte bra. I början undrade jag vad jag hade för knöligt i sängen egenligen Tungan ute Nu har jag vant mig och tycker det är riktigt mysigt.

Annons:
Spacegirl31
2011-05-29 21:33
#35

Roligt att du är nöjd :-)

* ~* Ha en bra dag *~*

HannaM
2011-05-29 21:45
#36

#34 haha jag måste vara största fryslorten någonsin, har fortfarande duntäcke över kedjetäcket=p

ekorren
2011-05-30 00:16
#37

#37 Skrattande

tarotlasse
2011-06-07 22:55
#38

Nu har jag varit hos arbets terapueften och pratat om Bolltäcke.

Fick informationen att bolltäcket är varmare o lite klumpigare en kjedje täcket så hon rekomenderade mig att testa ett kjedej täcke i stället eftersom jag vill ha det svalt när jag sover.

Hon berättade även att har jag ADHD diagnos o lider av sömnproblem. Så är jag berätigad til detta täcke som tekniskt hjälpmedel o behöver inte betala det själv.

Men arbets terapueften hade inte behörighet till att skriva ut täcket utan det kunde bara högre instans godkänna.

Så idag ringde en dam från komunen om att hon fått in en remiss och undrade vilken vikt jag ville ha på täcket.

o så fick jag lite mer information o att jag fick lov att prova täcket innan jag bestämde mig för om jag ville ha det.

Så nu är täcket beställt o jag kan hämta det när dom fått hem det från leverantören.

Lasse

Pilon
2011-06-08 01:12
#39

ääääähhhh Jag sover med hunden på magen, hon väger 8 kg, mycket mysigare än ett täcke full med kulor som låter hela tiden och tröttnar vi på o att sova på varandra så sover vi bredvid varandra, mycket praktiskt :-)

Och har ni sån besvär med sömnen, tänk på vad ni äter, maten har en stor påverkan på sömnen!

Ladydragon
2011-06-08 04:24
#40

28# några blykulor har jag då aldrig hört talas om när det gäller bolltäcken och i så fall måste det vara någon piratkopia

det äkta bolltäcket har små plastbollar inu och ingenting annat

plastbollarna ligger fritt inuti täcket och det är därför man får den härliga känslan av att vara komplett instängd i täcket men även att man variera hur man vill ha bollarna

har själv ett bolltäcke och det är verkligen underbart enda negativa är att det är lite för tungt för mig men men antingen det eller inget täcke alls sa Arbetsterapeuten

Pilon
2011-06-08 09:27
#41

UNgefär som en sackosäck då, dom innehåller också små lätta kulor, frigolitgulor. hehe vad mysigt o sova med en sackosäck över sig ;-P

Annons:
HannaM
2011-06-08 09:29
#42

#41 Det finns några som har sånna små lätta i sig och så finns det dom som har stora kulor, typ som bollhavsbollar och så finns det sånna med blandat.

JohannaEkroth
2011-06-08 09:31
#43

Bollarna i bolltäcket är ungefär 5 cm i diameter och ser ut som bollhavsbollar.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Pilon
2011-06-08 09:35
#44

ja det kan också vara mysigt, o sova i ett bollhav :-)

CelsiusT
2011-06-08 10:57
#45

Jag har läst lite om det här med bolltäcke, men aldrig hör något om kjedjetäcke förr.

Medarbetare på westernridning.ifokus

tarotlasse
2011-06-08 23:33
#46

Här kan ni läsa lite mer om kjedje täcken.

http://www.provista-optik.se/rag

ett utdrag från nätet av en som provat både bolltäcke och kjedjetäcke

 Kedjetäcket innehåller rostfria kedjor och ena sidan är vadderad, precis som på bolltäcket. Jag tycker nog att kedjetäcket är mer smidigt och hanterligt och det är enklare att tvätta. Bolltäcket prasslar mer och blir mer ojämt. Kedjetäcket är också billigare.

Arbets terapueften berättade att bolltäcket är klumpigare och besärligare att ta med sig om man ska resa och det blir väldigt varmt  med ett bolltäcke.Bollarna flyttar även på sig när man rör sig vilket kan vara obekvämt.

Kjedje täcket är inte större en ett vanligt täcke smidigare och är mycket svalare en vad bolltäcken är men dom båda har samma effekt.

Kjedjorna är fastsydda i kanaler så dom ligger still vilket blir jämnare och inte låter så mycket.

Så är väl en smak sak på vad man föredrar misstänker jag.

Lasse

[Woozy]
2011-06-09 11:24
#47

På måndag kl 13 så skall jag åka och testa ut vilket kedjetäcke jag skall få. Bolltäcke blir för varmt.

Glad

SaraU
2015-06-27 19:53
#48

Låter dessa täcken mycket? Jag har så svårt med ljud när jag är på väg att somna och snurrar mycket och har börjat fundera på om ett kedje- eller bolltäcke vore något för mig

the esthetic grown up is the child who survived

Annons:
Ladydragon
2015-06-27 20:43
#49

#48 har själv ett bolltäcke lite äldre modell där bollarna ligger fritt inuti täcket vilket gör att dom låter lite när dom rullar runt inuti täcket 
har fått mitt täcket som hjälpmedel och då va kravet att alltid ha på ett speciellt vätskteavvisande påslakan och det prasslar en del 
men förstår kravet mitt bolltäcke går inte o tvätta utan specialtvättmaskin 

sen behöver man ju inte sova med bolltäcket på sig jag klarar inte det utan använder mitt bolltäcke för avslappning och reducera ångest 
men ibland använder jag bolltäcket innan jag ska sova…ligger under bolltäcket nån timme tills jag blir riktigt trött o sen byter till det vanliga täcket o somnar som en stock

Kakan87
2015-07-10 01:56
#50

Jag fick panik, det kändes som om någon höll fast mig!

Maleficum
2015-09-11 13:57
#51

Jag har kedjetäcke på 12kg, testa ett bolltäcke i några sekunder men kände direkt att det skulle bli för varmt, är riktigt känslig för värme så sommartid kan även kedjetäcket kännas lite för varmt. Har även sytt ett mindre själv på ca 7kg att ha i soffan eller vid kortare resor men det är inte plastade kedjor i så det låter lite mer men inget som har stört mig.

I sommras fick jag även testa att tvätta mitt täcke, eftersom kaninen råkat kissa på det, vilket gick bra (mitt går att dela så en halva går in i en vanlig tvättmaskin). Är lite jobbigt att sätta på lakan själv eftersom det är så tungt och jag har problem med lederna.

Numera känner jag inte vikten men sovar jag utan det så är det jättesvårt för allt känns för lätt även om man har flera filtar på sig. Har vintertid överkast och filt plus täcket (brukar ha 15 grader i sovrummet då) men sover allra bäst när jag har labben hemma och hon ligger på täcket (hon älskar att sova på det) mellan mina ben och tynger ner det extra med sina 23kg.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Dioramabyggare
2015-09-15 02:30
#52

Jag testade ett bolltäcke (femkilos tror jag det var) en natt för några år sedan men jag gillade det inte alls… jag upplevde det nästan som att jag var fjättrad vid sängen, så jag lämnade tillbaka det.

UnderbaraD
2018-03-20 11:05
#53

Nu ser jag att det är en relativ gammal tråd. Hänt mycket sen sist och finns en hel del andra alternativ. Kolla in www.qoali.com som använder en annan sorts fyllning och har rimliga priser.

Upp till toppen
Annons: