Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 10829 ggr
JohannaEkroth
4/17/11, 9:36 PM

Cymbalta

Ska troligen börja att äta Cymbalta istället för Edronax. Har AS och drag av AD(H)D.

Edronaxen får jag sådant lågt blodtryck av. Ligger på 95-110/70. Har svimmat samt varit nära att svimma x antal ggr plus att jag svettas som en gris av den.

Nu vill jag höra era erfarenheter av Cymbaltan. Både bra och dåliga. Biverkningar, samt hur länge de satt i. Dela gärna med er av dos etc. Allt är viktig info då jag läst biverkningslistan och är LIVRÄDD. Mår man verkligen så illa av den och kräks av den som det står?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
Zaphix
4/17/11, 9:56 PM
#1

Åt Cymbalta rätt länge, minns inte hur länge, men kan varit upp till ett år. Den gav ingen effekt, greppar inte varför läkarn tyckte jag skulle fortsätta ändå, men ja..

Bieffekten för mig var att jag var uppe och kissade sex-sju gånger per natt, ständigt törstig och kissnödig. Trodde jag hade diabetes, jag är iofs en aning hypokondrisk, så tog prover för det. Men var inte diabetes, utan visade sig att jag fått problem med njurarna tack vare Cymbaltan.

Som tur var blev det bättre när jag slutade.

SSRI-preparat är inget för mig, testat en massa utan resultat och äter Voxra istället nu.

Men testa och se, har en gammaln vän som åt Cymbalta med bra resultat, blev frisk ifrån sin depression tack vare den. Så är helt olika..

Bieffekter på bipacksedeln är väl inte det bästa att läsa, en av mina mediciner jag äter dagligen har "plötslig död" som biverkning, inte så kul. Men får bra effekt av den, så är värt det.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

JohannaEkroth
4/17/11, 10:28 PM
#2

Vad är Voxra?

Själv äter jag Attarx mot oro/ångest och ska börja med den till natten istället för Zoplikon (insomningstablett)

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Zaphix
4/17/11, 10:33 PM
#3

Voxra hjälper dopaminet och noradrenalinet på traven, SSRI hjälper serotoninet. Kanske Cymbalta hjälper nåt annat på traven också, minns inte.

Äter Voxran mot depression och Lyrica som är en välsignelse för mig, lindrar min GAD. Äter theralene mot panikångest och för sömnen typ dagligen, äter melatonin och Stilnoct för sömnen dagligen.

Men Cymblatna skulle lindra min ångest och depression, men nä, den gjorde inte det för mig,

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

ekorren
4/18/11, 12:03 AM
#4

Cymbaltan fungerade inget vidare för mig. Kom aldrig upp i någon dos. Blev bl a nästan helt sömnlös…men det blev jag iofs på edronaxen också. Men det är så olika vad som fungerar och inte, och även om och vilka biverkningar man får.

Tycker inte du ska vara rädd att prova. Det går alltid att avsluta om det inte känns bra…visserligen kan det vara jättejobbigt…jag har själv ledsnat på den karusellen men men…

Cymbaltan går både på seratonin och noradrenalin. Edronaxen mest på noradrenalin.

JohannaEkroth
4/18/11, 7:59 AM
#5

Min sömnlöshet på edronaxen försvann efter några veckors användande. Typ 4.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

BMTech
4/25/11, 10:29 AM
#6

Cymbaltan räddade typ hela mitt liv…..

Den raderade ut min panikångerst och mina deppretioner helt…..

Jag har ätit den i 1 och ett halvt år nu…

Och känner att jag har ett rätt normalt liv..

Något som jag har haft svårt att känna innan.

Biverkningarna när jag började med den var dock hemska…

Illamående och en hängande zombie känsla som jag drogs med i ca 2 veckor sen började allt ljusna och livet bara sprang iväg mot ljusare tider :)

Så det var faktiskt värt dom 2 veckorna även att det inte kändes som det då..

Men vad är 2 veckors mörker om man kan få en ljuss framtid…

Så för mig har cymbalta varit kanonbra..

Hoppas det hjälper något.

Annons:
HannaM
4/25/11, 1:40 PM
#7

Ätit cymbalta utan resultat. Varken insättningsproblematik eller utsättningsproblematik, inga biverkninar utom det som alltid kommer med antidepp, att man blir zombie.

[mossquinnan]
4/25/11, 9:21 PM
#8

Ooh myy good Bushannah..vill du veta min erfarenhet av Cymbalta..?

Den är inget kul alls..fick för första gången i mitt liv självmordstankar..sov nget på natten knappt..den tid jag sov hade jag ruskiga mardrömmar,svettades kopiöst mycket..kallsvettades..

En total känsla av darkness..riktigt svart.

Ärligt nu även om vissa har haft bra effekt av dessa.

Ät dom inte..det är mitt råd..jag tror dom är livsfarliga och då kan jag säga av egen erfarenhet att jag testat mycket och är snart 49 år.

Men lycka till endå..ut i skogen ist..finns inget bättre..och positivt tänk..

Man kan inte äta all skit som läkarna får provision på..det blir våran död till slut..varma kramar från adhd/kärringen och ett möjligt ADD /fall

Zaphix
4/26/11, 12:33 AM
#9

#8: Om de vore så livsfarliga så bör nog inte #6 ha blivit hjälpt av dom.

Alla reagerar olika, min mirakelmedicin Lyrica finns det många som fått jobbiga biverkningar av, men den fungerar super för mig ändå. Det är inte så bra att avråda folk ifrån att använda en medicin som andra faktiskt blivit hjälpt av.

I och med att ett läkemedel trots allt blivit godkänt at läkemedelseverket så ska det ha fler bra effekter än dåliga. Så det är värt att testa, speciellt om en läkare som för det allra mesta har mycket kunskap om läkemedel rekommenderar det.

Jag misstror också starkt din antydan om korruption bland läkare.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Lunar
4/26/11, 7:50 AM
#10

Cymbalta har jag enbart bra att säga om

[mossquinnan]
4/26/11, 1:36 PM
#11

Bushanna ville ha bra och dåliga erfarenheter av cymbalta och jag skrev endast min egen erfarenhetGlad

BellaLL
4/28/11, 11:21 AM
#12

Cymbalta blev jag nästintill helt sömnlös av…hade väldigt mycket mardrömmar också. Min hjärna gick på högvarv hela tiden av den och jag kände ingen direkt positiv effekt av den.

Men det är ju mycket viktigt att poängtera att vi fungerar olika! Jag vet många som har blivit hjälpta av den och tycker att den är fantastisk. Tyvärr är det en hel vetenskap ibland att hitta rätt medicin/kombination av mediciner samt rätt dos.

Lycka till!

ekorren
5/2/11, 12:53 AM
#13

Kan kompletera min lista på erfarenheter av cymbaltan som inte var speciellt positiv. Förutom sömnlöshet….trolig halsinfektion-infammation, allmän sjukkänsla, förändrad känsel i händer och fötter, den obligatoriska muntorrheten förstås…ja vad mer…har förträngt det mesta faktiskt.

Men hade jag inte fått så många biverkninar så kan den ha fungerat riktigt bra på humöret.

Jag har som regel att aldrig titta på biverkningarna förrens jag märker något underligt, för biverkningar finns i högar i alla mediciner. T o m i receptfria antiinflammatoriska finns det kusliga biverkningar om man tittar efter.

Inga mediciner är sockerpiller så känn efter om det verkligen behövs.

Annons:
Hesten
5/23/11, 9:16 PM
#14

Jag sällar mig härmed till dem som fått ett nytt liv genom cymbalta.

Även om jag önskade att jag inte fått tinnitus och blåmärken.

Jag har inte mått illa. Jag äter nu 120mg/ dag.

Och kommer förmodligen att fortsätta med det resten av mitt liv.

Jag hade att välja mellan pest eller kolera..

M.v.h. Y

MissHopeless
6/3/11, 1:30 PM
#15

Cymbalta är ett rent gift och den skiten kommer jag ALDRIG börja med igen, Och jag tänker varna så många jag kan för den sk "medicinen".

Visst, den fungerar och du kommer förmodligen känna dig bättre rätt snabbt. Problemen börjar när du ska sluta med medicinen. 30 mg är av någon anledning den lägsta dosen och tabletterna är i kapselform. Lycka till att dela en kapsel…

Läs mer om cymbaltan och mina erfarenheter här:

http://sistersfromhell.blogspot.com/2011/06/cymbalta.html

ekorren
6/6/11, 2:39 PM
#16

Jo kan gissa att cymbaltan kan ha liknande utsättningsbesvär som venafaxinen….det är som att vara både fysiskt och psykiskt sjuk säger jag bara. (trots att man är frisk egentligen)

Gäller att vara envis, bita ihop och lita på att det kommer bli bättre både för kroppen och humöret. Blir det för tungt  och dom inte går att dela, ta dom med färre dagars mellan rum. Att det skulle gå på två veckor låter inte troligt.

[mossquinnan]
6/10/11, 9:33 PM
#17

Ju mer jag läser om er andras erfarenhetr av cymbalta så ryyser jag..

Var rädda om er därute..glöm aldrig att ni är människor..inga försökskaniner för någon påläst läkare..

_Såklart att läkare får provision i dag på utsktivna skitläkemedel..på det som man kan tjäna pengar på..och d är på oss som ofta mår dåligt..det är ju mest testat på djur..vi är människor..men jag bara vägrar att springa som en jäkla råtta i deras hjul..ta vara på andras erfarenheter..låt inte pillrerna lobotomera om era hjärnor..d finns annan hjälp..kram
_

HannaM
6/11/11, 10:26 AM
#18

#17 Och, det finns dom som får ett nytt liv av cymbalta och andra läkemedel. Det finns två sidor av saken.

Upp till toppen
Annons: