Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 6455 ggr
Trin
4/18/11, 12:40 PM

Medicinera med strattera?

Jag har innan tagit Concerta 36mg och det funka fram till ett tag. Jag börja få hjärtklappningar och blev uppspelt titt som tätt (kunde inte lugna ner mig själv). Fick även sömnproblem och ibland så blev jag helt stel i kroppen när jag skulle lägga mig , riktigt läskigt. Även nångång så banka hjärtat på så snabbt och hårt så att jag var rädd för att somna , tänk om jag inte vakna igen?

Jag prata om detta med min läkare och fick göra ett EKG. Saken är den att hon rekomdera mig att ta Strattera istället. Men jag vill inte bara pumpa i kroppen massa medecin som jag inte vet något om. Och medecin behöver jag ju.

Vad tycker ni om Strattera? Funkar det ? Självklart är det ju olika från person till person men vad är er uppfattning om medecinen? Jag fick hem en broschyr om Strattera. Men det står inte mycket om Strattera i häftet utan mer om ADHD.

Tacksam för hjälp.

Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits

Annons:
Freke
4/18/11, 7:39 PM
#1

Vad jag har hört så är Strattera inte så värstans bra, resulterar inte i fullgod effekt med vikt ökningar som resultat istället, ska kolla med min medicine om vad hon anser att vara bättre, hon är ett levande fass och har väl gått igenom allt som finns på den lagliga marknaden och jag allt som finns på andra sidan..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Sandi92]
4/25/11, 11:49 PM
#2

Vad är det ADHD-medicin ska hjälpa mot? Hyperaktivitet?

Zaphix
4/26/11, 12:44 AM
#3

#2. Ja.

Men också för att kunna fokusera bättre och få bättre impulskontroll m.m.

Man kan förklarav det lite snabbt och slarvigt med att man ska kunna lyda om läraren säger "Sitt nu still Knut-Arne och koncentrera dig på vad du ska göra istället för att springa runt och störa de andra barnen."

Nu i vuxen ålder handlar det mer om att man ska kunna dammsuga lägenheten utan att springa hit och dit och istället sköta det systematiskt, och kunna sortera besticken i bestickslådan utan att få ett utbrott för att kniven inte passar in i facket för skedar. Också bra till att kunna sitta still och koncentrera sig för att förstå hur man deklarerar.

Bra till mycket, egentligen det mesta för oss ADHD'are.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Banankaka320
4/26/11, 3:02 PM
#4

Eller börja gråta av ilska för man inte får upp ett burklock Oskyldig


ladymiss
4/26/11, 8:43 PM
#5

hahaha den va kul xD

www.strangegirlyouknow.blogspot.com

Banankaka320
4/26/11, 8:50 PM
#6

De hände mig nr jag försökte sluta äta socker och bara äta LCHF, sjukt godissugen men tänkte göra en grekiskt sallad. Kunde inte öppna burken med den underbara osten, slängde den på bordet och började lipa och var så arg. Sprang till ica och köpte en stor kladdkaka, när jag kom hem och åt en bit kände jag mig så puckad >.<


Annons:
ladymiss
4/26/11, 8:53 PM
#7

hahahha xD men jag har ADD så ja ska inte säga så mke xD har hänt mig xD

www.strangegirlyouknow.blogspot.com

Mia_w
4/28/11, 1:18 AM
#8

Kolla med din läkare om att buta till annat preparat, finns ju en del nya som inte ger samma ångest biverkningar som Strattera och Concerta, tex Medikinet. Skillnaden är att Medikineten är en korttidsverkande medicin, inte som de andra som är depotabletter. Men man kan ta den vid flera tillfällen tex morgon och kvällsdos.
Hör dig för, tyvärr har alla preparat mer eller mindre biverkningar och oftast går de över efter ett tag. Men hjärtklappning och ångest är jobbiga biverkningar och kan vara svåra att klara.
Hoppas det hjälpte lite och lycka till i fortsättnigen. Skrattande

Zaphix
4/28/11, 1:24 PM
#9

#8: Fast medikinet är ju Ritalin?

Och även på dom så finns ju hjärtklappning, oro, nervositet, högt blodtryck o.s.v. som relativt vanliga biverkningar. Och det är ju samma ämne i dom som i Concerta, så får man så rejäla biverkningar som hon får av concertan kanske även ritalin/medikinet ger det.

Jag äter iofs ritalin/medikinet utan biverkningar, men jag äter också Concerta utan biverkningar, så jag är väl inget bra exempel.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Mia_w
4/28/11, 1:47 PM
#10

#9 Ja det har du rätt i, skillnaden ligger mer i verkningstiden. Medikineten hinner "ur" kroppen innan det är dax att sova som inte Concertan gör då det är en depotablett..

Zaphix
4/28/11, 3:43 PM
#11

Fast concertan verkar för mig till typ 16-17 om jag tagit den vid 7 på morgonen. Så effekten försvinner rätt snabbt ändå, jag behöver ta Ritalin en eller två gånger efteråt beroende på vad jag ska göra.

Verkar vara hjärtklappningen som concertan ger när den går ur kroppen på henne som gör att hon blir rädd att somna. Och oavsett om den går ur snabbare så är ju hjärtklappning inte speciellt trevligt och kanske kan tyda på högt blodtryck(?). Det är en relativt vanlig biverkning av centralstimulantia, och är inte så bra för kroppen.

Jag tar förresten Ritalin på kvällen för att lättare kunna varva ned och sova, vilket verkar vara rätt vanligt för adhd-folk som har svårt att sova.

Men problemet för TS är väl hjärtklappningarna, och inte att dom kommer på kvällen.

Om jag nu tolkat dig rätt..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

lottakatt
2/22/12, 10:52 AM
#12

hej stratera brukar man ge till barn vid sex års ålder är vad jag har hört

jag har själv stratera fast då mot ångest  jag gillar den inte mot min ADD har jag amfetamin tabl

LH

Upp till toppen
Annons: