Annons:
Etikettadhd-add
Läst 7045 ggr
[Sandi92]
4/25/11, 3:06 PM

ADD

Nån som vill förklara symptomen för ADD, vad som är skillnaden mellan ADHD, personliga erfarenheter med mera?

Annons:
Freke
4/25/11, 3:21 PM
#1

Skiljer egentligen inte så mycket, ADHD är man mer utagerande och hyperaktiv, kan inte, går inte att vara still det är alltid något som ska göras är det inte så hittar man på något som går sönder så man har något att göra..

ADD är mer introvert inneslutande och inte alls utagerande på samma sätt

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Sandi92]
4/25/11, 3:24 PM
#2

Ok. Jag är väldigt introvert och sluten. Har aspergerdiagnos, men tror jag skulle passa in på ADD-symptomen också.

[Taz-Mania]
4/26/11, 8:59 AM
#3

Samma här… Undrar dock om ADD har samma humörsvängningasr och problem med aggressivitet? För det har jag men ingen hyperaktivitet, snarare tvärtom mkt innesluten istället. Och Aspergare har väl inte problem med ilska som inte kan tyglas?

[Sandi92]
4/26/11, 1:56 PM
#4

Har faktiskt hört om en del aspergare som har problem med ilska och utbrott. Jag har det inte dock. Har tvärtom väldigt svårt för att bli arg, vilket kan vara ganska frustrerande det också.

[Taz-Mania]
4/26/11, 4:31 PM
#5

Okej! Jag trodde inte Asperger gav några humörproblem, kanske tvärtom. Men jag har ett blixtrande humör och blir ursinnig för småsaker som stör mig. Jätte jobbigt faktiskt, för man rår inte på det så arg blir man att det tar över kontrollen.

[Taz-Mania]
4/26/11, 4:31 PM
#6

Och man gör saker man ångrar sen och undrar hur i helvete man kunde bli så arg för så lite Rynkar på näsan

Annons:
[Varulv]
4/26/11, 8:19 PM
#7

Jag har asperger-diagnos men ingen ADHD- eller ADD-dito. Men jag har och har alltid haft humörsvängningar. Fastän jag allraoftast är en fredlig och fridfull individ, så blir min omgivning vanligen förvånad, när min ilska plötsligt kan infinna sig som en blixt från en klar himmel. Inom mig själv så iakktar jag vid sådana tillfällen en fullständig personlighetsomvandling - som om någon kemikalie "rann till" och förändrade personligheten totalt. Går inte att göra någonting åt alls i såna lägen, det är liksom fysiologiskt.

[Taz-Mania]
4/27/11, 5:53 PM
#8

Håller med dig Varulv. Det går inte göra nåt alls, det är nåt som tar över ratten och styr ut i skogen typ! Jag är också otroligt lugn i min vanliga person. Men när ilskan väl rinner till så är jag helt förbytt! Och jag tycker det är otrevligt.

[Varulv]
4/27/11, 8:51 PM
#9

Samma här! Det känns inte som mitt normala tillstånd alls. Men kanske är det ett asperger-typikum, då?

Obestämd

[Taz-Mania]
4/28/11, 12:05 AM
#10

Det vore intressant att få veta om det är det, för jag har funderat över just den delen. Då det inte tycks vara nåt man har problem med vid asperger…? Och är det så, vad är då fel? För att det INTE är en normal reaktion med normala handlingar i proprtion till vad som skett osv, det inser jag snabbt…Rynkar på näsan

[Sandi92]
4/28/11, 12:20 AM
#11

Jag blir mycket sällan arg och får aldrig såna utbrott som ni skriver om.

ettlitetalias
4/28/11, 12:40 AM
#12

Jag misstänker själv att jag har ADD/AS.

Jag har alla problem med koncentrationen osv som en ADHD-person, men jag är otroligt innesluten, men samtidigt så har jag en AS-persons totala fokus när det gäller mina intressen, sociala situationer och att läsa av/förstå andra människor.

För mig så har jag situationer då jag tappar all verklighetsuppfattning i princip. Jag blir extremt våldsam, och kommer sällan ihåg mycket efter en sån "attack". Det tar oftast dagar/veckor för mig att "landa"..

Mia_w
4/28/11, 1:08 AM
#13

En skillnad mellan ADD och AS är social kompetens.
Har man relativt lätt att umgås med andra människor och har ett relativt stort umgänge är det svårt att "få" AS diagnos.
Min dotter har två vänner och en kontaktperson som hon träffar förutom familjen och hon fick veta att hon hade för stor social kompetens.
Hon klarar inte av ett samtal på egen hand med någon okänd.
Så hon fick diagnosen högfungerande autism istället för AS.

Medans hennes bröder har ADD och är väldigt sociala människor med stort umgänge och mkt kompisar.

Skillnaden mellan ADD och ADHD är den hyperaktiva delen i övrigt kan man ha samma "symtom".
En person med ADD har svårt att komma igång och ofta svårt eller väldigt svårt att slutföra uppgifter. Sitter gärna inne och stilla. medans En person med ADHD har svårt att sitta stilla.

Annons:
BellaLL
4/28/11, 11:14 AM
#14

Har själv Asperger och ADD och kan också bli väldigt arg…men min ilska orsakas av andra saker än vad som kanske anses normalt.

Det kan vara om det är för mycket ljud-ljus och luktstörningar kring mig. Det kan också vara om jag anser något vara ologiskt. Min ilska är alltså inte direkt kopplad till interaktion med andra människor…vilket kanske är det vanligaste hos neurotypiska människor. Speciellt är det mina perceptionsstörningar som brukar vara orsaken till de värsta utbrotten…som till och med kan få mig att vilja bli våldsam. Jag blir inte våldsam längre, men var det upp till 20-års ålder. Det är nog den stora skillnaden….för jag kan bli hur arg som helst, men av helt andra saker än vad som brukar ligga bakom ilska.

[Taz-Mania]
4/28/11, 12:02 PM
#15

# 14. Jag kan faktiskt säga att jag känner igen det där. Med ljud och synintryck som blir en störning för mig som orsakar vredesutbrott. Och jag kämpar med att jag blir våldsam. Vill inte bli det och det har blivit bättre men fortfarande sker det…

ladymiss
4/28/11, 6:00 PM
#16

314, #15 samma här! Kan även hända att jag blir det på människor men oftast kan det vara nått jag stör mig på, för mycket ljud, att jag inte kan koncentrera mig… osv… :/ det kan t.om. vara att jag inte får in skeden i bestickslådan så jag får ett utbrott x) haha

www.strangegirlyouknow.blogspot.com

[Varulv]
4/28/11, 9:41 PM
#17

#16 EXAKT så skulle jag vilja beskriva min ilska också. Varenda ord du skrev gäller för mig med.

- Intressant! Obestämd

[Sandi92]
4/28/11, 11:57 PM
#18

Ni verkar läskiga. Tänk om ni skulle göra nåt riktigt hemst när ni är så där okontrollerat arga.

Zaphix
4/29/11, 8:25 AM
#19

#18: Ja, tänk om.. Tänk om ditt hus plötsligt skulleinvarderas av arga bokstavsmänniskor. Tänk om..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Taz-Mania]
4/29/11, 9:05 AM
#20

#19 SKRATTAR!!!!

Jadu, vi bokstavsmänniskor är nog en sammhällsfara! Lurar det en mördare i oss tro???? IRONI Obestämd

Annons:
Zaphix
4/29/11, 12:44 PM
#21

#20: I mig lurar det en mördare iaf, sist jag blev arg så råkade jag skicka mjältbrand till USA. Jag blev så arg, jag kunde inte kontrollera mig själv.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

ladymiss
4/29/11, 1:31 PM
#22

mjältbrand?

www.strangegirlyouknow.blogspot.com

[Sandi92]
4/29/11, 4:49 PM
#23

Jag är själv "bokstavsmänniska".. En okontrollerat arg människa kan vara farlig, bokstavsmänniska eller ej. Jag blir iaf nervös av såna personer.

Zaphix
4/29/11, 7:49 PM
#24

#22: Googla, "vanligt" biologiskt krigsmedel. Mest kända är väl just mjältbrandattackerna mot USA 2001, alltså det som skedde en vecka efter flygplansattackerna.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
4/29/11, 8:43 PM
#25

Hahaha ha-ha! Skrattande

Men du, Sandi92, jag kan förstå dig till väldigt stor del. Många människor är rädda för aggressiva människor. Och jag själv har råkat ut för "socialt kompetenta" människor som verkligen har överreagerat på aggression. Jag kan faktiskt känna empati med dessa.

Men jag kan garantera dig, att om du skulle möta mig, mitt i ett aggressivt utbrott, så skulle det inte skada just dig det allra minsta ens. Åtminstone min aggressivitet är starkt riktad; den fokuserar på något helt speciellt, och har som mål att ställa till rätta någonting väldigt speciellt. I den meningen kan jag vara skoningslös. Men allting utanför det är fullständigt fredat. Min aggressivitet är inte på något sätt kaotisk. Den "smittar inte av sig på allt möjligt runtomkring". Nej, den är som sagt riktad. (Välriktad, skulle jag vilja säga.) Så du kan känna dig lugn.

Och en annan sak, som bör påpekas här. Jag går inte omkring och "hatar". Det är inte alls den typen av aggressivitet som vi talar om här. Utan en "blixt-aggressivitet" just för stunden. Jag kan vara ute och ro en eka. När jag ska lägga till vid bryggan, kanske jag måste "knixa" lite grann. Det fortlöper inte per automatik. Ja, då kan jag bli arg, just i ett visst ögonblick, och därav göra några aggressiva manövrer med årorna - till följe, att båten får sin rätta position och suveränt glider in i hamn dit den ska…

Flört

ladymiss
4/29/11, 10:52 PM
#26

#25 exakt är det för mig med :D Hahah ja kanske borde göra en ledsen gubbe xD

www.strangegirlyouknow.blogspot.com

[Taz-Mania]
4/30/11, 12:42 AM
#27

Instämmer i föregående två talares inlägg. Hata kan jag inte ens. Det är ett utbrott som sen är över och förbi. Jag kan inte (försökt många ggr pga att någon gjort mig riktigt illa) bevara ilska utanför den stunden. Den rinner bort.

Och den blixtreaktionen som är okontrollerbar har aldrig riktats emot en människa ens, så jag är ingen potentiell mördare alls.

Annons:
ladymiss
4/30/11, 9:37 AM
#28

har ju dock varit arg på människor såklart :P jag kan ju bli riktigt arg på dom, men jag har aldrig typ fått ett utbrott på människor när jag tänker efter :O Då kanske jag gått iväg ist eller typ jag ve inte… pekat finger å sagt nått å sen gått iväg xD eller typ skrikit åt dom… Fast ilskan har varit för stor just då så jag behöver få ut den på nått sätt, men saker har jag svårare att kontrollera då jag också vet att jag skadar saker på samma sätt då som med människor… jag har faktiskt inte ens gett någon en bitchlap:) ALDRIG

www.strangegirlyouknow.blogspot.com

Zaphix
4/30/11, 3:43 PM
#29

Jag kan hata folk, vill verkligen inte utan avskyr att göra det, men ett par personer kan jag klart säga att jag hatar. Eller iaf mår fysiskt dåligt av att tänka på dom och bli förbannad varje gång de kommer upp i min hjärna. Det jobbar jag på att inte göra, blir bättre, men ja..

Jag kan bli riktigt förbannad på folk, kan skrika och svära åt folk (eller ja, mest familjen som får stå ut med det.. Inte ofta numera iaf) och vara redigt arg, men jag slår ändå inte folk även fast jag ibland inte vill göra annat.

Kan gå och vara redigt förbannad på någon i flera år och få utbrott över personen. Men det visar sig mest i att jag sitter hemma för mig själv och talar rakt ut i ingenting om hur mycket jag ogillar personen och vara förbannad. Så det går bara ut över mig själv.

Är jag förbannad på en person så tappar jag all ork och blir frustrerad öve rminsta lilla annan sak som kommer upp, så kan överreagera på om någon säger eller gör något då.

Jag är lite av en misantrop.. Men nu verkar det väl som att jag är förbannad ofta, men så är inte läget. Men ilska kan gå och pyra länge hos mig innan utbrott kommer.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Lolali
7/7/11, 1:42 PM
#30

#3 - Jag har endast ADD, och har haft mycket problem med ilska och irritation. Det har blivit något bättre nu (är 20 år) än vad det var när jag var yngre. Men visst har jag fortfarande problem med det.

Upp till toppen
Annons: