Annons:
Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 1307 ggr
[HannahoHenrik]
5/16/11, 5:45 PM

Hur funkar det att få en utredning?

Tycker det är riktigt jobbigt att skriva detta då jag är helt ny med sånt här och det känns utlämnande.

Men hur funkar det med att få en utredning, var vänder man sig till mer specifikt? Jag har aldrig varit i kontatk med nån psykiatri eller något åt det håller. Jag börjar mer o mer tro att jag har ADD på riktigt, innan har jag mest skämtat om att jag haft det. Vore det så skulle det förklara så mycket i mitt liv nu och mitt liv som barn o tonåring. Vet inte om jag vill titta upp det med vore så skönt att ha det på papper just för att veta att man inte är är "dum i huvudet o lat"

Annons:
zatanica
5/16/11, 6:10 PM
#1

Jag var lite som du, tänkte i flera år att något inte var som det skulle, kände sig så anorlunda och viste inte vad man skulle göra eller vart man skulle vända sig. Man vågade inte heller.

Sedan hittade jag hit i samma veva som jag pratade med en bekant som fått diagnos ADHD och AS, jag kände då att nämen oj det är ju jag i ett nötskal.

Då ringde jag till vårdcentralen och bestälde en läkartid för att få en remis till psyk. TJatade sedan gärnet på psyk för att få en tid för bedömningsamtal och utredning.

Men jag kan rekomendera att du skriver ner en sida eller flera om hur du upplever din vardag, hur du fungerar och ja lite almänt och mejlar in eller lämnar in på psyk och säger att du gärna vill ha en utredning. Det var när jag gjorde så som det började röra på sig. Ta gärna med lite med hur du fungerade när du var yngre, stunder i skolan och andra minnen du har.

[HannahoHenrik]
5/16/11, 8:29 PM
#2

Tack för svaret, var rädd för att man var tvungen o tjata, sånt gillar jag inte. Får se hur jag gör.

Tack för tipset om att skriva ner, det ska jag absolut göra, får se om jag använder den någon gång. Men kan absolut vara bra att ha.

Zaphix
5/16/11, 8:39 PM
#3

Beror väl på varför du känner att en utredning behövs. Om du känner att den skulle tillföra något, du behöver hjälp och/eller medicinering för att få ihop vardagen. Eller om du behöver diagnosen för att kunna få rätt stöd i skolan/livet.

Känner du att du faktiskt har stora problem i vardagen, inte får livet att gå ihop, då är det ju en bra början att prata med vårdcentralen eller psykiatrin.

Men känner du bara att du är nyfiken, eller känner att du vill veta för at få klarhet om saker. Men det kanske inte är en stor del i att få ihop livet och vardagen, då känner iaf jag att det är bättre att söka dig till privat vård och bekosta utredningen själv.

Det verkar vara så långa köer på de flesta ställen, så jag känner att det är dom som verkligen är i behov av den som bör stå i den kön.

Förlåt om jag låter negativ, men ja.. Inte menat så.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Upp till toppen
Annons: