Annons:
Etikettadhd-add
Läst 8878 ggr
zatanica
5/16/11, 6:22 PM

sjukskrivning adhd

Någon som vet om det är jätte svårt att få till en sjukskrivning när man har ADHD?

Känner att det skulle sitta fint, låter kanske konstigt men under hela skoltiden var det mesta skit i olika nivåer. Sedan slutade man skolan 2002 och det skulle sökas arbete och alla krav och ja fy sjutton. Det har ju inte direkt blivit bättre med åren. Så hade tänkt höra med min läkare eller vem man nu frågar om jag skulle kunna bli sjuksriven ett tag för att kunna försöka koppla bort alla måsten och finna lite ny energi och ork att ta tag i livet.

Men om det är jobbigt orkar jag inte ens försöka om man åter ska behöva tjata och ha sig.

lite sinnesro utan att behöva tänka på poäng som måste avklaras för att få pengar och jobb att söka som man inte ens vet om man pallar med mer en vecka…

Annons:
Zaphix
5/16/11, 6:36 PM
#1

Jag har aktivitetsersättning, men inte pga. ADHD'n, utan pga å¨ngest och annan problematik.

ADHD är ingen grund för sjukskrivning, däremot kan ADHD'n vara en av anledningarna varför man blir sjuk så att en sjuskrivning behövs.

Man behöver goda skäl till att bli sjukskriven, man behöver vara arbetsoförmögen. Inte bara att en sjukskrivning skulle "sitta fint", utan det ska vara ett måste för att man inte kan arbeta.

Man har alltid måsten i livet, bättre att du kanske kan få prata med en arbetsterapeut som kan hjälpa dig att hantera kraven och strukturera upp ditt liv.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

zatanica
5/16/11, 6:44 PM
#2

Jo ska träffa en arbetsteraput i morgon, kanske inte var så bra skrivet, men det var det viset jag kunde få ur mig det på.

Men när det känns som att min vill gräva ner sig under en mossig sten under ett år eller så för att få kopla bort världen ett tag, eller när man inte ens vill gå upp ur sängen för att göra sådant man egentligen tycker om att göra kanske en sjukskrivning kan vara aktuell?

Zaphix
5/16/11, 7:04 PM
#3

Eller förändra ditt liv, vet inte om du pluggar eller jobbar. Men försök hitta ett nytt ochj inspirerat jobb, börja plugga, eller ta ett sudiebreak och kanske arbeta ett tag. Plugga når du truvs mer med..?

Spara ihop pengar ett tag och sikta på att göra nåt du verkligen vill, en lång resa eller liknande, ha nåt att se fram emot och leva för.

Ska jag vara helt ärlig så har inte sjukskrivningen gjort att jag mår speciellt mycket bättre, ett helsike att leva oavsett. Vist, jag hade aldrig klarat av att fortsätta jobba/plugga, det hade varit min död, jag tog mig inte utanför ytterdörren längre. Men sjukskrivning kan vara en fälla också, man blir inaktiv länge och har svårt att ta sig för nåt igen, man behöver något meningsfullt att sysselsätta sig med för att inte gå under.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Slarvmajan
5/16/11, 8:35 PM
#4

Jag känner ofta att jag vill koppla bort världen, men det skall ju inte ske på skattebetalarnas bekostnad. Ofta måste man göra sådant som man inte vill för att man måste. En sjukskrivning är inte svaret då, utan att hitta ett bra arbete där man trivs. Det är nog många som haft det tufft i skolan, och arbetslivet, som känner at det skulle sitta fint med ett år utan ansvar.

Problemet är ju bara att då skall alla andra som arbetar och betalar skatt försörja dig när du är hemma och kopplar av. Det är ju faktiskt inte rättvist.

Jag har ADHD och har haft, och har, det mycket tufft i studie- och arbetslivet. Det finns dagar då jag mår så djävla illa att jag inte vet var jag skall ta vägen (det är nog många här som känner samma sak). Men det är så att jag har ingen direkt problematik som rättfärdigar en sjukskrivning för jag är inte sjuk. Jag får bara kämpa lite hårdare för att arbeta och betala skatt för att de som verkligen är sjuka skall kunna vara sjukskrivna i kortare eller längre perioder.

Tycker det är jättebra att du skall träffa en arbetsteraput imorgon! Då kan ju ni tillsammans komma fram till olika arbeten som skulle passa dig. Det är bra att komma ut och utföra sina atbetsuppgifter.

Lycka till imorgon!

[Joje80]
5/16/11, 9:45 PM
#5

Tro inte man kan bli det. Jag blir inte det ens med Diagnosen utmattningssyndrom trots skakattacker som gör att jag ligge ro sprattlar som en fisk på land så min man får hålla i mig då högerhanden slår mig i ansiktet. Helt sjukt faktiskt. Sjukvården kan inget göra. Hjärnan kokar över och kroppen rycker som ep anfall fast jag tappar ej medvetandet..

Nä jag ska ta det lugnt och lägga mig ner om det händer för 10:onde gången. Hoppas jag ej kör bil när det händer eller e o handlar med 3 ungar..

Jobbar 5v skift 86% och det e tyvär inte jobbet som gör mig sjuk utan min vardag med allt och det e svårt att bli sjukskriven ifrån.

Lycka till i morgon..

zatanica
5/17/11, 11:06 AM
#6

ajdå joje det lät ju inte alls något bra :( nä är ju svårt att bli sjukskriven ifrån vardagen det har du rätt i. Det är lite där mitt problem ligger med tror jag själva vardagen inte att man behöver jobba.

Annons:
[Joje80]
5/17/11, 8:09 PM
#7

Nä det e lite skrämmande hur hjärnan flippar. Hur gick det idag??? För visst skulle du få besök idag??

Här går tiden sakta. Längtar med blandade känslor till onsdag nästa vecka..Hoppas tiden går fort..

zatanica
5/17/11, 8:22 PM
#8

Jo var hos arbetsteraputen idag… Först var det en massa konstiga frågor jag knappt mins nu. Förstod knappt hälften och hon fick upprepa dem. Många var långa så jag glömde vad som var poängen som hon sagt i början så mycket fick hon upprepa :(

Sedan fick jag dammsuga och göra fruktsallad för att hon skulle se hur jag bar mig åt. Känns inte som jag fick ut så mycket av det tyvärr idag. Mycket säkert för att jag har svårt att släppa folk in på livet och berätta vad som rör sig i knoppen min. Men hon ska väll gå igenom det hon kladdat ner nu sedan skulle hon höra av sig igen sa hon.

Kanske att jag skulle skriva ner hur en vecka kan vara och ge henne… jo en fråga var dagliga rutiner, va undrade jag, jag är hemma mest hela dagarna har inga direkta rutiner. Föutom att försöka plugga och städa som är ett ständigt projekt.

Ska försöka ringa i morgon och försöka få veta när jag ska få träffa läkaren igen och höra vad han har att säga efter att vi sågs och medicinering och allt.

zatanica
5/17/11, 8:23 PM
#9

Ska väll tilläga att jag var hos arbetsteraputen. Hade ju varit mera rätt om hon kommit hem till mig känns det som. Lite missvisande i en konstgjord miljö.

[Joje80]
5/17/11, 8:27 PM
#10

Konstigt att hon inte kom hem till dig. Dammsuga,fruktsallad?? Av vilken anledning?? Klart du kan dammsuga och fixa fruktsallad men kanske det e svårt att sparka sig i häcken och göra det. Eller fixa en middag med 3 olika grytor. Mer intressant då =)

Min hon e bra hon. Hon kommer på onsdag nästa vecka så det e mycket som händer då. Troligtvis får jag min Handi då. Hoppas på det..

Säg till henne att det inte e fruktsalladen som e problemet

zatanica
5/17/11, 10:03 PM
#11

Ja det kändes lite små skumt, tänkte på autism barnen som jag hade turen att få jobba med några dagar som vikarie. De fick lära sig att göra fruktsallad för att kunna göra något ätbart åt sig. Kan ju tilläga att dessa barn inte bara var begåvade med grov autism utan en massa annat med.

Ja som sagt det är den där sparken i häcken man behöver ha, eller någon som står över en och säger att du den där damsugaren vill gärna motionera nu, eller du det är nog hög tid att börja laga middagen nu. Eller vad det än gäller.Typ tvätten har varit klar i 4 timmar nu dags att hänga upp den kanske

Skönt att din är bra, man kanske kan ringa någon stans och fråga om man kan få en annan?

Det enda vettiga jag lyckades få ur mig var att jag ville ha en whitbord tavla med alla vecodagar där man skriver upp vad som händer under veckan och vad man borde göra. Hon var som ett frågetecken typ kan man få en sådan det lät ju bra. Men såg en lapp som hängde på väggen att man kunde få en sådan även i mitt landsting så ja. Hon kanske är ny eller något.

[Joje80]
5/17/11, 10:17 PM
#12

Vi ska få sånt schema gjort som amn kan skriva på vem som handlar och vem som lagar vilken mat och när det ska tvättas och städas så det blir gjort. Hängde precis upp tvätten som avrit färdig i 2tim Hahah. lätt hänt. Tvätten ochs tädningen e mitt största bekymmer. Vill ha det fläckfritt men lyckas inte och då blir jag deppig. Har inte orken att göra det som jag vill ha det och idag har jag varit grymt låg och bara gjort det nödvändigaste. Hade behövt plocka och dammsuga varje dag då jag har 3 barn och 2 katten och inte att förglömma en man som slänger grejer runt sig. Tyvär går jag runt och e sur o arg i stället för att göra det,men folk fattar inte.,Jag vill börja träna igen och har möjlighet och ett gymkort men kommer ju inte ut ur huset. Folk säger att det e väl bara att köra iväg. De fattar inte heller. Nu e jag låg för att jag känner att mitt öde avgörs på onsdag nästa vecka och inte ens min man fattar hur den väntan känns. MIn uppfattning på mig själv kommer förändras i vilket fall om jag får diagnos eller inte..Jag känner mig ful,fet och huset ser ut som satan men jag orkar inte göra nåt åt det..

och i morgon ska jag jobba och på torsdag jobbar jag kväll/natt. Trosdag kommer jag inte göra ett smack utan man väntar ju bara på att börja jobba 14.30..Har ett barn hemma till 14 så inte kan jag träna heller..Eller?? Har all utrustning jag behöver hemma igentligen men du vet =P

Gissar att du vid detta laget tappat fokus ett par ggr. Nåt skumt med att man skriver gärna mycket och så men orkar inte läsa andras lång inlägg haha

Ha det bäst

zatanica
5/17/11, 10:25 PM
#13

Men oj det kunde vart jag som skrev allt det där, ja det är lätt att skriva mycket fast man vet att de är jobbigt att läsa.

Hantlarna jag köpt för typ flera månader sedan är använda en gång, koma till skott var det…

Vet inte hur många gånger jag gått genom alla rum vad jag vill köpa och hur jag ska göra och städa, men kommer jag någon vart.. svar nej, bara flera planer och mera kladd i block och på lappar.

Städning, tvätt och disk kan få mig att må skit oxå vill ju ha det där fina vackra hemmet som alla andra verkar ha så lätt för men hur gör man?

Lyckas man städa hela huset på en dag så det är ok är det snart kaos igen på någon timme.

HAr oxå katter osm är bra på att skräpa ner.

Annons:
Slarvmajan
5/17/11, 11:02 PM
#14

Intressant det där med fruktsalladen. Det är ju så många moment i den. Kände du att du lyckades bättre eller sämre än du hade gjort hemma?

Det görs en del forskning på kvinnor med ADHD och/elelr autism och deras köksvanor. Mycket intressant läsning och en hel del aha-upplevelser.

Själv hade jag nog haft lättare att göra fruktsalladen någon annanstans, när fruken ligger framme och det bara är att göra. Men för andra kankse det är mer förvirrande att inte vara hemma.

Dammsugning funkar jättebra för mig. Om det är i någon annans hem. Hos mig funkar det i ett eller två rum, sedan hittar jag något annat kul att städa. Tittar på min dammsugare just nu. Den togs ut i helgen och sattes inte in igen. Jag sätter aldrig in den. Min sambo gör det när han har tröttnat på att den står framme.

Prata med henne och be att få nästa möte hemma hos dig. Om det känns bättre för dig och om du då lättare kan förklara vad du vill ha hjälp med så tycker jag du skall stå på dig!

Anonym
Anonym
5/19/11, 1:50 AM
#15

Har "pension" och har haft det i över 10 år, kommer ha det i resten av mitt liv. Orsaken till detta tar jag inte upp här då det finns vissa typer som "gottar sig" åt andras problematik, så skicka gärna pm om du vill.

Jag hoppas det löser sig för dig och mår man väldigt dåligt på olika sätt har man rätt att bli sjukskriven, det kan annars sluta med att man drabbas av kollaps.

[Joje80]
5/19/11, 7:21 AM
#16

Jag fick en samtal igår av min kurator. Hon e den enda som lyssnar. ibland hittar man en som gör det. Ska få träffa en läkaren efter att utrednings resultatet kommer på onsdag. För så här kan jag inte ha det..

Är rädd som ovan skriver. Att jag kollapsar totalt en vacker dag..

Slarvmajan
5/19/11, 12:39 PM
#17

Klart att man skall kunna bli sjukskriven om man är sjuk och oförmögen att arbeta. Om man kan arbeta så skall man göra det i den mån man kan, dvs mellan 1-100 %. Om alla som mådde dåligt sjukskrev sig så skulle nog inte många arbeta. Om då skulle vi inte få in några skatter, eftersom det är skattebetalarna som försörjer de som inte arbetar.

TYvärr är ju ofta som folk blir sjukskrivna på heltid, utan att ens få chansen att arbeta i den takt de kan just då.

Jag tycker vi har ett fantasktiskt land där man får ett otroligt stöd från samhället. Undrar hur de gjorde på 1600-talet när det mådde dåligt? För om de inte arbetade så fick de ju ingen mat på bordet.

[Joje80]
5/19/11, 1:25 PM
#18

Jag behöver inte sjukskrivning utan stöd och hjälp så det e skönt. Behöver knappast förlora pengar oxå men sen kan jag tyckaatt det finns fall som behöver bli sjukskrivna..

Zaphix
5/19/11, 1:57 PM
#19

Jag önskar att jag hade fått stödet att komma ut på en bra praktik eller arbetsträning tidigare, på rätt ställe och rätt människor såklart. Först efter fyra år hamnade jag på rätt ställe, en dagverksamhet med bra handledare och en meningsfull sysselsättning där det går i en takt jag klarar av och har förstående människor.

Hade jag kommit dit tidigare hade jag nog blivit friskare tidigare.. Även om jag i perioder knappt tagit mig utanför dörren, men hade jag fått rätt stöd och hjälp hade jag kanske klarat av med även då.

Utan sjukskrivning hade jag inte funnits nu, men man måste få rätt hjälp så man klarar av att komma tillbaka ifrån en sjukskrivning. Ju längre tid man är skrukskriven, desto svårare är det att komma tillbaka.

Dock är aktivitetsersättning som jag har bra, man kan som jag gå på dagverksamhet, men man kan göra praktik eller plugga också. man kan ha den vilade och prova plugga på heltid eller jobba, men klarar man det intge så har man den att falla tillbaka på. Man kan få den i olika procent, jobba 25% och få 75% i ersättning o.s.v..

Sverige är bra på att sjukskriva, men dålig på att rehabilitera.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Upp till toppen
Annons: