Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 2452 ggr
HannaM
5/21/11, 1:15 PM

Vet ni vad som står i fass?

Jo, om Concerta står det så här:

"Concerta används för att behandla ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorders).

  • Det används hos barn och ungdomar i åldrarna 6 till 18 år.

  • Det används enbart efter att andra läkemedelsfria behandlingsmetoder har prövats, så som samtalsterapi och beteendeterapi.

Concerta används inte för behandling av ADHD hos barn som är yngre än 6 år eller hos vuxna. Säkerhet och fördelar med behandlingen har inte fastställts hos denna patientgrupp."

Framförallt andra punkten tycker jag är intressant. Är det någon härinne som fått annan behandling som förstahansalternativ?

Annons:
[WX5]
5/21/11, 1:22 PM
#1

Det är därför som vi i Finland inte får någon rabatt på Concerta som vuxen. :(

VeganGeek
5/21/11, 1:59 PM
#2

Jo det vet jag. Bekymrar mig inte personligen fungerar för mig och samtalsterapi intresserar mig inte. Provat det och det är inget för mig.

Prata om det hjälper mig inte ett dyft.

Litar inte på allt som står i FASS

HannaM
5/21/11, 2:10 PM
#3

Nej fass är ingen absolut sanning direkt. Men jag var intresserad av om det finns någon läkare som agerar på det viset, dvs erbjuder annan behandling före medicinering.

coffee-girl
5/21/11, 9:26 PM
#4

#3 Knappast! Jag fick heller inget erbjudande om annan behandling, varken före eller efter de satte in medicin. Det står dessutom i FASS:

Läkemedlet ges som en del i ett behandlingsprogram, som vanligtvis består av:

  • Psykologisk terapi

  • Utbildning

  • Social terapi

Dessutom står det om både Concerta och annan ADHD-medicin att den som någonsin har haft ätstörning, Borderline, självskador eller missbruk ska undvika preparaten… Tja, hur många av oss med ADHD har inte haft just de problemen…?

Men för att återgå till ursprungsfrågan: Läkaren blev t.o.m. arg när jag frågade efter komplement/ersättning till medicin-behandling!

HannaM
5/21/11, 9:53 PM
#5

Jess, jag har efterfrågat annan hjälp upprepade gånger och fått svaret att det inte finns.

Haha.. och, jag vill bara tilläga, jag har ätstörning, Borderline, självskador.. och vården vill absolut ha in mig på medicinen=p

Slarvmajan
5/22/11, 7:01 PM
#6

Jag fick äta Strattera en månad först. My God! Jag har aldrig mått så dåligt. Jag var arg hela tiden! Sen var det Concerta som gällde.

Jag träffar min sjuksköterska två gånger i månaden för vägning och samtal.

Annons:
[SannaSL]
5/25/11, 3:10 PM
#7

Jag fick diagnosen ADHD under våren. Först fick jag en massa material att läsa för att förstå vad det handlar om och tipset att kolla upp vad adhd-center erbjuder för kurser och föreläsningar. Sedan tyckte min psykolog att jag skulle testa Concerta för att underlätta för studierna, tror inte att jag skulle fått det om jag inte pluggat.

Eventuellt ska jag få en alternativ eller komplementerande behandling till hösten. De skulle tydligen starta en ADHD-enhet och ha någon sorts utbildningsträffar där man får lära sig mer om diagnosen och hur man kan hantera den.

Hanna: Om du bor i stockholm kan du ju kolla upp det. Är norra stockholms psykiatri som eventuellt skulle starta en adhd-enhet till hösten.

HannaM
5/25/11, 5:19 PM
#8

#7 Tillhör det nsp är det ju inte säker t att jag får vara med.. tillhör västra.. och min mottagning är delvis inriktad på NPF, dom erbjuder bara ingenting.

Upp till toppen
Annons: