Annons:
Etikettadhd-add
Läst 23315 ggr
[Joje80]
5/22/11, 1:14 AM

Medicin=viktnedgång?

Hejsan

Av nån anledning så sitter jag här mitt i natten och kollar upp mediciner för ADHD. Mycket tyder på att många går ner i vikt av dom. är detta mycket vanligt? Min son har gått ner 4kg på Ritalin men han va överviktig och åt för mycket. Jag äter lagom och har normal vikt. Blir jag ändå påverkad??

Hur har det varit för er?

Snart onsdag..Huvvet snurrar..

Ha en trevlig natt =P

Annons:
Zaphix
5/22/11, 10:41 AM
#1

Jag har gått ned 30 kg i vikt senaste 1,5 åren, såklart inte bara med hjälp av concertan, men i och med att jag slutade länna hunger bidrig det väl.

Det är väl det som jag tror man går ned av vikt av, att man inte är hungrig och därmed inte äter så mycket. Jag kunde glömma bort att äta en hel dag, nu har jag fått in rutinen, men kan ändå ha mindre lätt för att få in mig mat.

Jag kan ju koncentrera mig på saker bättre nu, då är det ju bara jobbigt att avsluta för nåt så världslig som mat.. ;)

Äter du som vanligt så bör du nog heller inte förlora vikt, och gör du det ändå så får du äta mer mat om du orkar.

Min läkare som först skrev ut medicinen åt mig berättade om en patient hon hade som fick vara utan medicinen var tredje dag för att hon förlorade aptiten så mycket och var underviktig. Så det kan ju isf vara nåt att prata med läkaren om, ifall du får problemet att du går ned mycket i vikt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Joje80]
5/22/11, 3:15 PM
#2

Hej. Tack för ditt svar. Jag e 172c, och väger runt 62kg så lite har jag till undervikt men får väl i så fall göra som du skriver. Äta fast jag inte e hungrig. Barnen äter var tredje timme och ärligt om jag inte äter mitt i natten en assa godis o sånt så e det ju inte hela världen haha.

Får se vad de beslutar på onsdag om det blir diagnos eller inte..

Hoppas ni får en härlig söndag. Här skiner solen

Slarvmajan
5/22/11, 6:56 PM
#3

Det är ju som sagt inte concertan i sig som du går ner i vikt av, utan att du förlorar aptit och därmed äter mindre.

Jag går på regelbundna kontroller hos min sjuksköterska som väger mig (och tar puls och blodtryck) för att se så jag inte rasar i vikt.

Jag har alltid haft dålig aptit, och den är sämre nu. Värst är det på morgonen. jag hatar att äta på morgonen, men om jag inte äter lite innan jag tar concertan så blir jag så illamående. Så det blir lite då.

Ett tips: när jag har som svårast att äta så brukar jag dricka min mat. Ibland tar jag en måltidsersättning (protein- och kolhyderatspulver och mjölk) och ibland gör jag en smoothie. Smoothien är särskilt bra på morgonen, men kräver lite fler moment än pulver + mjölk.

Jag blandar 2-3 dl turkisk yohugurt, 1-2 dl ovispad grädde och blåbär och hallon i en mixer. Jag brukar även ha i lite ingefära eller kanel och ibland proteinpuver. Detta är lättare att få i sig för man slipper tugga, men innehåller ändå fett och protein.

[Joje80]
5/22/11, 9:00 PM
#4

Jo sonen har fått mindre aptit men han har nu stannat upp så det e ju bra. Jag ska börja träna på gymet igen tänkte jag. har varit lite mycket just nu. Jag brukar blanda smoothies med kvarg för att få i mig mera proteiner. Hoppas jag kan bygga lite muskler ändå..

Klen upptill och stor nertill..

Brukar läkaren efter diagnos själv föreslå tabl? På onsdag får jag ju veta om jag får en diagnos eller inte sen går den nissen på föräldrarledighet..Tänkte mig en lugn och harmonisk sommar =P

Jag får väl helt enkelt fixa protein pulver oxå då jag kommer behöva det om jag ska träna..

Verkar vara mer regel än undantag med minskat vikt pga aptit sänkning. Inte mig emot ett par kilon men vill ju inte väga runt 45kg typ..

Ha en härlig söndag. Själv försöker jag vila lite på soffan innan jag ska packa inför barnens läger i morgon..Suckar

Freke
5/22/11, 9:33 PM
#5

Alla preparat som är amfetamin-liknande har tendensen att bränna det fettet som kroppen har, men det får du igen med mer energi ändå, så där av vikt minskningen då hungern avtar med behandlingen.

Så kompencera med mer protein och mer Träning så kommer du att få en kropp som heter duga, eftersom du trots allt orkar fler rep's

Kan bara se till när jag brukade annat som inte skrivs ut på recept, då fick man tvinga sig till att äta eftersom det var lätt att glömma bort att käka. så jag hade larm på telefonen för att komma ihåg att äta.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Upp till toppen
Annons: