Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 5087 ggr
RedBlackGrey
2011-05-27 22:44

Ergenyl Retard

Heej, alla människor!

Jag började -89 på min första medicin, som 83:a. En väldigt stark medicin, som ej var lämplig för minderåringar sådär tids, redan. Det var dessutom en närbesläktad medicin till klassiska Nozinan. Pga mina extrema sömnstörningar, som är medfött. Min depression blev grövre, och jag slutade att ta den efter ett tag. Tror det var vid årsskiftet, eller på våren, 1991.
Någon gång år 2000, därpå hösten, började jag gå på Nitrazopam. Den förvärrade min depression ännu mer. Jag slutade ta den. Och ett år senare började jag käka Remeron, som jag tog framtill runt den 20 december, 2003. Min depression blev grövre (som vanligt).

Så fort jag slutade ta Remeron, började jag ta Risperdal. Den medicinen gick åt skogen också för min del. Den tog jag framtill april, där i mitten, år 2004. Då fick jagZyprexa utskrivet istället. Den svarade sjukt dåligt på mig också. Ett halvår senare började jag gå på Abilify. I november, någon gång. Den tog jag för allra sista gången den 17 oktober, förra året. Jag mådde jättedåligt när jag tog den också. Den hade dock kunnat svara rätt på mig, om jag ej hade haft en lång lista av div. biverkningar, som Abilifyn gav mig. Både vanliga och mindre vanliga biverkningar, dvs. 6 år och 11 månaders helvetisk tid, dvs.
Så fort Abilifyn hade gått ut ur blodet, blev jag mer kvicktänkt, jag slapp alla biverkningar av medicinen, men istället fick jag en rad andra svackor, som jag kunde jämföra mig själv i hur jag var som knatte. Min största Asperger-problematik - lperceptionsstörningarna syntes i långa vägar. Och jag var manisk i 24 timmar i olika stämningslägen i typ 4 månader i sträck, mer eller mindre. Jag valde, så fort jag själv började ana en utav mina stämningslägen, att jag var tvungen att hålla distans från en del vänner, och umgås med dem som jag visste om kunde hantera mig..
Så fanns det dagar jag bestämde mig för att isolera för mig själv, när adrenalinet pumpades upp väldigt mycket. Minst sagt. Så att den delen av min problematik ej skulle gå ut över någon. Jag var missnöjd med min läkare, som vägrade att sätta ut Abilifyn en del tidigare år, framtill 20, eller den 21 oktober, förra året. Jag fick till slut en ny läkare - på ett annat ställe, som väl var.

IPå måndagen, förra veckan, fick jag Ergenyl Retard utskrivet - 500 x 2 mg per dag. Och jag undrar vad ni har för erfarenheter, som tar den medicinen? Vore kul att höra om någon med Asperger, och såklart m. bipolaritet (+ andra), som tagit den, och tar den, har för erfarenhet av den medicinen. Vad är er erfarenhet?

Annons:
Upp till toppen
Annons: