Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 3387 ggr
[Varulv]
5/31/11, 8:35 PM

Filtrerade hörselintryck

Vi aspergare gillar ju inte att befinna oss i större folksamlingar på grund av allt sorl som därav blir. Våra öron blir ju uttröttade därav.

Nu observerade jag en intressant sak härom sistens när jag besökte en större restaurang med ett intensivt folkliv: Vissa röster liksom trängde igenom sorlet på ett genomträngande sätt, trots att källorna befann sig på rätt rejäla avstånd från min hörselapparat.

Det rörde sig dels om gälla mansröster, dels om kvinnliga dito, samt - något förvånande - ganska dova mansröster nere i basregistret.

Allt annat blev bara sorl i mina öron, ingen skillnad om de var nära örat eller längre ifrån.

Någon annan som har liknande iakttagelser att referera till?

Guld i mun

Annons:
Zaphix
5/31/11, 9:03 PM
#1

Endel röster låter illa.. Kunde jag blunda med öronen såsom man kan göra med ögonen, då skulle jag blunda så fort jag hörde vissa röster..

Gälla och högludda röster gör fysiskt ont i mig. Även manliga dova kan göra, men då ska de vara sådär påträngande högljudda..

Lågt sorl är bättre än högljudda och jobbiga röster som hela tiden pockar på ens uppmärksamhet fast man helst bara vill silvertejpa igen munnen på personen.

Jag gillar låga röster som smälter in i omgivningarna, mjuka röster som flyter med kan vara mindre lätt att höra, men hellre det än att man hör dom vare sig man vill eller inte.

Är superkänslig för röster, har hänt att jag skippat en inbjudan någonstans för att en person med tillhörande jobbig röst skulle vara där. Inget jag säger till någon förståss, det är ju inget man kan göra nåt åt..

Jag har inte AS, men jag har nog det ändå.. Till viss del.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Svea-
5/31/11, 10:51 PM
#2

Känner jag igen allt för väl…

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Svea-
5/31/11, 10:53 PM
#3

Kom på en sak till.Jag får ofta höra att jag e tråkig som ej vill hänga med på en fika någonstans,eller likande.Det är väl skönt att komma ut lite,se nytt folk,nya saker m.m.Jaaa…det kan det ju vara…Men jag blir så enormt fort utmattad och blir helt slut 1-2 dagar efter pga allt LJUD!!!!

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

[M Y M L A N]
3/27/13, 7:15 AM
#4

jag stör mig också oerhört på röster som utmärker sig i ett sorl, och ja jag hör vissa röster tränga igenom sorlet oavsett om de befinner sig nära eller långt borta frön mig. Det är grymt irriterande. Men du varför stänger du inte bara av din hörapparat? Men då kanske du inte kan kommunicera med den du befinner dig på cafeet, restaurangen eller var du nu är… För egen del brukar jag sätta i headsetet till mobilen. Det hjälper iaf litegrann. Det gör jag även när jag är på bio, för jag fixar inte den höga volymen heller. Prata med någon annan när jag är på cafe är inte lätt för jag har svårt fokusera på vad den personen säger, för sorlet distraherar och gör mig trött. Jag undviker miljöer med ljud som cafeer och restauranger. Men i eftermiddag ska jag träffa en kompis på ett cafe och det innebär att jag kommer att vara helt utschasad i kväll.

Pelle Långlös
3/27/13, 6:17 PM
#5

Jo en del röster hörs långa vägar. När det är mer än en person som pratar i ett rum så "stänger" jag av. Jag går in i mig själv och stänger ljudet ute.

Sitter jag och pratar med en person så kan jag inte alls koncentrera mig på vad personen säger om det är flera runt omkring. Jag måste vara helt ensam för att jag skall kunna lyssna på vad personen har att säga.

Har AS.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Varulv]
3/27/13, 7:36 PM
#6

#4 Haha, M Y M L A N , "hörapparat" - nej det har jag inte… :)

Du kanske antog det för att jag skrev "hörselapparat"? Men därmed menade jag den naturliga hörselperceptorn, och inget annat.

:)

Annons:
Rebellkatten
3/29/13, 9:51 PM
#7

Känner igen det där också. Men nu vet jag att det är min högkänslighet som förstärker. Vissa röster tränger bara igenom. När jag var yngre brukade jag kalla sorlet för helveteskackel. Det ligger liksom och trycker i taket och tränger ned och tränger bort alla mina tankar. Blä. Ska förmodligen ut ikväll på ett av uteställena i stan. Mina flimmerhår kommer drunkna.

[Varulv]
3/29/13, 10:28 PM
#8

Mina goda tankar är med dig, Rebellkatten! :)

[M Y M L A N]
4/14/13, 8:32 AM
#9

Hej, Varulv jadu det var väl en aning korkat av mig att tro att du har hörapparat… ;-)

[Varulv]
4/14/13, 8:29 PM
#10

Hihi nejdå! :)

Upp till toppen
Annons: