Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 10996 ggr
[Maine]
2011-06-02 10:59

Sertralin

Vad har du för erfarenhet av den? Har du ätit / äter du 25 eller 50 mg?

Annons:
Allamej
2011-06-02 11:02
#1

Det är ju den verksamma substansen i de flesta antidepp piller, + att vi själva tillverkar den i kroppen så specificera är du gullig :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[Maine]
2011-06-02 11:05
#2

Ojdå, blev jag så otydlig! {#emotions_dlg.embarassed}

Edit: Nu kom inte hela min text med här! Så jag fortsätter.. mycket biverkningar? Fungerar den tillfredsställande?

Allamej
2011-06-02 11:06
#3

Jag vet/visste inte att det fanns ett piller som faktiskt heter sertralin… Vet fortfarande inte.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[Maine]
2011-06-02 11:10
#4

#3  Okej.

[Tassy]
2011-06-02 12:26
#5

jag har ätit det under några år, vilket jag ångrar riktigt bittert. Flera år i apati och sen var det ett helvete att sluta med dem. Nej fy, dom passade inte mig alls!

[Maine]
2011-06-02 12:51
#6

#5  Hur kom det sig att du tog dem i flera år om de inte var bra? Fanns det inte andra alternativ, och vilken styrka hade du?

Annons:
[Tassy]
2011-06-02 13:04
#7

jag hade inte så mycket val, var mindreårig och fick inget att välja på. Jag hade 50 mg, och provade dem i omgångar. Försökte flera gånger att sluta själv, och till slut lyckades jag. Men det tog en hiskelig tid och mycket lidande. Dessutom blev jag just apatisk, och viljan att kämpa var lika med noll, jag var en zombie.

*Yrja*
2011-06-04 01:43
#8

Jag äter 50 mg sertralin krka. Jag har ätit dem i drygt ett halvår och dom får mig att må toppen! Det var hemska biverkningar de första veckona men efter det har det bara gått åt rätt håll. Det bästa är att dom gör mig mer fokuserad i nuet och tar bort ångest över sånt som varit eller ska komma.

Jag har även testa sertralin teva men jag fick sluta med dem pga att jag blev allergisk mot det blå färgämnet (E132) i dem, så mitt tips är att undvika medicin med färgämnen.

[Maine]
2011-06-04 02:50
#9

#8  Huvudvärk och en enorm trötthet i början eller något annat? Låter bra att de fungerade till slut.Cool

*Yrja*
2011-06-04 08:41
#10

#9 Nja, fick problem med illamående och trötthet men de värsta problemen var psykiska. Det var som att mitt medvetande gick igenom hela min livhistoria och försökte leta fram allt möjligt skit att fundera och må dåligt över. Jag fick grym ångest och blev självmordsbenägen.

[Maine]
2011-06-04 08:45
#11

#9  Usch då! Men du stod ändå ut i några veckor med de biverkningarna? Var det aldrig tal om att halvera dosen eller byta till annat?

Har en anhörig som börjat med Sertralin, därav alla nyfikna frågor Skäms

Sophie&Segra
2011-06-04 14:30
#12

#7, Jag är är/har varit precis som du.

Var minderårig när jag fick dom, och har ätit 50mg i två år nu.

Dom hjälpe mig första året, men nu senaste året har dom gjort varken till eller från, och nu senaste tiden hjälper dom inte alls.

Jag håller på att kriga för att få byta, men dom vet än så länge inte vad dom ska ge mig istället.. Så jag får snällt äta dom tills dom hittat något annat (trots att dom inte fungerar).

Testade att sluta med dom, trappade då ner till 25mg i ett par dagar, men fick snabbt trappa upp till 50mg igen då jag fick världens självmordstankar, vart jätte aggressiv men samtidigt försvan all min ork genom kroppen. Så samtidigt som jag blev jätte aggressiv, så vart jag nästan helt apatisk.

Bivärkningar?
Första månaderna gick jag upp lite i vikt. Men gick sedan ner det igen utan problem.
Fick även lite finnar o blemmor här o var, men även det försvann.

Annars inget. Men det är inte en medicin som fungerar för mig, fungerade som sagt första året. Men inte nu längre.

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

CelsiusT
2011-06-05 21:10
#13

Mitt tvång blev bättre. Hade jämnare humör. Måendet var dock inte särskilt mkt bättre. Topparna och dalarna skars av, men måendet var väldigt dåligt. Blev dock manodepressiv i perioder (men det märkte ju inte jag).

Pendlade i vikt (troligtvis så var det pga aptiten som pendlade, i perioder hetsåt jag och i perioder glömde jag totalt av att äta), fick lättare migränanfall (haft migrän sedan innan jag började äta sertralin), kände mig ganska orkeslös och apatisk (fast inte på långa vägar så mkt som när jag provat annan medicin).

Käkade 50mg i 2-3 år, sedan slutade jag och det var lite kris i paris i övergången men snabbt blev jag mkt piggare. När jag slutat och dom biverkningar som är vid övergången försvunnit så mådde jag bättre än någonsin! Bättre än innan jag började och bättre än nä jag åt medicinen. Dock så har jag fler toppar och dalar nu än när jag käkade medicinen och jag har mer pendlande humör och mående och tvåget har ju kommit itllbaka fast inte lika mkt som innan (men det är där och blir större vid stress). Men dalarna är inte på långa vägar i närheten av att vara så djupa som när jag mådde som mest normalt under medicineringen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
ekorren
2011-06-06 15:01
#14

Tog 50 mg tror jag….eller mer? hmm..kommer inte ihåg. I alla fall blev jag apatisk som Tassy, fast varken jag eller läkaren fattade att det var av tabletterna…..trodde det var depressionen som inte försvann. Märkte det när jag slutade med dom. Japp det var ett par "färglösa" år i mitt liv. Annars fick jag nog inte så mycket biverkningar mer än blev svettig och torr i munnen. Var "snurrig" i huvudet i månader efter jag slutat med dom. Hjälpte mot depressionen gjorde dom nog även om jag inte gjorde det själv så att säga Flört

vuxenadhdbipo
2011-06-13 11:11
#15

Jag har ätit låg dos (50 mg) tillsammans med andra mediciner under ett längre tag. Det hjälpte såpass att det fick upp grundnivån en aning. Jag har ingen erfarenhet att äta bara sertralin men jag har vänner som blivit väldigt positivt påverkade men även de som blivit maniska (innan de fått bipolär diagnos kanske ska tilläggas). Man kan ordineras betydligt mer än 50 mg om dagen vet de som haft 200 mg ordinerat tex.

Det kan vara väl värt ett försök, för om jag jämför med flouxetin, citalopram, effexor osv så har sertralin varit bäst antidepressivt enligt mig. Sertralin är väl mer känt som zoloft =) Dock har dom varit jävligast att trappa av, men det kanske är ett tecken på att dom fungerat bäst.

Upp till toppen
Annons: