Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 2426 ggr
CelsiusT
2011-06-08 10:31

Är detta en sjukdom?

Ja jag undrar, är detta med "bokstavsproblem" en sjukdom? Jag menar, man får en diagnos och vissa människor kallar det en sjukdom. Men jag känner mig inte sjuk på något vis. Jag känner det mer som att jag är som jag är och en diagnos hjälper mig för att förklara det för andra och för mig själv.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
[WX5]
2011-06-08 10:33
#1

Det beror ju på vilken diagnos du har.

CelsiusT
2011-06-08 10:33
#2

#1 Vad är det som klassas som sjukdom och vad är det som inte klassas som sjukdom då?

Medarbetare på westernridning.ifokus

[WX5]
2011-06-08 10:36
#3

ADHD och Austim (asperger med) klassas som funktionhinder men bipolär som sjukdom.

CelsiusT
2011-06-08 10:46
#4

Kan man bli frisk från bipolär?

Medarbetare på westernridning.ifokus

[WX5]
2011-06-08 10:57
#5

Ingen aning men det heter ju annars bipolär sjukdom typ 1 eller typ 2

Zaphix
2011-06-08 11:03
#6

Fast bipolär räknas inte som en bokstavsdiagnos.

Bokstavsdiagnoserna, ADHD, autism, AS, ADD, Tourettes o.s.v. räknas som funktionsnedsättningar. Inget man blir frisk ifrån, då det inte är en sjukdom.

Det är nedsättningar av vissa funktioner i hjärnan som i vårt samhälle orsakar en viss problematik.

Man kan ha mer eller mindre problem av nedsättningarna, och får man hjälp, medicinering och stöd i hur man ska lägga upp vardagen, då behöver man inte ha så stora problem av nedsättningarna.

Jag har ADHD, vilket orsakar atora problem för mig, men nu när jag äter medicin som fungerar det bättre. Jag är inte frisk med medicin, eftersom det inte är en sjukdom, men jag har mindre symptom av funktionsnedsättningen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
Zolah
2011-06-08 11:03
#7

Jag går på det mamma har sagt;

Sjukdomar  kan man antingen bli frisk av eller så dör man av den.

Med andra ord anser jag inte handikapp som sjukdomar.

CelsiusT
2011-06-08 11:31
#8

#7 Det tyckte jag var bra sagt =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Niklas
2011-06-08 15:10
#9

#7: Ja, alltså är livet en sjukdom. Flört


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Zolah
2011-06-08 15:26
Honestyisdead
2011-06-08 15:29
#11

#3 bipolär är ingen bokstavsdiagnos

vuxenadhdbipo
2011-06-13 10:14
#12

# 4: Bipolär är en kronisk sjukdom något man har hela livet. Men med rätt medicin och vård, bra stöd och förmåga att se varningssignaler osv så kan man förmodligen få en dräglig vardag med långa perioder som "normal" (symptomfri)… 

Bokstavs"sjukdommarna" är ju medfödda funktionsnedsättningar… kan själv bara säga som så att det är betydligt lättare att berätta och emottas som bokstavsmänniska än psykiskt sjuk. Lika många fördomar men säger man ADHD så slipper man iaf ses som farlig (vilket många tror man är som bipolär). 

Tex.
Adhd = jaha du är sånt där dampbarn som inte kan sitta still?
Bipolär = Oj fan, du är sån där psykotisk galning som antingen tar ditt liv eller tar någon annans?

Eller är det bara jag (sorry, tappade jag ämnet? Haha jag är hopplös!!)

Upp till toppen
Annons: