Annons:
Etiketterlagar-reglerlss
Läst 7754 ggr
tarotlasse
2011-06-15 22:00

Conserta/Ritalin o Utlands resor ?

Hej hur gör ni när ni reser utomlands med eran medicinering ?

Concerta/Ritalin är ju centralstimulerande o narkotika klassat.

Så råkar man på en narkotika hund så reagerar han ju på medicinen.

Ngn som råkat ut för detta.

Funderade på detta när jag var över till Danmark härom dagen o narkotika hunden nosade runt alla när vi gick av båten.

Men då hade jag ju inte medicinen med mig.

Lasse

Annons:
Honestyisdead
2011-06-15 22:27
#1

Kvittar vilken typ av medicin jag har med mig, jag skaffar alltid intyg på engelska från utskrivande läkare.

Men man får kolla upp medicinen på nätet, vissa ämnen är inte alls tillåtna att föra över gränsen i vissa länder.

[Fiction]
2011-06-16 01:27
#2

Inom EU-länderna + Island, Norge och Schweiz krävs det ett Schengenintyg för att få införa Metylfenidathydroklorid (den verksamma substansen i Ritalin, Concerta m fl). Detta Schengenintyg skaffar du på Apoteket ett par dagar före avresan och plockar det med dig på resan. Du får bara ta med exakt det antal tabletter/kapslar som står angivet på intyget och det krävs att du förvarar medicinen i dess originalförpackning med alla etiketter kvar på burken/asken.

För resor till länder som inte omfattas av Schengen, bör du kontakta det specifika landets ambassad i Sverige och ta reda på vad som gäller för din medicin. Oftast krävs då även att den läkare som ordinerat preparatet skall skriva ett speciellt intyg för detta, så då gäller det att vara ute i god tid innan avfärd.

Perceptionjavisst
2011-06-18 11:36
#3

Hello Lasse!

Angående concertan…

Kontaktade min sjuksköterska, vilken tar blodtrycket på mig och han tog kontakt med min läkare. 
Fick inom en tid ett roligt formulerat intyg hemskickat på posten. Tog med mig den på resan. Ingen kontrollerade mig i tullen dock.

Upp till toppen
Annons: