Annons:
Etikettadhd-add
Läst 7535 ggr
Perceptionjavisst
2011-06-17 23:41

Beröring, nej tack!

Hittade en gammal tråd om beröring men startar ändå en ny.

Jag älskar att bli masserad, helst på ryggen. Däremot kan jag inte med när min sambo tar på mig, exempelvis på höften eller andra intima ställen :/ (ursäkta min öppenhet.) Det känns obehagligt. Värst är de intima delarna (blä för att ta upp detta här)

Har även svårt för lappar på kläder som tycks irritera min hud och jag blir precis vansinnig om någon skulle få för sig att avsiktligt kittla mig. Jag skriker, slåss och kan även tänka mig att mörda! : )
När man däremot masserar hårdare, exempelvis axlarna, är det inga problem! Tycker annars om att kramas och sådär. 

Är det här något ni ADHD:are känner igen? Överläkaren sade till mig att jag verkar ha lite autistiskt i mig trots allt, även om det inte räcker för en diagnos. Men vad vet jag om det? :O  

Hur har ni det?

Annons:
[Kaktuz]
2011-06-18 12:31
#1

Låter lite som Asbergers. Om du inte är beredd på beröringen så är det ett obehag. Men hur är det om du vill just då ?

Perceptionjavisst
2011-06-18 12:34
#2

Jag vill aldrig ha beröring på intima ställen (känns obehagligt) men kramar funkar om jag är med på det. Det är tillochmed mysigt.
Hur funkar du?

[Kaktuz]
2011-06-19 08:36
#3

Är jag med på det och vet så är det ok. Men kramar går knappt. Eller att  någon tar sin hand på axeln och såna saker..

Anonym
Anonym
2011-06-19 17:22
#4

Jag är likadan och har ADHD, vet inte om det har något samband men jag blir tokig om någon berör mig på ett*** sätt. Hur har ni det med sexuellt umgänge, är det samma ? Själv klarar jag inte av det heller.

p.s. Hoppas det är okej med min anonymitet.

ladymiss
2011-06-19 17:54
#5

har också lite svårt för när vissa "tar på mig" ;P Men det beror på hur dom gör det och vilka och när… när någon håller om mig runt min axel kan jag känna att det är sjukt jobbigt (exempelvis), men det går ibland, beror på… fast jag har inte asp eller autism men jag kan ju ha lite asbergersdrag för det ligger väldigt mycket aspberger i min släkt, det verkar ligga både på mamma och pappas sida

www.strangegirlyouknow.blogspot.com

Labolina_73
2011-06-20 20:22
#6

hm läbbigt att läsa,, som att läsa om mej själv..

massage etc är hur trevligt som helst,, men beröring bara så där förövrigt är mest jobbigt och obehagligt.

Vet inte om det är nåt med min misstängta diagnos att göra,, ska utredas inom kort för ADHD bland annat.

//Linda

Annons:
ladymiss
2011-06-20 22:00
#7

#6det kan ju ha med det att göra :)

ett till exempel på "beröring" eller vad man nu ska kalla det var när min kille halv la sig på mig lite sådär bredvid och jag fick typ instängkänslor :/

www.strangegirlyouknow.blogspot.com

Anonym
Anonym
2011-06-21 10:07
#8

Jag verkar vara kärringen mot strömmen, har ADHD med autism liknelse men jag älskar beröring, få o ge kramar..

Svea-
2011-06-21 22:30
#9

Jag tycker inte om beröring.Tycker inte om massage osv.har t.o.m svårt att gå till frissan.Har "lärt" mig att man tar i hand och då och då ger vänner en lätt kram.Men det är inte med lätthet jag kramar om någon.

Där jag har oerhört dåligt samvete är i den naturliga närkontakt man ska ha med sina barn.Jag har ändock min form av naturliga mamma-närkontakt med mina barn.MEN jag ser att jag "smittat" mina barn lite granna med detta.Tyvärr.Men inte alls på långa vägar som jag är.Men det är en sorg i sig och jag har dåligt samvete över det.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

vuxenadhdbipo
2011-06-30 08:25
#10

Hej, jag tycker inte om när folk kommer för nära. Jag tycker om beröring av min man. Jag har inga problem att kramas och gosa med mitt barn. Men är jag väldigt varvad/rastlös är det plågsamt. Okända eller andra säktingar och vänner vill jag helst ha på avstånd. Tycker det är "falskt" med kramar från annat än man och barn. Och får mkt obehagskänslor, även av att "skaka hand".

Hur hade du det som barn? Jag kan inte minnas särskilt mkt kramar eller närhet. Min mamma säger även att jag var som en metmask, svår att krama och vara nära. Jag har svårt med ögonkontakt osv.

I början av mina turer på psyk så misstänktes AS/högfungerande Autism… nu är det utrett och jag har enl vården bara "drag" av detta…

Skulle tro att man ofta har drag av andra NPF… eller att man utvecklar såna här saker om man får gå hela livet utan att ens funktionshinder upptäcks?!?

Att du inte gillar intim beröring, kan det ha att göra med osäkerhet? Dålig självförtroende, eller andra "problem"? Har du problem att utföra intim beröring på dig själv?

Upp till toppen
Annons: