Annons:
Etikettadhd-add
Läst 6408 ggr
vuxenadhdbipo
7/9/11, 8:18 AM

Koffein och kolhydrater, lugnande?

Är det vanligt vid ADHD/ADD att man reagerar med lugn och fokus på kaffe? På snabba kolhydrater blir jag "hög" ungefär lika lugnande som av ett glas vin. Snabba kolhydrater ger "dimma" får tryck i öronen, minskad hörsel och konstigt välbefinnande, sitter i ett tag, antagligen i samband med hur blodsockret går upp och ner?!? Min man blir sprallig (ej ADHD). Samma med koffein han får energi och blir sprallig, jag blir bara lugn och fokuserad? (Äter ej ADHD-meds för tillfället, bara humörstabiliserande mot bipolärt syndrom).

Hur är det för er? :-)

Annons:
Allamej
7/9/11, 12:21 PM
#1

Är väl fullt möjligt att dina belöningscentra är ihoptvinnade som mina…. Kan inte för mitt liv få en kick eller bli beroende  av tex. benzo men ta ifrån mig socker, kaffe eller cigg och du bör ha ett beslut om besöksförbud redo…

Jag kan inte äta medicin mot ADD eftersom det får samma effekt på mig som på en NT… men! den funkade fint i över ett år, sen avtog effekten och snoddes runt.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Sublimera
1/28/12, 11:32 AM
#2

Jag har tagit koffein tabletter sedan jag var 18, till och från nästan varje dag efter det att jag upptäckte att jag lyckades fokusera, få saker gjora och att tankarna blev klarare. De nådde ända fram så att säga.

Så här 19 år senare, lite förvånad, med en färsk ADHD diagnos inser jag att jag självmedicinerat så gott jag kunnat. Har inte tagit dessa koffeintabletter för att jag varit trött eller märkt någon skillnad på det sättet, jag har kunnat somna mitt på dagen en timme efter det att jag tagit 300mg koffein så skillnaden som jag upplever handlar tillstörst del om fokus och att kunna påbörja och avsluta uppgifter. Vilket förstås har varit ovärderligt. I övrigt har jag tagit avstånd från droger i alla former för min egendel. Har inte velat "gröta till" det i huvudet mer än nödvändigt.

Jag har ännu inte påbörjat ADHD behandling så jag har ingen riktig medicinering att jämföra med men jag är verkligen förväntansfull inför vilken effekt medicinering kan få på mig och mitt liv.

[Varulv]
1/28/12, 1:22 PM
#3

Jag har använt kaffe sedan trettonårsåldern (och har nu passerat medelåldern). Känner mig väl inte direkt beroende av drogen, men skulle nog ha svårt att klara mig utan en kopp svart kaffe på morgonen i alla fall! Effekten på morgonen kan jag beskriva som liknande den som flera ADHD:are har beskrivit här ovan för sin del - den liksom klarnar skallen. Själv är jag aspergare.

För övrigt har jag svårt för att identifiera någon särskild effekt av kaffevanorna under dagen. Mest slentriandrickande, skulle jag tro.

Tar en kopp kaffe på kvällen också, efter maten, gärna med en liten mörk chokladbit och en "fingerborg" calvados. Det känns lyxigt och som en bra avrundning på en måltid. "Man stänger magen med kaffe" är ett uttryck som jag har hört. Och det kan säkert stämma.

Att konsumera kaffe på kvällen, även sent, har aldrig inneburit problem för mig. Jag sover lika gott oberoende av om jag druckit kaffe eller ej, är min bedömning iaf.

Banankaka320
1/28/12, 4:53 PM
#4

Jag blir väldigt sömnig av redbull och andra energidrycker xP


Zaphix
1/28/12, 7:38 PM
#5

Åt koffeintabletter när jag jobbade som diskare på en krog under gymnasietiden, hjälpte mig att hålla fokus och inte stressa upp mig så mycket. Extremt stressigt jobb, men med hjälp av koffeinet kunde jag jobba till två-tre på nätterna och lyckas hålla rätt bra fokus under tiden.

Fick dock äta koffein under skolan dagen efter jag jobbat om deet var en skoldag för att orka med också..

Kan inte dricka kaffe utan att få ont i magen, magkatarr, så koffeintabletter var smidigast.

Slutade dock med det efter att ha insett att hjärtklappningen jag fick när jag kommit hem från jobber nog berodde på koffeinet.. När jag slutade med koffeinet pallade jag inte med jobbet längre heller, utan sa upp mig.

Så koffein gör att jag klarar av att vara på G och hantera stress mer utan att det blir kaos i min hjärna.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Upp till toppen
Annons: