Annons:
Etikettadhd-add
Läst 4166 ggr
busan11
7/17/11, 8:56 PM

tre frågor till er med AS, ADD och ADHD

Hej!

Har försökt att läsa lite grann om AS, ADD och ADHD och blev lite nyfiken på följande punkter som jag inte hittar så mycket info om.

Så jag ställer ett par frågor till er istället som har den här diagnosen.

1. Har ni några sömnproblem?

2. Hur fick nu diagnosen ställd? Var det som vuxen eller som barn?

3. Kan ni känna att tänka en lång förklaring i huvudet, men sedan när ni ska säga det så går det inte alls lika bra som att kunna tänka förklaringen?

Skulle bli väldigt tacksam för svar..

Annons:
[Varulv]
7/17/11, 9:31 PM
#1

1. Har ni några sömnproblem?

Nej.

2. Hur fick nu diagnosen ställd? Var det som vuxen eller som barn?

Som vuxen.

3. Kan ni känna att tänka en lång förklaring i huvudet, men sedan när ni ska säga det så går det inte alls lika bra som att kunna tänka förklaringen?

Absolut! Det har alltid varit en central del av min problematik.

Glad

JohannaEkroth
7/17/11, 9:44 PM
#2

Har AS.

1. Har ni några sömnproblem?

Japp, har alltid haft sömnproblem. Som barn också. Var svår att få och sova. Har svårt att komma till ro och somna. Äter sömntabletter (Zoplikon 5mg)

2. Hur fick nu diagnosen ställd? Var det som vuxen eller som barn?

Som vuxen. 2009, 28 år. Men mamma har alltid tyckt att jag har varit annorlunda. Svårhanterlig.

3. Kan ni känna att tänka en lång förklaring i huvudet, men sedan när ni ska säga det så går det inte alls lika bra som att kunna tänka förklaringen?

Ja, ingenting blir någonsin som jag föreställt mig.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Zaphix
7/17/11, 9:48 PM
#3

1. Har ni några sömnproblem?

Ja, stora sömnproblem i perioder och har alltid haft det så.

2. Hur fick nu diagnosen ställd? Var det som vuxen eller som barn?

En psykolog sa att jag hade några bokstäver och skickade iväg sketiska  mig på utredning, var nästan vuxen då.

3. Kan ni känna att tänka en lång förklaring i huvudet, men sedan när ni ska säga det så går det inte alls lika bra som att kunna tänka förklaringen?

Ja, men så är det för alla, bokstavsdiagnos eller inte. Mer eller mindre.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Tassy]
7/17/11, 11:53 PM
#4

1. Ja.

2. Vuxen.

3. Ja.

(har AS + drag av ADD)

Honestyisdead
7/18/11, 12:12 AM
#5

1. Har ni några sömnproblem?

Ja

2. Hur fick nu diagnosen ställd? Var det som vuxen eller som barn?

Som vuxen efter många olika tester och samtal.

3. Kan ni känna att tänka en lång förklaring i huvudet, men sedan när ni ska säga det så går det inte alls lika bra som att kunna tänka förklaringen?

Absolut.

vuxenadhdbipo
7/18/11, 8:58 AM
#6

1. Ja till och från
2. Som 25-åring
3. Beror på, det varierar. Svårigheter och lättheter varierar mycket för mig beroende på allmäntillstånd. Ibland är jag vass i skallen ibland är jag gröt :)

Annons:
[WX5]
7/18/11, 9:03 AM
#7

1. Har ni några sömnproblem?

Ja till och från

2. Hur fick nu diagnosen ställd? Var det som vuxen eller som barn?

Som vuxen

3. Kan ni känna att tänka en lång förklaring i huvudet, men sedan när ni ska säga det så går det inte alls lika bra som att kunna tänka förklaringen?

Ja

Har ADHD och Bipolär sjukdom

busan11
7/18/11, 5:59 PM
#8

Tack för alla era svar!!Glad

Intressant att höra att så många av er har sömnproblem. Är det realterat till AS, och ADD/ADHD eller tror ni?

Själv har jag liksom många här haft sömnsvårigeheetr i hela mitt liv. Mitt första barndomsminne var att jag satt uppe och lekte med min brandbil på nätterna när jag var ca 2 år. Jag har alltid haft svårt för att somna och när jag väl sover så sover jag aldrig djupt. Jag måste alltid ha öronproppar eftersom jag vet att minsta tendens till ljud väcker mig. Montona ljud är inte så störande men däremot ojämna ljud (som t,ex om nån skulle börja prata eller slå i skåp och dörrar).

BusHanna: Jag äter exakt samma medicin som dig.

Jag kom på två frågor till som ni kan få svara på om ni vill:

1. Hur upplever ni stress?

2. Hurdan var er skolgång?

[Tassy]
7/18/11, 6:10 PM
#9

1. Jag är väldigt stresskänslig, klarar inte vardagsstress. Men i en katastrofsituation brukar jag tvärtom vara den som är hyperfokuserad och agerar strikt enligt de föreskrifter som finns för situationen när övriga står handlingsförlamade.

2. Väldigt blandad, ämnen jag gillar gick utan problem, medan allt annat gick käpprätt åt helvete.

Honestyisdead
7/18/11, 6:22 PM
#10

1. Hur upplever ni stress?
Jag tål inte stress alls. Men tyvärr stressar jag alltid upp mig själv.

**2. Hurdan var er skolgång?
**Blandat. Var godkänd i alla ämnen, men hade svårigheter med en del.

JohannaEkroth
7/18/11, 7:01 PM
#11

Jag svarar exakt som Tassy i inlägg #9 på bägge frågorna. Flört

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Varulv]
7/18/11, 8:42 PM
#12

1. Hur upplever ni stress?

Förr i tiden var jag inte alls medveten om orsak och verkan när det gäller stress, så jag trodde mig opåverkbar av stress. Men så var alltså inte alls fallet i själva verket - fick rätt rejäla psykosomatiska symptom, bl.a. beträffande magen och huden. Sedan för att inte tala om nedsatt immunförsvar: ett halvdussin förkylningar per termin var snarast regel under min skolgång.

Nu som äldre har jag kommit att bli väldigt observant på stressfaktorer som jag utsätts för, och tror dessutom inte att jag är lika stresstålig nuförtiden som förritiden.

2. Hurdan var er skolgång?

Den var rätt bra, faktiskt. Rent socialt och hur man klarade sig. Fast beträffande kunskapsinhämtande var jag nog rätt rejält understimulerad i vissa ämnen och hade svårigheter med andra - ungefär som alla andra, således.

Fast en sak som jag i egenskap av aspergare skulle vilja påpeka är, att inlärningsmetoden är oerhört viktig för oss (tror jag iaf). Vi låter oss inte så gärna korvstoppas; vi finner ingen mening däri. Nej, vi har naturligt intresse och fallenhet för merparten kunskap; med rätt stimulans kan vi nå väldigt långt på det vetenskapliga området. En stor misshushållning med mänskliga resurser äger nog rum dagligdags utan dess like, befarar jag.  - Men det skulle gå att ändra på, menar jag samtidigt.

Svea-
7/18/11, 9:56 PM
#13

1. Har ni några sömnproblem?

- Ja mkt svåra.

2. Hur fick nu diagnosen ställd? Var det som vuxen eller som barn?

-Som vuxen.

3. Kan ni känna att tänka en lång förklaring i huvudet, men sedan när ni ska säga det så går det inte alls lika bra som att kunna tänka förklaringen?

-Jaa..är mkt dålig på att förklara,då och då "glimtar! jag till och lyckas förklara.

Jag kom på två frågor till som ni kan få svara på om ni vill:

1. Hur upplever ni stress?

- Är extremt stresskänslig och får stora ångestpåslag av stress,har ingenting att ta av i energiväg då jag alltid är slutkörd.

2. Hurdan var er skolgång?

- fullkomligt horribel.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Annons:
Freke
7/18/11, 10:23 PM
#14

1. Har ni några sömnproblem?

Nä, inte direkt.. Men jag sover extremt lite typ 4timmar per dygn

2. Hur fick nu diagnosen ställd? Var det som vuxen eller som barn?

Första gången som 5åring men åter igen nu som vuxen.

3. Kan ni känna att tänka en lång förklaring i huvudet, men sedan när ni ska säga det så går det inte alls lika bra som att kunna tänka förklaringen?

Nä.. oftast tvärs om.. Säger precis vad som faller mig in i huvudet utan att tänka, det kommer efteråt..

#13 Svea- följd frågor

1: Stress…
Funkar bättre under stress än utan.

2: Skolan..
Var ett helvete när jag väl var där, men det var jag inte så ofta..
i 8:an hade jag 22 närvaro timmar

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Zaphix
7/18/11, 10:37 PM
#15

1. Hur upplever ni stress?

Jobbigt, får ångest och får ont i magen.

2. Hurdan var er skolgång?

Just pluggandet gick bra, lätt för att lära mig och behöver inte sitta still eller vara vaken på lektionerna för att lära mig. Duktig på att ordbajsa så har alltid fått bra betyg på uppsatser och sånt.

Var väl inte så mycket på skolan på gymnasiet och var hemma mycket från mellan- och högstadiet pga att jag mådde dåligt. Men så länge man är trevlig och låtsas vara engagerad när man väl är där så är det lugnt.

Har väl haft tur som är lättlärd..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

busan11
7/18/11, 11:38 PM
#16

Håller med dig Varg att det borde göras mer för att alla AS ska kunna få lättare att lära sig i skolan. Mer forskninh borde göras på det. Alla är vi ju olika och lär oss på olika sätt. Jag är den typen soom t,ex ,måste höra grekjerna några gånger innan det kan sätte sig, eller skriva ner allt och plugga in det. Jag  kan inte komma ihåg en massa grejer muntligt bara.

Jag tål inte heller stress. Varken vardagsdtress eller nåt annat tror jag.

Får jag bara fråga signaturen Freke och Svea vad ni har fått för diagnoser?

Jag kan nämna att  jag kände igen mig mycket i det Svea hade skrivit om stress och sömn bland annat.

Feke och jag var lite mer motsatser ( bortsett från din närvaro i skolan. Min såg inte så mycket bättre ut på gymnasiet). Däremot det du nämde om säga saker utan att tänka innan stämde bra på mig som barn. Men nu har jag lyckats att inte vara sån mer. Men jag minns en händelse ifrån när jag var liten (5 år) som jag måste ta upp här.  Det var under en bilsemester till Legoland. Vi hade åkt båt över till Helsinggör tror jag. Och då vi satt i bilarna nere på däck och väntade på att de skulle öppna, så vi kunde köra ut. Då stod det en bil precis jämte våran, där det satt två tanter i baksätet. Jag hade en stor låtsastiger som jag skrämde dom med på skämt, och dom låtsades att dom blev rädda. Sedan fick jag för mig att jag skulle ropa ut till dem genom rutan. Typ nåt snällt som "Blev ni rädda?" Men istället blev det och helt utan anledning  "Blev du rädd din gamla strutstant" :-)). Jag blev inte populär då kan jag säga.

Jag kom på ett par frågor till förrestenm..

Är ni bra på att komma ihåg detaljer?

Vilket yrke tror ni att ni skulle passa MINST för?

I mitt fall är det nog lärare. Skulle aldrig palla att lära ut något eftersom jag är urusel på att förklara grejer, och har inte heller något tålamod med det..

Svea-
7/18/11, 11:59 PM
#17

Jag har Dyslexi och Dyskalkyli och ADHD som huvuddiagnos med autismspektrum.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

lilli93
7/19/11, 1:40 AM
#18

Svarar bara på de tre första..

1. Har ni några sömnproblem?

Ja, extrema sömnproblem.

2. Hur fick nu diagnosen ställd? Var det som vuxen eller som barn?

Första diagnosen(ADD) fick jag som 16 år. Och fick min andra diagnos(Asperger) som 18 år.

3. Kan ni känna att tänka en lång förklaring i huvudet, men sedan när ni ska säga det så går det inte alls lika bra som att kunna tänka förklaringen?

Ja. Det händer väldigt ofta..

LinaIsabell
7/19/11, 2:50 AM
#19

Jag har Asperger Syndrom.

1. Har ni några sömnproblem?

Jag har inga sömnproblem, förutom när jag är riktigt exalterad och inne i något. Om jag hållt på med något väldigt roligt som jag blev tvungen att avsluta så kan jag inte sluta tänka på det och då somnar jag inte, men detta händer inte så ofta.

2. Hur fick nu diagnosen ställd? Var det som vuxen eller som barn?

Jag var 17 år gammal.

3. Kan ni känna att tänka en lång förklaring i huvudet, men sedan när ni ska säga det så går det inte alls lika bra som att kunna tänka förklaringen?

Det stämmer precis in. Kan ha allt i huvudet och det låter skitbra, men när jag försöker förmedla dessa tankar till någon så blir det inte som i mitt huvud.

4. Är ni bra på att komma ihåg detaljer?

Det beror på vad man menar med detaljer. Till exempel: Jag kanske inte minns vad en text handlar om, men jag minns några exakta meningar ur texten extremt ordagrant, men jag kanske inte har något minne alls utav typsnittet på texten.

5. Vilket yrke tror ni att ni skulle passa minst för?

Jag tror absolut inte att jag hade passat i ett stressigt yrke som att jobba på typ hamburgerrestaurang där man ska göra flera saker samtidigt och dessutom vara trevlig och minnas vad alla beställt.

vuxenadhdbipo
7/19/11, 7:19 AM
#20

1.Stresskänslig, utvecklat IBS "stressmage". Kronisk stress ger både fysiska och psykiska men.

2.Skolgången, jag är smart men man kan väl säga att det var svårt att fokusera och engagera sig om skolämnena är trista eller för den delen läraren seg och trist. Jag var bäst i språk och matte, bild och naturkunskap (högstadiet). Kunde ofta alla svaren men ville inte räcka upp handen och synas. Satt hellre och dagdrömde och filosoferade om mitt "fantasiliv" jag hade i huvudet.

På gymnasiet var det för kaotiskt (då var min bipolära sida i full gång och jag pendlade mellan utslagen och euforisk) för att lyckas särskilt bra, men det tog jag senare igen med distansstudier och inga störningsmoment och MVG i ALLT (som gick att läsa upp eller lägga till).

Det är tydligt bevis tycker jag på att hur man kan misslyckas i skolan då den sällan passar en som inte kan koncentrera sig lätt. Fick några få MVG på gymnasiet i det jag verkligen gillade som Spanska, Engelska, Matte och vissa estetiska ämnen (läste media). Fick dock 7 MVG, men jag var inte direkt på plats sista året. Sov nästan dygnet runt…

Annons:
vuxenadhdbipo
7/19/11, 7:30 AM
#21

Är ni bra på att komma ihåg detaljer?

- Nära i tiden ja, men mitt minne är hur uselt som helst över lag just nu….

Vilket yrke tror ni att ni skulle passa MINST för?

- Läraryrket, eftersom jag har bipolär diagnos och själv barn tycker jag inte en bipolär har med barn att göra. Tänk er själv en lärare/förskolelärare som blir manisk bland barnen?

Yrken som man skulle passa bäst med rent generellt: att jobba med likasinnade om man kommit så långt i livet att man har massa erfarenheter och kan stödja och ge råd. På samma sätt som fd alkoholister kan vara helt superba på att jobba på behandlingshem.

Personligen har jag sommarjobbat mkt med handikappade både mentalt och fysiskt. Och det har jag ÄLSKAT. Vet inte om det är pga ökad känslighet och förmågan att veta hur det är att "vara annorlunda" men det har helt klart varit väldigt givande =)

Men nu var ju inte frågan så hihihi

vuxenadhdbipo
7/19/11, 7:32 AM
#22

#21 menar mentalt och fysiskt handikappade inte att jag har jobbat både mentalt och fysiskt med dom, ja fast även om det var så…. haha

Zaphix
7/19/11, 10:49 AM
#23

Jag hade nog passat minst bra som höghöjdstekniker, men det är bara pga. att jag är så höjdrädd och får svindel även på låga höjder. Inget som har med ADHD'n att göra, men ändå.. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

coffee-girl
7/19/11, 5:36 PM
#24

Jag har diagnosen ADHD.

1. Har ni några sömnproblem?

Ibland, jag har mest svårt att somna isåfall. När jag väl sover, sover jag oftast gott.

2. Hur fick nu diagnosen ställd? Var det som vuxen eller som barn?

Som vuxen, när jag var liten fanns inte ADHD. Bara MBD, autism och barnschizofreni, och det utreddes jag för. Men det avskrevs när man konstaterade att jag var ett intelligent, men lite oroligt, barn!

3. Kan ni känna att tänka en lång förklaring i huvudet, men sedan när ni ska säga det så går det inte alls lika bra som att kunna tänka förklaringen?

Ja! Att skriva förklaringen är däremot lättare. Men det skrivna blir minst lika långt som det i huvudet.

Och så nästa omgång frågor:

1. Hur upplever ni stress?

Går upp i varv och blir förvirrad. Kanske lite irriterad.

2. Hurdan var er skolgång?

Förskräcklig. Jag var intelligent och fick höra att jag "kan om jag inte dagdrömmer, utan lyssnar!" Ingen såg mina problem att lära på skolans sätt att lära ut. Kamratmässigt ännu värre, jag hade inga kompisar, fick en del stryk…

[Varulv]
7/19/11, 6:42 PM
#25

#21 NEJ NEJ NEJ NEJ, vuxenadhdbipo! Gör mittåt! Tänk om! TOTALT! Är det NÅGON, som kan vara bra som lärare, så är det JUST DU.

Ville bara ha det sagt, ty det är ett faktum. Kyss

- Så till tråden.

Är ni bra på att komma ihåg detaljer?

Vet ej. Beror förmodligen på vad man menar med frågan. Jag vet däremot vad man är ute efter: Vi, med AS, ska vara dåliga på helhetsuppfattning men nördar på detaljiakttagelse. Har tidigare ställt mig skeptisk till detdär. Har på känn, att sanningen ser ut på ett något annorlunda sätt. Men hur? Ja, det är fortfarande frågan… Flört

Vilket yrke tror ni att ni skulle passa MINST för?

Tja, får väl gå till min käpphäst Szondi för ett svar. Har ju förut analyserat mig själv som tillhörig Sz3, således en torr och nykter forskarnatur, fastän med rättså rejäla fantasifyllda inslag, nota bene - en kombination av forskare och artist, således.

Vad kan månne då min absoluta motsats bestå i? Kanske Sz 1 eller 2? (4:an känner jag mig trots allt rätt hemma i, även om den samtidigt utgör min definitiva brist…!).

Ett yrke inom Sz1 som jag inte tror mig passa för:

  • Kanske fåraherde, lagledare, militär, hunddressör, etc.

Ett yrke inom Sz2 som jag inte tror mig passa för:

  • Skådespelare, gatuförsäljare, event-arrangör, etc.

Ja, typ så. Glad

busan11
7/19/11, 8:40 PM
#26

Tack för en oerhört intressant läsning. Jättespännande svar :-)

Får jag bara till sist fråga om ni har fått någon behandling för detta? Får ni t,ex medicin som gör er vardag bättre?

Tack för att ni står ut med alla mina stavfel förresten. Varje gång som jag skickar iväg ett mess så ser jag mina hemska stavfel efteråt ;-) Ändå så läser jag alltid i genom texten innan jag skickar den, och rättar till mina fel. Men jag missar alltid nåt. Det är det som är jag liksom. Jag missar alltid sådana här detlajer. Det är tyvärr likadant på mitt jobb. Jag får läsa igenom flera gånger tills Jag ser att jag har gjort allt rätt. Det kanske är någon här som känner igen sig i detta med..?

vuxenadhdbipo
7/20/11, 7:50 AM
#27

#25 Varulv: Hehe, njaaaaa alltså, nu är jag iofs helt icke arbetsför får inte ens arbetsträna osv men har absolut fått veta att jag inte lämpas där, skulle knappast heller anställas = kasta utbildning i sjön om jag nu ens skulle komma till den punkt att jag kunde utbilda mig. Jag tror till och med jag finns i belastningsregistret. Höhöhö……..

Annons:
HannaM
7/20/11, 10:14 AM
#28

Inga sömnproblem om man inte räknar med att jag inte kan bli utsövd.

Fick diagnosen nyss fyllda 22.

Vet inte på fråga tre.

gulzebra
7/20/11, 2:28 PM
#29

1. Har ni några sömnproblem?
Jajemen. Jag har dock en sömnstörning, DSPS. Om det hänger ihop med min AS eller inte går inte att veta.

2. Hur fick nu diagnosen ställd? Var det som vuxen eller som barn?
Vuxen

3. Kan ni känna att tänka en lång förklaring i huvudet, men sedan när ni ska säga det så går det inte alls lika bra som att kunna tänka förklaringen?
Ohyes, händer hela tiden

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Varulv]
7/20/11, 7:45 PM
#30

#27 Tja, jag har sagt mitt i frågan. - Men du bryr dig om dina medmänniskor och vill dem väl? Vill liksom stötta dem?

vuxenadhdbipo
7/21/11, 7:23 AM
#31

#30 Ja, jag när mig på att hjälpa och stötta andra. Men det är lite väl sjuklig fetisch kanske då jag iom det sätter mig själv sist. Men skulle gärna jobba (om jag kunde och fick) med tex habilitering/rehabilitering av handikappade/sjuka/missbrukare osv på lantgård eller stall osv. Det hade nog passat mig. :)

Svea-
7/21/11, 7:16 PM
#32

Är ni bra på att komma ihåg detaljer?

- Ja rent generellt e jag nog det,men jag hinner nog ej med att komma i håg att jag faktiskt kommer i håg mkt detaljer.Kan komma i håg mycket detaljer eller ingenting beroende på dagsformen.

Vilket yrke tror ni att ni skulle passa MINST för?

- Pust…vill ju svara spontant att jag inte ska jobba med människor.Men det stämmer väl ej och fullt ut pga att jag är bra med andra människor mkycket just pga mina egna svårigheter.Men jag är oerhört dåligt på att jobba med vuxna människor,det går bort.Och jag ska ju så inte jobba på bank eller dylikt då 10 kr eller 1000 kr är samma lika för mig på sätt och vis.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

[Varulv]
7/21/11, 8:45 PM
#33

#31 "Det hade nog passat mig" - som om du redan hade levt ditt liv… - Hur gammal är du faktiskt? vuxenadhdbipo?

Obestämd

[Kaktuz]
7/24/11, 9:01 AM
#34

1. Sover som en stock.

2. Genom utredning. För två år sen.

3. Beror på ämnet, är det intressant går det.

Annons:
tarotlasse
7/24/11, 2:12 PM
#35

1. Har ni några sömnproblem?

Jag har svåra sömnproblem fick sömntabletter utskrivna redan när jag var 12 år. Har provat dom flesta sömntabletter och metoder utan hjälp. Fick bättre sömn när jag började med Concerta och har nu provat ett kjedje täcke i 3 veckor vilket har gett en bättre sömn.

2. Hur fick nu diagnosen ställd? Var det som vuxen eller som barn?

Jag fick diagnosen som vuxen  genom en utredning. När jag var barn var det ingen som kände till ADHD. jag fick inte börja kolan som 7 åring eftersom jag var för vild och pratade för mycket så betäcknades inte som skolmogen.

3. Kan ni känna att tänka en lång förklaring i huvudet, men sedan när ni ska säga det så går det inte alls lika bra som att kunna tänka förklaringen?

Ja det stämmer men samtidigt så kan tankarna bli väldigt röriga när man tänker för mycket och ska sätta ord på dom.

4. Stress

Jo jag har väldigt lätt att stressa upp mig även för småsaker och är oftast på högvarv hela tiden det ska hända saker hela tiden.

5. Skolgång

Ja skolan var inte min bästa gren men gick ur 9an med godkända betyg.  Men var fruktansvärt skoltrött och ville sluta redan i 8an. 

Efter grundskolan började jag arbeta och har ingen gymnasie utbildning.   

Lasse

busan11
7/25/11, 10:41 AM
#36

Skönt att höra satt din medicin hjälper.

Vad menas med kedjetäcke förresten? Går du i sömnen?

tarotlasse
7/25/11, 11:57 AM
#37

#36

Kjedje täcke och Bolltäcke  är Täcken med tyngd i.

Det kjedje täcket jag provar är 8 kg tungt.

Finns olika tyngder att välja på från 4 kg -10 kg

Tanken är att man ska känna en trygghet o skapa ett lugn genom att känna tyngden.

Man kan likna det som att ngn håller om en vilket skapar ett lugn och en trygghet.

Bolltäcken är stora otympliga o där bollarna rör sig och prasslar och det är lätt att det blir ojämnt och många säger att dom blir väldigt varma.

Så ett täcke som är fyllt av plast bollar liknande plastbollarrna i Mc Donalds lekhagar.

Men fungerar på samma sätt som kjedjetäcken.

Kjedjetäckena är inte större en ett vanligt  täcke där man sytt in rostfria metall kjedjor i kanaler.

Så dessa kjedjor ligger stilla dom är vadderade så man känner dom inte på ena sidan och ovaderade på andra sidan så man kan känna dom.

Så ngt man kan välja vilket som känns bäst men både dessa kjedje täcke och bolltäckena har hjälpt många till en bättre sömn.

Det fungerade bra för mig även om jag fortfarande har insomnings problem så sover jag mycket lugnare med detta täcke.

Innan så kunde jag även vakna flera gånger under natten och gå upp och vandra en stund.

Men sedan jag började med täcket har jag inte vaknat under natten eller varit uppe och vandrat en enda gång.

Vissa föredrar bolltäcken andra kjedjetäcken och andra tycker inte alls om dessa täcken så ngt man får testa sig fram till.

Har man svåra sömnproblem och även en diagnos på ett neuropsykiatriskt handikapp så är man berätigad till detta som ett tekniskt hjälpmedel.

Så ngt du kan prata med en arbetsterapueft som sedan gör en ansökan hos komunen som tekniskt hjälpmedel.

Lasse

VeganGeek
7/26/11, 5:12 AM
#38

1. Har ni några sömnproblem?

Jag har ganska stora sömnproblem och har haft ganska länge.

2. Hur fick nu diagnosen ställd? Var det som vuxen eller som barn?

Vuxen, först DAMP 1999 och Autism nu i år

3. Kan ni känna att tänka en lång förklaring i huvudet, men sedan när ni ska säga det så går det inte alls lika bra som att kunna tänka förklaringen?

Jepp

4. Stress

Hanterar jag inte särskilt bra!

5. Skolgång

Var en mardröm, jag var förväntansfull när jag skulle börja ettan men det gick snabbt över. Sabbade mitt självförtroende totalt.

Upp till toppen
Annons: