Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
ADD & ADHD relaterat

Känner mej dum!

2011-07-28 16:17 #0 av: gunrose

Jag har diagnosen ADD, vilket var både en lättnad och otroligt jobbigt. Min pappa verkar inte ha accepterat ibland att jag har det. Jag blir ledsen varje gång jag åker dit och hör om hur jag var innan och "Hade man satt igång slowmotion på dej hade det varit stillbild på dej" Inget roligt att höra hela tiden eftersom jag inte kunde göra något åt det då.Gråter

I skolan har det varit jobbigt med just att påminna lärarna att jag har ADD. Varken rektorn eller lärarna verka tycka det e något viktigt. Går i gymnasiet och har haft i två år nu ångest pga all stress jag har från skolan, pga min matte svårighet. Jag har litet ordförråd just för jag kommer inte ihåg svåra ord.. På gymnasiet har jag varit och pratat möte där 3-4 gånger nog nu och jag känner mej så DUM när jag måste ta upp alla mina svagheter... Om och om igen... har tjatat om det gråtandes på högstadiet och nu på gymnasiet.. Jag vill inte upprepa allt som jag bara ska behöva säga en gång. Sitter nu på sommarlovet och e redan nervös och ledsen för att jag ska ta upp det på ett möte nu till hösten igen Gråter

Varför ska jag behöva upprepa mina svagheter och sticka ut med det. Vill bara bli accepterad och bli behandlad som vilken annan i min klass

Anmäl
2011-07-28 16:26 #1 av: Skogshumblan

Du _ska_ inte behöva göra detta själv! Var har du fått din diagnos utredd och fastställd? De borde erbjudit din familj och dig hjälp med att informera skolan och de du möter där.

Sök upp stödföreningar för de som har samma diagnos som du, många där har gjort din resa och vill hjälpa andra så ta vara på den hjälp du får där.

Stor kram och lycka till!

Anmäl
2011-07-28 18:57 #2 av: gunrose

jag sitter inte ensam på mötet. Mamma stöttar mej men jag blir så otroligt ledsen och sårad över att ens få höra vad jag har för problem.

finns det föreningar för ADD?

Anmäl
2011-07-28 21:05 #3 av: Skogshumblan

Klart det är jobbigt att behöva höra gång efter annan om de svårigheter och begränsningar livet har gett en.

Jag är osäker på vad det finns för föreningar för just enbart ADD men googla på de diagnoser du har och dem i kombination med ex. stödförening/ riksförbund etc.

Ex riksförbund +ADD.

Glömde skriva i mitt förra inlägg att du såklart inte är dum ellerska känna dig det heller men jag förstår att du känner så.

Stor kram igen!

Anmäl
2011-07-28 22:09 #4 av: Skogshumblan

Hmm. Hittade inte lappen nu ikväll men via Autism.se hittade jag kriterieramen enligt vilken de vi träffade på bup arbetar.

Gå in och kika där så ska jag återkomma när jag hittar lappen, orkar inte leta ihjäl mig just så här sent idag:)

Anmäl
2011-07-28 23:02 #5 av: gunrose

Tack så mycket :) Skriv gärna när du hittar!

Kram tillbaka

Anmäl
2011-07-29 07:35 #6 av: Ladydragon

Föreningen Attention är för alla med NPF http://www.attention-riks.se/

du är defentivt inte ensam om att ha det jobbigt i skolan tyvärr vi är väldigt många med NPF och även andra diagnoser som får kämpa hårt i skolan och får ingen hjälp

min son går just nu på mellanstatdiet och har diagnosen ADD men han får knappt nån hjälp lärarna och personalen skyller på att dom varken har tid eller pengar för att hjälpa honom mera Obestämd

mitt bästa tips är att är skolan riktigt jobbig så kanske du ska försöka att byta skola

Anmäl
2011-07-29 08:52 #7 av: Skogshumblan

Sådant ska inte få passera! Kontakta din kommuns Utbildningsansvarige ( sitter på kommunhuset) och Skolverket. Så här får det inte vara!
Är själv lärare och vet att om man vill så jan man göra mycket fö eleverna om alla samarbetar.

Anmäl
2011-07-29 13:24 #8 av: Svea-

kramar om

Anmäl
2011-07-29 17:09 #9 av: gunrose

#6 Jag kommer gå sista året nu efter sommarlovet e slut. Rektorn som jag pratade med på mötet sist (vi får ny rektor i höst) sa att jag ska skriva en egen text om hur jag uppfattar min ADD, tex vad jag behöver mest hjälp med m.m. Jag ska skriva den nu på lovet och tänka igenom allt så jag inte missar något. Sen ska den informationen skickas till alla mina lärare jag kommer ha i sista året. Jag hoppas de lärarna som får nu (helt nya kurser nämligen) mitt papper, verkligen läser igenom pappret och förstår hur läget e. Efter jag har gått ut gymnasiet ska jag söka till en skola där jag kan utbilda mej till teckensoråks tolk (har lätt med praktiska saker). Hoppas det blir bättre där. Hoppas jag får bra betyg detta sista året bara, så jag kommer in på den högskolan jag vill.

#7 Om det inte bättras i år kommer jag kontakta skolverket. Både mina föräldrar och jag e trötta på detta med skolan. Det e ju det att jag klarar skolan (var på gränsen med matte, samhälle och psykologin som var svår med tanke på siffror och svåra ord), men jag sitter med ångest för jag inte förstår allt när jag sitter hemma med läxor m.m.

#8 Kramar tillbaka

Anmäl
2011-07-29 23:52 #10 av: Skogshumblan

Gunrose, och ni andra.

Jag hittar inte lappen, har helt enkelt inte lagt den där jag trodde men jag fortsätter leta och om jag inte hittar den här så skriver jag av den kopia förskolan fick. ( Handskrev så den finns inte på datorn tyvärr).

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.