Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 5903 ggr
Emaljoh4
2011-07-31 15:22

Överrörliga händer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ni också såhär överrörliga händer? Glad

Det är handflatan som är uppåt

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Annons:
Emaljoh4
2011-07-31 15:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Eller såhär:

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Zaphix
2011-07-31 16:00
#2

Nej.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

kalindas
2011-07-31 16:45
#3

Inte riktig så rörliga. Men kan böja dem kanska kraftigt. Kan även "fläta" fingrarna. Glad

/Elisa

[Tassy]
2011-07-31 17:32
#4

Nej, inte fullt så, men hypermobila leder har jag (har ehlers danlos syndrom).

coffee-girl
2011-08-01 11:41
#5

Inte fullt så överrörliga. Men i stort sett alla mina leder är överrörliga. Vilket har lett till att jag rätt vad det är drar dem ur led eller stukar dem. Psykologen som utredde mig sa att det inte var unikt att ha det samtidigt som ADHD, men hur sant det är vet jag inte…

[Tassy]
2011-08-01 12:49
#6

#5 Hpermobilitet (som det kallas) är vanligt förekommande bland NPF:are, det stämmer. Har du besvär så be om att få bli utredd för hypermobilitetssyndrom eller eventuellt ehlers danlos om du har stora besvär.

Det är jättevanligt att man har mycket ont i kroppen, är trött och inte orkar leva som vanligt med dessa besvär.

Jag driver även en sajt om detta ifall någon vill kika mer på vad jag yrar om. Glad

Annons:
Svea-
2011-08-01 21:05
#7

som liten / undgom var jag det.. nu e jag nog överröliga händer oxå men jag har bara ONT i leder m.m hela tiden så jag kan ej röra mig så bra längre…

(OT nu..FÖRLÅT! fy attans vilken superfin katt du har på din visningsbild kalindas!! )

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

kalindas
2011-08-01 21:26
#8

#7
Tack! Det är min Elliot. Glad

/Elisa

kalindas
2011-08-01 21:30
#9

Ang. överrörlighet så var jag på Spenshult för nåt år sedan då de trodde jag hade en reumatisk sjukdom. (Tack o lov var det bara falskt alarm och bara en biverkning på en virusinfektion.)

Men det läkaren sa var att människor som är överrörliga ofta är i risksonen för att får reumatiska sjukdomar och smärta. Detta just pga att man är så mjuk i lederna.

/Elisa

[Tassy]
2011-08-01 22:47
#10

#9 Det stämmer. (och ja, kanonfin kisse Kyss)

Spenshult har jag bara hört om i fibrosammanhang innan. Kan de något om hypermobilitet? Glad

kalindas
2011-08-02 09:05
#11

#10
Vet inte om det kan något med det. Men de är ju speciallicerade på reumatiska sjukdomar.
Jag var där för att utreda Sjögrens syndrom. Har bekanta som har SLE och går där.

/Elisa

[Varulv]
2011-08-10 15:33
#12

Jag har inte överrörliga leder. Men min mormor var i flerqa decennier regelbundet intagen på nämnda Spenshult för olika slags behandlingar. Vet ej om hon var reumatisk. Min sambo är diagnosticerad som havandes överrörliga leder. Hon dras också med svårartad kronisk ledvärk. Men läkarna har ännu inte funnit någon tillfredsställande förklaring till värken.

kalindas
2011-08-10 19:29
#13

#12
Tror det är vanligare att kvinnor/tjejer har överrörliga leder äm män har det…Obestämd
Fast det är mest en gissning.

/Elisa

Annons:
[Tassy]
2011-08-10 19:57
#14

#13 Det stämmer, det är hormonrelaterat. Glad 30% fler kvinnor är hypermobila.

Ystadbo
2011-08-18 21:49
#15

Jag har både överrörliga fotleder och dito handleder. Mina överrörliga fotleder har lett till att jag trampat ner båda fotvalven i varje fot. Det gör ont att gå.

Jag har inte fibromyalgi, jag har istället drabbats av något som heter Dercum's syndrom. Ni har säkert inte hört talas om det, men googla på sjukdomen, så ska ni se att det faktiskt är mycket skrivet om den. Jag har alla symptomen, tyvärr.

Ja, ja, är det inte det ena så är det det andra, sa flickan som hade näsblod!

[Tassy]
2011-08-18 22:21
#16

ush, jo dercums känner jag till. Fettvävsreumatism är väl ett ord som brukas i folkmun?

vuxenadhdbipo
2011-08-19 08:18
#17

Aj, försökte göra som på bilderna hihi, nä jag kan inte böja fingrarna bakåt sådär, men jag har överrörliga höfter och var "klumpfot" som liten (överrörlig i fotlederna tror jag det kan beskrivas som… )

Det är inte kul att vara överrörlig i höfterna iaf… 

Min dotter är remitterad till ortopeden, hon ser ut att ha ärvt sina fötter av mig… + sin pappa som är superplattfot, ingen rolig kombi. Hon har inte visat några som helst npf-drag. Jag hoppas hon kan få hjälp nu och inte vänta tills vuxen ålder innan diverse hjälpmedel sätts in.

Tror inte min överrörlighet har med mina diagnoser att göra iaf.

Men min kroppshållning är nog illa pga jag velat vara osynlig och spänt mig av ångest och stress hela livet.

Ystadbo
2011-08-26 09:45
#18
# 16 Tassy: Jag blir glad varje gång jag får se att det faktiskt finns någon därute som känner till Dercum's. Jag har varit hos en hel del läkare, som säger sej aldrig ha hört talas om denna sjukdom!

Alldeles riktigt att en del, fast främst förr i tiden, säger fettvävsreumatism. Men även förr var det främst läkare som nämnde sjukdomen, som är en av våra mera sällsynta sjukdomar.

Jag skulle tro, att jag ärvt min överrörlighet av min pappa, han har nämligen för ca 25 år sedan trampat ner fotvalven, så att alla hans fotben ligger huller om buller.

[Tassy]
2011-08-26 13:50
#19

#18 Samma gäller mig och min sjukdom; ehlers danlos. "Vad är det"? Tungan ute

Åh, söndertrampade fotvalv har jag också, har successivt fått flytta benen rätt igen, huga! Skrikandes

Upp till toppen
Annons: