Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1228 ggr
Emaljoh4
2011-08-11 18:44

Vad är du?

vad är du?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Annons:
Emaljoh4
2011-08-11 18:45
#1

Jag vill bli vegeterian

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

JohannaEkroth
2011-08-11 18:47
#2

Jag tycker alldeles för mycket om nötkött för att bli vegetarian och dessutom behöver jag proteinet pga min envisa migrän.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[WX5]
2011-08-11 19:17
#3

Köttätare.

Zaphix
2011-08-11 19:21
#4

Är lite periodare, vegetarian i perioder och vegan i perioder. Men såklart aldrig köttätare.

Beslutade mig tvärt för att bli vegetaran för drygt tio år sedan och har inte ätit kött någon gång sedan dess. Tycker det är väldigt osmakligt att äta djur, är emot hela idén med att äta djur när man klarar sig precis lika bra utan.

Vegan är jag i perioder, men slutar alltid med att jag är för lat och börjar med mjölk och ägg igen. Men håller väl på att fasa ut animaliska produkter helt, men jag måste nog göra en radikal förändring för att nåt ska hända.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gronstedt
2011-08-11 20:01
#5

#4: More power to you om det där är sant för dig. Det är däremot totalt osant för väldigt många, så det är ganska osmakligt att vara så kategorisk.

[Varulv]
2011-08-11 20:09
#6

Intressant att se att så många här är köttätare. Själv är jag en sådan, och kan aldrig annat bli, tror jag. Dock har jag - som Zaphix - moraliska betänkligheter mot att äta djur. Så jag får väl dras med denna dubbelmoral, tyvärr…

Annons:
Zaphix
2011-08-11 20:15
#7

#5: Fast när jag skriver att det är osmakligt att äta kött är det min åsikt, för mig är det osmakligt. Jag mår illa när jag tänka på att äta djur, alltså är det osmakligt för mig.

Förstår inte varför det skulle vara osmakligt att skriva det bara för att andra inte tycker att det är sant?

Känns väldigt underligt att det skulle vara osmakligt att någon har bestämda åsikter om en sak, men visst, det är väl alltid obekvämt när någon inte är neutral och diplomatisk.

Förstår faktiskt inte ditt inlägg, tog du illa vid dig av det jag skrev?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Blomkrukan
2011-08-11 21:09
#8

Älskar kött, men är väääldigt kräsen.

[Varulv]
2011-08-11 21:25
#9

#8 Hur då, då, Blomkrukan?

Blomkrukan
2011-08-11 22:05
#10

#9 Fett äcklar mig så har väldigt svårt att äta gris. Brukar försöka äta kossa och kycklingfilé när jag väl gör mat själv men mamma köper mest gris så om jag är hos dom så rensar jag alltid köttbiten innan jag kan äta. Korv har jag också stora problem med men jag äter om jag måste.

[Varulv]
2011-08-11 22:21
#11

#10 Oki. Håller med om det där med fett. Som liten var jag hypernoga med att rensa bort allt vad fett hette. Kunde helt enkelt inte ens tänka mig att konsumera en endaste liten gnutta därav. Har förresten fortfarande aversioner mot fett - finner det som du äckligt (ordet beskriver känslan bra).

Vill passa på att ställa en följdfråga:

Ni köttätare, gillar ni mest

  • blodigt
  • medium
  • "well done"

?

ObestämdGlad

Emaljoh4
2011-08-11 22:28
#12

Svar på din fråga varulv:

Idag bestämde jag mig för att bli vegeterian.

Men innan, jadu, allt som inte är svårt att skära! Flört Vilken sort nu det innebär vet jag inte, hehe!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Zaphix
2011-08-11 22:51
#13

#12: Bra beslut du har tagit, om du läser på lite och hittar en massa spännande recept på maträtter blir det lättare att fullfölja det.

Man inser rärr snabbt hur bra man klarar sig utan att äta djur, och hur mycket god vegetarisk mat som finns.

Jag mådde mycket bättre både mentalt och fysiskt när jag slutade med att äta djur, mådde bättre helt enkelt.

Men se till att få i dig allt du behöver, en viktig sak är vitamin B12, jag tar vitamintabletter med b12 i varje dag för att få i mig det. Är mindre lätt att få i sig det i tillräcklig mängd utan att äta djur.

Bara några tips. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
Emaljoh4
2011-08-11 22:59
#14

#13 Som vanligt bra tips från dig!! Skrattande

Har insett att det inte borde vara några problem med att äta vegetariskt, känns inte som det är så mycket man skippar ur kosten.
Det jag ska undvika är:

- Alla former av kött - fågel, fisk, kyckling, rött kött.

- Komjölk och animaliskt fett i smör - ersätts med ´havremjölk och mjölkfritt smör av vegetabilier.

- Ost utan löpe (dock blir detta lite konstigt med tanke på ovanstående punkt. Vet inte om det finns ost utan animaliskt fett alls.. Dvs komjölk.  Vet du? Annars skippar jag ost helt och håller.

- Lösgodis Flört

Havremjölken jag har börjat dricka innehåller tillsatt B12, så vet inte om det behövs mer än så.

Känns dock läskigt när jag ska hem till folk! Rynkar på näsan

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

HannaM
2011-08-11 23:01
#15

Varken eller, jag äter fisk men inte någon annan typ av kött.

Zaphix
2011-08-11 23:31
#16

#14: Jag äter ost, eller ja, när jag inte är inne i en vegan-period i alla fall. Vet att det är löpe i ost, men jag ignorerar judt nu det faktumet. Handlar väl om lathet det med, men äter ost rätt sällan iaf.

Men du tänkte äta ägg? Eller ska du bli vegan? Skinn och sånt i kläder/skor/annat? Gelatin?

Tyckte det var jobbigt att äta hos folk i början och säga att man tyvärr inte kunde äta den mat som bjöds, men att det var lugnt och det räckte att äta potatisen eller vad de nu åt till. Endel äldre människor kan ha svårt att förstå ens val, och tycka att det vär ju bara att peta bort köttbitarna ur köttgrytan till exempel. :)

Kan fortfarande känna mig otacksam och besvärlig när jag äter hos andra, men om jag tänker efter så skulle jag själv inte ha några problem om folk inte åt den mat jag bjöd på av olika skäl, då borde inte andra ha nåt emot det heller.

Oftast är det inga problem, med vänner har vi nästan alltid någon typ av knytkalas eller liknande, då är det ju lugnt.

Men numera tycker jag inte att folk reagerar på det, utan har full förståelse för ens val. Är så vanligt med vegetarianer/veganer nu, vilket är jättebra.

Enda problemet jag har är folk som kallar sig vegetarianer men äter folk, folk får kalla sig vad som helst, men det jobbiga är när man blir hembjuden till någon om vet att man är vegetarian och den bjuder på fisk. De tror att vegetarianer äter fisk.. Så jag får ofta tillägga att jag är vegetarian, men äter inte fisk, vilket känns lite fel..

Nu skrev jag mer än jag tänkt igen..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Emaljoh4
2011-08-11 23:38
#17

#16 Ägg kommer jag äta. Tror inte jag får bli vegan för mamma och pappa, hehe!

Ang skinn, kan inget om sådant, i vilka kläder det finns och så, men tror inte ens att jag har några skinnkläder. Glad Tycker om vanliga polyesterkläder, bomull osv. Flört Gelatin undviker jag väl när jag inte äter lösgodis. Finns det i annat? Isåfall vad?

Uscj, längtar inte tills jag ska äta hos nån, hehe!
Vill inte att de ska anpassa maten efter mig heller.

Hur ska jag veta om det är smör i maten ? eller något annat jag inte ska äta ?

Det har jag också märkt "Jag är vegeterian, men jag äter fisk och kyckling och ibland fuskar jag och äter rött kött". För mig känns det mer "antingen eller", men att jag bestämmer i förväg vad jag ska äta och inte.

Känns som att det kommer bli svårt i början, att komma ihåg allt och så!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Zaphix
2011-08-11 23:48
#18

Man får läsa innehållsförpackningar och sånt i början för att få lite koll på vad saker innehåller, även E-nummer kan vara bra att ha lite kännedom om ifall man vill undvika animaliska produkter.

Skor och väskor är ju ofta tillverkade av skinn, det får man ta ställning till om man vill använda eller inte. Jag använder läder till hästen då det ofta inte finns några bra alternativ till det, men är noga med att bara köra det jag "behöver" och inte mer än så i skinn.

Man behöver inte göra allt så besvärligt heller, glömmer man bort något så har man gjort det, inte mer med det. Man kan inte göra mer än det bästa man kan. :)

För mig var största omställningen att jag för det mesta fick laga min egen mat när jag bodde hemma i och med att de andra åt annan mat. Men det var bara nyttigt för då var det inga problem när jag flyttade hemifrån sedan, vanan fanns ju redan där.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Emaljoh4
2011-08-11 23:48
#19

Något jag i för sig tänker fortsätta äta är omega3 även om det kommer från fiskar… Behöver det för min koncentration helt enkelt!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Zaphix
2011-08-11 23:57
#20

#19: Linförolja är ett annat alternativ, åt det i kapselform innan, men skippade det av olika skäl sedan. Men det är ett bra alternativ.

Gå till en bra hälsokostaffär och prata med dom om alternativa omega3-källor så får du nog bra tips. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
Emaljoh4
2011-08-12 00:01
#21

#20 Så det innehåller alltså omega3 i linfrön ? Skrattande

tänkte inte på att det finns andra källor till omega3. Det ska jag genast kolla upp! Skrattande

Har alltid kollat e-nummer *brukar läsa innehållsförteckning innan också*, och vill alltid äta så lite så möjligt av produkter med e-ämnen !

Jag vet inte riktigt vilka e-ämnen som är animaliska, men det ska jag kolla upp. Glad

Blir väl att laga mer mat hemma då!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Tassy]
2011-08-12 01:42
#22

Jag äter allt som faller mig i smaken. Blodig biff eller krispig grönsallad spelar ingen roll, det är mat.

[Varulv]
2011-08-12 13:38
#23

Kanske skönjer vi en skillnad här mellan ADHD-individer och Asperger-dito? - :

  • ADHD:are vill äta sunt och moraliskt och följa kostråd etc.

medan

  • Aspergare önskar följa sina egna inre signaler (precis så som du Tassy gav uttryck för i #22)

ObestämdSkrattande

Blomkrukan
2011-08-12 18:24
#24

#11 Innan åt jag välstekt men mamma berättade för mig att medium-varianten ofta är mindre seg så numera äter jag det. Lite svårt för segt kött, stockar sig i munnen… blää!

[Varulv]
2011-08-12 20:29
#25

#24 Enligt de (relativt ringa) kock-kunskaper jag har, så bör en köttbit stekas hastigt på ett väl uppvärmt järn - cirka en knapp minut på var sida bara. Då blir den lite blodig inuti, och har man tur, så är den inte seg alls.

Blomkrukan
2011-08-12 21:49
#26

#25 Jo : ) Problemet är att jag är värdelös på matlagning. Att steka en god köttbit brukar sluta med att den blir seg som en skosula : / Mina köttbitar äter jag ute eller hos mina föräldrar : )

HannaM
2011-08-12 22:12
#27

#23 Njae, Vi har ju exempel på adhdvegetarianer som följer sina inre signalre, dvs blir äcklade av kött och djprodukter.

Annons:
Zaphix
2011-08-12 22:30
#28

#23: Så du menar att vi med ADHD följer vårt intellekt, medan ni med AS följer era sinnen och inte bryr er så mycket om resten?

ADHD'are tänker mer och resonerar fram varför vi ska handla som vi gör. Vi funderar över följderna av vårt handlande, om det är rätt eller fel, andras känslor (i detta fall djurens) och sånt.

Medan AS'are bara gör utan att reflektera mer över det, annat än att det käns bra.

Jag är skeptisk, tror inte på att det skulle vara så. Tror inte att djurätande skulle kunna förknippas med vilken funktionsnedsättning man har. Tror man har gått lite för långt i sin vilja att placera in olika sätt att tänka och handla i fack då, överanalyserat.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
2011-08-13 14:01
#29

#27 Ja, det har du förstås rätt i. En klar poäng till dig! Flört

#28 Njae - inte riktigt skillnad i att följa sitt intellekt kontra sina sinnen, men kanske ändå någonting ditåt - enligt vad jag skrev.

Håller fullständigt med dig om att djurätande inte kan förknippas med vilken funktionsnedsättning man har; självklart inte!

Noterade bara en tendens, som jag fann lite intressant, vilken gav upphov till en (högst tillfällig) hypotes om, att

  • ADHD:are vill högst av allt göra rätt
  • Aspergare vill högst av allt tänka sant

Men det skulle förvåna mig mycket (dock på ett positivt sätt), om den hypotesen verifierades!

Kul och stimulerande kan det ändå vara att tänka lite grann i olika banor kring samband och karaktäristiker mm. vad gäller bokstavsdiagnoser.

Flört

Labolina_73
2011-08-24 07:14
#30

#2 proteinet för migrän? jag lider ju av migrän oxå,, så jag undrar lite hur du menar???

//Linda

Honestyisdead
2011-08-24 12:38
#31

Äter allt.

snuz
2011-08-25 18:41
#32

Vegetarian sen 12år tillbaka, men en fas då jag var på väg att bli vegan och uteslöt ägg som steg 1 mot målet och fastnade i det steget i ett par år, började äta ägg igen för ca 2år sedan, och nån vegan har jag insett att det nog inte blir av mig.

Har aldrig ätit kosttillskott eftersom jag till en början var tvungen att "minsann visa alla skeptiker" att man visst kan vara vegetarian utan att äta kosttillskott, således fick jag lära mig ofantligt mycket om näringsriktig kost för att kunna tillgodose kroppen på ett bra sätt. Och det har funkar fint i alla år.

Har aldrig velat "omvända" människor i min omgivning, men därremot ofta fått försvara mitt egna val. Det var framför allt under tonåren oerhört irriterande att inte kunna få äta en normal måltid utan att någon (allra helst vuxen) kommenterade min mat, och ofta blev det hetska diskussioner som inte allt för sällan urartade. Vilket för mig än i dag är helt sanslöst att försöka begripa, då jag som sagt aldrig försökt få någon att bli vegetarian, utan alltid tänkt att man måste ju själv få fatta sina egna val kring en så enkel sak som mat. :)

Nu vart det här jättelångt, sorry

Zaphix
2011-08-25 22:40
#33

#32: Märkt att folk ofta blir rätt provocerade av att ha en vegetarian vid samma bord, de vill gärna försvara sitt köttätande genom att ifrågasätta vegetarianen. Många blir obekväma, många anser faktiskt att deras köttätande är omoraliskt, men de äter kött ändå. Kan vara en bidragande orsak.

Jag är en sån som beroende på sammanhang gärna pratar för att bli vegetarian, jag pratar gärna om hur illa djurhållningen är i köttindustrin och sånt.

Jag anser att det är rätt av mig att för djurens skull sförsöka få folk att äta mindre kött. De kan inte tala för sig själva, så jag talar gärna för djuren.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

snuz
2011-08-26 00:34
#34

#33 Ja, exakt!

Eftersom många dessutom vet att det finns många etiska och moraliska problem med köttindustrin brukar det oftast räcka att slänga in en kommentar i stil med "alla får själva fatta sina egna etiska beslut i frågan" (gärna med lite eftertryck). 

Jag tror på att aktivt delta i diskussioner som kan leda till en bättre djurhållning och en minskad köttkonsumtion, men jag tror inte att man kan ändra på vuxna människor, det beslutet måste de själva ta, men man kan absolut hjälpa dom på traven.  :)

Annons:
zickan
2011-08-26 12:45
#35

Ren köttätare. Men gillar rätt mycket av veg mat också men kan inte tänka mig att leva utan kött. Och behöver även köpa kött rester till min iller som inte äter mycket annat. Däremot har jag lite svårt att köpa vissa köttprodukter i affären. Föredrar att plocka med hemifrån när jag är på besök. Uppväxt med föräldrar som köper hela djur(döda) och styckar själva. Finns även bra köttmarknad här i västmanland. Försöker till större del att tänka lite på vad jag köper för kött och vad jag stödjer.
Dock när det kommer till korv och liknande så är jag rätt kass på att bry mig.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: