Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 2477 ggr
[Sandi92]
2011-09-28 23:33

Vad har du för specialintresse?

Som rubriken lyder; vad har du för specialintresse?

Själv har jag just nu My Little Pony. Har samlat ihop ca 200 st sen jag började intressera mig för 3 månader sedan. Min ekonomi har tagit det lite hårt. De är ju inte gratis. Skäms Men jag blir så glad varje gång jag får en ny pony. Jag läser om dem, lär mig namnen med mera.

Annons:
[Kaktuz]
2011-09-29 07:31
#1

Många. Nyckelband samlar jag på, har flera tusen. Men specialintresset varierar, dock är film mest på listan.

Allamej
2011-09-29 08:01
#2

Smyckesdesign och tillverkning, och måleri, jag är periodare

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

vuxenadhdbipo
2011-09-29 09:24
#3

Just nu ingenting, är i en neråtperiod… men under tonåren brevväxlade jag med 72 stycken samtidigt haha :P Samt lärde mig skolkatalogen utantill :)

Hoppas hitta tillbaka till något som blir en passion :) Det är kul att verkligen brinna för något.

[Kaktuz]
2011-09-29 10:28
#4

Precis en periodare är jag med. Kraftig autism är ett och samma intresse hela tiden men med AS i sej tror jag man byter ofta ;)

[Sandi92]
2011-09-29 12:39
#5

Jag är också periodare. Ibland är jag bara intresserad av något nån vecka, sen slutar jag intressera mig helt.

Den senaste tiden har jag skiftat mycket. Det har varit pärlplattor, cupcake-bakning, retro tv-spel med mera.

Ett intresse som alltid finns och har funnits kvar är djur. Tröttnar aldrig på dem. :)

Mitt nuvarande intresse för My Little Pony har betytt lite problem faktiskt. Inte bara för ekonomin, men även för mitt pluggande. Har typ struntat helt och hållet i det. Ligger efter massor och vet inte hur jag ska kunna ta tag i det. Har stora igångsättningssvårigheter.

VeganGeek
2011-09-29 14:15
#6

Doctor Who, jag kollar på avsnitt efter avsnitt på min dator. Jag läser försiktigt om det på nätet för att inte råka läsa något jag ännu inte hunnit se. När jag har tittat igenom de säsonger jag har kommer jag troligen att omdelbart att börja från det första avsnittet och se alla igen!

Annons:
Zaphix
2011-09-29 14:43
#8

Hästar är det enda som rör sig i mitt huvud numera, läser ständigt om hästar, tänker på hästar och älskar att vara med min häst. Speciellt miin "gren" inom hästandet är jag intresserad av.. Går sällan speciellt många minuter utan att hästar dyker upp i mitt huvud.

Finns så mycket kunskap att hämta och så många erfarenheter att få, kommer nog aldrig sluta vara hästintresserad..

Har bara ADHD och inte AS, men jag räknar det som att jag har ett specialintresse ändå. Även fast det inte är nåt udda litet ämne.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Sandi92]
2011-09-29 15:59
#9

#7 Tack, ska kolla in de sidorna. Pärlar ibland fortfarande, även om det inte är ett specialintresse längre.

#8 Hästar är underbara djur. :) Hade det som specialintresse ett tag när jag var yngre. Red några år på ridskola, men slutade sen pga att jag mådde väldigt psykiskt dåligt just då. Var dessutom aldrig bra på det. Har lite problem både med grovmotorik och finmotorik vilket gjorde det svårt. Sadla, tränsa, fatta rätt galopp, hålla reda på hinderbanor, med mera var ett helsike. Små ungar som hade ridit ett år var bättre än mig när jag ridit 4. xD

schnuckii
2011-09-29 16:14
#10

Prydnadspäron. USCH. Numera hatar jag päron.

Annars hängiven bakare. Min läkare frågade flera gånger om jag verkligen kan laga mat. Hon tänkte väl att med ADHD skulle det verkligen inte funka, vet inte.. Men jag bakar iaf och lagar mat och syltar och saftar. Och jag gör allt superfort, haha, hyperfokusering <3

Zaphix
2011-09-29 16:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#9: Slutade också som yngre för att jag inte mådde bra, men tog upp det igen som 19'åring av en slump och blev fast igen. :)

Jag är inte alls bra på att rida och hålla reda på allt samtidigt, koordinerande av hjälperna och samtidigt lyssna på en tränare har jag problem med.. Fast Concerta gör det lättare.
Är feg också, blir lätt rädd när jag rider.

Så jag satsar numera på körning och tävlar i det, nåt jag tänkte bli duktig på. Inte så läskigt som ridning, och mindre hjälper att hålla koll på samtidigt. Rider också, men inget jag gör så seriöst längre.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Svea-
2011-10-01 19:48
#12

DJUR!

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

[Varulv]
2011-10-01 20:59
#13

Sedan ett par år tillbaka neuropsykiatri med särskild tonvikt på Aspergers syndrom.

Färgperception har relativt nyligen (inom en tio-tjugoårsperiod cirka) varit ett starkt specialintresse, som kan blossa upp nån gång då och då. Där har jag en teori på spåren, som jag alltjämt följer, och som fördjupas och besannas allt mer.

Lämnar aldrig riktigt ungdomens stora specialintressen astronomi och partikelfysik.

Stadsbyggnadskonst väcktes hos mig som specialintresse redan i 11-12-årsåldern, och sitter i i hög grad än idag.

Tja, vad mer?

Finner sudoku-psykologi tämligen intressant…

Glad

Annons:
gulzebra
2011-10-03 02:21
#14

Djur här, med mest fokus på råttor. Foto får väl kanske räknas som ett specialintresse det med, kanske…

I övrigt är jag periodare. Ibland är det diverse psykologi, ibland politik, ibland något nytt djur, ibland rymden, ibland något pyssel som fuldjur eller lera tex, ibland si och ibland så.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Cafesinner
2011-11-15 13:21
#15

Svårt att sätta gräns mellan stort intresse och specialgrej så men det jag är "obsessed" med just nu:
- Harry Potter (dock inget nytt:D:D:D:D)
- Bandet My Chemical Romance (inte heller så nytt)
- Degus (Ny obsession!<33333)

Upp till toppen
Annons: