Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 1731 ggr
kalindas
10/5/11, 5:30 PM

Ännu lite "reklam" för oss med AS...

Visst är det trevligt att personer med AS får sådan fin reklam i tidningarna. *ironi*

Förr var det bl.a. Lasermannen, nu är det idioten nedan som de skyller hans problem på handikappet…Skrikandes

http://www.expressen.se/nyheter/1.2582149/vannen-darfor-dodade-erik-28-vardaren

Det är väl lika bra att man ger sig ut och mördar någon. För det verkar ju som alla tror att AS personer har det som en vana…Obestämd

/Elisa

Annons:
[Joanna76]
10/5/11, 8:52 PM
#1

Tänkte precis skriva ett inlägg om samma sak. Du glömde Peter Mangs, han var visserligen inte diagnosticerad med trodde sig ha det och givetvist slog tidningarna på det. "Han har AS det är darför han dödar". Tack så hemskt mycket kära media. Jag är rädd att sånt här kommer få folk att vara än mindre öppna med sin diagnos Rynkar på näsan

Begriper inte heller varför det togs med? Det var helt irrelevant för artikeln. Kunde lika gärna stått skostorlek och favoritmat. Grrrr Skrikandes

kalindas
10/5/11, 8:57 PM
#2

Jag bara väntar på att den norske mördaren kommer få den diagnosen också!
Så snart tror alla att vi är empatilösa idioter som dödar tonåringar och är rasister. Skrikandes

/Elisa

[Varulv]
10/5/11, 8:58 PM
#3

Bra, kalindas!

Jag tillåter mig citera en av de sista meningarna från Expressens artikel:

"

– Han var väldigt speciell, men väldigt go och ställde alltid upp, säger barndomsvännen som samtidigt beskriver honom som lite udda.
– Han var godtrogen. Han blev lurad hela tiden.

"

Detta säger nästan allt. Doris Lessing har ju skrivit en bok om denna psyko-sociologiska mekanism som hon fick Nobelpriset för. Så företeelsen kan väl inte vara helt obekant ens för Expressen åtminstone inte för dess chefredaktör eller kulturredaktör e.dyl.

Vem som helst kan drivas till ett sådant här beteende. Men aspergare är extra utsatta. Vi är nämligen empatiska fast socialt inkompetenta. Därför blir vi väldigt lätt utnyttjade; vi är helt enkelt vad man brukar benämna "godtrogna". Därmed fungerar vi som läskpapper för psykopat-naturer.

Någonstans finns en gräns, också för oss. Jag beklagar djupt den tragiska händelse, som blev följden därav. Och mina tankar går till den stackars fångvaktaren och nu hennes anhöriga. Men vill samtidigt inte avstå från att försöka ge detta till synes bestialiska beteende en rationell förklaring, vilken jag tror finns.

Om samhället vill söka förklaringar på sådant här, så finns också hopp om att sådant här ska kunna undvikas i fortsättningen. Vill man utpeka syndabockar, så blir strategin att göra det lättvindigt för sig, således ett själviskt beteende, där man inte är intresserad av att lösa problematiken i grund. Hitler-tyskland försökte lösa sina problem på liknande sätt, men misslyckades i längden. Till ingen nytta för någon, egentligen.

kalindas
10/5/11, 9:08 PM
#4

#3
Läste också den sista meningen och kände igen fenomenet med att lita på människor. Fast jag har istället slutat lita på dem vilket inte är speciellt sunt det heller…Obestämd

Enda fördelen med detta är väl att de kanske tar tag i psykvården och förstår att den behövs!
Likaså hjälper det inte att bara låsa in alla kriminella på en plats och tro att problemen löser sig. Flera av dem behöver också vård och detta tidigt för att hinna rädda dem(och andra) från att saker som detta händer…

/Elisa

Banankaka320
10/6/11, 3:13 PM
#5

Har inte breivik också AS? xD


kalindas
10/6/11, 6:51 PM
#6

#5
Vet inte om han fått diagnosen. Avsaknad av empati kan ju även innebära Psykopat diagnos.

/Elisa

Annons:
Banankaka320
10/6/11, 7:21 PM
#7

#6 Vet inte det heller men det stod i ngn artikel någongång om att han hade Asperger eller var psykopat xP


[Varulv]
10/6/11, 8:18 PM
#8

Det är väl iofs inte omöjligt att man kan vara aspergare och psykopat på en och samma gång…? Obestämd

Fast enligt den definition på AS resp psykopat, som bl.a. jag har torgfört, så borde det vara en omöjlig ekvation…Obestämd

Upp till toppen
Annons: