Annons:
Etikettadhd-add
Läst 4474 ggr
schnuckii
10/7/11, 12:45 PM

social fobi, adhd.

Jag håller på med en stor inventering av mig själv. Börjat träna, slutat röka, slutat med kaffe och alkohol. Och fått Concerta.

Men något jag inte får kläm på är det sociala. Jag är väldigt social och folk brukar tycka jag är rolig och glad. Och ganska orädd. Men jag vågar inte göra en massa saker. Gå på bio, gå på en simhall, gå på restaurang. Såvida det inte är med folk jag känner jätteväl och litar på.

Jag har tänkt att det är någon slags social fobi, men det stämmer inte riktigt.. Jag är rädd att glömma saker, jag vet inte om det är någon slags kompensering för att jag är glömsk? För jag tänker ofta att de sakerna som är jobbiga, är situationer då jag inte vet exakt hur man gör, vad man har med sig, hur allting fungerar.

Det är en gåta för mig det här. Med tanke på att jag är social och ganska utåtriktad.

Någon adhd-are eller annan som känner igen sig?

Annons:
MissInAction
10/7/11, 1:11 PM
#1

Grattis till en positiv livsomställning! Glad

Kan det inte vara ångestladdat för dig utan att det handlar om en fobi kanske? Eller så kan social fobi fungera så också, lite selektivt  Obestämd Att det är själva inramningen av aktiviteten som gör dig orolig.. man är på ett ställe en viss tid, vet kanske inte hur saker funkar eller vad som ska hända eller vem mer som är där.. du har inte samma kontroll som när du planerar att gå till mataffären eller jobbet/skolan eller vänner?


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

schnuckii
10/7/11, 2:05 PM
#2

Tack!

När jag har mått som sämst pallar jag inte affärer och sånt heller. Men nu är det lugnt.

Jo, det kan verkligen ligga i inramningen, men jag skulle som vilja plocka ner det i små bitar och analysera det, men får ingen kläm på vad grejen är..

MissInAction
10/7/11, 2:16 PM
#3

Jag förstår. Man kanske går omkring med anteckningsblock eller bandinspelare för att dokumentera allt man gör heller för att försöka hitta samband Flört

Har du provat att tvinga dig ut på nån av aktiviteterna som du tycker är jobbigt och verkligen notera för dig själv varje grej som känns jobbigt? För att gå igenom det själv när du är hemma.
Eller att helt enkelt skriva listor, välj en aktivitet och sen skriver du upp vad som är kul och vad som är jobbigt för resepktive aktivitet.
Jag vet ju inte om det funkar för dig men jag älskar listor Skäms


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Zaphix
10/7/11, 2:35 PM
#4

Min gamla KBT-terapeut sa att jag hade social fobi.. men jag vet inte riktigt. Har ofta ångest i sociala situationer även om det inte märks utåt, kan sitta hemma och ha ångest när jag analyserar sönder de sociala situationer jag befunnit mig i.

Klarar inte av att gå till många ställen och undviker många sociala situationer.

Men är mycket bättre numera, även im jag fortfarande har mycket ångest kvar. Har tvingat mig själv till att ignorera ångesten och ta tag i mig själv.. Fungerar inte att undvika allt jobbigt i längden, blir bara värre då.

Mitt problem är att jag känner mig så konstig, jag är rädd att göra och säga fel saker. Vet inte hur jag ska bete mig i många situationer, och det ger ångest såklart.

Jag har ADHD.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

schnuckii
10/7/11, 4:36 PM
#5

#3 Jag har gått i KBT, där fick jag göra sånt. Men problemet var att jag inte kunde visualisera händelser och att jag efter jag gjort något jobbigt, inte fick någon känsla av lättnad. Jag ville ju få någon slags belöning efteråt, men den jobbiga känslan var kvar.

#rädd att göra och säga fel saker, JA det där känns igen.. jag funderar på att kanske med bättre impulskontroll skulle det bli bättre? jag har ju också ADHD, och har ganska mycket impulser.. hm, funderar lite högt nu.

graleh
10/16/11, 3:21 PM
#6

Jag har nyligen fått diagnos ADHD och har även tidigare haft social fobi. Jag har än idag svårt med människor och särskilt eftersom jag är så snurrig och okoncentrerad i huvudet och glömmer vad folk säger.

Har ätit Concerta 18mg i tre dagar och har redan känt en förbättring: gladare och mer social. Så den har fungerat på mig på det sättet.

Annars är det bara att öva sig på att gå ut och snacka med folk så man inte isolerar sig :/

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Annons:
Ladydragon
10/16/11, 4:54 PM
#7

enligt min psykolog som utredde mig för ADHD:n så har du social fobi

han sa ungefär likadant om mig då jag har ungefär samma problem som dig

mitt tips är att försöka att utsätta dig för situationerna och förhoppningsvis så blir det bättre efterhand 
vad du än gör så begränsa dig inte mer och mer till exempel skulle du få ångest o må dåligt till exempel på bion så sluta inte med det utan prova igen ångesten ökar ju mer du begränsar dig trots att du tror motsatsen
hmm kanske rörigt men läs det några gånger så kanske det klarnar….

mitt största problem är att när jag mår bättre så känns det rätt oki att gå på bio resturang och sådant och jag vågar även prova nya ställen 
men när jag mår sämre då är allt skit och jag tycker sånt är skitjobbigt trots att det är ställen jag har vart på många gånger innan och det då har känts oki…suck

men man får väl försöka vara envis och prova igen och igen och igen typ

Banankaka320
10/17/11, 6:52 PM
#8

Jag hade socialfobi innan, nu är jag helt tvärtom. xD

Nu får jag hålla i mig på stan för att inte prata med random människor, just för här är alla så stela … tillskillnad från ex göteborg :D


schnuckii
10/17/11, 8:19 PM
#9

#8 jag med! Fast fel människor då, eftersom jag verkar ha problem med vissa saker. Men att berätta massa konstiga saker för personer jag stöter på är visst inga problem. :p

Banankaka320
10/19/11, 3:56 PM
#10

#9 HAa jaaa jag har berättat intima privata saker till folk jag träffat precis, men oftast har de blivit lättare att prata senare då dem är mer öppna :D


Upp till toppen
Annons: