Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 3291 ggr
Izziegirl
2011-10-17 09:55

Beroende!

Har märkt att det ofta finns beroenden av olika slag hos de med ADHD. Själv har jag inget större beroende…bortsett från choklad och ost :)) Dricker varken kaffe eller alkohol…bara O´boy…trots min höga ålder :))

Visst finns det ett stort beroende av mina nära och kära…men det är inte det jag menar.

Har vänner/bekantar som är beroende av allt från alkohol till spel, shopping, festande och sex…och den gemensamma nämnaren är just ADHD! Kan det vara så??

Däremot så ser jag inget av detta bland mina AS-vänner!!

Så nu frågar jag er…är det mer troligt att det finns ett beroende hos de med ADHD?

Annons:
VeganGeek
2011-10-17 14:20
#1

Det är välkänt att ADHD är en riskfaktor när det gäller att utveckla beroende av olika saker.

Jag har Autism som huvuddiagnos med ADHD som sekundär problematik.

Jag rökte när jag var yngre men så fort jag kände mig motiverad att sluta gjorde jag det, med omedlbar verkan.

Jag blir inte beroende i längden så att säga, när jag bestämmer mig för att lägga av med något gör jag det.

Har lite svårt att formulera mig här, jag menar inte att jag är bättre eller att det är något alla kan jag göra, jag är helt enkelt extremt envis.

Men å andra sidan om någon antyder att jag borde äta mindre av något som när min Bonussyster sa att jag inte skulle äta så mycket jordnötssmör med tanke kaloriinnehållet vilket jag tolkade som jordnötssmör var dåligt och vägrade befatta mig med det väldigt länge tills vi pratat om det igen. Allt eller intet liksom.

Banankaka320
2011-10-17 18:28
#2

Beroende av snus och socker. Socker har jag minskat på eftersom magen inte tål det, men snus är jag inte tillräckligt motiverad att sluta. "Det är ju gott" :D


schnuckii
2011-10-17 20:22
#3

ADHD. rökte i 8 år. Tills för ett par veckor sedan. Före detta inbiten kaffetant och nagelbitare.

Concerta; och sen vart allt sånt rätt lätt att ordna.

Har mycket missbruk i min familj. Själv har jag aldrig riktigt fastnat, även om min alkoholkonsumtion periodvis varit läskig.

[Varulv]
2011-10-17 20:50
#4

Izziegirl!

Ja, enligt mitt teorisystem (Szondis), så är det så som du förmodar. ADHD:are kan ligga närmare Sz4 än vad aspergare i regel gör. Dessa senare befinner sig som oftast i Sz3.

Sz4, det är samma sektor som mano-depressiva finns i, och vi/dessa har för det allra mesta en beroendeproblematik.

Sz3, samma sektor som man finner alla stackars schizofrena människor i, tycks sakna beroendet fullkomligt. Tvärt om - Sz3 är en sektor för inbitna ensamvargar.

Allamej
2011-10-18 08:09
#5

Jag slårr mot beroenden varenda dag… Särskilt om jag ska kontakta psyk och få utskrivet mer ångestdärmpande och sömnmedicin… varenda jäkla (ursäkta) läkare tror att alla blir beroende av benzo… alltså går jag numera omkring och är rädd för att ta iktorivilen som är min dagligmedicin… För sist så var jag tvungen att dra upp himmel och helvete på psyk innan nån ens besvärade sig med att fråga en som känner mig om jag har missbruksproblematik…

Jag är sådan att jag vill ha det hemma om det är nödvändigt, dom vill inte skriva ut något förrän det är slut.

Jag kan gå dagar/månader/år utan att ta ett piller men då har det varit mycket att ångest inte finns och om jag har den så är den ändå inte värt något för jag vet ju inte var den kommer ifrån så den räknas inte.

Så jag hade ångest, mådde skit men jag hade ingen abstinens eller utsättningsproblem.Fel beloningscentra.

Jag är beroende av koffein, nikotin och socker. Ta ifrån mig dessa så se till att jag är bandad och nersövd innan du börjar springa.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

LinaIsabell
2011-10-18 08:17
#6

Jag har AS och är sjukligt beroende av socker. Jag äter LCHF, det vill säga en kost helt fri från kolhydrater och socker, men det räcker med att jag smakar på en kaka för att sedan ligga hemma och trycka i mig godis i flera dagar och må SKIT. Jag känner mig lite som en heroinist om jag skulle få i mig socker.

Dock när jag utesluter det ur kosten så är jag inte beroende av något. Har ätit både mycket stesolid och mycket koffein i perioder men det har aldrig blivit en vana.

Annons:
Mahe
2011-10-18 11:44
#7

#5 Hahaha… "Jag är beroende av koffein, nikotin och socker. Ta ifrån mig dessa så se till att jag är bandad och nersövd innan du börjar springa." Känner igen det där… du är inte ensam.

Flört

Jag har testat strikt LCHF-kost en period. Kroppen sa i från rejält de första veckorna med huvudvärk, hjärtklappning, rasad mage (konstant diarre) och jag blev så svag i kroppen att jag inte orkade någonting. Trots det höll jag ut och försökte intala mig själv att det var besvär som skulle gå över… det slutade med en längre period av djup depression.

Koffein, nikotin och socker är mina "laster"… dessutom är jag shoppingberoende i perioder.

MoaL
2011-10-18 21:53
#8

Jag har AS och drag av ADHD. Jag är extremt beroende av socker, äter för det mesta godis varje dag. Jag kan skippa godis en dag, dag två får jag huvudvärk, blir trött och håglös, och på skitdåligt humör.
Sedan kan man nog kalla mig databeroende också. ;)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Ladydragon
2011-10-18 22:11
#9

ADHD och mina beroende varierar lite men genom åren så har det varit alkohol sex shopping och det som ständigt återkommer är socker socker och socker jag är en riktig sockerjunkie Tungan ute

5# suck jag har liknande problem men då att få utskrivet Tramadol smärtstillande medicin som jag behöver för att orka med vardagen 
har ätit dom i 15 år vid behov dock endast och har aldrig nånsin känt ett sug efter dom och har gjort misstaget 1 gång på 15 år att råka höja dosen till 2 tabletter och tja det är då inget jag gör om trodde allvarligt att jag skulle dö hade sån ångest skakningar och så vidare
undrar fortfarande hur fan man kan droga sig på dom…..

med åren och efter ADHD diagonsen så har jag förstått mer och försöker tänka mig för så att inte saker o ting går överstyr och har det alltid i bakhuvudet att det är så lätt att det slår över och blir ett beronde

Banankaka320
2011-10-19 15:47
#10

Försökte också med LCHF … så en dag var jag sjukt sockersugen, typ efter andra veckan utan kolhydrater och socker så jag tänkte göra en sallad. Jag kunde inte öppna burken med grekisk ost så jag började gråta, flippade ut och blev skitarg, försökte slå sönder burken men det gick inte heller!! Så jag sprang till ica och köpte en kladdkaka, min syster smög på mig bakifrån inne på ica när jag stod i kön och nöp mig i arslet på skoj och hon blev livrädd när jag vände mig om för jag hade mord i blicken typ XD

Så nu undviker jag bara potatis .. ibland ..


afroace
2011-10-20 17:56
#11

Jag är snart klar med min ADHD utredning och det pekar på ADHD.

Jag biter på naglarna,tvinar håret,röker,älskar socker och mat och gillar vin:) Vinet,sockret och rökningen försöker jag att inte inta så mycket.

Har nog dom flesta lasternaFlört

[Varulv]
2011-10-20 20:29
#12

#11 Lasternas summa är ju konstant, sägs det. Flört

Själv slutade jag röka för tjugo år sen och beroendet av rökning var som bortblåst. Som barn hade jag ett väldigt godisberoende, men det försvann helt efter uppnådd vuxen ålder. Jag ändrade då även mina kostvanor i övrigt: bytte ut mjölk mot lättöl som måltidsdryck, exempelvis. Och minskade spontant på den kolhydratrika födan, tror jag.

Men tyvärr ökade mitt alkoholintag i motsvarande mån. Fast "tyvärr"? egentligen. Obestämd Mår uteslutande bra av de två glas vin - eller motsvarande - som jag numera har som dagsranson. Vill dock inte på något sätt uppmana någon annan att följa mitt exempel.

Upp till toppen
Annons: