Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 1416 ggr
jessejames
2011-10-18 11:15

Orolig ang medicin mm.

Jag fick min ADHD diagnos förra veckan 25 år gammal, helt sjukt igentligen med tanke på att jag varit på instutitioner osv under hela tonårstiden utan att de ens tänkte tanken.

Nu ska jag på samtal med läkaren idag ang medicin och jag är skitorolig. Jag vill mer än gärna kunna fungera bättre i vardagen än vad jag gör idag, men jag är rädd att jag ska bli knäpp. Tänk om det förstärker min orolighet över allt och ger mig ännu mer ångest? Eller tänk om jag fastnar i fel saker ännu mer än jag gör nu?

Sen kan det ju bli bra också! Jag kanske kan fixa skolan utan problem, med tanke på att jag fick reda på under utredningen att jag är långt smartare än genomsnittet både språkligt och abstrakt logiskt men eftersom jag inte kan fokusera och har hela den biten kan jag inte utnyttja det, vilket suger. Troligen kan jag det med medicin. Men tänk om jag blir en sämre mamma för min dotter? Jag vet inte varför jag tänker så?

Jag fixar inte att ha det som jag har det idag, jag känner mig instängd och begränsad av mig själv. Jag fixar inte att göra någonting mer än att vara mamma vissa dagar bara för att det känns som en torktummlare med mjukglass i huvudet och när saker inte funkar får jag ångest och blir deprimerad. Har jag inget att få ångest över tänker jag bara på att tex mänskligheten kommer utan tvekan att förstöra världen eller något annat uppenbart så är det löst.

Jag har också ett ganska tungt missbruk bakom mig av både centralstimulerande och opiater men gick igenom ett av de tyngsta åren i mitt liv genom att självmedicinera med amfetamin i små, små doser (efter det tyngre missbruket). Dock gjorde jag en cellgiftsbehandling samtidigt och rökte ganska mycket gräs så jag vet bara att det hjälpte mig genom den tiden, jag har ingen aning om hur jag skulle reagera idag på centralstimulantia.

Är det någon annan här som känner igen sig och har blivit bättre av medicin?

Annons:
Pilskafinnen
2011-10-23 04:12
#1

Ja, jag skulle inte vilja vara utan mina mediciner. Får både Concerta och Ritalin och det fungerar utmärkt för mig. Det finns ju ett antal olika läkemedel och det finns säkert något som passar dig. Om du känner att du inte mår bra av den medicin du provar så är det ju bara att sluta och testa någon annan typ av läkemedel.

Försök att inte tänka katastroftankar, då det onödigt att slösa sin energi på att oroa sig för något som troligen inte kommer inträffa. Testa och känn efter hur det känns för inget farligt kommer att hända. Även om du inte har koll på dig dygnet runt, så kommer din läkare inledningsvis ha dig under uppsyn och säger du till att du är orolig, så kan ni säkert komma överens om något som gör att du känner dig tryggare.

Tänk på vilka möjligheter du kanske kan få med medicineringen, istället för vilka nackdelar det i sällsynta fall kan medföra. Chansen att du blir bättre av något läkemedel är mycket större än risken att du blir sämre…

Kingbeat

Upp till toppen
Annons: