Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 11387 ggr
tupolina
2011-10-28 14:15

concerta

har börjat idag med Concerta 18 mg. står att den ska sitta i i 12 timmar. känner efter 6-7 timmar att den går ur.

hur är det för er?

Annons:
[Joanna28]
2011-10-29 15:12
#1

Det är samma för mig.. Inte håller den så länge för mig heller 6-7 timmar här också. Men som jag har förstått är det inga konstigheter. Man är ju jävligt olika. Sedan så kanske den ligger kvar i kroppen 12h men man känner inte av den. Så tänker jag.

Själv har jag höjt nu till 18mg på morgonen, och 18mg till lunch. Jag gick nog på 18mg i 3 veckor innan jag höjde dosen..

tupolina
2011-10-30 20:01
#2

ok. men jag tycker att eftermiddagen blir helt pajj nu. kan ju inte bara funka på morgonen.

är man tvungen att vänta några veckor innan man lägger till en Concerta till lunch?    så svårt att få tag på läkaren för att fråga.

schnuckii
2011-10-31 08:47
#3

Jag började med 18 mg på morgonen, typ 3 veckor, sedan 36 mg på morgonen typ 3 veckor och nu 52 mg på morgonen.

Den går absolut ur kroppen på eftermiddagen någon gång, mellan 15 och 18 någon gång.. . Men jag tror att eftersom man kan få svårt att sova om man tar den för sent, är det nog bättre med något annan (typ Ritalin, finns väl som håller 4 timmar), vid lunch istället?

Oavsett vad, tupolina, skulle jag inte mixtra själv. Det verkar som om man får just vänta, för att min erfarenhet är att det tar tid att få rätt dos av Concerta.

Zaphix
2011-10-31 09:24
#4

Min Concerta går ut vid 16 när jag tar den 7-8, så då fyller jag på med Ritalin. Ofta fyller jag på med mer Ritalin efter det också för att få sova.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

mieeow
2011-10-31 21:59
#5

Det står väl att den håller upp till 12h ? :) det är olika från person till person hur länge det sitter i

[Joanna28]
2011-11-01 11:44
#6

Nämen jag håller med dig Tupolina. Man kan ju inte bara fungera på morgonen och krascha till ef/kvällen.

Jag tror väl personligen att det är bra att ta det lugnt. Givetvis blir man frustrerad som fan, men för att kroppen ska vänja sig så tror ju jag att det är bäst att ta ett steg i taget.

Läkare är ju så olika. Vissa läkare kanske anser att man ska ta hela dosen på morgonen. Medan andra tycker att man kan fördela upp den. Alla reagerar olika, jag känner till en tjej som kan ta Concerta på eftermiddagen och hon har inga sömnsvårigheter.

Det kan ju säkert vara så att man längre fram måste komplettera med Ritalin.

Jag har redan sömnsvårigheter så jag vill inte ta min Concerta alldeles försent. Men för att hålla hela dagen så kan jag tänka mig att ta Ritalin senare på dagen. Om det är det som krävs. Nu har jag bara gått på Concerta i en månad så jag kan faktiskt inte uttala mig så mycket om medicinen.

Jag hoppas att du hittar en läkare så du vet vad som är bäst för dig själv!

Annons:
tupolina
2011-11-04 15:34
#7

har testat att ta en till 18 mg vid 13 tiden. funkar bättre och kan sova ändå.

men sköterksan ville att jag skulle vänta 2 veckor till…. och jag fick inte ta en tabl till lunch.     dom har ju bara hyrläkare så jag måste vänta på att han kommer tillbaka om 2 veckor.

så jävla dåligt att dom inte har en fast läkare. man känner sig inte trygg såhär i början av en cs behandling. man vill kunna ha en läkare att bolla med….

[Joanna28]
2011-11-04 15:50
#8

Ok, va bra att det fungerar bättre med en vid lunchtid!

Så hon tyckte att du hade för bråttom med att höja dosen? Varför säger hon att du inte får en ta en tablett till lunch? Vad baserar hon det på?

Nä, jag vet vad du menar! Det är bedrövligt att man inte ska kunna känna den tryggheten. Man vill ju ha en egen fast läkare som man kan prata med. Som har erfarenhet av verkliga livet med andra patienter som går på Concerta. Jag förstår din frustration, det är samma för mig. Jag har inte heller någon läkare än.

Lintill101
2011-11-04 20:52
#9

Jag är nu inne på min… jo tredje vecka med conserta.

Jag går på uppföljning varje vecka och ska göra det till dom hittar rätt dos. Jag började med 18 mg på morgonen men krashade efter 6-7 timmar. Jag jobbar både morgon och ibland på kvällen så det funkade inte så bra

Efter en vecka höjde vi min dos till 18+18 tog en på morgonen och en vid 15,30.

Denna vecka( vecka3) Har vi höjt dosen till 36 mg på morgonen kl.7 Och sen 18mg kl 13 funkar bättre men fortfarande inte helt bra.

Jag har haft tur med min kontakt med NPU. Går till samma ssk varje vecka och hämtar medicin, då kollar dom blodtryck och puls. Sen går vi genom hur veckan varit och medicinen känts.

Dom siktar på att ställa in min medicin på 6-8 veckor, för att sen få hjälp av en arbetsterapeft (ingen aning om hur det stavas) Och en kurs eller nått i konflikt hantering.

tupolina
2011-11-07 14:46
#10

vad olika det kan vara!

min ssk sa att de inte var vanligt att ta en Concerta vid lunch.men sa att de kan bli Ritalin sen.

hon sa även att hennes barn äter Concerta och dennes effekt hålleer i hela dagen…. jag är lixom inget barn, snart 30 och väger en hel del så det går ju inte att jämföra.

men ja sa att jag provat ta en tablett till linch och fungerat bättre. frågade om jag kunde göra så nån gång ibland ibland, typ om jag har viktiga grejer på eftermiddagen.

svaret blev: jag rekomenderar inte det, men jag kan ju inte hindra dig.

hur tolkar man de svaret?

Lintill101
2011-11-07 16:34
#11

Verkar ju jätte knostigt att det är så olika överallt :S Men det funkar iaf mycket bättre för mig så här o precis som du säger man måste ju funka hela dagen

[Joanna28]
2011-11-08 13:50
#12

Jamen bara för att det inte är vanligt så betyder ju inte det att det är fel?! Det är ju många som gör ovanliga saker och de mår bra av det. Många tänker innanför den där fyrkanten och det kan bli så fel!!

Hon rekomenderar det inte. Det står ju för henne, eller hur?.. Sedan läser du ju att vi alla göra på olika sätt. Det viktiga är ju att lyssna till sig själv. Vad funkar för mig? Vad funkar inte för mig?

Det är klart att man ska lyssna till kompetent personal som har erfarenhet av medicinen. Man kan ju inte bland hur som helst, det är inte det jag uppmanar till heller. Men om vissa säger att det är ok att ta en tablett till lunch så då är det ju ok.. Sedan kan vårdpersonal har olika åsikter sinsemellan. Det är ju en annan sak om det skulle vara farligt för dig att ta en Concerta till lunch. Men jag tror inte att läkaren som jag träffade skulle rekomendera mig att ta en tablett till lunch ifall hon ansåg att det skulle skada mig på något sätt.

Så tänker jag. Jag är väl lite pessimistisk när det kommer till sjukvården för jag har inte så bra erfarenheter. Så jag försöker läsa på så gott jag kan själv. Och jag tar inte en tablett bara för att en läkare tycker att jag ska göra det. Jag läser på och väger för och nackdelar och tar sedan mitt beslut. För jag litar på mig själv och jag vet att jag är fullt kapabel till att ta egna beslut som berör mig kropp.

Lintill101
2011-11-09 18:44
#13

Nu så nu höjer vi dosen igen.. 36+36 mg nu Jag vet inte varför det är så olika,med hur dom ställer in medicinen. Jag verkar för första gången ha jätte tur. Men det jag undrar är har ni fått hämta er medicin på apoteket eller hämtar ni på kliniken?

Jag hämtar medicin varje vecka får då exact antal som ska räcka till nästa besök. Tydligen håller landstinget här med medicinen till den är inställd.

Annons:
tupolina
2011-11-10 22:20
#14

jag hämtar på apoteket.

nu verkar det som jag ska få höja dosen i början av nästa vecka.

vi får väl se…

Zaphix
2011-11-10 22:25
#15

Hämtar på apoteket och har alltid gjort det.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

tarotlasse
2011-11-11 19:20
#16

Vi fungerar ju alla väldigt individuellt på mediciner så det som passar en person med ADHD kanske inte passar alls på en annan.

Därför börjar man alltid försiktigt När man sätter in medicinering som Concerta Ritalin mm.

Det kan ta flera månader innan man hittar rätt dos för ingen fungerar likadant.

jag själv tar 54 mg på morgonen och 18 mg  kl 13:00.

Men började nog som dom flesta andra med 18 mg på morgonen och sedan efter hand så ökade man till den dos jag har i dag och det tog några månader innan man såg att just denna dos passade mig.

Jag hämtar min medicin på apoteket men har andra bekanta som får det på kliniken så beror nog på olika landsting,  olika kliniker och olika läkare  på vad man har för rutiner.

Lasse

christian_adhd
2011-11-11 21:35
#17

Hej, någon annan än jag som känner sig något påverkad av den första frisättningen av Metylfenidat som frisätts? Alltså dom 22 % som frisätts med en gång. Efter detta så känns det bra men ibörjan känner jag mig lite yr och illamående. Äter nu 27mg på morgonen, sen 18mg kl.13.00, sen 27 vid 17.00 fungerar dock för mig då jag valt att fördela dosen just pga av denna berusningskänsla vid för höga koncentrerade doser som 32mg samt 54mg…

Tacksam för tankar kring det :)

/Christian

Zaphix
2011-11-11 22:02
#18

Känner mig nog som mest fokuserad ett tag efter jag tagit concertan. Tar 108 mg på morgonen när jag vaknar, tar en liten stund innan jag känner mig mer samlad och fokuserad. Dalar lite framåt eftermiddagen och runt 16 tar jag Ritalin för att fylla på och tar Ritalin även vid 19-20 om jag känner att det behövs.

Får ingen negativ effekt av frisättningen på morgonen, snarare tvärtom.

Dock märkt mer och mer att jag blir lite darrig när medicinen går ur kroppen, så tar rätt ofta Ritalin så pass många gånger att jag sover när det lämnar kroppen. Är sällan utan medicin i kroppen alls, somnar bättre om jag har Ritalin i kroppen när jag ska sova.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Upp till toppen
Annons: