Annons:
Etikettadhd-add
Läst 11404 ggr
cruma
11/5/11, 1:46 PM

ADHD och sömnproblem.

Jag kan inte somna förens runt tre, fyra på morgonen och då jag går upp sju senast för att kunna ta mig till skolan (går i tvåan på gymnasiet) och jag vissa mornar klarar jag inte av att gå till skolan då jag är för trött. Och då jag kommer dit så somnar jag oftast på min lektioner. 

Kan även tillägga att detta inte har någonting med mina sömnrutiner att göra då jag haft dessa problem sedan jag var tolv, och är nu sjutton och har verkligen försökt med det mesta. Alla tips från apotek och läkare utan mediciner och sådant har haft noll effekt. Går inte att vänja in det heller då jag försökt med stesolid. Jag går och lägger mig i ordentlig tid om nätterna, men somnar inte ändå.

Jag har visserligen inte fått disgnosen ADHD, men jag, min familj samt min partner misstänker starkt att jag har det. Jag har provat följande sömnmedel med dessa effekter: 

Rastlöshet, helt borta i huvudet samt vanföreställningar: 
Propavane 

Ingen effekt: 
Theralen
Lergigan
Imovane

Var uppe och kräktes hela natten: 
Stilnoct

Minnesluckor och väldigt svag effekt: 
Nitrazepam

Fungerande: 
Stesolid (som är väääldigt starka lugnanade tabletter) , som de inte skriver ut till minderåriga då de är beroendeframkallande, skapar skador på lever och d.y.l så de får jag inte. 

Har Melatonin som jag ännu inte provat , tror ni det funkar? Har ni något annat tips? För jag orkar verkligen inte vara sömnlös längre.

Annons:
Porklash
11/5/11, 2:13 PM
#1

jo det känner jag igen. ibland var det ingen idé att gå och lägga sig alls…

För mig blev det bättre dels genom att jag lärde mig sätt att "lura" mig själv att slappna av men tror också att det blev bättre pga att jag blev äldre och har jobbat hårt på att få ner stress och orosnivå.

Men då brukade det ändå ta cirka en till en och en halvtimme innan jag somnade.

Jag blev diagnosticerad nu för ett par månader sedan och nu när jag tar medicin somnar jag på cirka en kvart tjugo minuter! Har dessutom bättre sömnkvalité och vaknar lättare när det är dags!

Jag är själv förvånad måste jag säga…

pEr

[Kaktuz]
11/5/11, 3:07 PM
#2

Gud så jobbigt! Istället för att läkaren skriver ut massa olika, be om en remiss till att utreda dig!

Jag ha tyvärr ingen erfarenhet av sömnproblem.. Jag är tvätemot..

Zaphix
11/5/11, 6:45 PM
#3

Har rejäla sömnproblem och ADHD, mindre lätt att somna och vaknar tidigt.

Inga sömntabletter fungerar speciellt bra på mig heller--

Ätit Stilnoct sedan nyår, effekten är inte så stor längre.. Dricker theralene, fungerar lite grann tror jag. Äter melatonin också, det fungerar så att jag iaf blir trött. Mitt problem är ångest..

Rekommenderar att prova melatonin, ofarligt och hjälper många.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

cruma
11/5/11, 10:29 PM
#4

Tacktack. 

TheMickiz: Som minderårig, och gå en sömnutredning samt ADHD-utredning ställer endast till problem. Eftersom de flesta psykologer och dylikt antar att de flesta ungdomar har självskadebetende/är självmordsbenägna (har blivit utsatt för sådana själv, fast jag psykiskt mår prima) och vården har hittills inte hjälpt mig ett dugg. Det enda av åvanstående jag fått utskriver so far är Propavane och Therealen. Det andra har jag fått tag på genom kompisar och d.yl. Vården i uppsala är verkligen värdelös, och utredningar leder bara till en massa problem (har gjort för alla mina kompisar) så det är inte en valmöjlighet.  

Jag vet seriöst inte vad jag ska ta mig till, detta driver mig till vansinne och påverkar mina betyg och mitt välmående.

Mahe
11/5/11, 10:43 PM
#5

Jag har också alltid haft sömnsvårigheter, svårt att komma till ro på kvällen och mer död än levande på morgonen. Jag har nyligen börjat med Valdoxan… länk till FASS.

De första två veckorna med Valdoxan fungerade min dygnsrytm klockrent! Jag började gäspa någon timme efter det att jag tog en tablett, sov gott hela natten och vaknade utvilad och lite piggare än vanligt på morgonen. Efter två veckor avtog effekten, men efter en höjning av dosen till två tabletter kom effekten tillbaka… dock inte lika klockrent, men jag har god hjälp av den.

Jag har två ADHD-vänner som också äter Valdoxan och tycker att den fungerar mycket bra.

[Kaktuz]
11/6/11, 7:31 AM
#6

Jo jag vet att många ha den insynen på vården vid vissa åldrar.. Tyvärr. Men jag ha ingen erfarenhet av det du nämner av dem jag känner, yngre som äldre, och många fått bra sovtabletter och hjälp..

Lycka till!

Annons:
Ava Adore
11/25/11, 12:16 PM
#7

Min son (nu 14) hade STORA sömnproblem under lång tid. Läkaren på BUP ville skriva ut insomningstabletter, men jag var inte riktigt med på det. Istället tog vi bort allt med koffein i (läsk, kaffe osv) och minskade på socker. Det blev stor skillnad! Nu är han trött och vill sova vid 22-23 på kvällarna, innan låg han vaken till 2-3 ibland ännu längre, och sjöng o härjade i sitt rum (alltså kunde inte jag heller sova.)

Har ingen aning om du dricker saker med koffein i eller äter mycket socker, men om, så prova ta bort det (om du inte redan gjort)

Porklash
11/25/11, 12:25 PM
#8

#7

Bra tips!

Framförallt socker är en större "bov" än vad många tror!

pEr

tarotlasse
11/25/11, 3:48 PM
#9

Hej på dig jag känner igen det du beskriver och mina sömn problem började också i 12 års åldern då jag fick sömntabletter första gången.

Nu är jag 50 och har nog testat det mesta som finns när det gäller sömnen.

Men inget som har varit riktigt bra har även provat olika kombinationer av medicin också vilket kan hjälpa en del

För ngn månad sedan så testade vi en kombination med melatonin och imovane och detta fungerar alldeles utmärkt för mig.

Så ska snart börja trappa ner på imovanen och försöka enbart med melatoninet vilket borde funka eftersom jag blir fruktansvärt trött av melatoninet.

finns många fördelar med Melatonin det är kroppens eget sömnhormon så ett naturligt preparat.

Såldes tidigare som naturläkemedel i hälsokost affärerna men är nu klassat som läkemedel och recept belagt.

Men i ett flertal länder är melatonin receptfritt men inte i Sverige.

Det ger heller inte någon dagen efter effekt men har märkt att jag får mardrömmar av melatoninet.

Ytterligare en nackdel är att melatonin inte går under högkostnads skyddet utan man får betala även när man kommer upp i frikort.

kostar 160 kr för 21 tabletter.

Lasse

Mörten82
11/30/11, 8:41 PM
#10

Att säga att Stesolid är JÄTTE starka och jätte skadliga för organ i rätt doser är en stor lögn. Stesolid är en av dom svagaste benso och dom är mindre skadliga för dina organ än vanliga alvedon MEN dom är beronde framkallande och inget man ska ta en längre tid. Man kan ka bli beronde och behöva högre och högredoser och det ät ett helvete att sluta med dom. Har själv varit berondre tog min första benso när jag var 16 är 29 idag har tagit dom nästan varje dag sedan jag var 18 har haft uppehålle på 1 år  men sedan den 24 sept 2010 tog jag min sista har varit fri sedas dess..

Var upp i sjuka doser 100 stesolid varade 2-4 dagar, kan dra e ex skulle flyga till rio innan jag steg på så slängde jag i mig 40 10mg stesolid några öl..

Har haft minnesluckor på 1 månad när jag tog som mest benso oh opiator

Zaphix
11/30/11, 9:03 PM
#11

#9: Jag får melatonin på högkostnadsskyddet, är licensbelagt dock.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

HannaM
11/30/11, 11:43 PM
#12

Tror på melatonin och kanske prova boll eller kedjetäcke?

Lintill101
12/1/11, 5:28 PM
#13

Oh boll o kedjetäcke. Har någon provat det? I dag frågade dom mig på NPU om jag vill prova ett… Jag visste att det fanns men kan det funka? Jag vill ju bara sova. Vill inte ta mer tabletter nu.

Hut mycket sömn behöver ni? Just nu sover jag 3-4 timmar på ett dygn, sen jobbar jag 70% och har ett barn. Börjar liksom känna mig sliten nu.

Annons:
HannaM
12/1/11, 5:37 PM
#14

Jag har ett kedjetäcke och tycker om det. Nu har jag aldrighaft våldsamma sömnproblem men jag upplever att jag är mer avspänd i sängen numera.

tarotlasse
12/1/11, 7:50 PM
#15

Jag fick prova ett kjedjetäcke i sommras och det vill jag inte vara utan i dag.

i och för hjälpte inte kjedje täcket mig med mina problem att somna.

Men jag hade inte bara problem med att somna utan när jag väl somnade så sov jag väldigt oroligt och gick ofta upp några gånger och tog en promenad i lägenheten när jag vaknade till.

Redan första veckan så märkte jag en stor skillnad och när jag väl somnade så sov jag hela tiden utan att vakna till och gå upp.

Så sover betydligt bättre med Kjedjetäcket och nu under hösten så provade jag att byta ut det flytande Theralenet till Melatonin.

Vilket gjorde underverk nu somnar jag utan problem och har inte den dagen efter effekten jag fick av Theralenet.

Så innan så tog jag en kombination av 1 ml Theralen och en Imovane vilket inte alltid fungerade plus att jag blev fruktansvärt trött o hängig dagen efter.

I dag tar jag en Melatonin tablett ungefär en timme innan jag ska lägga mig plus en Imovane strax innan sängåendet  och det fungerar riktigt bra.

Plus Kjedjetäcket som har gett mig en stabil sömn under hela natten utan den oro som jag hade innan.

Lasse

Mörten82
12/3/11, 4:31 PM
#16

Jag har inga problem att sova, tvärtom kan sova hur länge som helst får ritalina har vid enstaka gånger tagit mer än vad jag ska men bara 30-60 mg mer men tagit hela in dags dos på samma gång typ jag kan ta 90 mg Ritalin på kvällen och kan sova 30-2 timmar senare..

Cafesinner
12/3/11, 11:03 PM
#17

Känner igen mig väldigt. Är för stressad inombords för att somna innan, ligger bara och får panik, känner att sängen/kudden kväver mig om jag lägger mig ner och jag vet inte… har ifs inte ADHD, men misstänker ADD (utredningen börjar den 13e)… så det kanske är lite samma grej för oss. Gå upp till skolan sju-åtta är INTE kul när man kommit i säng vid 4 :/

Pippis Ängel
12/7/11, 3:43 PM
#18

Har sömnproblem till och från. Det har hänt att jag varit så uppe i varv att jag inte kunnat sova alls - på låååååååååååång tid och många nätter. När det var som värst var jag nästan helt sömnlös i uppemot ett år. Jag sov max några minuter per dygn och höll länge på att mista förståndet. Jag hade svår huvudvärk som höll mig vaken.

Till slut blev jag inlagd och då fick jag Stesolid i låga doser. Jag somnar nämligen bra på Stesolid, även om det bara är 0,5mg (dvs en kvarts tablett av den minsta dosen på 2mg). Tyvärr får jag någon form av "baksmälla" nästa dag, så då är jag tung i huvudet och lite "off".
Stilnoct ger mig hallucinationer i 10mg-format och om jag tar 5mg sover jag bara i 4 timmar - sedan vaknar jag tvärt och kan inte somna om. 
Tabletter som Imovane m.fl. har inte heller funkat bra.

Dock kan jag sova ganska bra om jag tar hälsokostpreparat med Valeriana. Emellertid krävs det att jag ligger i sängen när jag tar dem och inte springer omkring uppe, för då verkar de inte.

Men det finns mycket annat man kan göra, som jag blev varse när jag sökte problemlösningar.
T.ex. är det viktigare än man tror med ljusets inverkan.
All form av ljus påverkar hjärnan att tro att det är dag. Hjärnan fortsätter då att sända ut signaler till kroppen att hålla igång.
Därför är det viktigt att inte ha tänt överallt på kvällarna. Man skall släcka ner och bara ha några få svaga lampor tända. Sedan släcker man ner helt - och då skall det verkligen vara mörkt!
Jag blev tvungen att skaffa en mörkläggningsrullgardin, som sluter nästan tätt. Om det strömmar in ljus från något annat rum måste jag sova med sovmask, för annars vaknar jag när solen gjort sin entré.

Det här med ljusets effekt på hjärnan har man kunnat mäta tydligt i experiment.
Därför är det olyckligt med allt konstlat ljus som når oss nuförtiden - från datorer, teve, datorspel, mobiltelefoner etc.
Allt sådant måste bort från sovrummet och de är bannlysta 1-3 timmar före sänggåendet, beroende på hur stora sömnproblem man har.

Det är också viktigt att lära kroppen skillnaden på vila och rörelse, så någon timme innan sänggåendet är det på sin plats att röra lite på sig … att gå en långsam promenad eller göra en lugn övning där man verkligen rör på kroppen är perfekt. Sedan låter man kroppen successivt gå ned i vila.
Om man slöar länge framför teven, t.ex. (för att man kanske är slutkörd, eller så) så förstår inte alltid kroppen att den skall sova när man lägger sig i sängen, eftersom den ju redan vilat ett längre tag.
Likaså om man suttit stilla framför datorn eller vid skrivbordet och jobbat. Kroppen, som är stilla så länge, kämpar för att inte falla i sömn och hjärnan kickar igång sig själv för att hålla sig vaken. När man sedan lägger sig ned fortsätter hjärnan att kicka igång sig själv och man lyckas inte somna - alternativt så vaknar man titt som tätt.

Därefter skaffar man sig en slags rutin strax före sänggåendet, som gör att kroppens klocka känner igen sig och lär sig att "nu är det strax sängdags" - man borstar tänderna, etc. och sedan går man raka vägen och lägger sig, med en god bok eller dyl. Men boken får inte vara spännande, känslosam eller liknande; då vaknar hjärnan till liv igen. Istället skall det vara en rogivande och avslappnande bok. Allt som stimulerar hjärnan gör att det blir svårt/omöjligt att sova. 
Vitsen skall vara att man skall bli trött och sömnig. Vissa sagor kan fungera. (När min man inte kan somna läser jag en saga för honom och då somnar han efter en halv sida, hahaha.)
Men om man nu väljer att läsa är det viktigt att lampan inte är stark, utan mjuk och sömngivande. Och inga andra stimuli får heller förekomma.

Nästan alla av oss lever i en så stressad värld nuförtiden, att vi glömt bort hur man skall göra när man skall sova. 
Vi glömmer att sovrummet är en plats för vila, och att man i sängen skall sova - och inget annat (inte äta, se på teve eller spela dataspel). Sängen skall också se inbjudande ut och vara skön att ligga i. Släta lakan, lagom med kuddar och en lagom temperatur i sovrummet. Vi kan alla förbättra våra sovvanor och många gånger är det inte konstigt alls att vi har svårt att sova.

Som någon ovan nämnde så är koffein totalförbjudet, om man har sömnproblem. 6 timmar före sänggåendet måste få vara helt koffeinfria.
Och godis och dylikt får man inte stoppa i sig på kvällarna, om man vill kunna sova sedan.

Om problem, tankar och funderingar håller en vaken skaffar man sig ett block och en penna, och lägger vid sängen. Där skriver man upp funderingarna med korta stödord, så att man kan fundera över dem nästa dag istället.

Ovanstående saker hjälpte mig verkligen mycket mer än tabletter.

Pippis Ängel
12/7/11, 3:51 PM
#19

Och tyst skall det förstås också vara - inget tjo och tjim och ingen musik med högt tempo precis innan - lika lite som en spännande film. Utan stilla och rogivande … Glad

SSKAnna
3/5/13, 10:54 AM
#20

Barn/ungdomar och i viss mån även vuxna med neuropsykiatriska problem lider ofta av s.k. försenad sömnfas. Detta gör att många ungdomar upplever att de är som mest pigga och aktiva på kvällen /natten vilket skapar problem.

Melatonin kan då vara en mycket bra lösning!

Man kan, som nämndes ovan, få licens på Melatonin och då ingår det i högkostnadsskyddet. Alla läkare kan skriva ansökan om licens för Melatonin.

För den som vill prova ändå kan "prenumerera" på Melatonintabletter via naturläkemedelsföretaget Atlas nutrition. Det är billiga och bra. Det var så jag började och när jag såg hur bra det var så var det lättare att få läkaren att skriva en licensmotivation.

För övrigt kan jag nämna att Stedolig inte bör vara skadligt för levern så länge man håller sig till rekommenderad dos. Tyvärr vänjer man sig snabbt vid alla bensodiazepiner och utvecklar resistens så det är ingen bra lösning i längden.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Annons:
IsabellAJ
3/7/13, 11:10 AM
#21

Jag hade det likadant. jag kunde ligga och vrida och vända på mig i timmar innan jag väl somnade. Nu har jag bytt så jag jobbar nätter och jag behöver inte så mycket sömn (sover 4-6 timmar)

Det som ibland kunde funka på mig va att jag la mig i sängen, rummet helt kolsvart så låg jag och spelade nått lugnt och småtrist spel på mobilen tills jag blev såpass trött att jag kunde somna.

Upp till toppen
Annons: