Annons:
Etiketttips-goda-råd
Läst 5044 ggr
Fridborg
2011-11-07 09:48

Nattskräck

En rätt vanlig sömnstörning hos barn, men rätt ovanlig hos vuxna. Det finns ingen hjälp att få eftersom det knappt inte finns någon forskning på det.

Har mardrömmar varje natt, vaknar stel av skräck och skriker som att jag blir mördad. Varje natt. (Jag är 25 år)

Vet inget annat forum jag kan ta upp detta i, men chansen att någon annan har det kände jag var störst här, jag söker alltså andra som har samma problem.

Dock är det många som har mardrömmar ibland, det jag söker stöd är från diagnostiserade människor med detta!

Annons:
tupolina
2011-11-07 15:09
#1

har ADHD. har haft mycket mardrömmar hela livet. brukar skrika i sömnen (svärord) och skrämma dom jag sover med. kommer ihåg drömmar tydligt.

mardrömmarna kommer i skov typ. kan  vara lugnt i några veckor i taget.

gick i sömnen mycket när jag var liten.

har svårt att somna. sen bebisåldern. är snart 30.

Fridborg
2011-11-07 20:14
#2

#1 Du kanske borde gå och få det diagnostiserat? Mitt problem är att detta är varje natt och har varit det hela livet, utan uppehåll.

Allamej
2011-11-08 08:44
#3

Fridborg, du skulle nog må bra av en sömnutredning + psykologsamtal som kan försöka gå till botten med det hela för något står ju bevisligen inte rätt till.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Fridborg
2011-11-08 11:48
#4

#3 Jorå, det är på g, jag står på kö :) Ska sova med såna där elektroder på huvudet, men det är rätt lång väntetid.

tupolina
2011-11-10 22:14
#5

heter diagnosen nattskräck?

Fridborg
2011-11-10 22:37
#6

#5 Det gör den faktiskt.

Annons:
tupolina
2011-11-10 22:44
#7

ok :)

[Varulv]
2011-11-11 21:12
#8

Jag hade nattskräck mellan typ fyra och fem års ålder, och drömde hemska mardrömmar var och varannan natt. Upplevde samtidigt en stor generell otrygghet nattetid. Men det växte bort och försvann. Har senare fått reda på att just de där åren är det mycket vanligt, och helt normalt, att dras med detta "obehag".

Ladydragon
2011-11-12 05:23
#9

men alltså jag förstår inte riktigt problemet här…..väcker du andra som störs utav dig eller? 
har man nattskräck så brukar man ju inte komma ihåg det dagen efter  för man sover ju

har en 11:åring härhemma som har det fortfarande ibland det jobbigaste är tycker jag är att grannarna ska vakna i ringa polisen då han verkligen vrålar och är väldigt aggressiv 
dock så har ingen reagerat än som tur är

själv lider jag utav en annan sömnstörning som är riktigt jobbig och ångestframkallande Sömnparalys då man vaknar och tror att man är förlamad man kan inte röra sig det minsta kan man inte ropa man kan inte göra nånting dessutom så brukar det varvas med hallucinationer  Obestämd

men det är ju bra att en utredning ska göras så man kanske får reda på vad det är för något och förhoppningsvis kan göra något åt det

Allamej
2011-11-12 09:44
#10

LadyDragon, du kan ha nytta av att lära upp dig i Lucida drömmar (googla) Då blir inte sömnparalysen så jobbig.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Fridborg
2011-11-12 14:53
#11

Jo det är många som har det när de är barn, men jag vill ju ha stöd från -vuxna- med detta problem. Som sagt, det är väldigt ovanligt för en 25-åring att ha det.

Jag är rädd att grannarna ska ringa polisen ibland eftersom jag gormar lungorna ur mig, har väldigt underliga drömmar. På sättet jag störs på det är att min sömnkvalitet inte är den bästa och alla som sover med mig får inte en blund i ögonen.

Ladydragon
2011-11-12 16:27
#12

Kanske vore en idé o informera grannarna och såna som du sover med

googlade på Lucida drömmer o såna har jag redan men när sömnparalysen slår in så kan jag inte göra ett jäkla skit kanske behöver mer Träning eller nåt 
tröstar mig med att det inte är så ofta som det sker

Fridborg
2011-11-12 20:38
#13

#12 Jo, jag brukar informera nya människor :) Men grannarna.. :P Vadå, ska man sätta en lapp i porten? "Hej, jag skriker i sömnen om nätterna, ring inte polisen och jag ber om ursäkt för att jag stör?" xD

Flyttar till nytt ställe om 2 veckor, vad jag hört är det väldigt lyhört, men kanske blir bättre när man möblerat.

Annons:
Upp till toppen
Annons: