Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 3333 ggr
Zaphix
11/12/11, 6:35 PM

Ta med medicin

Jag har en dosett som jag har all min medicin i för en veckas tid. Det fungerar bra när jag är hemma.

Men när jag inte är hemma och behöver ta medicinen har jag inte riktigt kommit på nåt bra sätt att förvara den på.. Glömmer ofta ta med mig när jag går hemifrån för jag inte vet hur länge jag är borta och sånt..

Har innan fördelat medicindoserna i en massa små påsar i en större påse i väskan, tar alltså flera tabletter per tillfälle.. Men det bli så mycket påsar. Fördelar alltså doserna i påsarna för typ tio-tolv tillfällen i taget så att jag alltid har i väskan.

Men jag orkar inte fördela all medicin, och Lyrica som är kapslar går ibland sönder..

Senaste metoden är att lägga en massa doser i en burk, men burken är rätt stor, och tar plats i väskan.. Också lite rädd att burklocket ska lossna i väskan och så har jag väskan full med piller..

Hur gör ni med medicin när ni inte är hemma?

Dessutom så har jag mindre lätt för att komma ihåg att ta den.. Kan inte ställa återkommande alarm på telefonen, så det är ingen lösning tyvärr.

Hur kommer ni ihåg..?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
JohannaEkroth
11/12/11, 8:49 PM
#1

Jag har en liten blå dosett 7 dagar gånger 3 tillfällen. Morgon (Omeprazol, P-piller), kväll 18:55 (Attarax) och natt (Magnesium 375mg). Dosetten är 8x10cm och köpt på apoteket. Mini-modellen. Ska jag någonstans en längre tid då tar jag med mig dosetten i ryggan. Använder bara ryggsäck, inte handväska.

Min Handi påminner när jag ska ta medicinen.

I ryggan har jag också alltid en liten neccisär som jag har mina migränmediciner i samt Bricanylen. Den finns alltid iordninggjord i ryggsäcken. Påfylles vid behov. Har köpt små betesaskar på ÖB som jag har Alvedon och Ibumetin i. Har även köpt ett sett med små miniburkar med skruvlock på Clas Ohlson som är tänkt vid hiking/camping som jag har piller i :

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164694075

dessa har jag satt ettiketter på så jag vet vad som är i dem.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Zaphix
11/12/11, 9:35 PM
#2

Tar medicin 4-5 tillfällen per dag, så den största dosetten räcker inte riktigt till, utan har nattmedicinen på sidan om. Så kan inte ta med hela dosetten.. Tycker också att dosetten ofta glider upp och medicinen åker ur.

Kanske skulle köpt såna där småburkar.. Är bara Ritalin och lyrica som jag brukar behöva ha med mig under dagarna.

Det smidiga med små påsar är att man lätt kan göra hål på dom i väskan och smyga i sig mediicinen när man är bland folk. Burk blir lite pillrigare (haha, ordvits..) att trilskas med.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Tassy]
11/12/11, 10:37 PM
#3

Kanske apo-dos kan vara något?

Då får du medicinen färdigpackad i små påsar som är tids och datummärkta.

Krävs dock att läkare skriver ut det tror jag? Vet att det har varit på diskussion innan.

greenlight
11/14/11, 10:12 AM
#4

i treo-rör kanske adhd-medicinen i ena å lyrika i andra

Ladydragon
11/14/11, 10:36 AM
#5

jag har köpt en dosett liknande sak på Apoteket som ser precis ut som en Filofax och inutu så finns det 7 små genomskinliga askar med måndag till söndag skrivet på locket 
den är himla smidig dock så har jag ingen aning om vad den heter

om man googlar lite så hittar man dels den här sidan

http://www.greppett.se/shop/?cat_id=26

och en utländsk sida osäker dock om dom skickar till Sverige

http://www.forgettingthepill.com/

Zaphix
11/14/11, 10:37 AM
#6

#3: Fast då måste man väl rätta på apoteket stup i kvarten?

#4: Bra ide, men går inte dock locken upp rätt lätt?

Hade velat haft såna där små svarta filmburkar.. Men vet inte vart man kan få tag i såna numera..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
JohannaEkroth
11/14/11, 10:42 AM
#7

#6 Fråga hos Expert eller vilken fotoaffär som helstom de ar några att skänka.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

LinaIsabell
11/14/11, 4:51 PM
#8

#6 Treo rörs lock åker inte upp lätt. De sitter väldigt bra.

Upp till toppen
Annons: