Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 1449 ggr
JohannaEkroth
2011-11-14 19:58

Video - Gå på gatan - NT/AS

Inte undra på att folk tycker vi inte lyssnar eller inte är koncentrerade.

NT's har ju ingenting som stör dem…

Första delen i filmen är hur det är att gå nedför en gata och vara neurotypisk och därefter visar den hur det är att ha autism/AS.

Känner ni igen er?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
[Varulv]
2011-11-14 20:40
#1

Bra, BusHanna! Visst, i princip känner jag igen mig. Sådär var det under min barndom och ungdom; nuförtiden, som "old", så beckar alla intrycken igen till en salig (icke-tolkningsbar) gröt, som bara är mycket tröttande…!

Glad

HannaM
2011-11-14 23:12
#2

Jag kan inte ens föreställa mig den första biten, jag undrar om det inte är mer som den andra för dom allra flesta men i olika grad? Är det möjligt att sortera ut ljuden så mycket som första?

Izziegirl
2011-11-15 09:50
#3

Jag kan inte heller föreställa mej hur den första biten är möjlig…men det hade varit underbart att ha det så!!

Andra delen var nog mer lik en promenad för mej…men som Varulv sa: nuförtiden, på äldre dar, blir det mest en "gröt" som är mycket tröttande!

Cafesinner
2011-11-15 13:38
#4

Haha när jag såg den första satt jag och räknade antalet saker jag såg osv, som jag alltid gör automatiskt. Sedan i andra ba, ååh man får se dem, o kolla där osv x) Kände igen mig exakt - tittar nästan alltid ner i marken när jag går för jag kollar på alla små detaljer. Ibland gäller det även mina egna fötter/skor, kan inte sluta titta på dem, räkna på något konstigt vis och blinka med ögonen ibland :S haha
Dock ser jag inte så ljust som i filmen :P

Emo
2011-11-15 13:53
#5

Jaha, nu har jag sett filmen och undrar.

Vilken grupp är normal?

Hur mycket missar den första gruppen?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

JohannaEkroth
2011-11-15 14:11
#6

Första delen är "normal".

Fast de är ju fokuserade på vart de ska och kan filtrera bort ointressanta intryck som inte är relevanta.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
Emo
2011-11-15 14:29
#7

BusHanna, menar du att det är normalt att gå "sovande" genom tillvaron?

Bra att du skrev "normal" så.

Det var ju det jag undrade. FlörtGlad

Tänk så mycket den gruppen missar.

Jag vet inte till vilken grupp jag hör, när jag ser denna film. FörvånadOskyldig

Hur i hela fridens namn vet man vilka intryck, som inte är relevanta, när man missar att se tappade pengar på marken, en hal oljefläck, något som finns inne i häcken till vänster, kanske en unge som riskerar att springa ut i gatan och mycket annat.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

CaptainBunchie
2011-11-15 14:41
#8

Jag har typ AS, kände igen mig läskigt mycket på andra delen! :O

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

JohannaEkroth
2011-11-15 15:09
#9

Nej, det gör jag inte. SkämsFlört Så vitt jag ser i filmen så var det inga sådana sakar som fanns, som en tappad 20:a eller en hal oljefläck. Men jag har "normala" kompisar som jag har fått dragit i för att de har hållt på att trampa i både spyor och hundskit, så de skulle säket missa en 500:ing också om det var så. Obestämd Och ja, hade inte jag dragit i dem rejält hade de klivit i äcklet. Tyst

Ibland är jag glad att jag har AS.

Min pappa (som jag troligen har ärvt AS:en ifrån) var en fena på att hitta mynt och pengar ute.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Emo
2011-11-15 15:39
#10

#9 Nej, de saker jag räknade upp fanns inte i filmen, men hur skulle person nummer 1 veta det?

Går man rakt fram fokuserad på något som ska nås i en framtid, så missar man ju mycket som händer nu.

Du beskrev ju själv hur du hjälper "normala" människor för att de inte uppmärksammar sådant, som är viktigt.

Man lär sig jämt något nytt.

Nu har jag lärt mig att det är "normalt" att inte se vad som händer. Oskyldig

Då är det ju inte konstigt att det sker så många olyckor. Det finns alldeles för många människor som är "normala". FlörtSkrattande

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

gulzebra
2011-11-15 15:49
#11

Fast… alltså hur uppmärksamma vi "onormala" än är så KAN vi ju faktiskt bli distraherade vid fel tillfälle så vi råkar glo på en brunn och missar att det kommer en lastbil.

Jag är dock jävligt glad över mina skillz i att undvika hundskit! Hellre ett kort liv utan hundskit än ett långt badande i skiten Skrattande

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Varulv]
2011-11-15 21:30
#12

Aha nu förstår jag äntligen varför jag var en virtuos på att ta mej fram över klapperstensfält under mina mångåriga fjällvandringar…! Guld i mun

Upp till toppen
Annons: