Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 1518 ggr
zatanica
2011-11-16 16:03

ni med både adhd och as

Ja jag är nyfiken på hur ni som har både ADHD och AS fungerar. Känner ni som att AS och ADHD sidorna kan typ slåss mot varandra eller vad man ska säga.

Vet inte riktigt hur jag ska förklara men så länge jag kunnat läsa har jag läst allt, eller ja mest fackliteratur och fantasy, men nu på senare år så har jag ingen ro i kroppen, jag vill sätta mig med näsan i mina böcker hela dagen, men min andra sida har ingen ro i kroppen alls och huvet är fullt med alla möjliga tankar o ideer så läsa går väll 2 minuter så har jag tappat fokus.

Har ADHD och väntar på AS utredning, är oerhört lik en bekant som har både AS och ADHD och vi var tydligen även väldigt lika som barn när vi har pratat. Han har sagt att när han tar ADHD medicin så tar hans AS sida över. Samma sak i vissa olika situationer eller så, vissa dagar ren AS och andra mer ADHD.

KÄnner mig lite små mongo som vill sitta och läsa mina böcker, plugga och göra mina arbeten så man får beröm för något man faktist kan, men nu verkar jag inte ens längre kunna det.

Istället far jag upp och ner hit och dit som ett skållat troll, eller kanske mera som en ekorre. Ingen ro alls till något. Om jag nu har AS med så tror jag att jag gillar den sidan mera :) Men visst har adhd:n sina bra sidor med. :)

Förvirrat som vanligt, hoppas ni får ut något av detta svammel.

Annons:
[Kaktuz]
2011-11-16 16:20
#1

Jag bruka uttrycka mig att jag har med AS än ADHD, men ibland kryper ADHDn fram och puttar bort ASn men som sen tar övertaget :)

zatanica
2011-11-16 16:25
#2

Jo om jag nu har AS villsäga så håller jag med känner på samma sätt att AS är det dominanta och adhd:n har legat där o spökat hela livet till o fårn och i perioder tagit över eller vad man ska säga.

Nu är tydligen en sådan period då adhd:n tycker det är dags att ta över, kanske för att jag i år har utretts för just ADHD så den har typ fått tilstånd att ta platts eller vad man ska säga.

[Varulv]
2011-11-16 16:55
#3

Skulle man kunna tänka sig, att ADHD är mera en temperamentsdiagnos, medan AS snarare är en neuro-psykiatrisk särarts-diagnos?

Temperamentet kan med medikamenter "neutraliseras", men funktionsnedsättningen går inte att göra så mycket åt - den är som den är.

För en individ med båda diagnoserna "märks" ADHD:n i det obehandlade fallet mest, men bromsas denna med medicin, blir AS:en mera framträdande, av naturliga skäl.

Obestämd

zatanica
2011-11-16 17:01
#4

lät klokt varulv

Izziegirl
2011-11-16 18:38
#5

Hmm…låter klokt det där Varulv…men tror inte det stämmer i längden. Jag lever med båda diagnoserna…varje dag…och oftast helt medicinfri. Tror inte det har med temperamentet att göra i mitt fall.

Som AS:are har principer hjälpt mej att hålla min ADHD i styr. Mycket självdiciplin och självkontroll, vilket har blivit lättare med åren. Men hamnar jag i situationer som tex inte var med i mina planering…då märks min ADHD mycket väl!! Efter en stund…när allt blir ohållbart…får AS:en sej en push…och jag stänger av!!!

Zaphix
2011-11-16 20:37
#6

#3: Njaa.. ADHD är ju en uppmärksamhetsstörning i kombination med hyperaktivitet mestadels. Handlar inte om att man medicinerer bort ett termperament, utan man höjer vakenhetsnivån vilket ger att man inte kompenserar med hyperaktivitet och får bättre koncentrationsförmåga.

Det som kan förknippas med temperament är väl impulsiviteten, men för mig medicineras inte den bort så mycket.. Har fortfarade rätt kass impkulskontroll.

Men ADHD'n bidrar också till nedsättning av exekutiva förmågor, och detta är mindre lätt att medicinera bort. Men såklart dåt går att träna upp, lika väl som AS'are kan träna upp sina förmågor.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
[Varulv]
2011-11-17 16:29
#7

#5 & 6 Era kvalificerade inlägg nyanserade i hög grad min starkt förenklade spekulation!

Upp till toppen
Annons: