Annons:
Etikettdiverse-npf
Läst 5738 ggr
[NinaCrown]
2011-12-07 00:11

Beskriva saker/folk

Jag har fått höra att jag beskriver saker konstigt… Fast det i sig är kanske inte så konstigt då jag har AS, men jag vill veta om någon annan här använder samma beskrivningar som mig.

Tex kan en något lukta mörkt men smaka grönt eller gult. En låt kan vara exempelvis röd, lila eller ge en känsla av jord.

Min mamma är för mig mörk lila, medans min äldre bror är mer blå. Båda är dock mörka och dova, och då menar jag inte att dom är gothare eller emos -_-''

Jag har fått höra många ggr att folk inte förstår mina förklaringar så jag försöker hitta på andra ord för att beskriva saker, men jag ser fortfarande dessa saker när jag tänker på någon eller något.

Någon som känner igen sig?

Annons:
Zaphix
2011-12-07 07:54
#1

Jag är också så. Mina sinnen är kopplade till färger.

Kallas synestesi. Såg ett program om det på TV'n för ett tag sedan. Googla lite på synestesi och lär dig mer, intressant!

Jag trodde alla tänkte som mig förut, men för ett par år sedan, när jag var 20-21 så pratade jag med ett par vänner om det, och då insåg jag att det inte fanns nån annan jag kände som kopplade ihop färger med sinnena.

Jag ser färger för bokstäver, ord, siffron, dagar, datum och sånt också. Jag räknar med hjälp av färger, iaf vid enkel huvudräkning.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

nosig
2011-12-07 10:39
#2

Synestesi är ganska ovanligt, men desto vanligare bland personer inom autismspektrat. Jag tycker det är fantastiskt och något du ska vara stolt över! Min bror som har AS ser veckans dagar i form av olika geometriska figurer och för honom är det helt självklart att måndag är en röd kvadrat. Skithäftigt ju! :)

Zaphix
2011-12-07 12:35
#3

Jag tillhör inte autismspektrumet, men kanske har delar av det. :)

Ser inte geometriska mönster, bara färger. Eller.. Jag känner färgerna på nåt sätt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[NinaCrown]
2011-12-07 14:16
#4

För mig är det mest känslor, personer och dofter som har färger. Veckodagar har inga, inte heller de flesta materiella saker. Det är knappt så dom har den färgen dom har i verkligheten när jag tänker på dom. Ibland kommer det andra saker som har färger eller förnimmelser, men tyvärr kommer jag inte på dom just nu ^^''

Kom att tänka på detta igår kväll när jag satt och funderade på en kvällspromenad jag och min pojkvän hade tagit några dagar tidigare. Det hade precis regnad och jag sa att det luktar mörkt ute, och han förstod ingenting O.O

HellviHumle
2011-12-07 14:18
#5

Torsdag är ju grön. Det vet väl alla ……………. eller?

HH

zatanica
2011-12-07 18:36
#6

#5 och lördagar är blå så det så

Annons:
HellviHumle
2011-12-07 18:47
#7

#6 Skrattande

Cafesinner
2011-12-07 18:52
#8

Ja jag är likadan, beskriver det inte för folk men inom mig tänker jag så, eller tex känner tryck över ena axeln när jag måste välja mellan två saker beroende på vad som är rätt… osv.
Och en tjej i min klass förklarade att hon är sk synestet (?) som någon ovan sa. Då gick det upp för mig att jag nog var likadan, även om det är lite annorlunda för varje individ.

Cafesinner
2011-12-07 18:54
#9

Och ang veckodagar har onsdag alltid varit orange haha….^^

[NinaCrown]
2011-12-07 19:09
#10

Spännande att det är fler som känner igen sig i detta ^^ Men verkar vara väldigt vanligt med dag-färger. Undrar hur vanligt det är med känslo-färger i jämförelse.

Zaphix
2011-12-07 19:17
#11

#10: Jag förknippar färger med känslor, känner färger på nåt sätt. Kan måla med färg hur jag känner..

Kan måla hur musik känns och sånt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

HellviHumle
2011-12-07 19:18
#12

Fö så är siffran 3 röd! Och 4 är grön, dock ljusare än torsdag. Glad

HH

[NinaCrown]
2011-12-07 19:23
#13

#11 Lite som mig alltså, kanske borde göra lite mer efterforskningar om detta ^^ eller börja måla… har inte målat något med färger på evigheter.

Annons:
[Varulv]
2011-12-07 20:04
#14

Väldigt intressant allt, det ni skriver. Synestesi har intresserat mig, och jag har skrivit något därom på min hemmsida om någon till äventyrs skulle vara intresserad. Men annars så är jag själv inte särskilt synestetisk.

Men inser betydelsen därav. Jag har en tro, att en förutsättning för bra konstnärsskap är väl utvecklad synestetisk förmåga.

Och för mig liksom tydligen för många av er, innebär färgsensationer relativt starka känslor. Än mer för mig i unga år. Jag minns hur jag kunde få nästan fysiskt smärtsamma perceptionsintryck av någon viss färg. Med andra ord exceptionellt starka intryck för det mesta.

Och nu ska jag berätta något, som har legat som en surdeg sedan dess. Det var så, att när jag var fem, sex år, jag såg tv-program "Lassie" på lördagkvällarna. Efter att ha varit väl inne i serien, så nämnde jag något för min mamma om de gyllenbruna och vita färgerna på Lassie; Lassies ung-husse Jeffs blåa jeans etc.

Varpå mamma å det starkaste protesterade: Nix! Lassie-filmerna går i svart-vitt. Dessutom är färg-teven inte uppfunnen än! (det här var typ omkring 1956-57); och mamma fick medhåll av min syster, som också hade åsett bemälda filmer.

Men jag "visste" att jag alltid såg Lassie-filmerna i färg. Och jag vet det än i dag. De lagrade minnesintryck jag bevarar, de är i färg!

Förklara detta, den som kan!

Obestämd

HellviHumle
2011-12-07 20:15
#15

Kommer också ihåg Lassie!
*gammal*

HH

[NinaCrown]
2011-12-07 20:18
#16

#14 Vad jag hört ska det vara ganska vanligt. Huvudet kopplar de mest logiska färgerna till det man ser som ska ha färg, men inte har det. Tex så är jeans oftast blå, därför tänker vi oss dom som blå.

[Varulv]
2011-12-07 20:26
#17

#16 Kan ligga nåntingen i det. Glad

- Undrar om blindfödda (så kallade "barndomsblinda") föreställer sig verkligheten visuellt - och kanske i färg…!?

Obestämd

Zaphix
2011-12-07 20:41
#18

#14: För mig är det inte riktigt så att färger ger starka känslor, handlar inte riktigt om det.

Handlar snarare om att känslorna blir färger, när jag har ångest känns det mossgrönt. Mossgrönt ger mig inte ångest.

Säger någon en siffra så dyker en färg upp i huvudet och jag ser ett system i färgerna som gör att de hjälper mig med huvudräkningen. Har jag sett med tiden.. Mönster. :)

Jag tänker i princip bara i ord, men färgerna finns alltid där i bakgrunden.

Det du beskriver om filmen har nog med att göra att du visste att jeans var blå, du visste vilken färg en collie har.. Då ser man det om man har lite fantasi. Inte så mycket syntesi. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[NinaCrown]
2011-12-07 21:07
#19

#17 Finns en film där en blind ser auror, men med tänke på att jag tyckte filmen var ganska dålig gissar jag på att det inte finns någon bakgrundsfakta om det :P

[Varulv]
2011-12-07 21:10
#20

#18 Håller inte med dig riktigt. Har personligen börjat fundera på, utifall mina Lassie-sensationen inte kunde ha varit ett utslag av just synestesi…?!

Nämligen på det viset att en viss sensation (vilken den nu kan ha varit) "läckte över" till färgsensationer - på samma sätt som för dig sensationen av en "torsdag" (eller siffran "fem") ger dig intryck av "rött" (eller hur nu kopplingen kan ha varit för din del).

Annons:
Cafesinner
2011-12-07 21:39
#21

#11

Kan också måla hur musik känns:D Kan måla hur det mesta känns.

Zaphix
2011-12-07 22:11
#22

#20: Fast med syestesi menas att två eller flera sinnen är sammankopplade. Det är alltid samma sak, ingenting man upplever vid endel tillfällen. Det finns alltid där automatiskt och är konsekvent, en känsla är alltid just en viss färg till exempel.

Det är alltså något som alltid upplevs, ingenting som händer ibland eller något man kan kontrollera.

Så nej, jag kan inte tänka mig att din upplevelse skulle ha med synestesi att göra.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

HannaM
2011-12-07 22:28
#23

#9 Japp, onsdag kan inte vara annat än orange! För övrigt så är onsdag en ganska oval dag.. stående oval då.

Wand
2011-12-07 23:24
#24

Jag har inte AS, varken diagnos eller misstankar, men jag blir likadan med förliknelser och associationer. Jag har alltid associerat mig/mitt namn med röda feta bokstäver, medan siffran sju för mig är ett fönster med vita gardiner och blå krokusar på, i ett mörkt och tyst rum. 

Det är mer så att färger/bilder dyker upp i mitt huvud vid speciella namn, ord, uttryck osv, och då blir det lite knasigt.
Dricker jag vatten så blixtrar det av ljusblått och grått i mitt huvud.  

Nu vet jag inte om det är exakt detsamma som du menar, men då du nämnde det med färger och jord så kände jag en viss likhet mellan det.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[NinaCrown]
2011-12-07 23:48
#25

#24 Jag vet inte, är ju inte så insatt i detta :P Kanske någon annan kan svara på det. Men är det samma asociationer till samma saker hela tiden?

Wand
2011-12-07 23:55
#26

#25 Ända sedan jag var 5-6 år!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Sandi92]
2011-12-11 17:36
#27

Intressant. Själv är jag inte synestesisk. Har inte färger på nånting, annat än att tex blått och grönt är lugnande färger för mig.

Annons:
zatanica
2011-12-11 18:02
#28

Kommit på på sistone att jag hela tiden asocierar saker till vissa saker, speciellt när det är något nytt jag ska lära mig eller komma ihåg.  Tex att något liknar en spindel, eller att något är som en banan, asocierar ihopp saker typ hela tiden, kommer inte på något bra exempel så här på rak arm.

[NinaCrown]
2011-12-12 15:07
#29

#28 Tror det du skriver är otroligt vanligt. När jag gick i skola satt jag alltid och ritade för jag hade lättare att minnas saker, då hade jag något att koppla det läraren sa till… alltså min bild. Dock tror jag inte detta är vad synestesi handlar om ^^''

[Varulv]
2011-12-12 20:49
#30

#28, 29 Nej, det har inte med synestesi att göra. Association är en central och grundläggande mekanism i kognition. Kanske kan det till och med vara så, att något annat än association inte är möjligt?

Förutom grundperceptioner då.

Men jag personligen ansluter mig gärna till Jung, som ville se slutändarna på associationsbanorna såsom nedärvda "arketyper".

I drömmarna, menade Jung, tror jag, uppenbaras ofta dessa arketyper.

[NinaCrown]
2011-12-13 13:34
#31

#30 Menar du typ som blog? En massa saker liknar blod, tex vin, men blod liknar inte något annat?

[Varulv]
2011-12-13 21:43
#32

#31 Ha ha, NinaCrown…! Har inte tänkt så konkret förut, men det kan kanske ligga något i det. Fast jag skulle ju vilja mena att blod har en vacker röd färg, vilket kan väcka associationer till fina tyger; ädelstenar; blommor; osv.

Men annars så tror jag ju inte att ens Jung var helt aware of vad det egentligen var han menade. Han var nog dock mera inne på att det finns en hel del nedärvt uti våra drömmar. Och drömmarna intresserade honom liksom de intresserade hans lärofader Freud. Och tänker man efter, så är ens drömmar en hel vetenskap som man med utbyte kan utforska!

[NinaCrown]
2011-12-28 13:04
#33

#32 Jovisst kan man spåna vidare på saker som har samma färg, men för mig är det då att tyget har en blodliknande färg men inte att blodet liknar det där tyget ^^

Men drömmar är intressant, även om jag skulle tacka ja till ett drömuppehåll på några dagar då och då.

[Varulv]
2011-12-28 14:21
#34

#33 Det var ändå en rätt intressant synpunkt detdär med blod som grundfenomen. Har aldrig hört nån som sagt som du förut, Flört

Blod (blodets färg) bör ju ha varit väsentlig i vår utveckling som köttätande djurart. Fastän det ju är fördolt inom bytets kropp, så det kommer inte till synes förrän efter fullbordat faktum (bytets nedläggande och dödande).

Dock är det så, att de flesta andra rovdjur (för att inte säga alla andra) är färgblinda (dikromatiskt seende, dvs. kan inte skilja rött, gult och grönt åt). Så dessa kan tydligen inte ha någon större nytta av att identifiera blod som någonting unikt (åtminstone inte via färgen; men kanske genom exvis lukten? [om nu blod luktar, förstås…]).

Rött står väl ofta fram för oss människor som en särskild färg, "färgernas färg". Kanske har vi haft mest nytta av den i urskiljandet av frukter och bär i ett hav av grönska?

Obestämd

Annons:
Zaphix
2011-12-28 14:26
#35

#34: Fast blod är ju grafitgrått, inte rött.

Blod luktar metalliskt!

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
2011-12-28 14:45
#36

#35 Hm…

Kan hålla med dig om att blod i form av svartsoppa och blodpudding har antagit en svartartad kulör.

Men om det är sant som du säger, att du upplever det färska blodets färg som grafitgrå, så är du kanske dikromatiskt seende? Närmare bestämt i så fall med den variant som benämns protanop, innebärandes att röd-änden av spektrum är förkortad så, att den synliga delen slutar vid de gula våglängderna (vilka i så fall upplevs lika dant som de gröna frekvenserna).

- Metallisk lukt… Du tycks ju vara ett riktigt rovdjur, Zaphix! - …kanske en vampyr… ? ObestämdFlörtSkrattande

Zaphix
2011-12-28 15:40
#37

#36: Nä, jag ser att det är rött, men det känns grafitgrått. När jag tänker på blod är det grafitgrått, känslan är grafitgrå. Mörkt grafitgrå. :)

Japp, jag är ett rovdjur, likt alla andra människor. Vi ser ut som rovdjur, vi agerar som rovdjur och vi tänker som rovdjur. Jag jobbar dock med att komma bort ifrån det, och lyckas rätt bra. ;)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
2011-12-28 17:16
#38

#37 Skulle tro att du associerar till grafitgrått eftersom din pappa är färgblind (dikromat). Och det far säger, är alltid rätt. Dock har du då, rent genetiskt, stora chanser till & vara det som man benämner tetrakromat, således utrustat med ett osedvanligt urskiljande färgsinne.

Zaphix
2011-12-28 18:09
#39

#38: Pappa är inte färgblind.. Han ser färger mycket bra, annars hade hans yrke som elektriker kunnat varit knepigt (färger på kablar du vet..).

Handlar allt min accosierande med vad andra sagt till mig?

Min pappa har förövrigt inte alltid rätt, definitivt inte.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
2011-12-28 19:26
#40

#39 Är du säker på att han har testat sitt färgseende? Alla så kallat färgblinda (det är de egentligen inte; de är i regel dikromatiskt färgseende, av en eller annan variant) förnekar bestämt, att de skulle vara "färgblinda" Det är de ingalunda! De ser minsann färger mycket bra! Och det gör de ju - för det mesta.

Zaphix
2011-12-28 19:45
#41

#40: Tillräckligt för att se att rött är rött iaf.. Han ser definitivt skillnad på rött och grönt utan problem, det som färgblinda har problem med.

Min bror har lite färgblindhet, men tillräckligt för att inte få bli pilot typ. Vissa gröna och röda nyanser har han svårt att skilja på, har jag för mig. Inga större problem, bara lite.

Men pappa har inga problem, nej.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
[Varulv]
2011-12-28 20:55
#42

Hoppas du inte blir irriterad på mig för att jag tar upp detta med färgblindhet, Zaphix. Anledningen därtill är, att ämnet har varit - och är alltjämt - ett av mina specialintressen. jag har även haft förmånen att få bedriva viss forskning på området.

Jag fick intuitivt känslan av att du skulle kunna vara tetrakromat - utifrån hur du uttryckte dig om det röda till exempel. Du har det i så fall gemensamt med min sambo, som utifrån min visshet också är tetrakromat.

Tetrakromasi innebär att man har fyra färgreceptorer istället för normalpopulationens tre. Vilket innebär att man kan ha ett mycket väl utvecklat färgseende. Min sambo kan till exempel, när vi åker på en skogsväg, plötsligt utbrista: "Stanna! titta, en murkla!" Var? Typ hundra meter in i skogen. Själv har jag inte en chans att tillnärmelsevis se på det sättet.

Det faktum att du tillerkänner din bror "färgblindhet" (alltså ett missvisande begrepp, men så till den grad etablerat, att jag tänker fortsätta använda det - fastän "färgblinda" ju inte alls är det!), det stärker min aning om att du skulle kunna vara begåvad med tetrakromasi.

Min sambo har följande genetiska historia: hennes morfar var färgblind; och hennes pappa är färgblind. Båda dessa grundförutsättningar måste till, för att min sambo skulle ha en statistisk möjlighet att bli tetrakromat. Inte bara en statistisk möjlighet, förresten, utan det blir så i typ femtio procent av fallen.

Förklaring. Morfadern har en x- och en y-gen. Han är färgblind; således har han ärvt färgblindheten genom sin x-gen (eftersom färgblindhet ärvs på just x-genen. Hans x-gen är alltså "färgblind".

Så avlas hans dotter - min sambos mor. Hon ärver - eftersom hon är kvinna - två x-gener: en från sin far (min sambos morfar) och en från sin mor. Från modern finns två möjligheter beträffande x-gen; från fadern bara en (han äger bara en x-gen, till skillnad från kvinnor vilka äger två). Faderns x-gen råkar i det här fallet vara "färgblind".

Nu tänker vi oss min sambo. Hon får en färgblind x-gen från sin mor (men kunde lika gärna ha fått en färgseende x-gen, om den andra av moderns x-gener hade varit det; 50 procents chans varje gång - men nu fick hon alltså i verkligheten morfaderns färgblinda gen). Från sin far får hon hans enda x-gen. Hade denna varit "färgseende", så hade min sambo fått ett "normalt" färgseende (eftersom det "normala" färgseendet är dominant). Men nu råkade det vara så, att hennes pappa var färgblind.

Summa summarum är nu båda x-generna hos min sambo "färgblinda". Detta ger henne tetrakromasi.

Det faktum att din bror är "färgblind", Zaphix, leder ovillkorligen till att din morfar också var det. Din bror har ärvt den genen via er mor. Vilket inte betyder att du behöver ha gjort det. Din mor har som vi nu vet två x-gener, och det är som att slå tärning för var gång ett barn avlas.

Zaphix
2011-12-28 21:13
#43

#42: Intressant!

Ingen aning om min morfar var färgblind, han var väldigt grå på alla sätt och vis så skulle inte förvåna mig om han inte kunde se annat än grått.. ;)

För mig handlar det om syntesi, jag ser att blod är rätt, men det känns grått. Såsom allt annat.. Jag kan se att en siffra på ett papper är en färg, men jag får ändå känslan av att den är en helt annan färg. Sju är gul, alltid. Men är det en blå sjua på ett papper ser jag det såklart, men sju har ändå en känsla av gult. Det känns helt fel att se en blå sjua, för den är ju gul.

Handlar alltså inget om synen på det sättet, där tror jag du har missuppfattat lite. Jag ser färger som normalt, men jag känner ändå andra färger. Det är som om mitt sinne lever i en annan verklighet färgmässigt, typ.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
2011-12-28 22:54
#44

Exakt! Och det är så jag tror att det kan vara för er tetrakromater. Ni vet så väl hur andra benämner och skildrar färger, och det är väl rätt okej för er, men ni känner samtidigt, långt inom er, att ni upplever det på ett lite annorlunda sätt… Det blir på så vis ett mystiskt skimmer omkring färg, kan bli iaf. Nånstans upplever ni, att det faktiskt är ni som har rätt beträffande färg, och de "normala" har lite fel, alltsom oftast. Men det vågar ni ändå inte erkänna, inte ens för er själva.

Annat är det för dikromater (så kallade färgblinda). De lär sig mycket väl av erfarenhet vilka nyanser som benämns det ena och det andra, och de tar nästan aldrig fel. Men de tar i sällsynta fall miste. Detta invaggar dem i en osäkerhet, vilket skapar ett behov hos dem att hävda sig.

Zaphix
2011-12-28 23:10
#45

#44: Näe.

Det handlar om att det finns nervbanor mellan olika centrum i hjärnan, att syncentrumet är kopplat till centrumet där man hör till exempel. Jag kan måla musik, jag ser musik.

http://www.physiology.gu.se/medfys/kogvt11/Reports/Jenny%20F%20Synestesi.pdf

Orkar inte leta upp någon mer omfattande text nu, men google är din vän om du vill veta mer.

Du har missuppfattat vad det handlar om, iaf i mitt fall.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
2011-12-29 13:02
#46

#45 Jodå, jag vet vad synestesi handlar om - bra artikel, förresten! Glad

Men nu diskuterade vi ju färgblindhet och alternativa färgseenden en smula.

Fast du har nog rätt i att det ligger utanför den här specifika trådens gränser, vilken väl ganska klart handlar om synestesi, även om trådskaparens fråga var lite vidare än så. Dock kanske inte fullt så vid. - Åter till synestesi, således!

Ananse
2015-10-08 22:41
#47

Måndag ljusblå Tisdag banangul Onsdag mörkblå Torsdag leverbrun Fredag tegelröd Lördag svart Söndag landstingsbrun

Upp till toppen
Annons: