Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 2552 ggr
[Varulv]
12/29/11, 8:03 PM

Hur ser ni på idkandet av älskog?

Jag fick mig en tankeställare härom dagen, då jag - helt mot min intention - åvittnade en youtube med ett naket par utomhus, som helt odramatiskt hade samlag ståendes. Det tycktes inte vara något märkvärdigt alls med det; inget "förspel"; bara en tillfälligt påkommen lust, som fick kontrahenterna att kontrahera en stund, för att sedan - förmodligen - skiljas (som vänner, får man förmoda).

Då tänkte jag som så, att det på något vis skulle kunna vara min melodi, fastän jag aldrig har tillämpat det just på det viset. Kändes avslappnat odramatiskt icke-spänningsladdat naturligt - ja, såsom i en ideal verklighet på ett sätt. Som när man dansar - Får jag lov?! Därefter: "Tack för dansen!"

Nu ställer jag frågan till er andra: vad anser ni om den just beskrivna modellen av sex-idkande?

ObestämdFlört

Annons:
Emaljoh4
12/29/11, 8:24 PM
#1

Usch säger jag, haha! Tungan ute

Tycker inte man behöver visa allmänheten.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Varulv]
12/29/11, 10:21 PM
#2

Nej det såklart, Emaljoh4! "Offentligt" var inte vad jag åsyftade. Men för övrigt - jag minns när jag själv var ung, och "sexualupplysare" skulle fostra oss unga i att ha sex. Det förstörde mycket av det spontana och naturliga, menar jag.

Hennum
12/29/11, 10:39 PM
#3

Så här ser jag på det hela: Sex är bra. Mer sex är bättre. Mer sex åt folket för då mår vi bättre! Hur man än gör det, upp och ner eller pang på eller med ett 3 timmar långt förspel. Såvida man inte råkar vara asexuell. Men hittils har jag aldrig träffat på någon som faktiskt varit asexuell på riktigt, utan bara haft svårt för att ha sex/gilla sex pga olika orsaker, men som någonstans inom sig känner en lust ändå. Det betyder inte att jag inte tror på att folk kan vara asexuella på riktigt. 

Fast så har jag ADHD och knullar förbaskat mycket med folk överallt för att det är kul att vara spontan med saker som är trevliga att syssla med. ^^

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Ladydragon
12/29/11, 10:49 PM
#4

HaHa ja vad ska man säga SkrattandeSkäms

sex är ju bra och tja funkar det bra så visst kan det bli hastigt påkommet har själv gjort ungefär liknande saker utan att riktigt tänka på att nån kan se Skäms

har man varit tillsammans länge så kan sexet bli som att cykla man blir så jämspelta så det går bara utav sig själv 
märkligt men insett så att kan det funka Obestämd

Hennum
12/29/11, 11:13 PM
#5

På sommaren brukar jag ofta festa med mina vänner i stadsparken i min stad. De buskarna är äckliga, av både kiss och sperma. Tungan ute Det är kul! Jag personligen skulle bli glad om jag såg några andra ha sex i någon buske. Jag blir glad om jag hör någon skrika av njutning i huset där jag bor (studentkorridorer). Fast tyvärr är jag oftast den som låter/får den andra att låta och blir påkommen. Oskyldig

Vi har fått en konstig relation till sex i dagen samhälle tror jag. Antingen är det farligt och smutsigt, eller så är det aldeles uppblåst och överdrivet. Bara för att det är en privat sak så betyder det inte att vi inte kan ha en avslappnad relation till det. Folk gör privata saker på stan hela tiden, varför skulle sex vara annorlunda?

Nu tycker jag inte att man ska sätta sig på parkbänken utanför konsum kl 16 och ha lite kul. Men vad är det så farligt ifall två personer njuter av varandras kroppar på en halvt avskiljd plats när det är mörkt ute? Vill man inte se så kan man helt enkelt titta åt andra hållet. Det är ingen människa som far illa. Om den som råkar se det hela far illa så får den personen helt enkelt skylla sig själv, för hen är då inskränkt och mesig som inte klarar av att se en annan människa glad.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Zaphix
12/30/11, 9:44 AM
#6

Vill folk ha tillfälligt sex så är det väl upp till dom..

Men ska man ha sex så alla parter ska vara med på det, i praktiken så betyder det att även de som tittar på ska vara mned på det och tycka att det öär okej. Det vet man inte om det är för dom som råkar snubbla över de sexande i buskarna.

Så nej, offentligt sex är inte i mina ögon okej alls. Jag skulle tycka det var väldigt jobbigt att bli en ofrivillig åskådare till en sexakt, och det anser jag man måste respektera.

Offentligt sex anser jag är brist på respekt för sina medmänniskors känslor.

Bara för att det är okej för en själv att råka se när andra har sex så betyder det inte att det är okej för andra.

#5: Jag ser gärna när andra är glad, men jag ser gärna på när andra har sex med varandra. Kalla mig inskränkt och mesig, men jag tycker det är osmakligt och äckligt att behöva titta på när andra har sex.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
[Varulv]
12/30/11, 12:36 PM
#7

Som jag sa redan i #2, så handlade det inte om "offentlig" sex; paret i youtuben var ensamma i naturen; det var inte i en park eller liknande utan mer eller mindre i vildmarken.

Men grejen var mera det, att de var nakna, redan av annan anledning, förmodligen (kanske var de nudister/naturister?). Då blev den där stundens ingivelse så naturlig på något sätt, så lättillgänglig, och utan åthävor. Det var det, som jag tyckte kändes rent av fint, nästan som en konstart.

Detta förde tankarna till hur långt vi har fjärmat oss från paradisiska urtillståndet, här i vår mänskliga civilisation.

Internettan
12/31/11, 11:15 AM
#8

Jag är inte så säker på att sex med vem som helst, bara sådär, är naturligt för människan. Många djur parar sig för att få ungar, sedan lämnar de partnern som om de aldrig hade mötts. Men eftersom människor kan bli kära, förälskade och har förmåga att verkligen älska någon - samt kan bli rejält sårade - så tror jag inte att de flesta innerst inne mår bra av tillfällig sex.

Jag gillade det som ung, men vad det handlade om för min del (förstår jag idag) var att jag hade svårt med allt runt omkring ett vanligt förhållande. Tillfällig sex var betydligt enklare och bättre än inget sex (tyckte jag) och jag kunde i alla fall inbilla mig att jag var älskad en liten stund då och då. Men det var ju bara att lura sig själv. Tillfällig fysisk njutning är inte värt det.

Jag tycker man ska vara rädd om sin kropp och inte "ge bort den" till vem som helst.

Det räcker att fråga sig själv: Skulle jag vilja att min mamma levde på det viset? Eller min dotter? För min del är svaret solklart NEJ.

När det gäller killar så känns det inte riktigt lika farligt. Men jag tycker ändå mindre och mindre om tanken på tillfällig sex för varje år som går. Och jag gillar inte heller killar som har det. Sex ska höra ihop med känslor och att vara rädda om varandra. Inget slit och släng, något man gör för att man känner för det.

Själv tycker jag det finns en enorm kraft i de känslor man känner för någon som man är riktigt kär i eller älskar. Det räcker att vistas i samma rum som personen så "sprakar" det. Man behöver inte ens ha sex. Men när man väl har det så går det inte att jämföra med att ha sex enbart med den fysiska åtrån som ingrediens. Det är som natt och dag. Det senare är som att bli sugen på godis och så äter man det. Varför missbruka sin kropp på det viset?

Fast jag kan verkligen förstå att man tänker så. För jag gjorde det förr - och det kan ha att göra med att man som AS-person ser saker precis som de är. Man har kanske svårt för olika ritualer och procedurer och tankebyggnader som vi människor så ofta sysslar med. Ofta är ju dessa saker någonting som bara finns i folks fantasi egentligen. ( T ex romantiska middagar med levande ljus - är ju bara mat och jobbigt mörker. Giftermål är bara att man klär sig i fina kläder för att visa upp sig och rabblar tomma ord och får papper på något. Vardagen är ju inte ändrad annat än i just fantasin.)

Och med det tankesättet - att en kropp är ju bara en kropp och sex är ju bara något fysiskt och inget mer - så tycker man kanske att det är idealiskt att likna det vid en dans. Vad trevligt - hej då.

Men så tror jag inte att det är. Jag tror att kroppen är kopplad till själen och att sex inte är något som ska tas lättvindligt.

Men det är jag det.

"Every point of view is a view from a point."

[Varulv]
12/31/11, 3:37 PM
#9

- Men är du aspergare, Nettan? Intressant i alla fall att du gör den kopplingen, och tydliggör den så bra. Jag vill tacka dig för det; gav åtminstone mig lite mer självinsikt.

Men nog vet ändå jag vad sann kärlek kan vara. Fast rent principiellt, som ett livsmönster, en relationskultur, tyckte jag det kunde vara intressant att fundera på ett sådant alternativt "urstadium" - som åtminstone bör ha funnits på Adams och Evas tid.

Dåförtiden fanns ju bara de tu, så revirtänkandet hade ännu inte uppstått. Ej heller förmodligen "du är min"-tänkandet; man tog varandras närvaro helt för given. Det fanns heller inga sociala eller familjära omständigheter att behöva koppla till sex. Man behövde då helt enkelt inte eftertänka före: "ska jag ge mig in i denna relation eller inte?". Adam och Eva kände som bekant inte heller någon blygsel för sina och varandras kroppar - inte förrän de "syndat". Tungan ute

Internettan
1/1/12, 11:34 AM
#10

Nej, nu sade jag nog mer än vad jag borde. Jag misstänker att jag har drag av AS. Men jag kan ha fel. Så jag får nog stryka den delen. :)

När det gäller Adam och Eva så blir det förstås helt annorlunda eftersom det bara fanns två människor. Då blir det ju inte så svårt (fel?) att ha "spontan sex" eftersom det ändå automatiskt är de två som hör ihop.

Och visst låter det som ett idealiskt tillstånd, naturligt och utan en massa påhitt och krångel. Det kan jag hålla med om.

"Every point of view is a view from a point."

Allamej
1/1/12, 12:43 PM
#11

När jag kunde ha sex ville jag ha det, Men en våldtäckt fick mig att sluta. Nu kan kan jag inte även ens om jag vill…

Minns ungdomen när man i fyllan raggade upp den som mobbat en mest (har nån märkt att massor med mobbare är orättvist snygga?) vi hamnade bakom bion och det som hände där stannar där

Men eftersom jag hade otroliga problem med vad som var rätt och fel i samspelet mellan tjej och kille när jag var ung så kan jag idag säga att jisses vad fel jag hade och att jag var en sån som skulle bli kallad slampa idag… men jag trodde att det var det rätta sättet att umgås och jag hade ingen som kunde förklara motsatsen för mig.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Hennum
1/1/12, 11:13 PM
#12

ja, jag har upptäckt att sex med någon jag älskar fruktansvärt mycket blir en helt annan upplevelse, på en annan nivå. Men samtidigt finns det inget jag tycker är så spännande som att ligga med någon jag inte känner alls. Det är lite som två olika grejer. Det första är en underbar kärleksförklaring i extas, det andra är ett litet äventyr. Både och är bra. Tur för mig att jag hittat en pojke där vi tillsammans kan ha både och! För att vara utan något av det hade jag aldrig velat. ^^ 

ja, jag ber om ursäkt om jag slängde iväg lite otrevliga ord innan. Men jag tror inte att det är naturligt för människan att leva i par. Inga andra primater gör det, så varför skulle det vara naturligt för oss? Vi har i princip samma gener som vi hade när vi bodde i grottor och stäpper. Det är alltså bara vår kultur som får oss att tycka att det naturliga är att leva i par. Men tja, jag lever i ett par och är lycklig med det. Så omöjligt är det ju inte. Fast det är ju väldigt ovanligt att folk är lyckliga hela sina liv i ett och samma förhållande, och jag och min pojkvän har bara varit i vårt heteronormativa förhållande i 4 månader hittils. ^^ Fast det betyder inte att jag inte hoppas!

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

[Varulv]
1/1/12, 11:26 PM
#13

#11 och 12!

Ni två belyser på olika sätt hela spektrum av vad sex kan vara, och jag vill tacka er riktigt mycker för det! KyssKyss

Vad som förenar alla tre synsätten (era två och mitt nu då) är att det faktiskt finns en rätt så stark sexualdrift hos de flesta av oss människo-individer. Och det gäller att göra något vettigt av den. Frågan är vad?!

Vi har fått tre goda exempel här. Ska bli intressant se, om någon fjärde debattant ger sig in och löser den gordiska knuten… FlörtTungan ute

Annons:
Hennum
1/1/12, 11:37 PM
#14

hehehe. vi kan ju hoppas ^^

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

gulzebra
1/1/12, 11:44 PM
#15

#13: Exempel på något vettigt att göra av sexualdriften? Ptja, det finns ju en jäkla massa leksaker att ta till. Eller prostitution för den delen, vars vettighet nog anses olika från person till person (personligen tycker jag att statliga bordeller vore väldigt vettigt tex).

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Varulv]
1/1/12, 11:55 PM
#16

#15 Kan hålla med om statliga bordeller, så länge tjejerna där tyckte att de hade ett trevligt och anständigt jobb, och idkade detsamma helt och hållet av fri vilja… Obestämd

gulzebra
1/2/12, 12:01 AM
#17

#16: Ja det får ju inte bli så att ams skickar dit folk med hot om indragen ersättning eller så - men av fri vilja, absolut! Det finns ju folk som VILL hora och kan de konkurrera ut trafficking så gärna för mig.
Och så är det ju inte bara tjejer som kan hora heller för den delen. Vi heterosexuella fruntimmer vill nog ha samma rätt att ligga vi också, även om jag personligen inte är sugen på att köpa sex… ;P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Varulv]
1/2/12, 6:15 PM
#18

#17 Vi får ta och starta en arbetsgrupp som utreder frågan…! Flört

gulzebra
1/2/12, 6:42 PM
#19

Indeed! :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Zaphix
1/2/12, 9:26 PM
#20

Att legalisera prostitution är som att be om att folk ska bli utnyttjade. Visst, vissa kanske vill sälja sex och mår bra av det. Men många i ekomonisk kris skulle göra det fast dom egentligen inte ville för att dom behövde pengar.

Folk skulle bli utnyttjade. Att kunna skilja på dom som faktiskt vill och inte vill sälja sex men gör det för att dom måste kommer inte gå.

Att dessutom staten skulle ha ställen där folk fick köpa sex är ju bara sjukt, varför ska staten slösa resurser på att folk ska få köpa sex av andra..?
Att ha sex är ingen rättighet på något sätt.

Alliansen säljer dessutom ut statliga företag redan, att de skulle ha något intresse alls av att ha bordeller finns inte på kartan. Nog för att de saknar medmäsklighet och vill göra dom starka starkare och dom svaga svagare, men riktigt så illa är det inte ställt med dom. Ännu.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
[Varulv]
1/2/12, 10:49 PM
#21

#20 Bra sagt, Zaphix! Jag håller med dig! Glad

gulzebra
1/2/12, 11:39 PM
#22

#20: Så folk i ekonomisk kris horar inte redan nu? Personligen ser jag ju hellre att de som gör det gör det lagligt så att det finns skydd mot all skit de råkar ut för istället för att vara tvungna hålla sig på en mörk bakgata där vad som helst kan hända.

Samtidigt kan jag omöjligt se det som att staten slösar resurser för att folk ska få köpa sex, utan snarare som ett slag mot de fall där horor faktiskt blir utnyttjade. Besides, sex säljer - vem säger att staten inte skulle gå med vinst?

Och nej, att alliansen skulle legalisera tror inte jag heller, det finns det nog inget parti alls som skulle satsa på iom att svenskar är så anti. Ett parti som satsar på prostitution skulle gå i graven rätt snabbt. Men det vore bra om det vore tvärtom.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Zaphix
1/3/12, 12:00 AM
#23

#22: Tror absolut inte lika många prostituerar sig nu som de skulle göra om det vore lagligt. Många fler skulle känna att det är ett bra alternativ om de kunde få en fast anställning, vara med i facket, a-kassa o.s.v. än om det är som nu olagligt och inte okej i sociala sammanhang.

Att staten skulle uppmuntra folk att sälja sina kroppar för något så känsligt som sex och göra ställningstagandet att det är ett bra jobb är ju bisarrt.

Skulle staten uppmuntra folk att sälja sex genom att öppna bordeller så säger de att det är en rättighet att ha sex, att det är helt okej att ta för sig av andras kroppar bara man betalar för sig.

Det är bättre att det satsas resurser på att få grepp om trafficing än att öppna bordeller. Trafficing skulle såklart inte sluta existera bara för att det skulle bli lagligt att sälja och köpa sex. Bara för att det är lagligt att anlita en snickare och de får ett anställningsskydd så betyder det inte att de inte anlitas svart.

Jag har möjlighet att anlita hovslagare vitt, men ändå betalar jag min hovslagare svart, han gör ett bra jobb och det är billigare än om jag skulle anlita en hovslagare som gör det vitt. Skulle ju vara likadant med prostitutiuon..

Folk importerar sprit utomlands istället för att köpa det på systemet, för att det är billigare. En estländsk 14-åring som skulle säljas olagligt skulle troligen vara betydligt billigare än en 35-årig svensk kvinna som skulle sälja sig vitt.. Arbetsgivaravgifter, skatt o.s.v, blir mycket pengar. Den estländska tonåringen skulle bli utnyttjad även om prositution skulle vara lagligt, det är naivt att tro motsatsen.

Det kanske är landstinget som skulle få ha hand om bordellerna, för sec är ju bra för hälsan?

Man kanske kan ge sex på recept istället för motion på recept?

Ska staten legalisera droger och låta apoteket sälja heroin receptfritt bara för att folk använder det och man vill komma bort ifrån den olagliga handeln?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

gulzebra
1/3/12, 3:18 AM
#24

#23: Det tvivlar jag på. Svenskar är alldeles för fördömmande för att det skulle bli okej i sociala sammanhang (annars vore rimligtvis fler öppna med att de horar tex - det är trots allt inte olagligt att sälja sex, bara att köpa) och det lär inte ändras i en handvändning om man säger så. Tyvärr får man väl säga, jag gillar själv inte synen folk har på horor…

Nae, där håller jag inte med, det blir inte automatiskt en rättighet bara för att det finns tillgängligt (för övrigt betyder ju inte legalisering automatiskt just statliga bordeller heller, det finns en medelväg också). Är det en rättighet att få sitta på stan och supa sig redlös? Staten säljer ju sprit och mig veterligen får man ändå inte dricka det hur som helst.

Nej, jag har aldrig sagt att man blir av med trafficking, däremot kan man konkurrera ut en del av det. Jag tror många som köper sex hellre går till ett lagligt alternativ än tar onödiga risker menar jag, även om det förstås alltid kommer finnas idioter som hellre sätter på en estländsk 14-åring också.

Jag skulle gärna se att droger vore lagliga ja, däremot hör de väl snarare hemma på systemet och inte apoteket ;)
Tittar man på tex Portugal så talar allt för att en legalisering skulle gynna samhället. Iom att det är lagligt hamnar man inte automatiskt i fängelse för att man brukar eller missbrukar, vilket innebär färre fängelsekunder, vilket innebär sparade pengar som man satsat på missbruksvård. Legaliseringen har lett till minskat missbruk. Utöver det har det lett till färre brott när folk inte måste beblanda sig med drogkarteller. Jag kan inte se problemet i det.
Personligen är jag utöver det väldigt negativ till att storebror staten ska bestämma över våra kroppar. Min kropp är MIN kropp, inte statens.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Zaphix
1/3/12, 10:30 AM
#25

#24: Fast det är en rättighet för alla över 18 att dricka sprit, även om det bara är på krogen det säljs till dom som inte är 20.

Men betyder det bara att det är just inne på bordellerna sex skulle få säljas, inte på random hotellrum?

Legalisering behöver inte betyda statliga bordeller, men det varf väl statliga bordeller du tyckte skulle finnas om jag inte förstod fel? Därför är det vad jag skriver om.

Den främsta anledningen varför jag inte är drogliberal är för att tillverkningen av narkotika inte gå till på en okej väg. Arbetarna har inte ett okej arbetsklimat eller bra arbetvillkor. Det odlas marujana på de fält där de skulle kunna odlats mat istället.
Det ligger för mycket pengar i droger och det är olagligt i för många länder för att vi plötsligt ska kunna legalisera utan att se några moraliska problem med tillverkningen.

Finns ingen rättvisemärkt marijuana. Kommer inte att finnas heller.

Legaliserar man droger så behöver skattebetalarna vänta sig en skattehöjlning eftersom landstingen skulle få många fler patienter, speciellt psykvården. Tror inte allmänheten skulle uppskatta det.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
1/3/12, 4:17 PM
#26

Kvalificerat bra argumenteringar från er båda, gulzebra och Zaphix! Den där utredningen i frågan som vi pratade om att tillsätta, den har ni ju nu redan inlett!

Glad

gulzebra
1/4/12, 3:58 AM
#27

#25: Javisst, men har man rätt att dricka sprit hur som helst? Sitter jag och super i en park så kan du lita på att polisen lägger sig i.
För att ta ett annat exempel - husdjur. Har alla rätt att äga husdjur? Har alla rätt att göra vad de vill med sina husdjur? Djur kan man trots allt köpa på en sisådär 2 minuter på närmsta djuraffär. Trots det har vi mer eller mindre omfattande lagar kring hur vi tillåts behandla våra djur och kan i värsta fall få djurförbud. Kort och gott, legalisering innebär inte automatiskt att allt släpps helt fritt och folk får bete sig hur som helst.

Jag menade inte enbart statliga bordeller som så, utan helt enkelt att det borde legaliseras. Sen om det sker med eller utan statliga bordeller är inget jag bryr mig så mycket i, men jag skulle definitivt inte ha något emot det. Huvudsaken att det finns kontroll över det så horor (och schyssta torskar för den delen) kan undvika rån, misshandel, smittor och allt vad det är.

Det har de säkert ofta inte nej. Men hur ska man fixa bra arbetsvillkor? Droger finns och kommer alltid finnas, det finns för mycket pengar bakom för att få stopp på det. Kan man legalisera så kan man ordna droger som inte kommer från just dåliga förhållanden. Säg tex att ett företag i Sverige börjar odla gräs eller tillverka Ecstasy eller vad som under schyssta villkor - det finns trots allt gott om pengar att tjäna i en sån brasch så det vore inte omöjligt om det skulle legaliseras. Sälj det på systemet så kan folk gå dit och handla schysst framställda droger istället för att behöva gå till någon som har droger från någon random kartell.

Det finns ingen rättvisemärkt marijuana nej, och vad beror det på? Rättvisemärker man något som inte ens är lagligt? Däremot finns det schysst framställt. Ta en titt på exempelvis flashback så lär du hitta ett flertal som odlar själva. Vem far illa av deras hemmaodlingar? Ja förutom skattebetalarna som får betala när de sätts i fängelse helt i onödan då, pengar som kunnat gå till vården istället.

Nej, det kostar inte mer. Iom att folk inte automatiskt är brottslingar så fort de tar en joint eller skjuter upp blir det färre fängelsekunder. Således går mindre pengar till just fängelser, rättsprocesser, polisutredningar, razzior och allt vad det är som kostar kring droger idag. Istället kan man lägga de pengarna på missbruksvård. I Portugal har man snarare sparat pengar på legalisering när man lyckats minska missbruket och vi skulle mycket väl kunna göra samma sak här.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
Internettan
1/4/12, 7:51 AM
#28

Vem i hela fridens namn skulle vilja att ens mammor, systrar eller döttrar jobbade som horor? Hur kan laglighet göra detta "yrke" finare på något sätt? Hur kan man vilja legalisera någonting så vidrigt som att använda kroppen som en bruksvara till för vem som helst? Jag tror snarare att legalisering gör så att de som redan är prostituerade inte ser någon utväg ut ur det. Nu kan de i alla fall ha vetskapen om att det här är fel och att det finns något bättre - men med legalisering så anses man ju redan ha det bra. Vem vill hjälpa en prostituerad med ett "normalt" jobb?

De få (?) som gillar att prostituera sig behöver hjälp. Inte lagens välsignelse om att fortsätta. Jag tror inte att det finns någon som mår bra av det, oavsett vad de själva säger.

"Every point of view is a view from a point."

gulzebra
1/4/12, 8:41 AM
#29

#28: Och där är attityden och synen på horor jag menar. Det enda vidriga här är att vara så fördömmande och nedlåtande mot andra människor bara för att de gör något du inte gillar.

Vad är det som gör det så vidrigt? Vad är det som gör prostitution fel? Varför är det så vidrigt och fel? Varför ska det inte vara upp till var och en att bestämma vad man vill göra med sin kropp? För att det är vidrigt och fel eller finns det någon vettig anledning till det annat än moraliserande? Och vad är det som får dig att tro att inte en kotte mår bra av att vara hora? Vad får dig att tro att alla är som du?

För övrigt - nej, jag skulle inte vilja att min mamma eller mina systrar jobbade som horor. Men inte för att leka moraltant, utan för att jag dels inte tror att någon av de skulle välja något sånt frivilligt och dels just för att det är ett osäkert yrke utan någon som helst kontroll och utan SGI, pension osv just för att det inte är lagligt. Jag skulle inte vilja att min pappa jobbade svart som hovslagare heller av samma anledning.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Varulv]
1/4/12, 1:09 PM
#30

Intressant debatt, där man som åhörare gärna håller med närmast föregående talare…!

Hmm… Nej ännu kan jag inte riktigt bilda mig någon egen uppfattning i frågan… Obestämd

LenaR
1/4/12, 9:41 PM
#31

#30 Kan bara hålla med. Hittills tycker jag dock att det är Zaphix som utmärkt sig mest - och bäst - i debatten.

Det finns en vinkel på prostitutionsdebatten som ingen tagit upp. Och det är att de flesta flickor och pojkar som "frivilligt" prostituerar sig har utsatts för incest, våldtäkt eller andra sexuella övergrepp. Jag har ingen statistik över det, men det kan jag kanske googla rätt på om någon vill.

Det är m a o ofta ett självskadebeteende att vilja sälja sin kropp. Och  det vet alla att sådant kan lindra ångest, tillfälligt.

Om prostitution ska legaliseras, hur skiljer man de skadade människor som fortsätter att förödmjuka sig själva för att de inte tycker att de förtjänar bättre från de glada hororna, om nu några sådana alls finns?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Zaphix
1/4/12, 10:25 PM
#32

Hur ska man lyckas skydda de prostituerade mot graviditeter?

Inget preventinmedel är 100% säkert.

Ska man betala abort för sina anställda om de råkade bli gravida?

Jag är inte för abort som något slags preventinmedel alls. Ska man ha sex så ska man vara medveten om att risken finns att man blir gravid och då vara beredd på att ta hand om barnet. Är man inte det bör man heller inte ha sex, inte svårare än så.

Könssjukdomar?

Även med kondom finns risk för könssjukdomar, kondomen kan glida av eller gå sönder.
Ska man som prostituerad vara beredd på att få HIV, att det räknas som en arbetsskada, eller ska man testa sexköparna för könssjukdomar innan de får köpa sex?

Om en manling prostituerad inte lyckas få erektion när han ska ha sex med en sexköpare, behöver då sexköparen betala ändå?

Hur ska snnonserna för bordellerna se ut? Bilder på könsorgan? Man måste väl ändå få veta innan vad det är man väljer som konsument, kunden ska ju inte bli besviken på tjänsten.

Nä, seröst. Det är ju en absurd idé med statliga bordeller, inte verklighetsförankrat alls.

Nog för att liberala idéer kan vara bra så tror jag inte på detta alls. Folk har såklart rätt att göra vad dom vill med sina egna kroppar, men att man skulle ha rätt till att köpa någon annans kropp för pengar och utnyttja den till sex förstår jag inte vad det skulle ha med frihet att göra.

Jag tror inte på att det är frihet att få göra precis vad man vill, jag tror inte folk blir lyckligare för att de har rätt till vad som helst i samhället.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

gulzebra
1/4/12, 10:40 PM
#33

#31: Säljer man sex som självskadebeteende så lär man göra det varesig köpet är lagligt eller inte. Skillnaden är att med de kontroller som skulle kunna införas vid en legalisering så får de bättre skydd.

Utöver det skulle man kanske lättare kunna "fånga upp" de som mår dåligt och behöver hjälp om de inte måste smyga med det lika mycket, så de kan få hjälpen de behöver.

Och jodå, nog finns det glada horor. Alla har trots allt inte samma syn på sex, det är inget "heligt" över det för alla (fel ord, kom inte på något bättre - tror poängen går fram ändå). Medan en del väntar till giftermål drar andra hem one night stands stup i kvarten. Medan en del ser sex som något jättevackert och intimt och kärleksfullt ser andra det bara som något naturligt, ingen big deal. Medan en del är monogama föredrar andra polygami. Medan en del absolut inte kan tänka sig annat än missionären med lyset släckt föredrar andra bdsm eller att runka på cyklar. Och medan en del följer med någon hem efter några drinkar tar andra hellre betalt kontant. Alla är olika, det finns folk till allt så man kan inte enbart utgå från sin egen syn på det.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
1/4/12, 10:49 PM
#34

#32: Kondom, piller, pessar, whatever. Självklart ska man få abort, precis som att vem som helst ska få abort om det är det man vill ha.

Självklart finns risker även med kondom, men risken är liten. Som jag ser det är risken för könssjukdomar lägre om man gör det lagligt iom att det kan finnas en kontroll över marknaden.
Testa sexköparna, ja varför inte? Och självklart regelbundna tester av hororna också.

Det vete sjutton hur man ska göra om karlen inte får stånd. Tillgodokvitto kanske :P

Måste man ha annonser alls? Jag skulle då inte vilja få en bordells annonser upptryckta i ansiktet på stan. Sånt kan kunden kolla när han eller hon går in på bordellen, precis som på en strippklubb.

Ska man vara noga så köper man för övrigt inte någon annans kropp, man köper sex. Det närmsta man kommer med kroppen är snarare att hyra.

Och fortfarande, att man får köpa sex betyder inte att man får göra vad som helst.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
[Varulv]
1/4/12, 11:54 PM
#35

Kombattanterna är så proffsiga och sprudlande av välgrundade argument, att jag inte vill intervenera i onödan…

Men tillåt mej få komma med en synpunkt, som kom att slå mig:

Det där med prostitution är väl hierarkiskt och klassindelat ungefär som nöjesindustrin? Attraktiva horor betingar ett högt pris, medan mindre attraktiva betalas sämre för? Och alla horor blir ju äldre… så istället för en lysande karriär betyder yrket för den som väljer det en dalande stjärna, vilket kan upplevas som tragiskt och inhumant.

Om man nu inrättar statliga bordeller, ska marknadsprissättning få råda där då, eller bör enhetspris sättas? Väljs det senare, kommer i alla fall en svart marknad att finnas avsättning för, vid sidan om den statligt-legala. Detta innebär som jag ser det ännu ett praktiskt problem som kanske inte är så lätt att lösa. Obestämd

gulzebra
1/5/12, 1:00 AM
#36

#35: Vad är det då som är attraktivt resp mindre attraktivt?

Men ja, marknadspris vore väl rimligt. Möjligtvis ett litet snäpp under om det är möjligt för att konkurrera ut det svarta så mycket som möjligt.

Får man inga kunder får man gå över till annat arbete, precis som man får göra som tex modell. Men det finns folk som tänder på allt möjligt, så helt och hållet utan kunder blir man nog inte i första taget… Om än lite färre kunder möjligtvis. Och självklart mycket beroende på hur bred man är också såklart - en hora som bara kör tex avsugningar lär troligen få färre kunder än en hora som kör allt från det till bdsm och diverse fetischer tex.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Varulv]
1/5/12, 1:24 PM
#37

#36 Vad som är mer eller mindre attraktivt bestämmer marknaden, i det fall marknadsprissättning tillämpas. Och det är ju också vad senare delen av ditt inlägg resonerar omkring.

Nu fick jag en idé!Glad - : De statliga bordellerna ska givetvis ha väldigt generösa pensionsvillkor! Det har ju exempelvis lokförare, piloter, militärer och andra. Kanske även balettdansöser? En bra pension efter säg - ja vilken ålder kunde passa?Obestämd

gulzebra
1/5/12, 1:38 PM
#38

#37: Bra fråga, ingen aning. Finns ju folk som jobbar väldigt länge. Såg en dokumentär om nerläggandet av Red Light District inatt där en 82-åring som fortfarande var aktiv hora nämndes tex. Om jag inte blandar ihop det nu gifte hon sig så småningom med en kund Glad
Går att se här för den som är intresserad: http://topdocumentaryfilms.com/red-light-blues/

Däremot ser jag inte varför man ska särbehandla de när det är självvalt? Vad finns det för anledningar till att piloter, militärer och lokförare har bättre pensionsvillkor än normalt?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Zaphix
1/5/12, 1:52 PM
#39

#38: För att de går i pension tidigare än den vanliga pensionsåldern.

Piloter går i pension vid 55-60 års ålder. Förut fick dom inte jobba mer än till 60 års åkder, utan efter de kunde de degraderas till andrepilot, men de flesta gick i pension. Som jag förstått det så får de nu arbeta till 67 års ålder, men de måste ta sig igenom läkarkontroller var 6'e månad, vilket inte alla gör såklart.

Officerare inom militären får inte jobba längre än till 61 års ålder. Stridspiloter får max vara 55 år gamla.

Därför ska de självklart ha andra pensionsregler också. Lycka till att få ett nytt jobb som 61-åring.

Balettdansöser kan oftast inte dansa efter de fyllt 40 år. Det sliter enormt på kroppen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

gulzebra
1/5/12, 2:22 PM
#40

#39: Ah jaså, ja då hänger jag med. Låter rimligt.
Men att balettdansöser inte kan dansa efter 40 år? Då kan man väl - om kroppen klarar av det - skaffa ett annat jobb..?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Varulv]
1/5/12, 8:56 PM
#41

#40 Här tycker jag kanske att du ger uttryck för ett onödigt inhumant synsätt. Men medger samtidigt, att det är den verklighet, som de flesta arbetssökande möts av. - "Jasså, du har jobbat på SAAB i Trollhättan sen du var 16 (och är nu 61) - jamen herregud! du har ju hela fyra (!) år kvar till pension! Så varsegod & börja söka jobb! Och finns det inget jobb för dig i Trollhättan, så bekväma dig då för tusan bövlar att maka på dig till någon annan ort (inom EU)!"

TypObestämd

Annons:
Zaphix
1/5/12, 9:24 PM
#42

#40: Troligtvis så gör dom flesta det också.

Antagligen inte så lätt dock när man inte har någon annan utbildning eller arbetslivserfarenhet än just balett. Men inom nåt annat område inom dans är nog vanligt, utom att vara just dansare då.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
1/6/12, 12:29 AM
#43

"42 Och så kunde det ju bevars vara inom horgebitet också. En bedagad hora kunde bli lärare, mentor och coach för de yngre hororna. På så sätt skulle en horkultur växa fram på ett dynamiskt och ändamålsenligt sätt - till gagn för såväl utövarna som brukarna. Glad

Zaphix
1/6/12, 12:48 AM
#44

#43: Framför allt så bör hon ju ha tid att uppfostra alla sina döttrar hon fått med sexköparna så även dom blir prostituerade och jag arbeta i familjeföretaget.

För jag är naiv nog att tro att alla inte är för abort som preventinmedel utan de som inte är de föder fram ungar som de råkat fått ändå.

Eller så sjukpensioneras de pga. att de fått HIV.

Ska det kanske finnas gymnasieutbildningar som inriktar sig på prostitution?
Funderar på vilka föräldrar som skulle vilja att deras barn sökte in till det..
Jag tror i alla fall att eleverna blir populära på skolan, iaf bland dom som har pengar, för jag antar att det måste vara praktiskt att kunna ta emot andra elever på skolan som träningskunder när de läser ämnen som Analsex B och Sexställningar A.

Eller så har de som frisörlinjen på skolan jag gick på, en salong men de var billiga att gå till eftersom de vara var elever. Klippning gick på 200 tror jag, borde väl vara samma pris när man har sex med kunder också, mroppsarbete som kroppsarbete.

Man kanske ska kunna införa någon prostitutionsvetenskaplig utbildning på universitetsnivå också som kan forska inom detta ämne? Det vore ju rätt nödvändigt.

Man måste ju få utbildning ifrån något ställe, och då är nog gymnasiet ett bra ställe. Är kanske lättare att få jobb direkt efter gymnasiet om man har läst det jämfört med mig som läste El-programmet/programmering.

Min grannklass hade broderat in "Arbetslös" på sina studentmössor där man vanligtvis har klassnamnet. Det behöver ju inte dom ifrån prostitutionsprogrammet, de kan ju bara skriva "Hora".

Hur gör kvinnorna under de veckor de harf mens förresten? Bara avsugningar då?

Eller får de sjukpenning ifrån FK den veckan när de inte kan jobba? Eller ska företaget stå för den kostnaden? Eller kanske de ska jobba in den tiden de tre veckor de inte har mens?

Nu ska jag lägga ned denna diskussion, har spårat ur nu.. ;)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

gulzebra
1/6/12, 12:52 AM
#45

#41: Det måste vara första gången jag fått höra att jag har ett inhumant synsätt, och jag kan inte se alls hur du får in den tolkningen i det jag skrivit? Det är ju inte ens i närheten. Jag tycker personligen att pensionsreglerna kunnat vara mer flexibla för alla, just för att en 61-åring inte får något jobb. Men fallet är annorlunda med balettdansöser - om kroppen inte håller för dans vid 40 års ålder men de kan jobba med något annat, varför ska de då pensioneras 25 år i förtid? Det är en sak om kroppen inte håller för annat arbete heller eller om den bara håller för lite arbete (och isf tycker jag snarare att det lilla kan läggas på en meningsfull fritid istället för arbete), men kan man arbeta så kan man arbeta liksom. Pension 4 år tidigare är en sak, 25 år tidigare en helt annan.

#42: Ja absolut, så är det ju med alla som får sluta arbeta om man inte kan fortsätta på samma område. Men då finns ju utbildningar, om inte alliansen får för sig att dra ner ännu mer på den fronten vill säga.

#43: Som en fd hora i dokumentären högre upp gjorde, öppnade ett center. Verkade som en väldigt bra grej :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Emaljoh4
1/6/12, 1:10 AM
#46

#44 Haha! Tack för ett gott skratt. Flört Gillar din ironiska ton. XD

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Internettan
1/6/12, 11:34 AM
#47

#29:

Jag ser inte för ett ögonblick ner på horor. Men jag tycker att de ska vara rädda om sina kroppar. Alla människor är värda det. Jag tycker att knarkande är vidrigt också. Men jag tycker inte att de som knarkar är vidriga. Om du förstår.

Om prostitution vore tryggare på alla sätt så är tanken på att din mamma har sex med massor av främmande karlar helt okej för dig? Och du jämför det med hovslagare? Jag har så svårt att förstå det. Men jag får acceptera att du tycker så, förstås.

#33:

Säljer man sex som självskadebeteende så lär man göra det varesig köpet är lagligt eller inte. Skillnaden är att med de kontroller som skulle kunna införas vid en legalisering så får de bättre skydd.

Jag ser något helt annat. Jag ser det i så fall som att staten uppmuntrar och stödjer självskadepersonerna i sitt självskadande. Ska vi göra samma sak med de som skär sig? Tillhandahålla lokaler och verktyg? Eller med anorexia?

Människor har, som du säger, olika attityder till både sex och annat. Men bara för att det finns en människa till varje åsikt så innebär det kanske inte att alla åsikter är lika bra? Och alltid ska uppmuntras? En del människor tänder bara när de får ha blöja på. Är det också bara en normal variant eller är det en störning? För mig är det det senare.

Jag tycker inte att människan är riktigt klok. Det är bara att se sig omkring i vår värld. Prostitution är bara en av ingredienserna i en sjuk värld. Men vi vet inget annat och därför kan vi tolerera och "normalförklara" nästan vad som helst. T.o.m. förstatliga och legalisera sånt som är dåligt för oss?

#34:

Abort när man vill är en rättighet? Och den vuxna människan har inget ansvar alls?

#44:

När det blir så tydligt som du beskriver det så ser man ju hur dumt det är. Och du har helt rätt. Ska vi legalisera det och ha det som en normal grej i samhället så ska det också finnas med som en valbar utbildning. Och där tror jag att de flesta människor inser att det inte är ett normalt yrke.

"Every point of view is a view from a point."

[Varulv]
1/6/12, 2:17 PM
#48

#44 Instämmer i Emaljoh4:s och Internettans lovord av ditt inlägg. Vem sa att vi Bokstavsfolk har svårt för/inte förstår ironi! Skrattande

Jag ser plötsligt en ny yrkesväg för dig, Zaphix: ståuppkomiker! Du har aldrig funderat på det? Flört

Annons:
[Varulv]
1/6/12, 2:20 PM
#49

#44 Kan tillägga, att en presumtiv utredningskommitté med utbyte kunde göra en studieresa till Japan. Om nu geisha-kulturen lever kvar där ännu, vill säga.

gulzebra
1/6/12, 3:40 PM
#50

#47: Nej, jag tror som sagt inte att hon skulle vilja jobba som hora. Hade hon velat det så absolut - det viktiga är att hon är lycklig och slipper jag bara lyssna på detaljer så är jag nöjd.
Hovslagarjämförelsen var smått ironisk iom ett inlägg högre upp där en svart hovslagare nämnts. Jämförelsen gällde svartjobb överlag.

Nu överdriver du, självklart ska man inte hjälpa folk att skada sig själva eller svälta sig själva. Jämförelsen du gör är helt absurd. Att legalisera prostitution är inte ett stöd för självskadehoror - de horar troligen oavsett, och gör det lagligt redan nu men utan skyddsnät. Med legalisering skulle man däremot kunna hjälpa fler när de kan fångas upp. Om priset för att faktiskt hjälpa folk är att du får bilden av att staten stöttar självskadan så gärna för mig.

Blöjor må inte tillhöra normen utan vara en tämligen udda fetisch, men att kalla det en störning visar bara på din egen stela inställning till sex och de som inte delar den stela inställningen.

Att legalisera sånt som är dåligt för oss är inte nödvändigtvis dåligt. Ta en titt på dokumentären jag länkade till högre upp som ett exempel, om nu prostitution är så hemskt. Eller ta en titt på hur drogpolitiken fungerar i Portugal som ett annat exempel. Att tex heroin inte är någon vitaminkick är inget nytt men ändå har man genom legalisering minskat missbruket - varför då fortsätta bannlysa när en legalisering uppenbarligen fungerar? Varför vara så bakåtsträvande istället för att ta chansen att det faktiskt fungerar här också? Våran nolltolerans har ju uppenbarligen inte hjälpt ett dugg.

Självklart har man ett ansvar. Vill eller kan man inte ha barn så skyddar man sig. Går det åt hellskotta tar man dagen efter-piller och gör vid behov en abort.

#49: Mig veterligen är geisha-kulturen utdöd, men jag kan ha fel.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Varulv]
1/6/12, 4:17 PM
#51

Om trådskaparen tillåts försöka återföra diskussionerna lite granna åt det håll som syftet med tråden en gång var, så kanske han kan i någon mån förena de båda kontrahenternas synsätt?

Vad jag var ute efter med tråden var ursprungligen att med mitt exempel belysa, att det skulle kunna vara möjligt att - förmodligen genom ett återknytande till ett hypotetiskt paradisiskt urtillstånd - kanske hitta friare former för sex som gjorde det mera naturligt och så där lite lagom lustfyllt, utan spänningar, utan obehagskänslor; helt enkelt integrerat i den mänskliga gemenskapen.

På 1960-talet uppstod med stor kraft "den fria sex-kulturen" som innebar en radikalt förändrad syn på sex mot tidigare. Då lades egentligen grunden för det synsätt som råder än idag, fastän något bleknat och inte fullt så liberalt nuförtiden, tror jag.

Kanske tänkte man sig då (på 60-talet) att behovet av prostitution skulle minska i och med den ny-introducerade sexkulturen. I viss mån blev det kanske också så, även om prostitutionen fortsatte.

Längst av alla på det fria sex-området har väl ändå bonoboerna (eller hur de nu stavas; jag avser arten dvärgschimpanser) kommit. För dem tillhör tydligen sex de vardagliga ritualerna; kanske inte märkvärdigare för dem än vad det innebär för andra djur att putsa varandras pälsar; eller för all del för människor som masserar varandras axlar; - en typ av omhuldning således, som gynnar socialiseringsprocesserna, skapar vänskap mellan individer och fred, kan man tänka.

Upp till toppen
Annons: