Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 4710 ggr
Hennum
12/29/11, 10:44 PM

Strattera

Hej! 

Jag fick diagnosen ADHD för typ ett halvår sen. Provade först Concerta, fick dålig mage och en massa annat dumt. Sedan provade jag Strattera och det blev ett rent helvete. Jag fick fruktansvärda aggressionsproblem. Gick verkligen runt och var förbannad hela tiden, ville bara döda. Så den slutade jag med illa kvickt.

Någon här som tar/har tagit Strattera. Vad tyckte ni om den medicinen?

/Johanna

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Annons:
lilli-l
12/30/11, 1:01 PM
#1

Jag fick också Strattera efter att jag provat Concerta..och concertan kunde jag INTE äta.

Stratteran fick jag också sluta med ganska fort. Jag hade sådana svettningsanfall så jag orkade inte..samt att jag hade en jobbig klåda!

Jag har även jag en adhd-diagnos. Jobbigt att man är så känslig för mediciner! Så nu vet jag inte vad jag ska prova..Gråter

Av concertan fick jag spinn i kroppen och nästan panikångest..och stratteran..ja, den var jobbig. Och så fruktansvärt torr i munnen av den..

Hur far man? Bara att leva med karusellen i huvudet..

Carpe Diem….Fånga dagen

Hennum
1/1/12, 11:22 PM
#2

Prova Ritalin? Många som inte gillar Concerta har gillat Ritalin. Det funkade inte för mig men kanske för dig.

Ja, jag har aldrig tidigare varit så känslig för mediciner som jag är nu…

Hoppas du hittar nåt som funkar. Den där karusellen är inte kul att ha i huvet. :(

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

tarotlasse
1/2/12, 1:01 AM
#3

# 2 Concerta o Ritalin är precis samma medecin bara olika fabrikat och olika bindnings medel för hur länge dom verkar men själva läkemedlet är exakt det samma.

Concerta har ett bindnings medel som avsöndrar tabletten i 12 timmar.

Medans Ritalin har ett bindnings medel som avsöndrar tabeletten i 4 timmar.

Annars innehåler båda samma läkemedel Metylfeniidatthydroklorid.

Om du går in på Fass och jämför bipacksedeln på Concerta o Ritalin så är det stort sätt bara kopior på varandra  samma innehåll samma råd samma biverkningar.

Men vet själv dom som sagt att dom fått biverkningar av Concerta men inte på Ritalin och tvärt om fast det igentligen är samma medicin förutom olika styrka och på hur länge dom verkar.

Dom flesta biverkningarna som man kan råka ut för försvinner efter ngn månads användning.

Alla mediciner även naturläkemedel har biverkningar men inte alla som får biverkningarna.

Jag fick lite huvud värk dom första 2 veckorna av Concertan sedan försvan detta och har inte haft några andra biverkningar av Concertan.

Däremot så har jag fått fruktansvärda biverkningar av annan medicin då jag blev så dålig att jag inte ens kunde stödja på mina ben utan fick stödja mig längs väggarna för att komma till telefonen och ringa efter hjälp.

O det var av en vanlig antidepresiv medicin och en biverkning som drabbade mindre en 1 på miljonen.

Lasse

Hennum
11/27/12, 4:19 PM
#4

Det finns ju Ritalin som är depå också. Jag tar dock den som inte är depå. 

ju mer grejer de har i desto mer finns det ju att få biverkningar av. Det bästa kanske vore med små, små, små doser rent amfetamin med jämna mellanrum. Så att man slipper andra ämnen som kan innebära mer biverkningar.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Smålänning
11/27/12, 5:07 PM
#5

Heter det Metamina? Det som innehåller amfetamin. Är det svårt att få utskrivet och varför? (Kan förstå Varför.. Men ändå.. Varför??) Tror läkaren att man är missbrukare om man tar upp det eller vill de alltid att man ska testa Concerta och Ritalin först? Nu så tar det ju 3v mellan varje dos.. Då kommer det säkert ta ett halvår innan jag hittar rätt. ( tänkt testa större doser av D-vitamin mot depigheten dock) Tar 54mg Concerta på morgonen… Verkar inte alls räcka:( men så måste jag vänta till 13 dec tills läkaren ringer och Kanske då höjer dosen. Tänker föreslå Ritalin till Eftermiddagen.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: