Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 5752 ggr
AnnaSue
1/9/12, 9:56 PM

vanligt med utbrott vid asberger?

Det är massa på kommunen nu som påstår att uutbrott inte har med asberger att göra att det inte är typiskt asberger el att asbergare brukar få det.

Det är väl skitsnack?

Är inte det jättevanligt när det blir för mkt press el stress el för mkt förändringar?

Med vänliga hälsningar miss Anna Jolene Sue :-)

Annons:
HellviHumle
1/9/12, 10:31 PM
#1

Jag har aldrig sett någonstans att utbrott skulle vara något typiskt för personer med Asperger.

HH

RedBlackGrey
1/10/12, 3:50 AM
#2

Jag som själv har det på papperet, kan snarare få obehag, om jag ej får det, så är det ångest. Utbrott förekommer. På det Aspergerboende jag bor på, finns det en brukare som kan få vansinniga utbrott ibland. Förvisso en person jag ej gillar alls. Men det hör ej till saken. Miljöer är viktigt för oss, dem är nödvändiga, för att kunna finna ro och harmoni. Om vi ej upplever de, kan en del av oss få utbrott. Med rätt miöjö, kan vi fokusera oss lättare, samt känna harmonin och glädjen.

Förlåt om det blev lite flummigt, men hoppas du förstår mitt svar till dig, AnnaSue? Glad

RedBlackGrey
1/10/12, 3:51 AM
#3

Alla får dock ej utbrott.
Vi är överlappade med folk m. Borderline. Där jag också ser en rad likheter, men också lika individuella som oss med A.S. Baserad på den erfarenhet jag har.

Honestyisdead
1/10/12, 6:40 PM
#4

En del aspergare kan få utbrott då det blir ändringar i rutinen, eller då man inte blir förstådd. Ovanligt är det inte.

HellviHumle
1/10/12, 6:52 PM
#5

Men kan man verkligen påstå att det skulle vara typiskt för AS att få utbrott? Jag betvivlar det i alla fall.

HH

Honestyisdead
1/10/12, 7:01 PM
#6

#5 Jag skulle vilja påstå att det ofta är en del av diagnosen. Många av de barn med diagnosen jag känner till får utbrott. Tyvärr jag också ibland.

Annons:
HellviHumle
1/10/12, 7:08 PM
#7

Tja, vilka barn får inte utbrott under sin uppväxt? Finns det att läsa någonstans att just AS-personer skulle få mer utbrott än andra människor? Så mycket att det skulle anses vara typiskt för diagnosen. Ursäkta, men jag är jäkligt skeptisk.

HH

Honestyisdead
1/10/12, 7:11 PM
#8

#7 Det är skillnad på utbrott och utbrott också. Och av vilken anledning barnen får dom.

Jag har inga sidor jag kan visa dig. Är ingen höjdare på att leta.
Utbrotten handlar ofta om att man som aspergare inte vet riktigt hur man ska utrycka sig, och då blir man frustrerad.

Jag säger inte att det är så, men det är min erfarenhet.

Spacegirl31
1/10/12, 7:31 PM
#9

Det finns något som heter det autistiska raseriet.

Utbrott kan absolut förekomma hos människor med Aspergers syndrom, kanske främst barn, men om sagt vilka barn får inte utbrott.

* ~* Ha en bra dag *~*

[Varulv]
1/10/12, 8:56 PM
#10

#9 Skulle just säga det som du nu sa, Spacegirl31.

Rent intuitivt så tror jag att raseriutbrott kan vara kopplat till AS.

HellviHumle
1/10/12, 9:53 PM
#11

Ok, då är det kanske så. Fast jag kan inte se något i kriterierna heller om saken.
Det skulle vara intressant att se statistik på AS-utbrott vs normala barns utbrott. Ur alla aspekter.

HH

AnnaSue
4/29/13, 3:04 AM
#12

Det är väl ibte kriterium men en vanlig konsekvens av att aldrig bli förstådd som ett utryck för det kaos och den frustration man iblandkänner. Speciellt när man är överhettat av stress el intryck.

Med vänliga hälsningar miss Anna Jolene Sue :-)

Allamej
4/29/13, 12:55 PM
#13

Jag har en som triggar alla mina knappar på en och samma gång varenda gång jag träffar hen. Jag har vidtagit åtgärder för att slippa ha med hen att göra men detta tog hen bara som en ren utmaning… Men jag har fortfarande inte sparkat in hen i väggen… vilket är min direkta instinkt…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Annons:
[NinaCrown]
4/29/13, 6:40 PM
#14

Känner jag stark ångest eller stress för länge så bryter jag samman och får utbrott. Kan kasta saker, slå i väggar/bord/skåp/dörrar, skrika och har vid ett och annat tillfälle faktiskt klippt till folk ☺️ Dock endast dem som orsakat ångesten eller stressen.

Honestyisdead
4/29/13, 6:46 PM
#15

#14 Så har jag också varit, men har lugnat mig betydligt nu.

[NinaCrown]
4/29/13, 6:48 PM
#16

#15 För mig med, hjälpte en hel del när jag skaffade en karl som inte blir triggad av min stress 😛 Jag kan springa runt som en virrpanna och han sitter där kolugn, han blir inte ens arg när jag är arg på honom!

Honestyisdead
4/29/13, 6:53 PM
#17

#16 Precis som här då 😃 Killen har stor del i mitt nya lugnare jag.

Upp till toppen
Annons: