Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 6869 ggr
[Varulv]
2012-01-30 19:38

Är du en samlare?

Såhär sägs i Wikipedia om oss aspergare:

"Många med AS samlar på allt möjligt och kan ha svårt att göra sig av med saker".

För mig är det så, definitivt. Vill inte heller ändra på mig därvidlag.

Någon annan, som känner igen sig?

ObestämdGlad

Annons:
Allamej
2012-01-30 19:41
#1

När nån slänger något som jag har, om det så är en pappersbit som jag inte anser som skräp så känns det som om hjärtat slits ut… och rör nån mina pärlor då tar jag trippen till hinseberg.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Allicas
2012-01-30 19:43
#2

Absolut!Jag är en samlare av stor rang, om jag inte anstränger mig så sparar jag ALLT, för det kan vara "bra att ha" och är man en pysslare som jag är det mesta användbart.
Måste hela tiden tygla mig själv för att inte spara på allt.
Men såvitt jag vet är jag ingen aspie.
Är också väldigt bra på att snöa in på saker och kan nästan bli manisk o inne på en enda sak en lång period för att sedan tröttna och hoppa till något nytt.

Det som skiljer dig från dåren är inte tanken utan handlingen.

[Varulv]
2012-01-30 20:14
#3

#1 Ett härligt språk och sätt att uttrycka dig har du, Allamej! … Man skulle nästan kunna ta dig för en aspergare… Flört

#2 Efter din beskrivning av dig själv, så är du åtminstone nära mina egna själsegenskaper, och jag är en genuin aspergare. Flört

[Vargöga]
2012-01-30 20:52
#4

Absolut stämmer det in på mig. Min ex-man var "hysterisk" på alla saker jag samlade. Tungan ute

Zaphix
2012-01-30 20:57
#5

Jag har inte AS, bara ADHD. Jag aktivt arbetar mot min förmåga att samla på mig saker, funderar alltid över varför jag ska ha kvar en viss sak när jag städar. Kommer jag inte på nån annan orsak än att "den kan vara bra att ha, kanske.." eller "jag vill bara ha kvar den, affektionsvärdet är ju rätt så stort.." så gör jag mig av med saker. Avskyr att ha saker liggande som inte används, men jobbar jag inte aktivt med att inte samla så samlar jag på mig saker..

Min bror har AS och han är verkligen en sån som har kvar gamla saker. Hans säng som han haft sedan han var barn när han bodde hos föräldrarna vägrar han låta mamma och pappa slänga, så det är kvar i deras garage..

Är samma sak med många av hans saker, han gillar inte förändring, så han gillar inte att göra sig av med saker han haft länge..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
2012-01-30 20:57
#6

#4 Se där! Ensam_mamma Flört

Annons:
[Vargöga]
2012-01-30 21:00
#7

När jag gjorde min utredningen så pekade det först på AS på mig men dom ändrade det till ADHD istället efter det min mamma sagt om mig när jag var barn. Men jag hade väldigt höga poäng på AS-delen så jag borde nog har drag av AS iaf fast det inte står i mina intyg.

[Varulv]
2012-01-30 21:04
#8

#5 Och där hann du slinka emellan, Zaphix!

Och det du säger, bekräftar ju bara att det tycks vara så för oss aspergare, att vi helt enkelt gillar att ha qwahr saker… Tungan ute

Vet egentligen inte vad man borde göra utav den förmågan… Obestämd - Kanske bli intendent på något museum eller nåt ditåt…?

[Varulv]
2012-01-30 21:07
#9

#7 Och där slank du emellan, Ensam_mamma!  Glad

Ja, vem vet? Det du anför, verkar ju definitivt åt aspergerhållet iaf… Obestämd

[Vargöga]
2012-01-30 21:10
#10

Jo jag tycker det med. Psykologen som gjorde en hel del av övningarna tyckte det lutade åt en AS-diagnos. Det var hon som intervjuade min mamma eftersom det lutade åt AS, hade det varit så att det lutade åt ADHD från början så skulle en annan intervjua min mamma. Jaja. Jag tror inte att jag får göra om denna utredning igen.

Zaphix
2012-01-30 21:12
#11

#8: Arkivarie är ett bra jobb. :)

Har faktiskt funderat på att bli det, men för att kunna få ett jobb på forskartjänst.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Star68
2012-01-31 11:35
#12

Ojojoj… Instämmer till 100%!!! Jag har samlat allt möjligt sen jag var liten. När jag inte kunde ha kvar kolapapper, glasspinnar och sådant "tjafs", så blev det andra grejer istället. Stenar, snäckor och pärlor är jag fortfarande svag för. (Och MYCKET annat!) Nu håller jag på att rensa i röran för hundrafemtielfte gången, eftersom jag blir mer och mer känslig för den röran, och det kaos den skapar inom mig. Mår inte bra helt enkelt! Har tagit hjälp av en kompis som jag litar på, och hon är mild och varsam, samtidigt som hon är driftig och bestämd. Det lär nog ta ett tag att bryta sina vanor att spara på allt, men processen pågår… :-) #5 Faktum är att det delvis är du Zaphix, som inspirerat mig, och hjälpt mig på traven med att ta tag i detta! Ja, just det, Zaphix!!! :-) Trovärdigt och bra, eftersom du själv beskrev i en tråd för ett tag sen, att du själv hade varit samlare. (Har jag för mig, rätta mig gärna om jag har fel.) Kram till dig Zaphix! (För flera månader sen, kommer inte ihåg när, så handlade en tråd om detta, och då kom just Zaphix med några handfasta tips, som jag kanske redan visste om, men det var så rakt och "enkelt" beskrivet och jag kände att…kan hon, så kan jag! Och jag bestämde mig för att jag SKA LYCKAS!)

[Varulv]
2012-01-31 19:18
#13

#10 Tja… men du bör vara medveten om, Ensam_mamma, att Asperger och ADHD ligger väldigt nära varandra, och att en viss diagnos ofta, kanske oftast, involverar en annan även - till större eller mindre del.

Man är som ett moln, som svävar över en åkerteg som det står "AS" på. Granne med den åkertegen ligger en annan teg, som har "ADHD" skrivet på sig. Eftersom molnet, som utgör "du", har luddiga och suddiga kanter och gränser, så överlappar det lätt den predestinerade tegen så, att molnet ligger lite grann över näraliggande tegar jämte också även. Typ. Fattah? Öh Flört

#11 Bra strategiskt tänk av dig, Zaphix! Jag håller dig om ryggen i den inriktningen. Flört

Annons:
Zaphix
2012-02-02 19:36
#14

#12: Kul att kunna inspirera till förändring. Man mår så mycket bättre när man slipper ha en massa saker som bara ligger och tar plats.

Just nu är det stökigt hos mig, och jag mår dåligt av det. Men det är iaf inga onödiga saker utan är mest kläder, garn och papper som jag behöver har kvar och använder, men dom ligger inte där dom borde vara..

Men nu har jag varit bortrest och kommer hem med ny energi, så nu ska jag ta tag i röran.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Cafesinner
2012-02-08 20:18
#15

Hmm :D
* Har en minneslåda (börjar på nr 2 nu) där jag sparar allt möjligt från mitt liv och fotar även väldigt mkt så samlar väl lite på mina upplevelser och minnen.
* Buffy-grejer och Harry Potter-grejer, i mindre skala pga ekonomi dock.
Skulle vilja ha extremt mkt cd's och filmer o sånt samt grejer från mina favoritserier i hela lägenheten<3 haha. I framtiden kanske!

Allicas
2012-02-14 14:26
#16

Ja Zaphix jag inser att jag har drag av lite allt möjligt, det har iofs alla människor det är när det slår över för mycket på något det blir problem.
Jag är diagnostiserad borderlineare.
Och mitt samlarbehov kommer förmodligen av min djupt rotade känsla av att ha "trygghet", dessutom spär det på med min kreativitet samt min uppväxt med personer som samlar på sig och är "fixarjockor".Skrattande

Det som skiljer dig från dåren är inte tanken utan handlingen.

Izziegirl
2012-02-14 17:56
#17

Är ingen uppenbar samlare i den bemärkelsen att jag släpar hem saker och ting! :) MEN…jag har väldigt svårt att göra mej av med grejer som inte längre fyller någon funktion! Så jag är en "sparare"!!!

På vinden står gamla tv-apparater, möbler som sett sina bästa dagar, kartonger med ungarnas teckningar och slöjdgrejer, urvuxna kläder i mängder (både ungarnas och mina egna), lådor med gamla tidningar och hur många kartonger som helst med smått o gott i.

Fick en stor platt-tv i julklapp av äldsta sonen med fru :) De ansåg att jag behövde en, trots att den gamla tjock-tv funkade bra. När de sen skulle fara vidare på juldagen, ville de ta med sej den gamla apparaten. Men icke sa nicke…upp på vinden med den bara…där det redan finns ett par stycken!

Jag är inte typen som gillar förnyelser…vill bara ha det som jag har det! Men jag inser ju att det inte går att spara på ALLT. Så vi kom överens om att rensa ut på vinden till våren och köra ett par lass till tippen. Usch vad jobbigt det blev…för jag vet att våren kommer snart! :(

[Varulv]
2012-02-14 19:36
#18

Tänk, Izziegirl, du och jag tycks identiskt lika i det avseendet. Idealet för mig vore, att spara precis allt, från det förflutna. Tillika få möjlighet att systematisera och åskådliggöra allt detta. (Nu märker jag själv, att museipersonal hade varit mitt ultimata kall… - men tyvärr försent!)

Bra begrepp du myntade, förresten: "sparare". Har inte tänkt så förut, men nu tänker jag så, hädanefter! Flört

P.S. Låt inte snorungarna få domdera över din vilja för mycket bara! Flört D.S.

Izziegirl
2012-02-14 19:46
#19

Hahaha…"Snorungarna" har ju faktiskt lite rätt! Jag har ju tänkt många gånger på hur mycket den där vinden kan svälja…och hur mycket golvet/taket klarar.

Alla som ser min vind blir förbluffade över ordningen där inne!!! Har ett bra system och vet precis var allt finns.

Så jag skulle absolut också jobbat med nåt åt det där hållet :)

Pippis Ängel
2013-02-27 02:20
#20

Här är en till, som blir tokig om någon slänger något för mig, eller stökar till i mina "samlingar".
Stenar, bokmärken, frimärken, dockor, bilar, plastdjur, sten- och glaskulor, spel och böcker var det när jag var barn.
Som vuxen har jag kvar alltsammans - nedpackade i kartonger.
Men böckerna och spelen har jag uppe, och de har utökats med fler samlingar: filmer, cd-skivor, vissa seriealbum och -tidningar, smink och sminkborstar, blommor och växter, knappar, vykort, speciella prylar, vackra antika saker, m.m.
Hopplöst!
Och min man samlar också - fast mer på sådant som skruvmejslar, verktyg och sådant som jag tycker är skräp … "bra-att-ha" tycker han.
Tillsammans har vi tusentals filmer och tiotusentals böcker. 😓

De övriga i släkten tycker att vi är hopplösa samlare, men vi har svårt att skiljas från dessa saker. 😭

Annons:
indra-bus
2013-02-27 13:39
#21

Jag slänger o ibland ångrar jag mig, blir stressad av massa onödiga prylar. 

Men saker jag fått av mina barn är sparade varenda teckning, deras bebis kläder kommer jag aldrig att slänga, de skall med till hemmet.

Samlar på schäfer prylar o de är heliga, skulle hellre ge bort ena armen än en av dem.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

AnnaSue
2013-04-22 21:27
#22

Ja jag är också en samlare. Och sparare. Och sakletare. 

När jag var liten samlade jag på minnen i en burk. T.ex hundgodis från en hund jag träffade en enda dag, och blev helt kär i, hade kvar godiset i burken i 10 år typ. 

Jag samlade också på gossedjur. Förstår inte att jag kunde sova i sängen bland alla djur. Plus att jag var tvungen att vara rättvis så de fick turas om att sova närmast mig. 

Nu samlar jag på inredningssaker. 

Jag är också sakletare. Jag hittar saker som ligger slängt el på folks vindar och så kommer jag på ett nytt sätt att använda dem. 

Min källare är proppfull. Iof har jag varit duktig och slängt massa men det kommer nya saker som jag vill spara. 

Vad i aspergerhjärnan gör att vi gillar att spara/samla tror ni?

Med vänliga hälsningar miss Anna Jolene Sue :-)

[Varulv]
2013-04-23 15:18
#23

#22 Bra fråga!

Tja… jag tror ju att det hänger kvar sedan stenåldern - från samlar-stadiet (!). Och vi aspergare är nog generellt sett mera "samlare" än "jägare", skulle jag kunna tänka mig. Och vice versa: NT kanske är mera jägarnaturer än vi. Men det är bara en spekulation.

Men var i hjärnan det skulle kunna sitta… Kanske i alla fall i den högra (spatiala) och ej den vänstra (sekventiella) halvan? Det verkar ju som om våra hjärnor skulle vara mera höger-orienterade än vänster-dito.

Sedan lär det ju vara så, att vi aspergare för det mesta är utpräglat systematiskt lagda. Jag vet inte om systematisk förmåga kan vara kopplad till samlarvilja? Dessa två  k a n  ju möjligen hänga ihop - men om jag ser till mig själv, så har jag en väl utvecklad systematiseringsförmåga och är tillika en samlarnatur. Men jag har inget behov av att systematisera det jag samlar på mig - snarare tvärt om; det får gärna ligga osorterat; jag hittar bäst i högarna då (förutsatt ingen rubbar min intuitiva ordning…!)

Honestyisdead
2013-04-23 15:47
#24

Lite är jag nog. Kommer inte bli lätt nu vid flytten. Måste göra mig av med en del saker då.

AnnaSue
2013-04-23 18:18
#25

Är det höger hjärnhalva som är den kreativa? Vad jag förstått så är högra hjärnhalvan större hos oss som har Asperger, intressant.

Med vänliga hälsningar miss Anna Jolene Sue :-)

[Varulv]
2013-04-23 19:23
#26

Ja lite så kan man nog säga faktiskt; den högra lär vara den mer intuitiva i alla fall - och kanske kopplad till spatialt och bildmässigt tänkande. Allt medan den vänstra hjärnhalvan står för språklig förmåga, matematik, logik och sådant - enligt gängse uppfattning, är väl bäst att tillägga.

Om den högra hjärnhalvan är "större" hos oss vet jag ju inte förstås - men mera tongivande dock. Om inte annat, så visade en liten rekognoscering bland våra aspergare här för ett tag sedan i en tråd, att så tycks vara fallet.

Upp till toppen
Annons: