Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 2569 ggr
zatanica
2012-02-09 20:41

Saker ni ogillar starkt

Blev lite inspirerad av tråden AS/autism och förkärlek till vissa saker och tänkte att det finns väll en uppsjö av saker som vi Bokstavsfolk ogillar starkt. Dessa tycker jag är lättare att komma på.

Slemmiga saker ogillas skarpt här och har så alltid gjort, slemmig mat, slemmiga djur allt som är slemmigt och äckligt enligt mig. Typ stuvade makaroner, viss sås, sniglar, maskar, saliv, geggan som kan sitta på grässtrån. Får stark obehagskänsla och mår typ illa.

Blyertspennor i trä (de som inte är gula) Ryser vid bara tanken. Tor en sådan fick mig på fall hos psykologen vid ADHD utredningen. Fick en sådan när jag skulle fylla i formulär men tog inte emot den och bad om en annan. Hon kolade konstigt på mig och undrade varför, sa bara att de är äckliga :)

Trärena material doch inte typ huggna träd och ved utom typ träbestick och sådana man har när man lagar mat kan bara inte hålla i dem.

kännslan när lera torkar in på händerna blir som likstel då.

Fy blev endel och mer finns.

SÅ fram med era saker ni ogillar, tycke rär obehagliga eller äckliga.

Annons:
Zaphix
2012-02-09 20:53
#1

Avlopp.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

zatanica
2012-02-09 20:57
#2

haha bra svar zaphix :)

Spacegirl31
2012-02-09 22:02
#3

Kokt potatis, ull direkt mot huden, tvättrådslappar, skavande, trånga kläder.

* ~* Ha en bra dag *~*

zatanica
2012-02-09 22:07
#4

Ja #3 dessa irriterande tvättlappar ska vi inte tala om fy för dem de borde vara förbjudna i lag, varför kan man inte bara få med en typ klisterlapp eller liknande. Håller med om skava trånga kläder, bekvämt ska det vara, är en sådan som helst går i kjol vantrivs starkt i byxor, om de inte är riktigt bekväma och löst sittande.

Zaphix
2012-02-09 22:16
#5

Pallar inte endel ljud, får fysiskt ont av vissa typer av röster. Det är rätt handikappande att inte kunna lyssna när endel människor pratar pga. man fysiskt får ont i hela kroppen. Jag stänger av öronen och låtsas lyssna..

Har inget med att göra att jag ogillar personerna, kan vara folk jag inte ens känner som innehar dessa röster.

Vill bara säga åt dom att hålla tyst för att de plågar mina öron. men jag är för väluppfostrad för det.

Klarar inte av ljudet av dammsugare, det gör också ont i mig.

Många lukter fixar jag inte heller, fisklukt vill jag mest bara kräkas av. Eller om någon sätter sig framför mig på bussen och luktar illa, eller luktar något alls, så måste jag byta plats för det får mig att bli äcklad. Andedräkter tycker jag är riktigt jobbigt också, bland annat därför jag har en ovanligt stor personlig sfär där jag inte vill ha in folk.

Får ofta backa undan för att folk som pratar med mig ställer sig för nära, dte värsta är när de bara flyttar efter.. Emellanåt säger jag attg de luktar rätt illa, så de får gärna håll avståndet.

Att ta i saker och sånt är oftast inga problem, utom att rensa avlopp.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Aspierant
2012-02-09 22:17
#6

Ljud i allmänhet. Jag kan bli arg och aggressiv av minsta lilla ljud, klarar verkligen inte av det. Särskilt ljud från TV- och datorspel, tråkigt nog eftersom min sambo är en äkta datorspelsnörd. Tungan ute

Mat med konstig konstistens, oavsett om smaken är god.

Folk som inte tycker som jag, eller inte förstår hur jag menar fastän jag förklarar flera gånger.

Beröring som jag inte är beredd på och/eller inte tycker om. Jag blir väldigt lätt aggressiv när det händer, tyvärr. Vissa av mina kompisar har dock väldigt svårt att ta till sig det. Obestämd

Överraskningar i allmänhet. Särskilt julklappar och födelsedagspresenter, eftersom jag alltid får vissa saker som jag inte har någon användning för eller glädje av. Till exempel fick jag förra julen ett citronthé av min mamma, och hon vet att jag inte ens tycker om thé med smak av citron.

Det finns säkert många fler saker som jag verkligen stör mig på, men det här är alla jag kommer på för tillfället.

Annons:
Lunar
2012-02-09 22:31
#7

Jag tänker varken på ljud,djur o.dyl.

Vad som däremot äcklar mig så jag kan bli tokig är falskhet,oärlighet,lögner och folk som låtsas…… Tvi jag klarar inte av såna människor.

Moalinn
2012-02-09 22:59
#8

träd, virke.. eller vad det nu än kallas. Träd som lever och står ute i skogen och har det bra har jag inga som helst problem med, men alla huggna träd. Jag hatar att ens bara tanken att behöva peta på en bräda eller liknande, alla mitt hår på kroppen ställer sig upp och jag typ går under.

Och folk som äter hårda saker, som typ knäckebröd. Jag tror jag dör så fort jag hör någon äta det, usch.

Sen stör jag mig alltid på minsta lilla ljud, det kan vara en tickande klocka, något fläcktsystem som brummar lite lätt.. sjukt irriterande och jag får oftas ångest när det är så tyst, vill bara krypa ihop och komma till en annan värld.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Cafesinner
2012-02-09 23:46
#9

När jag var liten, vad jag kommer ihåg:

  • Lappar i klädesplagg, alla sorter. Vi fick klippa bort alla och ibland även tejpa över, eller slänga kläderna.
  • Skrynklor i lakaned när jag skulle sova. Grät i princip om mamma och pappa inte kom och rättade till det. Kunde vara 5 gånger på en kväll. Fick inte vara EN enda liten rynka. Fick sådan ångest.
  • Om en rutin blev avbruten, tex om pappa skippade gonattvisan en kväll. Fick värsta panikanfallet.
  • Om jag behövde skynda mig till något bröt jag ihop totalt, även om ngt skulle hända utan att det planerats i förtid så ja var förberedd sedan länge.
  • Tickande klockor. Kommer ihåg när jag sov hos farmor och farfar och låg och hade panik i flera timmar så de fick ta ner alla klockor i hela huset och lägga i köket xD

Nu för tiden:

  • Smulor. Fruktansvärt! Speciellt på mjuka ytor så som dukar, soffor, sängkläder osv.
  • Kladd. Speciellt Marmelad!!!!! Kan inte ens se en marmeladburk utan att få obehagskänslor. Men även typ honung, sylt…sådant. Huga.
  • Ylletröjor och andra tyger som inte är lena/mjuka.
  • Ha torr hud eller torra läppar. Smörjer händerna minst tio gånger om dagen. Om de är torra kan jag inte koncentrera mig på något annat
  • Omatchande eller "kantiga" bestick.
  • Veck i dukar.
  • Saker som ligger snett, inte i räta linjer osv.
  • Saker som liknar blåsor/märken man kan få i huden. Om jag tex har råkat stå på duschbrunnen så min hud har spår i sig kliar det i hela mig och mår fruktansvärt dåligt.
  • När någon tex sopar ett rum (går djurvårdslinjen, så typ i djurhuset) och bara gör det halvdant. Typ lämnar några höstrån osv.
  • När en lärare suddar på tavlan och missar några streck!
  • Höga snabba ljud.
  • Sorlet av massa människor, tex konsert, matsal osv.
  • Starkt solljus. Får ont i hela ögonen och pannan.
  • Någon som tittar en väldigt mkt i ögonen när de pratar.
  • Folk som kramas om man inte känner dem väldigt väl.

Skulle nog kunna fortsätta lääänge x)

[Varulv]
2012-02-10 12:32
#10

Som aspergare kan jag hålla med om en hel del av vad andra skriver - mest som liten och ung dock, för min del. Mycket har "gått över" med åren, men inte allt.

Har fortfarande stora problem med kläder, framför allt materialet, hur det så att säga samverkar med huden. Linnekläder känns allra bäst, fast det har man ju väldigt sällan nu för tiden. Men detta var något som jag upptäckte i lumpen - där hade man så kallade linnekläder när man var så att säga civil inom tjänsten och militärområdet, eller hade så kallad inre tjänst. Det var inte bara jag som fann dem väldigt behagliga och sköna; de flesta gjorde det faktiskt. (Kanske hade det delvis med att göra att man förknippade linneklädseln med att vara "lös och ledig", något befriande i sig… Obestämd)

Klet - på kroppen - kan jag hålla med om också. Att ha svettats - och sedan inte duscha ganska snart - ger mig starka obehagskänslor. Skitiga kläder - på ett sätt; på ett annat sätt inte. Gillar nämligen "ingådda" dito - vilket iofs inte är det samma som smutsiga, men är jag bara ren om kroppen, så känns det rätt ok att gå omkring i sina paltor ett rätt bra tag - tills de börjar kännas ofräscha, vill säga. Allt detta under förutsättning att jag är fri, lös och ledig och styr min tillvaro. I "tjänst" känns det som ett absolut villkor att varje dag ha nytvättade, nystrukna kläder - en slags känsla av säkerhet och personlig komfort liksom.

zatanica
2012-02-10 13:18
#11

#6 ja beröring, har tydligen varit väldigt agresiv i sömnen och slagit mina pojkvänner inklusive nuvarande, men det har lugnat ner sig, måste varit något undermedvetet att de kommit för nära mig i sömnen och jag bara vill vara ifred så då kunde de få sig rejäla smällar :)

Fel ljud vid fel tillfälle kan oxå göra mig galen, vill knappt handla i vissa affärer för det ska låta så dant nu förtiden med hög radio skit musik.

Kom på en sak till om det ringer på morgonen och vill att jag ska jobba, det går bara inte även om jag inte planerat något särskilt för dagen, det raserar hela min värld, samma sak om jag planerat att exempelvis gå en promenad och städa så vill sambon åka någonstans, käner mig som en sur tant då när jag egentligen vill fast jag inte vill för jag har ju redan planerat min dag, skummt det där.

#8 ångest av tystnad känne rjag igen det bara kryper i hela kroppen och har så alltid gjort på mig, stör mig nu när du säger ddet med på vår surrande bergvärme som tydligen ingen annan hör och som dej på fläktar och dylikt, fattar inte att andra inte lägger märke till det.

#9 ja soljljus går typ alltid med solglasögon, pratar helst med folk i solglasögon med, sambon påpekar att det är oartigt och att jag bör ta av mig dem, har börjat lyda nu men inte tittar jag på folk för det :)

Och fy för nytvättade kläder det gillar jag inte av någon anledning för då sitter de inte som jag vill :(

[Vargöga]
2012-02-11 15:50
#12

Beröring

Disktrasor

Senap

När någon skall viska eller blåsa mig i öronen

Träsaker

Eeia
2012-02-11 15:55
#13

Ja, usch för snäva kläder, försöker mig på det ibland för jag tycker det kan vara fint men det är inget jag trivs ngt vidare i. Och klipper bort alla lappar på kläder omedelbums.

Även hyfsat känslig för ljud av olika slag. Får svårt att koncentrera mig.

Sedan gillar jag inte hårstrån, då speciellt blöta som bara fastnar på en och inte vill släppa taget. Fy! Har lite svårt för bomullstussar, men det var mer när jag var mindre. Har en stor förpackning bomull som jag river loss tussar ifrån när jag skall köra ansiktsvatten och av någon anledning så är just den processen obehaglig. Något med materialet, jag vet faktiskt inte riktigt.

Annons:
Cafesinner
2012-02-11 16:06
#14

13 - Hårstrån på kroppn när man har duschat är f*n vidrigt! uuuuh!
Och bommulstussar, det liksom skär i mig när man river loss det. uh.

12 - mina öron har också alltid varit ett obehagsområde.

[Cleopatra]
2012-02-11 17:41
#15

Sånt som är torrt mot händerna, som mikrofibertrasor som fastnar i huden, smuts och folk som luktar och särskilt främmande karlars fötter.

Nu var det här en tråd om vad vi inte gillar men vad finns det som vi gillar särskilt?

[Cleopatra]
2012-02-11 17:43
#16

Jag läser era inlägg och trots att jag inte har Asperger eller ADHD så känner jag igen mig i en massa :)

zatanica
2012-02-11 21:38
#17

#15 det finns en tråd om vad vi gillar, det var den som inspirerade mig att starta denna :)

Verkar som många ogillar träiga saker

[Varulv]
2012-02-11 21:47
#18

Själv älskar jag trä i alla dess former. (Är aspergare.)

zatanica
2012-02-11 21:51
#19

Gillar träd när de står, ved klabbar går bra men inte typ glasspinnar, blyertspenrr, träslevar man har till mat och vad ska man kalla det trä som ska vara till något som är helt trärent är liksom tort och obehagligt mot huden, fy.

[Varulv]
2012-02-11 21:56
#20

Jag skulle till och med kunna tänka mig att ikläda mig träkläder… Cool

Annons:
Zaphix
2012-02-11 22:30
#21

Träd gillar jag, träsaker känns därmed lite obscent, ungefär som att ha uppstoppade djur hemma. Glasspinnar är lite läskigt, känns nästan lika konstigt som om man skulle äta kött.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
2012-02-12 12:04
#22

Menar ni verkligen vad ni säger!? Förvånad

Har aldrig någonsin hört det förut… Obestämd

Men det måste rimligen ligga nånting i det, eftersom ni är flera, som är så samstämmiga… Flört

- Glasspinnar av plast, sådana finns ju. Gillar ni månne dem bättre…?

Moalinn
2012-02-12 12:22
#23

trä är det värsta som finns här i världen (efter spindlar), rent trä dvs. inte lackat eller liknande är verkligen usch!

Sen hatar jag när linjer inte ligger rätt eller om något bord inte står precis vid det andra. Som borden i skolan, jag kan sitta och trycka ihop dom och få dom att vara raka tills dom verkligen är det. Och när jag sitter i photoshop och ska sätta ihop något collage eller något så ska alla bilder ligga i samma linje, det får verkligen inte vara lite snett eller att den ena bilden ligger lite längre ner.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Zaphix
2012-02-12 14:11
#24

#21: Jag var rätt oseriös faktiskt. ;)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
2012-02-12 14:17
#25

#24 Bra att man som aspergare får reda på sånt då, iaf! SkämsFlört

Upp till toppen
Annons: