Annons:
Etikettdyslexi-dyskalkyli
Läst 4227 ggr
pius314
2012-02-17 14:01

"fördelar" i skolan vid dyslexi

Att man kan få hjälpmedel som daisy-spelar etc via landstinget när man har Dyslexi vet jag.

Men jag var på en föreläsning där en tjej pratade om att man har rätt till vissa andra hjälpmedel, som tex att få läsa frågorna på ett prov innan tiden börjar, att stavfel inte ska räknas som fel osv.

Men är det upp till varje skola att bestämma, eller var hittar jag dessa regler? Har surfat runt men inte hittat nåt…

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Annons:
[Varulv]
2012-02-17 19:43
#1

Detdär som du beskriver låter som en suverän skola enligt min uppfattning.

Samtidigt - om man skulle ta alla dessa hänsyn - så faller ju vitsen med betygssystemet pladask!

Plask!

(Och det vore nog en välsignelse… Flört )

pius314
2012-02-17 21:34
#2

Fast enligt skollagen ska betygssättaren kunna bortse/ta hänsyn till liknande omständigheter. Det är just praxis jag letar efter, för "lagtexten" är ju lagtextig och generell…

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
[Varulv]
2012-02-17 22:30
#3

Där kan du nog säkert göra stor nytta. Ty - som du ju påpekar - lagtext är en sak; praxis en annan.

pius314
2012-02-20 18:56
#4

hittade detta:

http://www.skolverket.se/kursplaner-och-betyg/fragor-och-svar-om-betyg/2.4979/undantagsbestammelsen-1.144241#listAnchor1.48762

Där tas andra funktionsnedsättningar (som tex AS) upp i texten. MEN det är mest de nationella proven som avhandlas (vad jag förstår). Ska surfa vidare…

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
[Varulv]
2012-02-20 20:27
#5

Ja du. Som aspergare blir jag mest beklämd av dagens samhälle och dess skolväsende. Ser egentligen inget hopp alls…

- Men tack för den förmedlade länken! Därav registrerade jag att man pratar lite om aspergare, men någon värst empati, det verkar man verkligen inte ha… (suck!)

pius314
2012-02-20 23:37
#6

Nä empati får man inga poäng för i nationella proven. Men man kan tvingas stava till det… :-S

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Annons:
Lunar
2012-02-20 23:48
#7

Har inte läst alla svar men kontakta skolverket. Sen finns det skolor som låter de barnen ha muntliga prov,alltså dem behöver inte skriva alls. Vet ej om det är lag på det men jag kan personligen tycka att det är fair play.

jag menar tänk om man skulle tvinga dem andre barnen att skriva ett prov medan det står på händer. Låter löjligt men lite logik tycker jag ändå det är:)

pius314
2012-02-21 05:49
#8

#7 precis! I länken från skolverket tar de upp exempel med att låta någon med synnedsättning bedöma en tavla och mer. Det verkar dock (om jag fattar rätt) vara mycket upp till skolan om man tror att muntligt, större text, kortare stunder osv är det som funkar bäst för varje "fall". OCH det gäller såklart inte bara Dyslexi, utan även andra problem… Det som den här tjejen pratade om, var tex att få stavfel markerade med grönt istället för rött (för att kunna skilja ut de fel man gör som beror på dyslexin från andra fel). Men jag måste leta mera… Ska kontakta nån dyslexiförening också. Nu vill jag ju hitta vad som gäller :-)

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Lunar
2012-02-21 14:19
#9

Bra ge dig inte förrän du tömt ut alla möjligheter.Soicialstyrelsen vet nog också vad som gäller.

Själv har jag kämpat som en galning med min son.En läksre sa du slåss mot väderkvarnar men jag lyckades få igenom hans diagnos och mediciner. Nu får man kämpa nästa slag.Jag har bara inte fler ideer om hur.

Lycka till i alla fall:)

pius314
2012-02-21 22:31
#10

#9 tack, och detsamma. Det går åt en massa energi, tänker ofta på de som inte kan eller orkar fightas :-(

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Lunar
2012-02-22 00:11
#11

Ja precis :(

Lunar
2012-02-22 10:22
#12

Som jag ser det så gäller det alla funktionshinder….det behandlas i skolorna med nonchalansRynkar på näsan

pius314
2012-02-22 10:34
#13

På vår skola upplever jag mycket välvilja, men kanske lite mindre kunskap…

(och pengar/resurser verkar ju alltid vara bristvara…)

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Annons:
Lunar
2012-02-22 10:43
#14

Har också tänkt på det att inte ens utbildade vet vad som i mitt fall ADHD handlar om.Jag kan förklara det på ett sätt så dem tappar hakan ibland.

luddtott
2012-02-22 13:29
#15

Hej!

Gäller det studier på grundskola/gymnase eller högskola?

Jag har själv tagit mej igenom både grundskola och gymnasium där lärare hanterar Dyslexi väldigt olika. Det jag utmärkte mej med i grund och gymnasiet va framför allt stavningen. Jag håller med om att det saknas utbildning och flera lärare har väldiga fördommar. Började på gymnasiet och förklarade läget för språklärarna där och dom va lite mer insatta i frågan än grundskolan men fortfarande är det mycke få som vet vad det handlar om.

Skillnad blev det på högskolan av alla ställen…Läser på Chalmers och när jag kontaktade studievägledaren fick jag en lång lista på hjälpmedel dels TPB , dels är skolan villig att betala nån lämplig klasskompis för att anteckna åt än, dels får man 2 timmar extra tid på tentan…

Men på grund o gymnasiet där är man beroende av lärarens goda vilja oftast! Fattar inte…hur svårt kan det va att ha en utbildningsdag där man går igenom bokstavsdiagnoser med lärarkåren? Vissa tror juh att om man är dyslektiker kan man inte läsa! Blir så trött!

pius314
2012-02-22 14:21
#16

#15 just i mitt fall gäller det grundskolan, men det är jätteintressant att få förstahandsinformation om hela skolgången förstås.

Vad har du själv fått för mjuka hjälpmedel/"fördelar" i provsammanhang eller annars under grund- och gymnasieskola?

Det låter ju toppen på Chalmers. Synd att det säkert är många som tappar sugen innan de kommit så långt.

Bra kämpat!!!Skrattande

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Ladydragon
2012-02-22 15:06
#17

men alltså nu ryter jag ifrån lite…det är inga fördelar man får i skolan man får extra hjälp för att klara av skolan precis som alla andra som inte har någon diagnos 
man gör det bara rättvist helt enkelt inget annat

såvitt jag vet så är det tyvärr up till skolan och det betyder oerhört mycket att ha en diagnos då är det lättare att få hjälp

min son som har diagnosen ADD och närminnesproblem fåt blanad annat lite extrahjälp vid prov och annat
kommer inte ihåg allt nu

den hjälpen min son får diskuteras fram på stormöten med rektor lärare BUP m.m och föräldrarna

jag tror det är svårt att ha dokument och annat som visar på vilken extrahjälp man kan behöva då det finns så oerhört många diagnoser och det är svårt att jämföra 2 st som har samma diagnos dom kan ha olika hjälpbehov ändå då det kan yttra sig olika

pius314
2012-02-22 15:15
#18

#17 bra rutet Flört

jag är helt enig med dig, därför satte jag "" kring fördelar…

Visst finns det många varianter på diagnoser och hjälpbehov. Det jag hoppas hitta är mer lättlästa riktlinjer, lagtexten är ju rätt träig och generellt skriven.

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
luddtott
2012-02-22 16:01
#19

#18

Mina lärare gåg nog mest mellan fingarna för min stavning….sen va dom mer eller mindre tydliga med att berätta hur dåligt jag stavade…kommer fortfarande ihåg X antal utvecklingssamtal jag hade med mamma, pappa o klassföreståndare där stavningen belystes…sen i högstadiet fick vi två klassföreståndare…kommer fortfarande ihåg när vi kom till engelskan och hon tittade på mamma och pappa log lite och säger jaja Cissi stavar som en kratta men det kompenserar hon med att prata desto mer…det va nog första utvecklingssamtalet på hela mellan /högstadiet då jag inte grät i bilen på väg hem pg att stavningen ältades…

Gymnasiet och engelska läraren va en klass i sig man kan antingen göra som svenska lärarna o inte göra så stor grej av det, ok du stavar taskigt vi vet varför fine….eller kan man då som engelska läraren informera klassen…efter var redovisning sa hon you tryed honny you tryed…KUL eller inte eller nån gång när flera i klassen gjort dåligt i från sig då säger hon att ah Cissi hon har grav Dyslexi och hon klara det…tror aldrig hon sett nån med gravdyslexi…och det hon lyckades med va att inte nog med att jag stavade taskigt plötslig blev det jobbigt att läsa mest för att hon hade bestämt vad det innebar för mej…så jag skulle vilja slå ett slag för fråga eleven…hade någon kommit till mej och sagt typ hej jag har Dyslexi hade jag nog frågat lite om det inte bara trott…men hon va iaf ok på betygsättningen för där tog hon hänsyn till felstavning så jag fick mitt vg.

Brukar förklara att jag är dyslektiker inte analfabet, jag läste mer än många av mina klasskompisar under grundskolan jag gillade att skriva…

Men iaf den hjälp jag fått har nog varit främst se mellan fingrarna för just stavningen…fick mina pappaer på högskolan innan dess va det nivån alla vet om det vi tar lite hänsyn…

[Varulv]
2012-02-22 18:27
#20

Tror jag förstår lite mer nu hur du upplever det att ha Dyslexi, luddtott. Jag kan faktiskt empatiskt känna in det (men så är jag ju också aspergare… Flört ).

Du skulle helt enkelt vilja önska, att din omgivning försökte tyda dina stavfel väl medveten om att du hade Dyslexi, därmed tagandes hänsyn till denna lilla (betydelselösa) dissonans - och så var det inte mer med det.

Ja, jag håller faktiskt med dig till 100 procent! Kyss

Annons:
luddtott
2012-02-22 19:46
#21

Hihi stora hjärnor tänker juh säkert lika :)

Precis!

Om man nu har en dyslektiker i sin klass som berättar det för än som lärare så kan det inte va SÅ svårt att prata om det…

Upp till toppen
Annons: