Annons:
Etiketttourettes-syndrom
Läst 8667 ggr
Cafesinner
2012-03-01 22:13

Vätskebrist till följd av mediciner?

Hm. Detta låter som en konstig ev. biverkning men är det någon som märkt av liknande saker? Sedan jag började äta Venlafaxine (antidepp/ångesdämpande) så har jag fått vätskebrist väldigt ofta.

Symptomen:
Snustorr i munnen
Somnar som en småunge pga att det känns som någon drogat mig
Svettas sjukt mycket sömnen, ibland rinner det i tex knävecken
Yrsel, dissorientering.
Darrningar/skakningar
Matthet  
Kissnödig väldigt ofta
Ibland huvudvärk.

Detta tyder väl på vätskebrist, iaf det mesta?

Detta sker hur som helst minst några gånger i månaden… ibland flera gånger på en vecka. Väldigt jobbigt…sover bort viktiga saker och mår allmänt dåligt.

Hjälp?

Annons:
Knaprig
2012-03-01 23:26
#1

att man blir torr i munnen är iaf en väldigt vanlig biverkning på många mediciner verkar det som.. Eftersom du verkar ha haft alla dom där problemen i en längre period så tycker jag du borde kolla med läkaren som skrivit ut, eller någon annan du har kontakt med inom vården.

Om man bara blir torr i munnen men mår bra istället för att vara deppad är det kanske värt det, men du säger ju att du mår allmänt dåligt så.. Då är det kanske inte rätt medicin för dig?

Kontakta dom och säg som det är bara, skriv ner i förväg som här så du kommer ihåg om det behövs :)

Du ska inte behöva må dåligt av medicinen, hoppas det löser sig fort :)

Zaphix
2012-03-01 23:28
#2

Venlafaxin är inte så rolig att äta. Hade jag dom bieffekter du har och inte mår bra av medicinen hade jag bett om att få trappa ur den (långsamt!!) och prova en annan typ av medicin.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Cafesinner
2012-03-01 23:32
#3

Dock funkar den helt j*vla amazing i övrigt. Den har gjort så mitt liv fungerar första gången på typ 6-7 år. Tredje medicinen jag provat.

Ladydragon
2012-03-02 00:26
#4

försök att ge medicinen lite mer tid då förhoppningsvis så blir biverkningarna mindre snart

vätskebrist tycker jag inte riktigt stämmer mer som att du är torr i munnen finns sugtabletter man kan köpa på Apoteket som hjälper

men känner du själv att du dricker för lite så försök att dricka några glas extra var dag men överdriv inte…det kan vara skadligt

en annan sak slog mig äter du ordentligt? det kan oxå bero på att du inte äter ordentligt

Cafesinner
2012-03-02 01:59
#5

# 4 - Dock har jag haft den i typ ett år snart.

Ja jag äter massor!

AnneN
2012-03-02 23:06
#6

Vilken tid på dygnet tar du venlafaxin?

Åt den medicinen ca 1 år och i början tog jag på morgonen, men blev precis som du skriver extremt trött, bland annat, så fick då rådet av läkaren att ta den precis innan jag ska sova istället och då fungerade det utmärkt.

Muntorrhet är en vanlig bieffekt på många mediciner, om det blir så illa att man alltid känner sig torr i munen trots att man dricker mycket vatten så finns det receptfritt medel av något slag på apoteket som stimulerar saliven så man blir mindre torr.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
JohannaEkroth
2012-03-02 23:12
#7

Jag fick ett migränanfall som satt i 74 timmar med illamående och kräkningar av Venlafaxin. Aldrig mer!

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Ladydragon
2012-03-02 23:20
#8

7# migrän är en oerhört svår sjukdom och man kan få anfall av både det ena och det andra så det behöver inte vara medicinen som orsakade det…

tittar man i Fass under biverkningar så står huvudvärk med men inte migrän

men det kan lika gärna va något du åt innan oro inför att ta medicinen eller nåt helt annat….

har själv haft migrän i några år nu och jag har fortfarande inte hittat vad som triggar igång det för mig det skiftar varenda gång typ

Cafesinner
2012-03-02 23:31
#9

# 6 - Jag tar dem ca klockan åtta på kvällen om jag kommer ihåg. Annars innan jag lägger mig.

# 7 - ush:/

# 8 - själv får jag migrän av laktos så xD ja det är olika…

tarotlasse
2012-03-03 02:57
#10

Ja detta med biverkningar så har ju allt precis allt vi stoppar i oss biverkningar t.om med vanligt kranvatten ger biverkningar.

Även Hälsokost ger biverkningar vissa riktigt obehagliga.

Sedan så behöver ju inte just detta läkemedel ge dessa biverkningar som enda medicin utan tar man ngn annan medicin eller matvara så kan kombinationen ge en biverkning som inte finns pappret.

Som min Blodtrycks medicin som alla andra mediciner så har ju den biverkningar den me.d

Men skulle jag ta tableten på morgonen och äta en grape frukt så kan det ge riktigt obehagliga biverkningar.

När det gäller vätska så dricker man t.ex väldigt mycket kaffe som är enormt vätskedrivande  dricker man 3 dl Kaffe så kissar du ut 6 dl vätska.

Tar man då ett läkemedel som är vätske drivande som biverkning så är ju denna kombination med kaffet inte så lyckat.

Men Muntorrhet behöver inte bero på vätskebrist utan kan ju även vara att vissa mediciner på verkar saliven och att man då kan drabbas av muntorrhet.

Concerta kan ju på verka saliv utsöndringen b.la

Men finns ju även andra saker en mediciner som kan ge muntorrhet o vätske brist.

Så läs igenom bipacksedeln eller slå upp det på Fass och läs för  finns det inte med som biverkning så kan det ju vara en idé o kolla upp det hos sin läkare så det inte rör sig om ngt annat.

Lasse

[Vargöga]
2012-03-03 16:37
#11

Jag äter Venlafaxin men jag känner inte igen mig i det du skriver #0. har ätit den i ett tag nu.

Tar min på morgonen, 225 mg.

[Gibbon]
2012-03-03 16:48
#12

Här följder ett utdrag från FASS över kända biverkningar:

Påverkan på nervsystemet

Mycket vanliga: muntorrhet, huvudvärk.

Vanliga: onormala drömmar, sänkt libido, yrsel, ökad muskelspänning, sömnlöshet, nervositet, domningar och stickningar, dåsighet, darrningar, förvirring, känsla av att vara avskild från sig själv och verkligheten.

Mindre vanliga: brist på känslor, hallucinationer, ofrivilliga muskelrörelser, oro, försämrad koordination och balans.

Sällsynta: en känsla av rastlöshet eller oförmåga att stå eller sitta stilla, krampanfall, känsla av överdriven upphetsning ellereufori.

Ingen känd frekvens: hög kroppstemperatur med muskelstelhet, förvirring eller oro och svettningar, ryckiga muskelrörelser som du inte kan kontrollera. Detta kan vara symtom på allvarliga tillstånd som kallas malignt neuroleptiskt syndrom. Euforiska känslor, dåsighet, ihållande snabba ögonrörelser, klumpighet, rastlöshet, känsla av berusning, svettning eller stela muskler, vilka är symtom på serotonergt syndrom. Förändrad rumsuppfattning och förvirring, ofta i kombination med hallucinationer (delirium), stelhet, spasmer och ofrivilliga muskelrörelser, tankar på att skada sig själv eller på att begå självmord.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20080327000048&DocTypeID=7

Cafesinner
2012-03-03 23:00
#13

Vet jag har kollat alla biverkningar och det står inte med vätskebrist men tänkte bara det kunde va ngn ovanlig eftersom ja inte hade så innan venlafaxine…

Annons:
Upp till toppen
Annons: