Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 2965 ggr
[Varulv]
3/10/12, 7:43 PM

Schizofreni

Är det någon som egentligen har någon bra koll på vad "schizofreni" egentligen innebär?

Jag skulle tro att de schizofrena är mina kusiner eller syskon, eftersom "aspergers syndrom" (vilket "fack" jag tillhör") förr i tiden etiketterades som "barn-schizofreni", så torde jag ligga nära.

Jag har genom åren känt några personer med denna diagnos. Och mer reko, vänskapliga (men ej påträngande), förnuftiga, jordnära, omtänksamma varelser är väl svårt att finna. Dessutom intelligenta, klarsynta, raka. Men, visst: inbundna (på ett sätt, men inte på andra… Obestämd). Tillbakadragna i vissa bestämda fall, är kanske en mer korrekt beskrivning.

Som sagt, jag skulle väldigt gärna diskutera begreppet "schizofreni" lite närmare här, i denna tråd. Glad

Annons:
Praefatio
3/10/12, 7:45 PM
#1

Jag sätter ett avtryck här för jag vill också veta mer. Tycker att det hela tiden blandas ihop med multipla personligheter men det är ju inte samma sak, har dock oerhört dålig koll på vad det är istället.

Zaphix
3/10/12, 8:11 PM
#2

Det är en psykossjukdom, man får psykoser helt enkelt. Hallucinationer, är i sin egen värld..

Träffat både människor som blivit i proincip friska ifrån sjukdomen ochb andra som aldrig blir riktigt friska.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

indra-bus
3/10/12, 8:17 PM
#3

schizofreni är en psykos sjukdom.

Är man psykotisk har man ingen klar värklighets uppfattning-

Man lever i sin värld som den sjuke upplever som värklig den kan tro att han e jssus o att han skall frälsa världen,ellet en krigare som måste döda kungen för att världen ska överleva, eller att den är prinsessan daiana som alla ska passa. tex.

Man har syn o hör halusinnationer.

Man kan höra röster som befaller dem att göra saker eller förbjuder dem att göra något. tex.

De kan se månster som jag den eller små tomtar som sitter i taket osv,

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Praefatio
3/10/12, 8:23 PM
#4

Men är schizofreni samma sak som psykos, eller är schizofreni en sjukdom där man har återkommande psykoser? Jag hade en psykos och låg inne på LPT för några år sedan… men det innebär väl inte att jag är schizofren? Jag hade väl bara en psykos?

Hoppas att jag inte framstår som otrevlig, jag har bara oerhört dålig koll på schizofreni och vill gärna lära mig :)

Zaphix
3/10/12, 8:33 PM
#5

#4: Nä, är en psykossjukdom. Psykoser kan man få av andra orsaker också, bipolär är väl en sak..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

indra-bus
3/10/12, 8:34 PM
#6

Nej de är inte samma sak.

De fins olika former o grader av prykos.

Paranoid pykos är en annan typ tex,

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
[Varulv]
3/10/12, 10:42 PM
#7

#4 Praefatio, jag är inne på samma våglängd som du. Jag själv har återkommande hallucinationer, men vet att de är just hallucinationer, på grund av att de framstår som så speciella. Men vid åtminstone några tillfällen har jag varit väldigt osäker på om de varit verkliga eller inte.

Så: var går gränsen?

Och kan förstå dig med enstaka psykoser likväl. - Är man då schizofren fastän man är "frisk" (mellan varven)?

Och det där med personlighetsklyvning: hur ska man själv kunna veta om man är en "multipel personlighet"? Nej det torde vara omöjligt. Bedömningen måste man då lämna till andra.

Spacegirl31
3/11/12, 9:43 PM
#8

Man kan inte ha både as och schizofreni  enl vad jag hört.

* ~* Ha en bra dag *~*

Praefatio
3/11/12, 10:18 PM
#9

#7 Jag såg en dokumentär en gång om en kvinna som hade väligt många personer inneboende i sin kropp, av olika ålder och kön. Hon kände till allihop och visste också att de kommit till för att skydda den ursprungliga personligheten vid upprepade trauman i barndomen.

Det var en intressant dokumentär, men det är väldigt svårt att greppa och det är svårt att veta om man ska "tro på det" eller inte… eller rättare sagt, uppenbarligen mår man fruktansvärt dåligt oavsett om man faktiskt har multipla personligheter eller om man "bara" måste låtsas vara olika personer hela tiden. Oavsett vilket så är det ju en trasig människa bakom så att säga, oerhört hemskt. Samtidigt kan man inte låta bli att tänka att wow, vad människokroppen är klurig! Det är ju ganska fantastiskt att den hittar sätt att skydda sig själv mot angrepp utifrån på det sättet.

Själv hade jag mycket hallisar och dylikt både före och efter min psykos, i samband med den, och hörde rösten men jag har tack och lov sluppit allt sånt efteråt. Det pågick i ett par år (inte psykosen utan hallisarna och rösterna) och jag kan bara tänka mig vilket helvete det måste vara att leva med det resten av sitt liv. Även fast man vet att det är hallisar så kan det ju vara oerhört skrämmande. Jag upplevde bland annat återkommande att husen i stan lutade sig över mig och viskade saker åt mig och skrattade åt mig. Fruktansvärt.

Ligonskrutt
3/12/12, 11:28 AM
#10

Hej! Ni som har haft återkommande hallucinationer, mellan varven, känner ni er friska nu? Äter ni neuroleptika?

[Varulv]
3/12/12, 12:04 PM
#11

#8 Du har rätt, Spacegirl31. AS och schizofreni utesluter varandra, definitionsmässigt. Vad som skiljer dem åt är då kanske arten av verklighetsuppfattning - i fallet AS är den intakt ("realistisk") medan i fallet schizofreni den är förvrängd ("icke-realistisk"). För övrigt är de kanske tämligen likartade, personlighetsmässigt sett?

#10 "Frisk nu"? Jag har aldrig kommit på tanken att hallisar skulle vara något "sjukt" eller ens onormalt. Ej heller har jag kunnat koppla dem till extremt påfrestande livssituationer el.dyl. - även om - när jag tänker efter - sådana samband i viss mån kan ha förelegat.

Dock uppträder mina hallisar i gränslandet mellan sömn och vakenhet. Det vill säga jag kan vakna - och hinna bli klarvaken - och se något mycket fantastiskt leva sitt alldeles egna liv någonstans i rummet. Hallisarna samverkar till och med med den verkliga materian. En gång såg jag exempelvis en stor gräshoppa som klättrade runt ett hörn. Jag var tvungen att resa mig ur sängen och titta runt hörnet för att få klarhet i om den var verklig eller inte. Fast nästan säker var jag hela tiden på att den var en hallis - på grund av sitt mycket speciella utseende.

Ibland kan jag se mycket lustiga gubbar som utför snabba komplicerade rörelser, linjetecknade som tecknad film; gubbarna ser ut som en seriefigur jag minns från min barndom som hette Tjalle Tvärvigg.

Skrattande

Ligonskrutt
3/12/12, 12:12 PM
#12

#11 Förlåt för att jag tog in definitioner som sjuk och frisk, var inte menat så! Är bara det att en person i min närhet har diagnosen schizofreni men det är osäkert om det verkligen är det… Han fick det eftersom han hallucinerade/hörde röster från och till vid en del tillfällen i över ett halvårs tid. Därför är jag så van att koppla ihop det med sjukdom liksom, så det är intressant att läsa om att det inte behöver vara ngt sjukt med det :)

Dina hallisar låter dock lite som…vad det nu heter, inte sömnparalys, men det finns ngt tillstånd där man kan hallucinera mellan sömn och vakenhet. Jag hade så en del när jag var yngre, det påminner om när man har feber, då hallucinerar jag också, även om jag har det sällan. Sedan sägs det att många personer med AS har stark fantasi och kan leva lite i sin egen värld. En del psykologer mistar detta för schizofeni. Jag funderar själv om jag kan ha ADHD, jag har livlig fantasi också, så kanske finns det ett samband?

Ligonskrutt
3/12/12, 12:15 PM
#13

Och sedan är jag även nyfiken på #9 inlägg eftersom det handlar om återkommande röster osv i mer än ett halvårs tid men ändå inte schizofreni. Jag är intresserad av att veta mer helt enkelt

Annons:
[Varulv]
3/12/12, 12:26 PM
#14

#12 Tog inte alls illa upp! Flört Eftersom en hallucination framstår som så verklig (ja - den är ju verklig [för den som upplever den]!), så kommer man inte på tanken i förstone att koppla samman den med sjukdom. Men så kan det mycket väl vara ändå - så jag tycker det är bra att kunna få diskutera sådana här saker!

Ja, jag har också läst om den här typen av hallucinationer, att de faktiskt nästan kan räknas till de normala kognitionsprocesserna.

Glad

Upp till toppen
Annons: