Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 1345 ggr
[Varulv]
3/16/12, 7:25 PM

Fyrkant

Jag stod just och diskade. Bland annat så diskade jag en plastask som det varit äppelmos i.

Nu diskar jag (med diskborsten) insidorna.

  • Först en insida.
  • Därefter en näraliggande insida.
  • Och så en tredje insida.
  • Sist den fjärde.

Alltmedan jag diskade, kom jag att tänka/fundera: vad gör, att jag kan veta när jag har kommit till den fjärde insidan (och således inte behöver diska den första ännu en gång)?

Nån som har nån bra idé om det?

Obestämd

Annons:
Zaphix
3/16/12, 8:57 PM
#1

Du räknar omedvetet? En vana helt enkelt?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Lunar
3/16/12, 10:25 PM
#2

Skulle just scrolla ner och skriva som Zaphix :)

[Varulv]
3/16/12, 10:34 PM
#3

Men jag räknar inte; jag vet ändå. Hur det? Obestämd

MissInAction
3/16/12, 10:44 PM
#4

Det kanske är så att hjärnan vet att när kroppen har gjort rörelserna x antal gånger så har vi kommit runt, så att säga. Vi har gjort samma grej så många gånger så att den har lärt sig. Och alla de där lådorna är ju likadana, det är sällan någon har fler än fyra sidor Tungan ute

Men visst är det fascinerande!


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Varulv]
3/16/12, 10:48 PM
#5

#4 Bra synpunkt!

Men jag har en till teori.

Jag liksom ser olikheterna mellan sidorna. Det är således mitt visuella minne som klarar av konststycket.

Eh? ObestämdGlad

Zaphix
3/16/12, 10:52 PM
#6

#5: Njaaa.. Skeptisk till det.

Man brukar prata om "muskelminnet" och jag är rädd för att det inte är mer intressant är det i detta fall. Att man gjort en sak så pass många gånger att det sitter i kroppen automatiskt. Vana.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
MissInAction
3/16/12, 10:57 PM
#7

#5
Ja då har du ju det inom dig, då också Glad
I mitt fall är det nog inte att jag ser olikheter, mer än om det är repor i eller tomatfläckar som utmärker sig Skrattande


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Varulv]
3/16/12, 11:12 PM
#8

#6 & 7 Jo, där har ni förmodligen en poäng. - Men om det hade varit en tolvhörning eller någonting ditåt, hade vanan även i det fallet kunnat avgöra, tror ni?

#7 Tja, fast jag iakttar inte så mycket i detalj (att jag ser enskilda repor, tomatfläckar etc.).

CoolObestämdTungan ute

Allamej
3/16/12, 11:29 PM
#9

Orsaken att jag märker det är för att det gnisslar när jag kommer till en ren sida. När man drar fingret över disken så SKA det gnissla/skrika till.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[Vargöga]
3/17/12, 11:55 AM
#10

Varulv: Det sitter i handleden (benmärgen). Har en rutin när jag måste fylla på vattnet i glaset sex gånger men det är inte alltid som jag räknad för det känns i handleden.

[Varulv]
3/17/12, 1:05 PM
#11

#9 Skrattande

#10 Benmärgsminnet då! (kusin med muskelminnet kan tänka?) Flört - Fast det där var rättså intressant: ryggradens benmärg är ju egentligen en del av hjärnan, åtminstone hänger de ihop. Inget motsäger då, att även handledens benmärg kunde ha ett slags "shortcut" till hjärnan… Obestämd

Upp till toppen
Annons: