Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 1526 ggr
[Varulv]
3/17/12, 7:14 PM

Utopia

I en annan tråd var vi några stycken som resonerade kring konceptet att det borde finnas något ställe, en anläggning långt bort, isolerat belägen (så att den kunde få frid från intryck och intervention från det "vanliga" samhället), ett mönstersamhälle, ett utopia - där människor kunde få finnas, ha en meningsfull vardag och må bra.

Vi är just för närvarande tre aspergare (boende i mellansverige) som lockas lite granna av denna tanke. Kanske skulle anläggningen vara öronmärkt för just aspergare? Eller finns det även exempelvis ADHD:are som känner ungefär likadant som vi?

Hursomhelst - alla är hjärtligt välkomna att diskutera en eventuell utformning och inriktning mera i detalj!

Här är några frågor, som jag själv kommer på såhär i hast:

  • Hur ska anläggningen finansieras?
  • Hur ser ägarstrukturen ut?
  • Ska den kanske ha som mål att vara självförsörjande?
  • I så fall, hur kan en självförsörjning förverkligas?
  • Hur bor den enskilde individen?
  • Kan även familjer bo där?
  • Hur fungerar den sociala gemenskapen?
  • Vad är målet för den enskilde?
  • Vad är det gemensamma målet?
  • Hur framlever man sin dag i anläggningen?
  • Vilka fördelar finns framför det "vanliga" samhället?

Osv. Fyll gärna på med fler frågor (och svar!)! Och kom ihåg: det är inte alls verklighet än så länge, så det är bara att låta fantasin flöda!

ObestämdTungan ute

Annons:
zatanica
3/17/12, 9:45 PM
#1

Kan ju börja med med att beskriva min värld eller vad man ska säga som jag brukar fantisera om. Det är en mindre gård, inget gigantiskt och inget jätte litet. Den ligger mitt i skogen i slutet på en liten bortglömd skogsväg, långt till närmsta granne är det. Bara skogens djur som stör, där ska finnas ett boningshus, gärna ett typ torp, ett sådant timmrat med lågt i tak, en massa små byggnader till och ladugård och ett stort växthus.

Där ska jag ha de djur jag behöver och odla det jag behöver, el och värme fixar jag även det själv, tar tillvara på allt, leder även värme in i ett större växthus där man kan odla året runt. Kanske kan man på något vis utvinna elektrisitet via värmen som blir när man eldar för att värma hus och växthus samt vatten?

Det ska vara ett kretslopps tänk i mitt boende och inget ska helst gå till spillo, inget konstigt ska in i mitt system, djuren ska äta det de är gjorda att äta och leva så som de är gjorda att leva.

För att få pengar (för man kan nog inte komma ifrån att man behöver det) kan jag ta små grupper på turer i skogen, hålla svampkurser, kurser i ekologiskt hållbart jordbruk mm.

In till civilisationen ska man inte behöva ta sig så ofta.

Ska man ta det ett steg längre ska man nog börja smått, säg tre familjer kanske. Man ska kunna välja om man vill ha ett eget hus eller om man vill kunna bo som i ett kollektiv. Men en bra ide tror jag är att äta tillsammans. För hur kul är det att göra mat till sig själv? Jag själv glömmer oftast bort att äta om sambon inte är hemma. Man kan ha små aktiviteter ihopp om man nu vill där man lär av varandras starka sidor. Är någon en hejare på att sy kläder så tar man vara på det, någon annan är en fena på att ta hand om djuren. I detta samhälle ska man ta tillvara på allas specialintresse och kunskap, man ska lära av varandra och hjälpa varandra.

Om någon inte orkar göra något alls och är nere så finns det alltid någon där som kan hjälpa till på det vis som behövs om det så bara är att gå ut med en hund.

Vill man bara bo i utkanten av detta samhälle och rå om sig själv ska det gå bra, huvudsaken är att man vet att det finns någon där om man behöver.

Skulle även vilja skippa penga valuta, är mer för byteshandel av varor och tjänster. Någon får min vinterjacka jag tröttnat på mot att denna någon puttsar mina fönster. Jag byter hälften av mina morötter mot potatis.

ja det var en del svammel kommer säkerligen mera :)

[Varulv]
3/17/12, 11:04 PM
#2

Jätteintressant så långt, zatanica! Glad

Jag har tänkt såhär (bara fragmentariskt): egentligen behöver man inte så mycket el, utan bara lite för sin dator. Sedan beror det på hur bekväm man är för övrigt. Tvättmaskin? Diskmaskin? Glödlampor ger så dåligt ljusutbyte numera att man bör överväga att ersätta dem med andra ljuskällor. Fotogenlampor var förr alldeles utmärkta för ändamålet, exempelvis. Och fotogen (eller motsvarande - "lampolja") kanske man kan framställa på gården?

Till elproduktionen kan man ha smärre vindkraftverk (ej propellervarianten utan den andra, "radiella" eller vad den nu kallas - denna är inte alls lika hög dessutom låter, viner, den inte) och/eller lite solpaneler.

En stor resurs - i synnerhet om man har djur - kan vara metangasproduktion. Denna ger bränsle till uppvärmning samt drivmedel - om man nu tänker sig att ha fordon.

Glas är ett sinnrikt byggnadsmaterial som rätt använt och orienterat kan ge god passiv uppvärmning av byggnader. Där finns ännu mycket att utveckla.

Glad

zatanica
3/18/12, 12:20 AM
#3

Roligt att läsa, ja just energiförbrukning och uppvärmning tycker jag är kul att fundera över. Det finns så många olika källor som man kan använda för att alstra energi och värme. Sedan är det ju frågan om hur mycket man behöver.

Uppvärmning för husen och varmt vatten vill man ju gärna ha, el kan man faktist klara sig på ganska lite, kyl och frys är ju bra att ha i många avseenden, elbelysning är däremot inget som behöver dra så mycket energi. Sedan är det mer en fråga om val. Vill man ha diskmaskin eller kan man diska för hand, tvättmaskin däremot underlättar en hel del ju. Spis och ugna funkar ju lika bra med vedspis vilket jag föredrar i vissa avseenden typ när man gör bröd, blir så mycket godare :)

Ja bränsle för fordon kan man ju som du säger producera själv om man har lite kunskap om både framställnig och hur man konverterar fordonen.

Det vore en dröm att ha ett hus som är själv försörjande där allt går runt runt, vill tro att det inte är helt omöjligt. Fyll taket med solpaneler och gör om flaggstången till ett litet vindkraftverk. solenergin ska man nu tydligen även kunna lagra i salt tror jag det var för att kunna nyttja senare.

Intresant med glaset, det hade jag ingen aning om. Lampolja har man använt olja från djur, eskimåerna använder vad jag vet valolja, så man kan nog ta grisfet eller utvinna olja på något vis från slaktavfallet. Det knepiga kanske blir att få det att inte ryka en massa och lukta illa. Men det kanske lite örter kan råda bot på.

Kanske kan man få in en slant till sitt samhälle genom att ha en eller två dagar om året då allmänheten är väkommna att komma och titta hur man lever och få sig lte inspiration. Man tar en slant i inträde och parkering, sedan säljer man de produkter man har extra av.

Zaphix
3/18/12, 1:05 AM
#4

Jag vill ha ett litet jordbruk där jag kan ha nytta av hästen i det dagliga arbetet, gärna även en skog där vi kan arbeta.

Sedan är jag nöjd.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Star68
3/18/12, 1:10 AM
#5

Allt låter fantastiskt! Blir glad när jag läser detta! :-) Är trött nu, skriver mer imorgon! Natti natti

Emaljoh4
3/18/12, 1:13 AM
#6

Jag skulle vilja ha en stoooooooor skog, med MASSOR av mark, ojämn mark, perfekt fysisk Träning, samt branta backar i skogen.

Sen skulle jag vilja ha en stooor inomhuslokal med matta för att träna agility Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Annons:
tarotlasse
3/18/12, 6:41 PM
#7

Varför inte besöka en reatret helg där man  är helt i tysthet  och bara rår om sig själv.

Besökte för flera år sedan Rögle kloster utanför Lund.

Där jag tillbringade en hel helg i tysthet där man inte fick prata med varandra utan bara vara i tystnad.

Man hyrde ett rum över helgen och Nunnorna dom stod för frukost fikor lunch o middagar som intogs i tysthet.

Klostret vad självförsörjande och odlade all mat själva.

Det var väldigt enkelt och lugn atmosfär och det var en väldigt låg kostnad för en sådan reatreat helg.

Var helt underbart faktiskt.

Lasse

Zaphix
3/18/12, 7:41 PM
#8

#7: Skulle aldrig klara av att vara tyst, imponerad av er som klarar av det. Blivit medbjuden på retreats, men jag skulle nog förstöra för alla andra genom att varken kunna hålla mig lugn eller tyst.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
3/18/12, 8:27 PM
#9

Jätteintressanta inlägg från er alla så långt!

#3 Jag tänker på kylskåp. Om man bortser från de produkter som kan köpas i sällanvaruhandeln, så kunde man tänka sig ett slags jordkällare (fast ännu bättre isolerad - eller också kanske inte, ty överflödigt med mitt tänk), och så tänker man, att exvis sprit - eller ännu bättre ammoniak - avger kyla då det uppvärms med andra ord avdunstar. Hade man ett slutet rörsystem med ammoniak ini, som fick passera solpaneler, så hade man världens mest effektiva kylskåp! "Jordkällaren" kyldes av solen på dagen, behöll kylan under natten, och så samma kretslopp dan därpå… Och under vinterhalvåret blir det mindre sol… Därav mindre behov av att kyla… Således en årstidsdynamik! Glad

Tvättmaskin är bra att ha; diskmaskin mera tveksamt; jag håller med!Flört

Vedeldat. Ja, här i E-a har det öppnat en pizzeria med vedeldad ugn. Det är deras affärsidé! Så det borde ligga något i det du säger! Flört

Lagra solenergi i salt… Obestämd Låter mäkta intressant! Ty då kanske man sluppe de där otympliga och hälsovådliga bly-ackumulatorerna? (en välsignelse i så fall!) - Kan inte du, zatanica, utreda saken närmare? Kyss

Olja från djur, kryddad med väldoft från egna örtagården… Skrattande

Jättebra idé det där med guidade visningar! Givetvis - om vi nu blir en avantgardistisk mönsteranläggning, så vill självfallet många - från när och fjärran - komma och bese vå anläggning. Till och med: kunde man kanske ha nåt slags universitet här ute hos oss? Dä bleve det ett rejält erfarenhetsutbyte iaf! Glad

#4 Blygsamma krav, Zaphix! Du är en självskriven och god resurs därute! Flört

#7 Intressant att få höra om Rögle kloster! Jag förmodar att de är en gren av Trappistorden? Dessa talar ju inte, utan förmedlar sig med varandra endast genom teckenspråk. Glad - Tror du då, tarotlasse, att denna metod kunde vara något även för vår enklav Utopia?

#8 Vi får väl i så fall ha två strikt åtskilda areor där i Utopia då: en, där "tysta leken" råder; och den andra, där "skeppsbrott" råder hela tiden… Flört

tarotlasse
3/18/12, 8:52 PM
#10

#9 Nej dom är inte med trappis orden utan dom är Dominikaner och är normalt väldigt ljudliga och framför mycket med sång.

Just detta med Reatret tror jag är nyttigt för oss alla att just komma från alla intryck hjärnan måste arbeta med och tal ger ju väldigt mycket intryck.

Så hjärnan får ju verkligen vila en sådan här reatreat helg.

Vet att många studenter väljer att åka dit o plugga inför en tenta osv.

Bara för tystheten och lugnet.

Lasse

zatanica
3/18/12, 9:10 PM
#11

#7 ja det låtter mysigt, men som sagt skulle ha sjukt svårt att hålla mig tyst, troligen svårt att hålla mig alvarlig och lugn med. MEn bra att sådant finns för dem som klarar av det.

Googlade lite sanbbt om solenergi med salt systemet och hittade http://fof.se/tidning/2009/5/solenergi-aven-pa-natten men det var i allt om vetenskap elle rillustrerad vetenskap jag läste det först. En länk till http://natgeo.se/solenergi-pa-vag-fram

[Varulv]
3/18/12, 10:23 PM
#12

#10 Ligger nånting väldigt mycket i det, anser jag! Glad

#11 Helt enkelt väldigt intressant! Flört Av dina refererade länkar får man onekligen lite lite granna av sin förlorade framtidstro åter… Glad

Allamej
3/19/12, 4:16 AM
#13

Jag önskar att The venus project blir till verklighet. Det är mitt drömscenario

Om ni inte vet vad det går ut på så sök på youtube. Där kan ni både se klipp och hela dokumentärer.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Annons:
[Varulv]
3/19/12, 2:06 PM
#14

#13 Jag gick till hemsidan, men blev inte så värst mycket klokare än att man tydligen inom projektets ramar vill se alla former av mänskligt lidande som oacceptabla. Men säg det parti eller den religion som inte vill utrota orättvisor, krig, fattigdom och annat icke-önskvärt! Den viktiga frågan är då vilka medel de tänker sig för att kunna nå dit? Obestämd

Allamej, kan inte du berätta lite närmare om detta projekt för oss andra, och försöka ge en bild av vad i projektets strategi som gör dig övertygad om att de är på rätt spår…? Flört

Allamej
3/19/12, 2:35 PM
#15

Varulv, Venus projektet går ut på att använda de naturresurser som finns, inte dom som innebär fossila bränslen eller kol. Dom vill använda den kunskap som redan finns men som det inte talas så mycket om eftersom det kostar så gott som ingenting.

Maglevtåg tex. Extremt snabbt transportsätthelt utan föroreningar och helt utan kostnad. Alltså ingen profit = Inget man använder sig av.

Dom vill skapa en värld där pengar inte har någon betydelse. Resurserna finns ju redan att ge mat och tak över huvudet till alla människor på jorden men som sagt, ingen profit = inget man säger något om.

Utnyttja kunnandet och vår jords resurser som vatten, vind och SoL. Odla maten och låt människorna bestämma själva vad dom vill göra. Vill dom jobba, så låt dom jobba. Vill dom tillbringa sin tid med kultur eller bara vara, låt dom. Oavsett vad dom gör så har alla samma förutsättningar för ett gott liv. Bara för att man inte jobbar så blir man inte fattig eller bestraffad utan det är den enskilde människans val.

Allt går att ordna, kunskapen och tekniken finns redan.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[Varulv]
3/19/12, 6:21 PM
#16

#15 Allamej, detta låter för mig mycket intressant. Men man bör vara medveten om, att "cowboysen" besegrade "indianerna" i Nordamerika på sin tid. Nu är det kapitalism som råder där, och därmed basta! Minsta lilla ifrågasättande av den principen kan sluta illa för den som ens väcker frågan…!

Min tro är att kapitalismen inte bör besegras, utan fås att inse att den bör gå under på grund av egna upptäckter, så att säga. Den dag kapitalismen inser sin egen underlägsenhet, då kommer den också att avskaffa sig själv, och följdaktligen gå med på dina villkor.

Inom kapitalismens råmärken är det helt okej att starta en  "falangstär". Om en sådan skulle växa sig stark, och finna alltfler anhängare, ja då är det också helt okej.

Så det gäller att börja gräva där man står!

Beträffande Venusprojektets ideologi, så ansluter jag mig till 100 procent! Vem vill inte detta, som de förespråkar?! Så någon: sätt igång och visa att detta går - i verkligheten! Flört

Det är just en sådan falangstär, som vi i denna tråden försöket dra upp riktlinjerna till. Flört

Oops! Nu glömde jag ju sånär fråga dig Allamej, vad Maglevtåg är för något? Obestämd

KyssAllamej

Allamej
3/19/12, 9:32 PM
#17

Maglev = magnetisk levitation. Det fanns ett sånt tåg i antingen japan eller Kina men det lades ner efttersom ingen ville att det skulle fortsätta gå, blixtsnabbt tog det människor till sina destinationer och ingenting kostade det utöver den initiala kostnaden att bygga det.

Nu är det en skam att se… det har tagits över av naturen..

Och ang. kapitalismen… jag är inte en superfan av den och han som har kommit på detta är fransk.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Upp till toppen
Annons: