Annons:
Etikettadhd-add
Läst 3204 ggr
Trin
3/20/12, 1:04 PM

Känns inte som jag får rätt hjälp

Vet inte riktigt hur jag ska börja detta inlägg , och det känns som det kommer bli långt. Jag har börjat gå regelbundet på psyk och då träffat min arbetsterapeft. Har även kontakt med min kontaktperson på FK. Båda säger olika saker till mig hela tiden , och jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till.

Enligt kontaktpersonen på FK behöver jag en arbetsutredning innan fyllda 29år , annars har jag inte rätt till någon hjälp alls. Då blir det att be om pengar på socialen. Enligt arbetsterapeften är det inte alls så , han bara skrämmer mig. För något år sen var jag på möte med FK och en person från arbetsförmedlingen. De ville få ut mig på praktik. Men då jag berätta att jag behöver mycket stöd och pushande kom vi överens om att jag inte är redo för praktik riktigt än. Att jag måste gå en arbetsutredning där jag kan få stöd och utredd vad jag klarar av och inte. De dröjer ett tag och inget händer. Enligt kontatpersonen på FK tar såna här grejer ett tag.

Jag pratar med min arbetsterapeft om detta och hon säger att mitt namn inte ens är med under remisserna till arbetsutredning. Arbetsterapeften vill att jag ska gå på Finsam där det är 4 veckors samtal med x antal personer på finsam. Sedan 4 veckors praktik. Jag frågar då , vad kommer ske med mig om jag inte klarar av denna praktik ? Då säger arbetsterapeften att de kommer jag klara av eftersom praktikplatsen kommer vara skräddarsydd för mig. Jag frågar då vad som kommer ske efter tiden på finsam. Kommer de hjälpa mig att kanske hitta en arbetsplats. Då svarar hon att nej de gör de inte då blir det att söka arbete på arbetsförmedlingen.

Känns verkligen som jag hamnar mellan stolarna. Och att jag bara kommer bli lämnad vind för våg efter denna erbetsutredning. Jag behöver mer hjälp än så här. Jag har även bett om att få gå på KBT , men de var inget för mig enligt arbetsterapeften. Har även bett om att bli utredd för Dyskalkyli , och arbetsterapeften har då pratat med psykologen på psyk. Enligt honom och enligt min ADHD utredningen 2005 , så ser han inga tecken på att jag har Dyskalkyli. Hur f*n kan man jämföra en ADHD utredning med en eventuell Dyskalkyli utredning ? Skulle få en tid med honom , men det lär väll dröja hundra år. Då vi skulle diskuttera en Dyskalkyli utredning. Och då j*vlar ska jag kräva en utredning.

Jag vill bara få rätt hjälp , men jag vet inte riktigt vem jag ska vända mig till eller vilka trådar jag ska dra i. De känns som jag bara famlar runt i blindo ! Kan man kontakta någon person som vet vad man har rätt till ? För just nu får jag höra en massa olika saker från olika håll. Och de gör mig bara mer orolig och nervös inför vad som kommer hända med mig.

+ att arbetsterapeften säger att de kanske är ADD och inte ADHD jag har. Jag är diagnostiserad med ADHD. De har tagit en massa år att vänja mig vid att ha ADHD och kämpa med det. Vilket jag gör än idag. Och så kommer hon och säger att jag kanske har ADD istället. Åhh jag blir så förvirad

Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits

Annons:
Porklash
3/20/12, 3:57 PM
#1

Varför tycker arbetsterapeuten att KBT inte är nåt för dig?

Kolla om ni har s.k. personliga ombud i er kommun. Deras jobb är just att hjälpa till med sånt här strul när man har för många hjälpare och myndigheter inblandade i sitt liv.

Sen så kan ju allt sånt här skilja sig från kommun till kommun så det är svårt att veta. Men kolla upp det.

Varför skulle du inte ha ADHD utan ADD? Det är väl inte så svårt för en utredning att se den skillnaden? Hur känner du själv?

pEr

Trin
3/20/12, 4:18 PM
#2

Jag vet inte varför hon inte tycker det är något för mig. Jag har utvecklad ett dåligt självförtroende på grund av att jag inte fått rätt hjälp i tid. Och de känns som det inte är något jag inte kan jobba med själv. Och det sa jag också till henne och då sa hon att det är tankefällor och jag måste börja ändra mitt tänkande. Visst de förstår jag med , men jag behöver verktygen och det sa jag också.

Ska kolla upp personligt ombud. Angående att jag har ADD och inte ADHD är enligt henne att jag inte är hyperaktiv , jag är mer underaktiv. Jag fråga henne varför de inte kommit på det då under utredning och då sa hon att man inte skillde på ADHD och ADD för i tiden.

Hur jag känner själv ? De enda som inte stämmer med ADHD diagnosen är att jag inte är hyperaktiv. Men jag har även hypotyreos , vilket gör att jag är väldigt trött hela tiden och går på lågvarv. Men enligt min mamma har jag alltid varit det barnet som vill ta det lugnt , sitta och fundera istället för att vara ute och leka. Så det är väll det ända.

Kontakta min kontaktperson på FK och berätta hur jag kände det med allt. Och han berätta att jag visst har kommit in på Finsam puls och beräknas börja i mars-april. Han berätta också att när jag är klar med utredning och de anser att jag kan jobba. Så blir nästa steg att vänja mig vid att jobba. Kommer inte ihåg va det hette. Så jag blir inte utslängd på arbetsmarknaden direkt. Och det är ju skönt och veta.

Nu är bara nästa steg att kräva en Dyskalkyli utredning samt info om vuxenhabilitering.

Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits

Smålänning
3/29/12, 8:46 PM
#3

Går det inte kontakta patientnämnden?

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: