Annons:
Etiketttips-goda-råd
Läst 7737 ggr
Labolina_73
2012-03-23 10:33

Concerta/Ritalin eller Metamina?

hejsan,,jag undrar,,

vad är den egentliga skillnaden? varför funkar ibland den ena bättre än den andra på olika personer?

varför får vissa personer både Ritalin och Concerta?

hur funkar dessa mediciner för er?

tackför svar..

mvh Linda

Annons:
JohannaEkroth
2012-03-23 10:37
#1

Concerta och Ritalina är samma bara det att Concerta sitter i ca 12 timmar och ritalina ca 6 timmar. Osäker på exakta tiden de sitter i, men Concerta sitter iaf i längre än Ritalina.

Vad beträffar Metamina får någon annan svara.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Labolina_73
2012-03-23 10:43
#2

oki,, jag läste nu på fass att Ritalin och cencerta inte ges till barn under 6 år eller till vuxna,, men jag vet ju vuxna som fått detta…

Metamina hittar jag inte på fass alls..

//L

JohannaEkroth
2012-03-23 11:18
#3

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

tarotlasse
2012-03-23 18:37
#4

Concerta och Ritalin är precis samma läkemedel enda skillnaden är själva tabletten som utsöndras olika tids mässigt  Concerta ca 12 timmar och Ritalin ca 4 timmar.

Concerta o Ritalin innehåller ett centralstimulerande medel som heter metylfenidat som är ett långsamverkande preparat.

Metamina är Amfetamin och har en snabbverkande effekt men verkar inte så lång tid som Concerta o Ritalin.

Samma som Kokain som har en omedelbar effekt men bara verkar under en väldigt kort tid  under ca en halv timme.

Kokain är väldigt sällsynt att man skriver ut i Sverige kan ges till personer som är extremt explosiva och våldsamma eftersom det har ett omedelbart resultat och får personen att lugna ner sig omedelbart.

Vi med ADHD fungerar väldigt olika och reagerar olika så därför olika preparat finns även andra medeciner som inte är central stimulerande och narkotika klassade som fungera för vissa t.ex Stratera som skrivs ut till barn under  6 år .

Att man kombinerar Concerta och Ritalin är inte så konstigt.

Concertan verkar ju i 12 timmar men vissa blir väldigt trötta när dom ansträngt sig under dagen och behöver ett extra tillskott under eftermiddagen.

Då ger man oftast Ritalin som då bara verkar ca 4 timmar.

För att det inte ska påverka sömnen på natten för är du koncentrerad o pigg under natten så sover du inte som du ska och då får medecinen motsatt effekt för sover du inte ordentligt så blir koncentrations problemen ännu värre på dagen.

Därför man oftast kombinerar Concerta o Ritalin så du inte är medicinerad under natten.

Nu har ju forskarna konstaterat att vi med ADHD oftast har brist på olika hormoner eftersom hormonerna produceras i Hjärnbarken och vi med ADHD har en tunnare hjärnbark.

Så dom som har en brist på dopamin som tydligen är det vanligaste behöver central stimulernade medecin  medans andra har en brist av seratonin och kan behöva en annan medicinering hade man brist av ett tredje hormon som jag inte kommer i håg namnet på så kan man behöva en helt annan medicinering och vissa har brist på Melatonin och då behöva medicinering för detta.

Vilket resulterat i att man nu forskar om helt nya medecineringar  och finns ett par helt nya medeciner redan som inte är godkända i Sverige ännu men som kan skrivas ut genom licens.

Jag själv medicinerar med Concerta plus att jag även i dag får utskrivet Circadin som är sömn hormonet Melatonin vilket gör att jag i dag sover hela nätterna.

Vilket jag alldrig gjort innan.

Lasse

JohannaEkroth
2012-03-23 20:24
#5

Tack Lasse för underbar information!

Härligt att du är hjälpt av Ciradin! Skrattande

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Labolina_73
2012-03-26 16:49
#6

tack snälla Lasse för info..

jag haroxå fått utskriver Circadin men vet inte om jag tycker att den funkar sådär jättebra..'

vi får väl se vad läkaren säger när jag ska dit, om vilken med hon anser passar mej,, eller vilken hon tror passar mej iom att man inte kan veta…

men troligtvis blir det väl Concerta om jag förstod utredningsläkaren..

//Linda

Annons:
Murkkunen
2012-03-26 21:19
#7

Hittade denna sida när jag googla….har inte nog med konsentration för att ålöja mig igenom hela texten, men har skummat igenom "lite" sanbbt…vet inte riktigt vilka referenser personen i fråga använt sig utav, men kan finnas något att ta tillvara…

http://adhd-npf.com/metamina/

Allting har sin mening

[Forest]
2012-03-27 22:29
#8

Tack Lasse nu fattar jag lite mer om detta :)

Upp till toppen
Annons: