Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1547 ggr
Labolina_73
3/26/12, 11:42 AM

nu är det klart

fick min diagnos idag,,

adhd

känns bra men samtidigt lite skrämmande,, vad ska händer nu?

läkaren rekomenderade att medicinera adhd-n och jag ska prata med min läkare som skickade remissen..

hur har ni andra känt när ni fått allt klart?

jag har ju väntat på detta,, inte förväntat mej annat än detta men iaf,,, känns jättekonstigt,,

//Linda

Annons:
Praefatio
3/26/12, 12:30 PM
#1

Vet du vad? Du behöver inte känna så. DU har nämligen inte förändrats ett dugg! Du är precis, exakt samma person som du var innan du fick din diagnos. Du har ju inte fått ADHD, du har bara fått diagnosen! En diagnos behöver inte vara omvälvande och du behöver inte identifiera dig som en ADHD-person för identifierade du dig inte som det innan så finns det ingen anledning att göra det nu.

Den stora skillnaden är ju att du nu kan få hjälp. Dessutom har du nu fått öppnat upp en värld där likasinnade kan vara till stöd vilket en del tycker är skönt. Personligen umgås jag inte gärna med folk som har amma diagnos som jag, det blir för intensivt, men forum som detta t.ex. har varit till stor hjälp emellanåt.

Din plan låter bra tycker jag. Se gärna till att få ett läkarintyg ASAP som du lägger i någon pärm ellr dylikt och kan kopiera/visa upp när du behöver.

Labolina_73
3/26/12, 3:41 PM
#2

jo såklart är det så,, men det blir på nåt vis bara så konstigt,, man har trott så länge och nu vet man,,

man kan få hjälp man tidigare inte varit "berättigad" till, just DET känns lite överväldigande,, varför ska man behöva ha diagnos för att få hjälp?

nåja,,

skönt iaf att det är klart…

jo detta forum tycker jag är fantastiskt,, det har hjälp mej på många sätt fram tills nu och kommer säkert fortsätta med det..

//L

tarotlasse
3/26/12, 4:50 PM
#3

Efter diagnosen så har det faktiskt hänt rätt så mycket få jag säga.

Det första var ju att jag fick trappa ner på dom medecinerna jag åt för att i stället börja medeicnera med Concerta.

Concertan hjälpte mig jätte mycket och min sömn blev bättre och nu få jag även Circadin (Melatonin) så nu fungerar sömnen riktigt bra.

Har med Concertan  fått det lättare att koncentrera mig och är inte lika rastlös så har haft en bra effekt på Concerta.

Jag har även deltagit i en vuxengrupp för vuxna med ADHD där jag fått en förstålse varför jag fungerar som jag gör och hur jag kan hantera detta för att det ska fungera bättre.

Denna samtalsgrupp o behandling var riktgt bra  var mycket information om hur man fungerar läkemedel forskning och vad för hjälpmedel som finns att söka.

I januari så gick jag en KBT behandling i minnes Träning för att föbättra närminnet och koncentrationen.

Den var fruktansvärt jobbig men den gav ett bra resultat jag föbättrade mitt när minne med 23%.

Märks speciellt på mitt siffer minne när det gäller telefon nummer  ocr nummer osv.

Har även blivit erbjuden att gå på Mindefulness men ngt som jag har en nutbildning på sedan innan så det har jag tackat nej till förnärvarande.

Så mycket som skett  och mycket hjälp jag fått efter diagnosen.

Lasse

Smålänning
3/26/12, 7:48 PM
#4

Vad skönt att du fått diagnos iaf:) det är då hjälpen kan komma. Jag ska börja min utredning h efter sommaren, jag är livrädd att de ska slänga ut mig och säga att det i te är nåt fel på mig:( ser mer och mer nu när jag läst om ADHD att det stämmer så väl in. Lycka till!

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

tourettebloggen
3/27/12, 4:29 PM
#5

Du kan kolla in här, finns flera inlägg om just när man har fått en diagnos, om vad som händer och liknande.

http://tourettebloggen.se/adhd/?s=diagnos

Samuel

http://www.tourettebloggen.se/

Labolina_73
3/27/12, 4:56 PM
#6

tack,, ska läsa.. :-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: