Annons:
Etiketttips-goda-råd
Läst 1454 ggr
[Ametisth]
2012-04-06 14:33

rädd för framtiden med AdHdn....

Jag har börjat fundera mycket på min framtid på sistone.. Jag är 18 år och det börjar väl snart bli så att man inom några år ska flytta hemifrån. Men jag vet så väl hur svårt jag har att få rutiner och få allt att rulla på. Att hålla ordning osv är otroligt svårt. Jag vill så gärna ha ordning och älskar när det är välstädat men vägen fårn stökigt till städat är svår med många distraktioner vilket gör att städing o så tar tid.

Det ja försöker förklara är att när jag lämnar boet hemma vill jag inte ha ett eget hem där det är fullständig kaos.. Högar med disk, kläder överallt, ouppackade matkassar sen en vecka till baka osv. Vill ju inte at folk ska kunna komma och klaga på mitt fina nya hem som är MITT. Jag kommer må så dåligt om ja har fullständig kaos o ch oreda.

Är faktiskt nästan lite rädd att bli självständig och klara av mina tutiner på egen hand…

Någon som känner igen sig o kanske har tips/ideer?

PS: lite osammanhängande och rörig text men jag hoppas någon orkar läsa o fattar va ja menar hehe

Annons:
[Ametisth]
2012-04-06 15:11
#1

Ingen?

AnneN
2012-04-06 15:14
#2

Vet inte exakt vad för hjälp det finns att få, men kanske kan du när du flyttar hemifrån få någon typ av hjälp för att få en fungerande vardag?

Finns säkert någon annan på sajten som har mer koll på det, men kan ta tid att få svar, speciellt nu under storhelg då folk ofta är bortresta.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Ametisth]
2012-04-06 15:17
#3

#2 Ja jag ska diskutera mina tankar om detta med min mamma också o se om vi kan komma på nån bra lösning.

Ja jo jag vet att de e mycket nu i helgen men tålamod har dock aldrig varit min starka sida, hehe

AnneN
2012-04-06 15:19
#4

#3 Haha, nej tålamod är nog inget som brukar känneteckna oss som har adhd Flört

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Ametisth]
2012-04-06 15:21
#5

#3 haha ne precis, trodde att mitt inlägg legat uppe minst 3 timmar utna svar så blev lite småïrriterad :p skrattade lite när jag inså att det knappt gått en halvtimme…

hehe (a)

[Varulv]
2012-04-06 15:30
#6

Jag har i hela mitt liv haft ett ambivalent förhållande till detta du tar upp. Å ena sidan kom jag tidigt att gilla ordning och reda (på grund av att min mamma, när jag var i tio-elvaårsåldern, hade en svacka, och inte orkade hålla hemmet som det borde [trots att hon då deltidsarbetade sågs det som självklart på den tiden, att mammorna skulle sköta hela hushållet…] ).

Å andra sidan har jag alltid trivts bäst i mitt eget kaos. Där känner jag mig som fisken i vattnet.

Så kanske jag har nåt att förmedla till just dig…?

… Borde ha haft, åtminstone… SkämsOskyldig

Men nej, jag har inte lyckats lösa denna kluvenhet ännu… Obestämd

Annat än att jag vid något tillfälle - i 25-30-årsåldern - läste en bok av Lin Yutang: "Konsten att njuta av livet". Där fick man en hel del handfasta råd ikring hur man bör organisera sitt praktiska leverne för att det ska fungera så bra och rationellt som möjligt. Kanske kan vara en bok också för dig?

Fotnot: Jag är numera ganska gammal, och jag har diagnosen Aspergers syndrom.

Annons:
[Ametisth]
2012-04-06 15:34
#7

#6 jag trivs bra i mitt eget kaos så länge jag inte tänker efter… Då kan jag få panik över hur de ser ut, blir arg och skäller på mig själv för ja inte städat efter mig o då brukar det dessvärre leda till panikångest när ja sårat mig sj tillräckligt… Låter skumt ja vet, men sån e jag

Jag ska kolla upp den boken :) Tack för tipset!

[Varulv]
2012-04-06 15:53
#8

#7 Fast så långt har jag ändå kommit med detta, att jag absolut anser att varje människa, som känner att hon så önskar, ska ha rätt att äga ett rum, där hon får rumstera om fritt, och där ingen annan får lägga sig i hur det ser ut där… Flört

Mer eller mindre en mänsklig rättighet…!

[Ametisth]
2012-04-06 15:56
#9

#8 absolut håller jag med dig där. Men jag blir så arg när jag inser att det ser ut som tredje världskriget därinne… Försöka få liiiite kaos i ordningen hade ju varit bra ås hade de kanske blivit lagom för mig :p hehe

dock måste man ju få ordningen innan man kan få liiite kaos i den…..

[Varulv]
2012-04-06 16:11
#10

Hi hi Skrattande Ja där kan jag hålla med dig till fullo. Och kommer man sig bara för att städa lite, så mår man oftast bättre inombords. Men har man väl gjort en "uppröjning", så får man gärna husera och oordna lite grann på nytt… Flört

(Det konstiga med mig är att jag faktiskt nästan hittar bättre i min röra än vad jag gör i en systematiserad "ordning"… Obestämd )

[Ametisth]
2012-04-06 16:25
#11

Jag tycker struktur är himla tradigt men ja vet så väl att jag behöver det för att hålla fokus och få allt o rulla på :)

[Varulv]
2012-04-06 16:53
#12

#11 Kramar om Kyss

Jag förstår EXAKT.

Då tror jag grejen för just dig är, att söka ett boendestöd redan från början. Då får du precis den hjälp och det stöd du behöver, tror jag. Flört

Det kommer finnas ett "easy life" även för dig! FlörtGlad

[Ametisth]
2012-04-06 16:56
#13

#12 åh så glad jag blir! Ska absolut försöka ordna det. Känner att jag inte kommer orka med om allt blir fullständigt kaos så det är nog en bra lösning :)

Tack så jättemkt varulv!

Annons:
Zaphix
2012-04-06 21:52
#14

Jag har ADHD och har problem med att hålla ordning här hemma, blir lätt kaos. I dom perioder jag mår sämre än vanligt får ofta mamma komma hit och hjälpa mig styra upp det och då håller det sig fint ett tag innan jag tappar greppet om allt igen.

I dom perioder jag mår bättre och har mer energi så håller sig ofta kaoset borta.

Jag är 25 och har bott hemifrån sedan jag var 17.. Men till hösten ska jag förhoppningsvis flytta 60 mil bort, och då måste jag hålla ordning själv. Kan nog vara bra för mig..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Ametisth]
2012-04-07 00:49
#15

#14 ja mamma kommer kanske få hjälpa mig lite.. Men att förstå att man behöver hjälp att komma på rätt linje igen och sedan dessutom våga be om och att ta emot hjälp är inte det lättaste alltid tyvärr :/

Zaphix
2012-04-07 07:02
#16

#15: Det var mina föräldrar som först erbjöd hjälpen efter jag bott hemifrån i kanske två år. Hade sambo då och inte heller han varf bra på att hålla ordning..

Ta emot hjälpen är lätt, för detg blir ju samtidigt lite trevlig tid med mamma.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Knaprig
2012-04-07 09:48
#17

jag är 28 å har bott ensam rätt länge nu, jag är i ungefär samma situation så jag kan rekommendera att du försöker våga ta emot lite hjälp redan nu så slipper du det i flera år :)

Det finns arbetsterapeuter man kan snacka med om att få hjälp att organisera upp lite saker i vardagen och annat sånt.

Jag har försökt, efter att ha träffat henne, börja lite med schema och sånt. Går riktigt kasst men har ju börjat iaf :p

Sen nämnde hon tex att man kan i vissa fall få städhjälp hem ibland å hon tyckte att jag skulle ha de men jag får ju bestämma själv. Ärligt så känns det jättedåligt, som att man är en skitkass människa som inte pallar med å ens städa och sånna småsaker.

Fast jag gör ju det, å ska man vara noga så ser det värre ut hos kompisar som inte har nån diagnos att skylla på iaf :p det tar bara väldigt lång tid ibland att komma igång med det, och jag rör alltid till det igen.

Får se hur jag gör, men tänkte bara nämna det så att du vet.

Ungefär som zaphix skrev också, så kan jag hålla ordning medan det är ordning, det är när det blir lite sämre mående eller när jag får ett il och gör för mycket som jag inte pallar med att ta tag i det sen. Annars när det är fint å rent är jag nöjd, håller det så osv.

Lycka till :)

vargdans
2012-04-07 11:26
#18

* Införskaffa en sån där komihåg tavla (whiteboard). Där kan du lista allt som behöver göras och sen suddar du bort det du gjort när du tittar på tavlan sen. :)
Det blir lättare att hålla koll på allting då!

* Försök nöta in rutinen att städa lite varje dag, då blir det inte så överväldigande sen när det väl blir städdags!

* Köp ett rengöringsmedel/liknande som luktar underbart. Själv moppar jag ibland bara för att det luktar så gott efteråt, inte för att det var jättesmutsigt. ^^

* Införskaffa förvaringssystem, t.ex. en extra bokhylla eller lådor du kan slänga ner allting i när du inte orkar plocka undan så noga. ;)

De flesta har nog lite problem med städningen först när de flyttar hemifrån. Helt plötsligt blir det ju så mycket! Det gäller nog bara att verkligen nöta in nya rutiner. Sen så är ju det bästa att inte göra det krångligare för sig än det behöver vara. Du kommer säkert hitta massa hjälpmedel sen som gör det enklare för dig att få motivation att städa. :)

[Vargöga]
2012-04-07 19:56
#19

Mitt hem är i kaos och ju mer skräp som samlas desto mindre kommer jag igång med att städa. Nu efter sista inskrivningen så har jag fått hemhjälp. En som kommer och hjälper mig att städa, jag måste alltså vara med och städa en gång i veckan.

[Ametisth]
2012-04-08 12:09
#20

#18 ja ska få en sån där whiteboard med digitala klockor på som jag kan skriva upp på och lägga in alarm osv som ska hjälpa med lite annat. Där kan man ju dessutom som du säger ha en "chacklista" av något slag.

Dehär med rengöringsmedlet kommer inte fungera då jag tycker det luktar kallt på nåt sätt med sånna grejer o de gillar jag inte xd

#19 Känner igen dedär… jag ska se om jag också kan få någon form av hemhjälp när jag flyttar :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: