Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 2243 ggr
AnneN
4/6/12, 3:21 PM

Vilket är ditt specialintresse?

Som jag förstått det så brukar de allra flesta med bokstavsdiagnos ha ett specialintresse…

Nu är jag nyfiken och undrar vilket just ditt specielintresse är?

Mitt eget är djur och då absolut mest hundar. Skrattande

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
[Ametisth]
4/6/12, 3:22 PM
#1

Jag lever för min hund och mitt brinnande intresse kring allt som rör henne och hennes ras:)

[Varulv]
4/6/12, 3:45 PM
#2

Mina specialintressen har skiftat genom livet men jag har efter att ha fått min aspergerdiagnos försökt att analysera dem och se efter om det möjligen kan finnas någon gemensam nämnare i det hela.

Jag har då funnit, att mina specialintressen har kretsat kring två kognitiva förmågor: visuo-spatialitet samt systematik.

Således har jag haft specialintressen kring typ rymden, naturen, arkitektur, stadsplanering, kartor, geografi, form, färg, konst, foto, statistik/listor/tabeller av olika slag, matematiska spörsmål, hemsidebygge (html).

Men även har jag haft som specialintresse historia, kognition, psykologi och psykiatri.

De senare torde ha med min kognitions-särart att göra. - Men var kommer historia in i bilden? Det har jag kvar att analysera/utreda… Obestämd

AnneN
4/6/12, 6:08 PM
#3

#1 Ja basenjin är ju en ganska speciell ras, så det kan jag förstå att den fångat ditt intresse.

#2 Beror väl på vilken del av historia, det är ju ett ganska brett ämne som kan flyta in i precis alla ämnen i världen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Ametisth]
4/6/12, 6:52 PM
#4

#3 Ja verkligen :) Jag ville ha en hund som är som jag och basenjin är så lik mig på alla sätt! En liten ADHD hund ;) hehe

Zaphix
4/6/12, 9:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hästar!

Jag lever för hästar, är inte en hobby utan en livsstil. Det mesta kretsar runt hästar, min ekonomi och min tidsplanering kretsar runt hästen. Ägnar minst tre timmar om dagen i stallet, oftast mer.

Min häst gör så att jag orkar med resten av livet, han är min energikälla.

Inom hästeriet är mitt fokus på natural horsemanship och körning. Vi tävlar i körning och siktar mot att bli duktig inom det.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

zatanica
4/6/12, 9:47 PM
#6

Hm ja, naturvetenksap har hängt med så länge jag kan minnas, dinosaurier när jag var yngre, djur, skog, svampar, bevarande av skog, kulturbiologi (tog mig bra många år att få ett ord på). Historia, främst svensk/nordisk. Rymden till och från, var mer när jag var yngre men kan fortfarande nörda ner mig.

Man ska inte snacka skogsskövling och dagens hantering av våra natur resurser om man inte vill ha sig en riktigt lång föreäsning av mig. Läser även en massa biologi av alla slag, hållbarutveckling mm på universitet nu.

Sedan har visst stickning nästlat sig in i all vetenskap, men super o hålla sig sysselsatt med när man kollar på föreläsningar Tungan ute

Geografi, historia är även ett stort intresse men det hänger ju ihop med naturvetenskapliga ämnen på sitt sätt.

Annons:
Izziegirl
4/7/12, 12:06 AM
#7

Mitt specialintresse är djur! Har alltid varit och kommer nog alltid att vara så :)

Framförallt hundar och katter…och håller med #5…det är ingen hobby, utan en livsstil!!

[Varulv]
4/7/12, 12:42 PM
#8

#3(#2)

Vist svarat! Så är det nog, att det främst är de historiska grenar, som liksom växer in i mina specialintressen, som från början fångat mitt intresse.

I vuxen ålder kom jag att alltmer inse värdet av biografier. Och där ingår ju historia även som en naturlig komponent. Liksom i släktforskning; ett annat av mina specialintressen, som vandrar från och till.

Alyosha
4/7/12, 9:25 PM
#9

Böcker och litteratur har varit mitt största intresse enda sen jag lärde mig läsa, sen blev jag som en följd också intresserad av skrivande. Att läsa böcker och skriva är mitt största intressen, men jag kan bli helt fascinerad av andra saker också, även om det brukar gå över efter några veckor. Just nu är det alternativa behandlingar av ADHD/ADD som är ett stort intresse för mig.

Emaljoh4
4/7/12, 9:50 PM
#10

Jag intresserar mig för hundar och e-ämnen.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Varulv]
4/8/12, 3:58 PM
#11

#10 Ursäkta en gammal mans okunskap! - Vad är e-ämnen…? ObestämdFlört

Emaljoh4
4/8/12, 4:03 PM
#12

#11 E-nummer kan det också kallas. Finns i mat, godis osv. (kolla innehållsförteckningen)

E120 är t.ex färg från krossade löss. Glad Används i röda godisar t.ex, så som geléhjärtan.

E153 är vegetabiliskt kol, och används som svart färg i godisar. Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Varulv]
4/8/12, 4:31 PM
#13

#12 Ah - hah! Cool Dåå förstår jag!

Tack! Emaljoh4! Glad

(Ett rätt bra specialintresse du har lagt dig till med, vill jag säga!)

Annons:
Emaljoh4
4/8/12, 4:34 PM
#14

#13 Ja. Skrattande Det tycker jag också. Hihih.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[C Stark]
4/8/12, 7:43 PM
#15

Två vitt skilda. Stillasittande med pennor, papper, hantverk, färg och form.
Eller hyperaktivt idrottande.

Av eller på. =)

Mansonchild
4/23/12, 11:49 AM
#16

Disneyfilmer,djur Det är mina!8D

Allamej
4/23/12, 12:23 PM
#17

Smycken

Djur

Måla med olja

Mörk materia

Fraktaler

Fysik

Kan tilläggas att jag innerligt hatar matte trots mina 3 nedre intressen, jag är en hoppare men djur och smycken är alltid närvarande

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Upp till toppen
Annons: